Koeling van router-pc'tje

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 11:07
hi,

Mijn oude pc (p120 32mb, geen harddisk, alleen floppy) doet trouw dienst als routertje die opstart van zo'n flop.

Alleen mijn huisgenoten maken ook gebruik van die router voor i-net. Probleem is dat dat ding zo'n teringherrie 's nachts maakt. Hij draait al tijden (3/4 jaar ofzow) zonder koeling voor de processor. De fan van de voeding ging nu ook irri brommen. Dus ik *KNIP* het draadje doorgeknipt van de fan. Jeetje...kwist niet dat een pc zo stil kon zijn :)

Is dit slecht? Boeide die fan heel veel?

TNX,

BK

Kamer huren

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
het kan zijn dat hij warm wordt
en dan gaat de vlam er wel in
of hij gaat uit

merk je dan wel

• SSoaker
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

SSoaker

Super-Soaker

Je kunt de fan ook tussen de 5V en 12V aansluiten.
Hij draait dan een stuk stiller.
(Die van jou is nu al flink verrot dus ik weet niet of het dan nog werkt.)

In iedergeval kun je nu weer lekker :Z

• BKJ
maar is het echt brandgevaarlijk? dan vind ik het echt link....

Kamer huren

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
Op woensdag 09 januari 2002 23:49 schreef hitchhacker het volgende:
maar is het echt brandgevaarlijk? dan vind ik het echt link....
er kan stof in gaan ophopen en dat is aardig brandbaar
ik zou er zeker een fan in zetten op 7v of 5v

Verwijderd

ik heb ook een laptop met een p120 erin, een acernote, en dat ding heeft geen actieve koeling. Lijkt me dat het best kan. Anders opengooien en een heatsinkje erop zetten.

Verwijderd

Hoi,

de ventilator bij de voeding/kast kan uit, op de cpu kun je hem zoals al eerder werd gezegd op 5 volt ipv 12 volt zetten. Aangezien dat ding de hele dag toch niets doet behalve idle te wezen wordtie niet echt warm. Voel gewoon even met je vingers hoe warm hij is.

Over het lawaai: stof verwijderen, nieuw fannetje kopen (zijn de kosten ook niet), of kijken of je die pc niet in een kast kunt wegmoffelen, dat is nog de beste methode.

groeten,

Martin
- de broer van frank -

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

Ik heb dezelfde opzet, maar dan met HD ipv FD. Zit een 4cm fan op 5V op de CPU, die hoor je niet. De voeding heb ik geopend, en de kap vervangen door fijnmazig "kippengaas" waardoor er meer lucht bij kan. De fan heb ik er uitgehaald. De koelvinnen worden nu max 45 graden, dus zonder actieve koeling, en de router is up vanaf: Sun Nov 25 22:30:48 2001. En daarvoor ook 3 maanden uptime zonder problemen.

De voeding zit dus niet in een kast !

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Verwijderd

Nu weet ik het helemaal zeker : geef mij maar een routertje uit een doosje. Power-consumption 5watts ofzo; Geluidsproductie zero dBA; bijna PnP; switch 4x10/100; uptime > 12 maanden & ze worden steeds goedkoper :)

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

Tjs, Dat is natuurlijk ook een oplossing, maar een zelfgebouwde router, die fl 0,00 gekost heeft, en daarna meer mogelijkheden bied is ook leuk, en geeft (bij mij dan) meer voldoening.. (Maar dat kan ook komen omdat het 3 maanden geduurt heeft voordat ie werkte :+

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:27

Predator

Suffers from split brain

Je voeding fan zou ik er toch niet uithalen als ik jouw was ...

Die cpu fan kan je eventueel helemaal afhalen als je een stille casefan ( bv 7V ) dit bij de cpu zet.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:54

BIM

Nothing interesting

Ik heb dus sinds kort hetzelfde probleem.
Ik wilde ook de fan van de voeding loshalen. (toch maar niet gedaan)
Kheb nog een p133 met passieve koeling :)

Kan je de fan van de voeding nu ook nog op een lager voltagen laten draaien? (dus langzamer)
edit:

niet goed gelezen.. kan dus wel..
Is er gewoon met de voedingsaansluiting van bijv HDD 5 volt te krijgen?

