Toon posts:

Vraag over mijn Kabelverbinding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis al een aardig tijdje een COM21 modempje staan. Hiermee Internet ik via UPC. Ik ben (zoals velen denk ik) niet te spreken over de snelheid van het internet.

Nu hoorde ik van mn achterneef dat de snelheid omhoog zou gaan als je de modem zo dicht mogelijk bij het punt plaatst waar de kabel je huis binnenkomt. De modem staat nu namelijk op mijn slaapkamer. Het is best veel gekloot om alles helemaal naar beneden te halen dus ik dacht: laat ik het hier eens vragen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja laat het dan ff weten!
Mzzl! 8-)

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Je zult minder signaalverlies hebben, denk maar niet dat je merkbare snelheidswinsten zult behalen.
Misschien dat je er 1k op vooruit gaat, maar dat is het dan.

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Ik had in het begin ook mijn modem gewoon vlak naast mijn pc staan. Toevallig ook een com21 alleen met een SOnera abonnement.
Opzich werkte het goed, maar heb toe het modem toch naar het beneden gezet. Dit zorgde wel voor een iets stabielere connectie. Maar niet echt een snelheidswinst.
Het kan natuurlijk zo zijn dat het bij jou wel een snelheidwinst opleverd. Ik ken namelijk ook mensen die een extra stuk coax er tussen hadden hangen en dus mooi niet boven de 15 KB/s uitkwamen en met extra utp en dus de korte coax gewoon wel 60 KB/s haalde.
Je zou het eens kunnen testen.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Het zou wel moeten helpen ja. Bij nieuwe Chello installaties wordt het modem tegenwoordig (Wat zeg ik? Al meer dan een jaar) direct bij de wandcontactdoos geplaatst.

Coax-kabel is namelijk veel gevoeliger voor storingen van apparaten en heeft erg last van signaalverlies.
UTP-kabel heeft praktisch geen signaalverlies.

Maarja... probeer het maar gewoon, proberen kost niets. Toch? (tenzij je geen eind utp hebt liggen :P)

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Totale onzin.. ik zit 15+ meter achter het verdeelpunt (er ligt zelfs nog 5 meter van die kabel opgerold achter m'n bureau), en ziehier:
Resultaten van http://www.speedtest.nl
(Overgenomen op Thu Jan 10 2002 om 02:44:59 UTC+0100)

Download : 163.3 KByte/sec
Internationaal VS : 107.4 KByte/sec
Upload : 13.2 KByte/sec
Connection : 384.0 Conn/min
Ping test VS : 116.0 ms
Ping test Nederland : 29.0 ms
ps. da's dus 15 meter coax. En ik haal op tucows e.d. pieken van 188kB/s, het maximum van Chello.

Professionele website nodig?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Dat coax meer verlies heeft dan UTP is absoluut geen totale onzin. Coax heb je ook weer in verschillende kwaliteiten. Het kan bij jou best zijn dat je geen verschil merkt, maar anderen (met slechtere coaxbekabeling) zouden best een verbetering kunnen merken! Maar onzin is het niet.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Officieel mag die com21 maar max 1 meter van de groene kabel zitten, dat is dus punt waar die het huis binnen komt. Liever nog <50cm. Das niet voor nix.

nuff said

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ja als ik jullie zo hoor is het toch wel ff het proberen waard... in ieder geval bedankt... *D

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
topictitel genormaliseerd

DIT IS MIJN WEBSITE

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:42
Het kan inderdaad helpen, of het probleem in de te lange kabel zit of in het upc netwerk weet je natuurlijk niet. Maar het is zeker het proberen waard!

• curry684

curry684

Op donderdag 10 januari 2002 04:44 schreef GerbenW het volgende:
Dat coax meer verlies heeft dan UTP is absoluut geen totale onzin. Coax heb je ook weer in verschillende kwaliteiten. Het kan bij jou best zijn dat je geen verschil merkt, maar anderen (met slechtere coaxbekabeling) zouden best een verbetering kunnen merken! Maar onzin is het niet.
Met 'onzin' doelde ik vooral op dat ie suggereerde dat het een merkbaar verschil zou maken. Een paar kB/sec kan best maar geen 100% of zo.

Coax is inderdaad lossy maar standaard fout-correctie herstelt het meeste daarvan.

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:46

tozzke

aka tozzert

Op donderdag 10 januari 2002 02:02 schreef GerbenW het volgende:
Het zou wel moeten helpen ja. Bij nieuwe Chello installaties wordt het modem tegenwoordig (Wat zeg ik? Al meer dan een jaar) direct bij de wandcontactdoos geplaatst.

Coax-kabel is namelijk veel gevoeliger voor storingen van apparaten en heeft erg last van signaalverlies.
UTP-kabel heeft praktisch geen signaalverlies.

Maarja... probeer het maar gewoon, proberen kost niets. Toch? (tenzij je geen eind utp hebt liggen :P)
Coax is ABSOLUUT ONgevoeliger voor storingen van apparaten dan UTP (Unshielded Twisted Pair), wél gevoeliger voor bochten/knikken.

De reden dat ze het kabelmodem zo dicht mogelijk daar waar de kabel binnenkomt plaatsen is om verliezen in evt. "koude" contacten (connectors/verdelers/versterkers) en bochten te voorkomen. Dus het kán verschil uitmaken waar het modem hangt...
Ze leggen liever 1 UTP kabeltje dan heel het huis voorzien van nieuwe coax bekabeling :D

And don't argue with me m8, I've some sort of studied for this :)
(Overgenomen op Sun Jan 13 2002 om 02:36:16 UTC+0100)

Download : 401.9 KByte/sec
Internationaal VS : 99.7 KByte/sec
Upload : 14.9 KByte/sec
Connection : 710.0 Conn/min

welliswaar @home, margoe
PS: ik was al met 75K+ aan het downloaden *D

• Sick Nick
  • Laatst online: 14-08 13:31

Sick Nick

Drop the top!

