Dynamische pagina's cache-friendly maken

Pagina: 1
Acties:

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:45
Tijdens een beetje rondsurfen kwam ik het volgende tegen: http://www.phpbuilder.com/columns/brunner20011113.php3?page=1

Hoewel deze column eigenlijk voornamelijk over phorum gaat, kan je de gedachte die erachter zit natuurlijk ook toepassen op een heleboel andere pagina's die dynamisch op de server worden gemaakt.

dir is dus geen vraag, maar een tip aan andere webscripters :)

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:42

Entity

9000rpm

Ik gebruik sinds kort ook een cache methode die erg makkelijk werkt (is volgens mij ongeveer hetzelfde): dingen die niet iedere view (of iedere 10 views ofzo) veranderen, zoals nieuwspagina's, worden met een functie in kant-en-klare HTML in een file geschreven. Deze wordt vervolgens iedere keer ge-include, zodat er geen database call aan te pas komt. Op de punten dat er iets kan veranderen, wordt the functie aangeroepen en die schrijft vervolgens een nieuwe file.

Dus als je problemen hebt met de load op de database is dit een eenvoudige manier om die te verminderen.

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:45
Op woensdag 09 januari 2002 23:45 schreef Maranello het volgende:
Ik gebruik sinds kort ook een cache methode die erg makkelijk werkt (is volgens mij ongeveer hetzelfde): dingen die niet iedere view (of iedere 10 views ofzo) veranderen, zoals nieuwspagina's, worden met een functie in kant-en-klare HTML in een file geschreven. Deze wordt vervolgens iedere keer ge-include, zodat er geen database call aan te pas komt. Op de punten dat er iets kan veranderen, wordt the functie aangeroepen en die schrijft vervolgens een nieuwe file.
Dat is een beetje de manier zoals een UBB forum werkt. Daar worden ook stukken hmtl op de server gezet, die worden geupdate als er iets in verandert.

De manier zoals ze die in het linkje uitlegde, is het sturen van de juiste headers naar de browser/proxy, zodat deze weet dat een gecachde versie van de pagina nogsteeds 'fresh' is. Hierdoor wordt er dus helemaal geen data meer heen en weer verzonden.

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:42

Entity

9000rpm

Op woensdag 09 januari 2002 23:48 schreef freak007 het volgende:

[..]

De manier zoals ze die in het linkje uitlegde, is het sturen van de juiste headers naar de browser/proxy, zodat deze weet dat een gecachde versie van de pagina nogsteeds 'fresh' is. Hierdoor wordt er dus helemaal geen data meer heen en weer verzonden.
Dat is ook wel de moeite waard jah, ik zal het eens nader bekijken of het iets voor mij is.