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 09:38 schreef TMoose het volgende:
Tjs, Dat is natuurlijk ook een oplossing, maar een zelfgebouwde router, die fl 0,00 gekost heeft,
Wat d8 je van een 150 watt voeding 24/7 up 24*0.15(KW)= 3,6KW per dag maal 365 = 1314 KW/jaar maal 20 eurocent (inclusief energieheffing) = Euro 262,80 per jaar stroom.
Toch een verschil van dik 500 piek t.o.v. een stukje hardware. Hehe.. niet interessant natuurlijk als je zelf de stroomrekening niet betaald :) maar toch ...
Ik ben het met je eens dat het wel meer voldoening geeft als je het helemaal zelf uit moet dokteren!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 22:42
Neem gewoon een 486 SX 33, 40W stroomverbruik, ook nog eens harstikke stil, en om 'm stiller te krijgen schuif je hem onder een bank, of bouw je hem in een [grote] kast, hoor je helemaal niets meer

(vooral die merk-486 met een superkleine voeding+fan combo).

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 12:04

magneet

Magnetic enhanced

die staat echt niet 24/7 150W te gebruiken hoor, sterker nog; veel minder. Heb hier zelf 1 pc waarin de psu fan op 7V draait maar dat ding word wel goed warm, ga hem dan binnenkort ook weer op 12Vzetten

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Verwijderd

gewoo wat van de zachte beschermmatjes in je pc lijmen,
je weet wel van die zachte matjes die in de doos van MoBo liggen,

ik heb ze in mijn server met pritt vastgelijmt en het scheelt weer watt Db,

ook helpt het om van je voedingsfan de fanguard wat af te knippen, zodat je airflob beter is scheelt ook weer wat Db

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

Op donderdag 10 januari 2002 10:06 schreef snars het volgende:

[..]
Dat is inderdaad zo. (En ik betaal inderdaad vaste stroomkosten :) )

Verder kun je op een 486 / P1 ook met wat AS2 een mooie socket A koelvin zetten. Dan heb je waarschijnlijk geen CPU-fan meer nodig. Als de koelvin maar groot genoeg is (veel oppervlak om warmte uit te wisselen met de omgeving) en de kast niet dicht zit, dan kun je alles (nou ja, bij een Athlon 2000+ heb je wel een heel efficiente koelvin nodig 8-) ) passief koelen..

(edit) typo (/edit)

Verwijderd

Ik heb op de cpu van m'n routertje (P75) een 4cm hoge socket7 heatsink gezet en dat ding wordt totaal niet warm, wil ook nog wel wat doen aan die psu fan want die maakt ook best een tering herrie.

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Op donderdag 10 januari 2002 00:07 schreef Frank83 het volgende:
groeten,

Martin
- de broer van frank -
[topic=309815/1/25] :P

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

fan uit je koeling halen is altijd gevaarlijk! Er komt stof in, door warmte kan er kortsluiting ontstaan en de fik erin, dan maar en beetje herrie 's nachts.

deze proc. kan makkelijk zonder heatsink/fannetje

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• marteltor
  • Laatst online: 00:06
koop anders een kwaliteitsfan die stil is op 12 volt of koop een gewone nieuwe die je op 7 of 5 volt laat lopen

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 21:49
[off-topic]
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Momenteel
probeer ik op mijn 486 freesco vanaf flop te draaien.
om vage redenen lukt dat niet. Die 486 is ongeloofelijk
stil want er zit geen fan op de cpu en de voeding hoor
je haast niet. De cpu is een Cyrix op 80 mHz, wordt wel voelbaar heet.
Nu is er vandaag een 2e "sloop" pc binnengekomen,
ditmaal eentje met een intel pentium 133 cpu. Hier zit dus wel een
fan op de cpu en deze maakt ook behoorlijk veel herie.
Kan een pentium 133 ook zonder fan draaien zonder dat
hij na een paar minuten weg smelt? Ik wil het zeker weten voordat ik hem er af haal, want ik heb geen vervanging voorradig voor deze cpu.
[/off-topic]

Ik zou de fan van de voeding niet "af zetten". Die fan zit
er niet voor niets op, daar is over nagedacht. Heb jij ooit
een pc gehad met een voeding zonder fan? Ik niet.