Op donderdag 10 januari 2002 02:54 schreef curry684 het volgende:
Totale onzin.. ik zit 15+ meter achter het verdeelpunt (er ligt zelfs nog 5 meter van die kabel opgerold achter m'n bureau), en ziehier:
[..]

ps. da's dus 15 meter coax. En ik haal op tucows e.d. pieken van 188kB/s, het maximum van Chello.
Niet om lullig te doen, maar hier staat m'n com21 modem van chello met 1 meter coax bij het verdeelpunt en vanaf daar met utp naar de server.
(Overgenomen op Sun Jan 13 2002 om 02:15:46 UTC+0100)

Download : 186.7 KByte/sec
Internationaal VS : 159.2 KByte/sec
Upload : 15.4 KByte/sec
Connection : 750.0 Conn/min
Ping test Nederland : 15.3 ms
Dat zegt OF iets over chelloverschillen in regio's (ik zit in regio rotterdam) OF over het feit dat jij 15m coax en ik 1m coax heb liggen :P

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 19:05
idd totale onzin, 10 m coax kan prima, heb 8 m liggen en altijd 50-180k(die 50 komt omdat je site waarmee je contact hebt niet meer levert (voor de leken))
jij zit gewoon in een mindere regio (of wijk, zelfs dat kan verschillen)
ik begrijp dat chello'ers met 30k gemiddeld beter willen,en dan aan utp denken , maar voor hun zie ik maar 1 oplossing: adsl.

(Overgenomen op Sun Jan 13 2002 om 04:03:32 UTC+0100)

Download : 214.7 KByte/sec
Internationaal VS : 110.9 KByte/sec
Upload : 16.8 KByte/sec
Connection : 982.0 Conn/min
Ping test Nederland : 5.0 ms

• curry684

curry684

Op zondag 13 januari 2002 02:16 schreef Sick_Nick het volgende:
Dat zegt OF iets over chelloverschillen in regio's (ik zit in regio rotterdam) OF over het feit dat jij 15m coax en ik 1m coax heb liggen :P
Tuurlijk is dat regioafhankelijk, alsook tijdafhankelijk. Zie onder meer hier.

Wat dat betreft is Speedtest sowieso verneukeratief natuurlijk... als die file van ze hier in Eindhoven op een TUE-server staat zou ik 188kb/sec trekken. Tucows servers kun je dat duidelijk aan zien, de Brabantse mirrors hier trekken topsnelheid in vergelijking met de mirror van de universiteit Groningen.

Verwijderd

Coax is idd signaal verzwakkend. hoe meer kabel hoe minder. Maar het signaal uit een Com21 is dusdanig sterk dat je er probleemloos meer tussen zou kunnen maken, tot 50 meter is _zeker_ geen probleem! (zelfs 100 meter extra geeft maar 2dB maximaal verzwakking voor het internet-signaal; TV signaal verzwakt op 100 meter wel tot bijna 30dB!(ca. 50x zwakker..)) Nu is het dus ff niet zo dat door een sterker signaal de snelheid toeneemt, en dus ook niet afneemt bij een (iets!) zwakker signaal. Maar.. als je er 10 meter slechte coax tussen stopt, of werkt met brakke connectoren dan maakt het natuurlijk wel uit! Maar dit heeft niets te maken met de afstand, maar met de kwaliteit van het materiaal. Dat er maar een paar meter tussen de doos en de modem "mag" zitten van Chello / @home is alleen door het feit dat een coax moeilijker is te leggen (dus duurder) dan UTP!

• Enforcer
  • Niet online
Hoe kom jij erbij dat je signaal 2db demping geeft op kwalitatief goede coax kabel?! Heb je dat zelf berekent ofzo ?!
Zie mijn andere post al paar weken terug:
[topic=334201]
De 'wijze mannen' bij UPC hebben gemeten dat je signaal verzwakt vanaf 10m coax kabel (ook hier weer .. kwalitatief goede coax kabel), en het is afhankelijk van de hoeveelheid signaal die jij binnenkrijgt. Als dit zowiezo al TE zwak is, dan kan een modem nooit online komen, en zal er ook een lijnmeting moeten plaatsvinden. Die personen komen de boel opmeten, en zorgen dat je 'kabeltje' in de wijkcentrale wat hogerop komt, zodat de kabeldoorvoer wat hoger is.
Dus zodra je kabelsignaal hoog genoeg binnenkomt, kan het zijn dat je bij 20m coax nog geen signaal verlies heb omdat je binnen de grenzen van het kabelsignaal blijft.
Probeer eens 5tv's aan te sluiten op een groene kabel met een 5weg splitter (met zoveel db demping), zonder versterker.... wedden dat je niet overal hetzelfde tv signaal doorkrijgt en dat er ergens wel ruis optreedt!?

• curry684

curry684

Op dinsdag 15 januari 2002 19:59 schreef Master_of_HellSound wat interessante en voor mij deels nieuwe dingen
Zal ik wel bovenaan in het wijkhuisje zitten... ik heb dus met 15m coax geen probleem met m'n computer, en m'n televisie op 5-6 meter achter een passieve splitter die nog eens 5-6 meter achter een *andere* passieve splitter zit geeft perfect beeld op de low-frequency zenders (Ned1 en zo). Alleen op TMF en zo is het beeld wat verneukt soms.

Fascinerend, nooit over nagedacht :7

Pagina: 1