de ramprijzen zijn hevig aan het stijgen maar wat wordt nu eigenlijk goedkoper?? een klasgenoot van mij zegt dat cd-writers goedkoper worden, klopt dat?
dat heeft toch nix met elkaar te maken ??
het was gewoon zo dat door de komst van het ddr geheugen iedereen van zn voorraad afwilde .
nu is de markt verzadigt ( iedere n00b heeft genoeg ram gekocht ) en de mark vraagt niet meer dus er wordt door de leveranciers niet meer besteld .
en dus wordt het voor de fabrikant moeilijker om zn spul af te zetten en gaat de prijs omhoog .
het was gewoon zo dat door de komst van het ddr geheugen iedereen van zn voorraad afwilde .
nu is de markt verzadigt ( iedere n00b heeft genoeg ram gekocht ) en de mark vraagt niet meer dus er wordt door de leveranciers niet meer besteld .
en dus wordt het voor de fabrikant moeilijker om zn spul af te zetten en gaat de prijs omhoog .
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
Omlaag bedoel je toch?Op donderdag 10 januari 2002 00:12 schreef talin het volgende:
Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!
ja ik heb deze week 256mb kingston CL3 pc133 besteld voor 52 euro, dat ligt nu al op 60 euro en de CL2 op 100, ik hoop wel dat ik hem nog voor 52 euro thuis krijg
OmhoogOp donderdag 10 januari 2002 00:13 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Omlaag bedoel je toch?
Maar dat komt omdat in dit voorbeeld SDRam ook niet meer gemaakt gaat worden vanwege het DDR, dan wordt uiteindelijk het DDR goedkoper, omdat er veel van is, de onderlinge concurrentie dus groter wordt en het SDRam duurder vanwege het schaarser wordt. Een schaars goedje wordt altijd duurder.
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Verwijderd
ok dat van dat sdram kan ik dan nog begrjipen maar waarom crucial pc2100 ddr geheugen ineens zoveel duurder is geworden?
Omlaag dus...wanneer er een overschot is (wat jij dus zegt),Omhoog
dan dalen de ram prijzen, de prijzen stijgen nu wel, maar niet door de marktverzadiging maar doordat de hoeveelheid ram dat nu op markt komt langzaam weer minder wordt (omdat de prijs lager dan de evenwichtsprijs lag)
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Verwijderd
Ikzelf werk bij één van de betere shops van shop servey en hoorde van mijn collega's dat één van die Japanse producten een aantal andere daar heeft overgekocht en hierdoor dus de prijs ku(ns)tmatig hoog kan houden, omdat de vraag naar DIMM natuurlijk er hoog lag door de lage prijzen en ze verwachtten er een hoop geld mee te kunnen verdienen... en dat klopt jammer genoeg 
(Ik heb dit nog niet zelf uit een betrouwbare bron gelezen, dus vertrouw niet 100% op dit verhaal, dat doe ik ook niet)
(Ik heb dit nog niet zelf uit een betrouwbare bron gelezen, dus vertrouw niet 100% op dit verhaal, dat doe ik ook niet)
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 21:41
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Nee, hij heeft wel degelijk gelijk: omhoogOp donderdag 10 januari 2002 01:19 schreef blouweKip het volgende:
[..]
Omlaag dus...wanneer er een overschot is (wat jij dus zegt),
dan dalen de ram prijzen, de prijzen stijgen nu wel, maar niet door de marktverzadiging maar doordat de hoeveelheid ram dat nu op markt komt langzaam weer minder wordt (omdat de prijs lager dan de evenwichtsprijs lag)
ff mavo 3 economie basics 
veel vraag, weinig aanbod = schaars = hoge prijs
weinig vraag, veel aanbod = veel van het produkt= lage prijs
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 21:41
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
ff havo 5 economie basics (toevoeging mavoOp donderdag 10 januari 2002 20:43 schreef koeskoesappelmoes het volgende:
ff mavo 3 economie basics
weinig vraag, nog minder aanbod = prijs is hoog
Al zijn er maar 3 mensen die een DIMM wilen kopen. Wanneer er maar eentje is, dan gaan die mensen tegen elkaar opbieden. Het product is dan toch schaars
De prijzen gaan iig omlaag als er een overschot is (aan de aanbod kant), en omhoog (zoals nu), wanneer er meer vraag is uit de markt terwijl er aan de aanbodkant minder aanbod is (vanwege het feit dat de prijs behoorlijk onder evenwichtsprijs lag)Nee, hij heeft wel degelijk gelijk: omhoog Wanneer er bijna geen vraag meer naar is, wordt er meteen minder geproduceerd, want er is bijna geen vraag naar. Dan wordt een product schaars en dus als iemand dan een Dimmetje wil, moet hij veel euro's dokken. Snappie
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Verwijderd
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de prijzen van de SIMMS (EDO-RAM) Die zijn twee keer zo hoog als die van SDR/DDR DIMMS Hier gaat dit verhaal ook op. Weinig EDO's in de handel = verhoging prijsOp maandag 14 januari 2002 04:04 schreef blouweKip het volgende:
[..]
De prijzen gaan iig omlaag als er een overschot is (aan de aanbod kant), en omhoog (zoals nu), wanneer er meer vraag is uit de markt terwijl er aan de aanbodkant minder aanbod is (vanwege het feit dat de prijs behoorlijk onder evenwichtsprijs lag)
Verwijderd
Wat dacht je ervan dat de 3 grootste producenten van geheugenchips de productie met 40% hebben ingekrompen. Dit omdat ze het niet meer leuk vonden om tegen bijna-kostprijs de modules te verkopen. Net als bij de OPEC, minder productie, dezelfde vraag = hogere prijzen. Niemand wil aan een klant verkopen "sorry, geen geheugen vandaag" want die gaat de volgende keer naar een van de 2300 andere computerzaken.
Verwijderd
Wat betreft de CDwriters is hier het geval dat de producenten over hun eigen benen struikelen om elke keer snellere bakkers te leveren. Elke keer bij een nieuwe versie is de waarde van de oude meuk zo goed als de helft. Bovendien heeft Sanyo hun bufferunderrun techniek vrijgegeven voor een zacht prijsje en elke plasticboer kan nu een burnproof cdwritertje leveren. Veel leveranciers, lagere prijzen.
Dus hier wordt de prijs 2 voudig gedrukt: veel nieuwere versies, veel leveranciers.
Dus hier wordt de prijs 2 voudig gedrukt: veel nieuwere versies, veel leveranciers.
Verwijderd
Het heeft er ook mee te maken dat de leveranciers op den duur teveel geheugen hadden gemaakt, de prijzen waren laag. De fabrikanten hebben een veel lager productie proces gehanteerd waardoor de voorraaden nu veel lager zijn. Lage voorraad = hoge prijsOp donderdag 10 januari 2002 01:15 schreef TheInfiltrator het volgende:
ok dat van dat sdram kan ik dan nog begrjipen maar waarom crucial pc2100 ddr geheugen ineens zoveel duurder is geworden?
Verwijderd
Hehe,
als ik zou weten welke prijzen zouden gaan stijgen en welke zakken, zat ik nu niet hier, maar op een of ander tropisch eiland met alleen maar mooie dames
als ik zou weten welke prijzen zouden gaan stijgen en welke zakken, zat ik nu niet hier, maar op een of ander tropisch eiland met alleen maar mooie dames
Pagina: 1