Verwijderd

Je kunt ook een 2weg schakelaar inbouwen zodat je een (of meerdere) fan(nen) op 5 en 12 volt kunt schakelen,.. overdag goede koeling en s'avonds stil. En vriend van mij heeft het zelfde gedaan met zijn computer en dit werkt goed.

Je kunt er ook nog een schakelaar bij zetten om hem helemaal uit te doen,..

En om het helemaal mooi te maken kun je er ook nog (maar dan wordt de schakeling wel uitgebreider) led'tjes bij zetten zodat je kunt zien op welk voltage ie draait.

Maar 1 ding zou ik je wel aanraden,.. doe er weer een fan in,.. stil of niet. Dat stof wat er in zit kan inderdaad vlam vatten.

Succes NagA

Verwijderd

In mijn Freesco-bak draaien beide fan's op 5 volt. Geen problemen.:) Pas geleden heb ik er tussenuit gehaald. Voor andere netwerkkaartjes. Tenslotte zonde om 2 100 mbit op te offeren voor internet. Tegelijkertijd gekeken voor de hoeveelheid stof. En d'r zat bijna geen stof in!
Heb het ding volledig afgeplakt met tape. Dus hij trekt via 1 gat in de voorkant lucht aan. In dat gat zit een stuk panty, zodat de meeste stof eruit blijft.

Ik heb er voor de zekerheid een schakelaar inzitten, waarmee ik beide fan's ook op 12 volt kan laten draaien. Maar die heb ik nog nooit gebruikt.

Oja. M'n freesco bakje staat ook op een verhoging. Misschien dat dat ook geholpen heeft om het stof tegen te gaan.

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

Op donderdag 10 januari 2002 14:41 schreef aardbeix15 het volgende:
fan uit je koeling halen is altijd gevaarlijk! Er komt stof in, door warmte kan er kortsluiting ontstaan en de fik erin, dan maar en beetje herrie 's nachts.

deze proc. kan makkelijk zonder heatsink/fannetje
Een fan zorgt er juist voor dat er meer stof in de voeding komt. Als ik mijn versterker openschroef (Max opgenomen vermogen 800 Watt, passief gekoeld) (Staat op de grond, op vloerbedekking ! ) dan zie ik vrijwel geen stof. Als ik in mijn voeding van m'n PC kijk, dan kan ik om de 2 maanden er de stofzuiger op zetten.. (Hmm.. 'n stofzuiger is trouwens ook alleen maar een fan met filter :+) En dan staat mijn computer op een verhoging, met veel open ruim,te erachter.

Een fan op de voeding dient alleen om hem te koelen. Weghalen ervan kan dus zonder problemen als je maar voor voldoende alternatieve koeling zorgt, zoals natuurlijke luchtstroming bevorderen door de behuizing eraf te halen, of de koelvinnen vergroten tot tosti-ijzerformaat :) .

(Als je de behuizing weghaalt, dan moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat je een behoorlijke opsodemieter kunt krijgen van zo'n voeding... )

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 17:10 schreef TMoose het volgende:

[..]

Een fan zorgt er juist voor dat er meer stof in de voeding komt. Als ik mijn versterker openschroef (Max opgenomen vermogen 800 Watt, passief gekoeld) (Staat op de grond, op vloerbedekking ! ) dan zie ik vrijwel geen stof. Als ik in mijn voeding van m'n PC kijk, dan kan ik om de 2 maanden er de stofzuiger op zetten.. (Hmm.. 'n stofzuiger is trouwens ook alleen maar een fan met filter :+) En dan staat mijn computer op een verhoging, met veel open ruim,te erachter.

Een fan op de voeding dient alleen om hem te koelen. Weghalen ervan kan dus zonder problemen als je maar voor voldoende alternatieve koeling zorgt, zoals natuurlijke luchtstroming bevorderen door de behuizing eraf te halen, of de koelvinnen vergroten tot tosti-ijzerformaat :) .

(Als je de behuizing weghaalt, dan moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat je een behoorlijke opsodemieter kunt krijgen van zo'n voeding... )
Je kan toch ook gwoon de fan van je koeling omdraaien dat ie de warme lucht incl. stof naar buiten blaast... :?

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-07 20:18

KillerB

______

Op donderdag 10 januari 2002 21:11 schreef m4rt1n het volgende:

[..]

Je kan toch ook gwoon de fan van je koeling omdraaien dat ie de warme lucht incl. stof naar buiten blaast... :?
dan zuigt ie altijd nog aan de andere kant stof aan :+

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 00:02

scorpionv

This space for rent

Ik zou je fan van je voeding toch maar vervangen. Tip: koop een metalen gekogellagerd 220V exemplaar, die zijn superstil. En sloop je roostertje voor je fan weg, dan hoor je de lucht ook niet meer zo suizen.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Ik had eerst een 486 van tulip (desktop model) daar zat ook geen koeling op. Die wilde ik als router gebruiken maar op een of andere manier ging da niet ;(. Dus toen toch maar een pentium 90 MET koeling gepakt :'(. En dit is een minitower dus ook niet goed weg te werken ;(. Alles bij elkaar een groot 'gejank' ;)

Edit
Kan ik btw alleen een GROTE koelrip erop zetten (op de proc.) of koelt dat niet goed genoeg?

• BKJ
Anywayz,

Kheb voor de safety maar weer ff een oude voedingsfan erop gezet. Een stillere dit keer ;)

Tnx for the advice!

Kamer huren

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 21:28 schreef hitchhacker het volgende:
Anywayz,

Kheb voor de safety maar weer ff een oude voedingsfan erop gezet. Een stillere dit keer ;)

Tnx for the advice!
Ik zou dit ook zo laten als ik jou was... Ik heb hier zelf een cyrix 120MHz@100 draaien als router die ik in een video-behuizing heb ingebouwd. Mijn ervaring was dat warmte de neiging heeft om zich op te hopen waardoor de koelribben van m'n processor en van m'n voeding ontzettend heet worden. Een klein tochtje door je case doet al wonderen (zoals je fan op 5V), en die fan zal je bijna niet horen.

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 06:58
Ik heb een P2-233, dit was oorspronkelijk een Dell pc, maar ik heb em inmiddels in een andere kast zitten (aopen dekstop). De enige fan daarin is de fan in de voeding, op de processor zit een koelblok van 8x10cm ofzo :) en dat is genoeg. Maar ik ga binnenkort toch eens proberen om dat ding wat stiller te maken, want die voedingsfan is toch niet echt stil. Zou ik deze dan gewoon op 7V laten draiaien?

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 21:22 schreef kennym het volgende:

[..]

dan zuigt ie altijd nog aan de andere kant stof aan :+
Duh, maar dat blaast er dan weer uit :P LOlz... we hebben allebei gelijk ;)

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 23:24 schreef hitchhacker het volgende:
Is dit slecht? Boeide die fan heel veel?
Ik heb het hier met mijn 150 Watt voeding van mijn P 200 geprobeerd: voeding werd binnen kwartier zo heet, dat het bij de computer naar aangebrande electronica begon te stinken --> uit gezet & fan er weer in. JA, het maakt uit! Advies: koop een PAPST 80mm van 12dBa (weet modelnummer zo niet) en zet die op 7 volt (even zoeken op GoT of met Google).

Of je moet goed zoeken naar een bedrijf dat jou voor veel geld een voeding kan leveren die passief gekoeld werkt. Maar dan nog is het zaak dat er geen hete lucht van bijvoorbeeld processor bij de voeding rond hangt.
Pagina: 1