[ti83] rekenmachine overklokken

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Voor de Natuur&Techniek mensen onder ons:
http://www.ticalc.org/hardware/overclocking/

Hierop wordt onder andere beschreven hoe je je ti83 (of ander model) ipv 6MHz op 24MHz kunt laten lopen..

Veel plezier

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Is euh.. beetje oud ;)

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-01 19:46

PCR

Op woensdag 09 januari 2002 22:44 schreef Bigs het volgende:
Is euh.. beetje oud ;)
Maar is wel grappig ;)

Codedivision | Freedom Internet

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Op woensdag 09 januari 2002 22:45 schreef pc-reactive het volgende:

[..]

Maar is wel grappig ;)
En waar! Heb het zelf gedaan.

• H@rry
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-02 22:15
hoe zit het met de koeling dan in dit dingetje? :P

GoT a clue? Specs

• insan1ty
Ok ik weet dat de site oud is, maar de methode is niet echt bekend hier toch?

Ik d8 ik meld het even voor de overklokkers hier die zo'n ding dagelijks gebruiken (bijv mijzelf)

• scarhand
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06-2021
gewoon ff fanbus erin bouwen met 4 delta fans....
isse wel goed gekoeld, en tsja, datie naast 4x zo snel ook 4x zo groot wordt: detail ;)

Verwijderd

haha ontzettend koel nu kan ik sneller mun spelletjes spelen en laden en nog illegaler proggen tijdens de lessen :D

• insan1ty
Op woensdag 09 januari 2002 22:55 schreef Tha_Flea het volgende:
gewoon ff fanbus erin bouwen met 4 delta fans....
isse wel goed gekoeld, en tsja, datie naast 4x zo snel ook 4x zo groot wordt: detail ;)
that's the spirit!
windowtje erin, CCFL erbij... >:)

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Heej das gaaf.

Maar heeft dat geen nadelige gevolgen voor je GR ?
Dat ie fouten gaat maken ofzow of sneller verslijt of iets dergelijks?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• insan1ty
Nee volgens de maker van de site niet. Hij raadt je alleen aan een schakelaartje erop te maken om te kiezen tussen 6 en 24 Mhz. Dit ivm het grotere stroomverbruik en het ding loopt tenslotte op batterijen...

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-05 16:17
De tweakers spirit, kan er iets geoverclocked worden, dan zal het ook gebeuren ook. Ik heb helaas geen grafische rekenmachine. Zie het al helemaal voor me, kom je bij een tentamen, schakelaartje om, artic silver II erbij koelblokje onder je apparaat. Hoppa rekenen met dat kreng.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Lijkt me heel cool om mee te experimenteren. Maar dan moet ik eerst ergens zo'n condensator zien te vinden en inderdaad even wachten tot na het tentamen lijkt me wel slim (voor de zekerheid, want ik ben niet zo'n geweldige solderer) ;)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-04 14:21

Corn

Raar jongetje

Kan nix vinden over de Casio CFX-9850GB. Leuk ding, met kleuren LCD enzo, maar retelangzaam met draw-routines. Iemand?

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 08:40
heb ik al 3 jaar :), zuipt wel veel batterijen.
Ik heb er btw ook een backlight in gezet :)

• miniK0bo
  • Laatst online: 11-05-2024
Op woensdag 09 januari 2002 23:02 schreef NaOH het volgende:
Heej das gaaf.

Maar heeft dat geen nadelige gevolgen voor je GR ?
Dat ie fouten gaat maken ofzow of sneller verslijt of iets dergelijks?
ik heb mijn ti83 ook overgeclock met schakelaar.. als hij in turbo mode staat dan heeft hij last van ?artifacts? (spelfout!?) dat kan soms erg irritant zijn, en soms wilt hij niet starten. eigenlijk zijn er niet veel voordelen om hem overteclocken. hij gaat alleen iets sneller met grafieken plotten, maar dan heb je ook weer artifacts :'(

• gcb

gcb

Op woensdag 09 januari 2002 23:50 schreef miniK0bo het volgende:

[..]

ik heb mijn ti83 ook overgeclock met schakelaar.. als hij in turbo mode staat dan heeft hij last van ?artifacts? (spelfout!?) dat kan soms erg irritant zijn, en soms wilt hij niet starten. eigenlijk zijn er niet veel voordelen om hem overteclocken. hij gaat alleen iets sneller met grafieken plotten, maar dan heb je ook weer artifacts :'(
Heeft die van mij ook :'(

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:57

Super_ik

haklust!

Op woensdag 09 januari 2002 23:09 schreef insan1ty het volgende:
Nee volgens de maker van de site niet. Hij raadt je alleen aan een schakelaartje erop te maken om te kiezen tussen 6 en 24 Mhz. Dit ivm het grotere stroomverbruik en het ding loopt tenslotte op batterijen...
da schakelaartje zit er vooral om het terug op 6Mhz te kunne zette als je spelletjes gaat spele :D
anders gaan de spelletjes veel te snel aangezien ze met wachtlussen werken 8-)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Tof zeg, ga ik zeker proberen...

• MaNDaRK
  • Laatst online: 22:37
Op woensdag 09 januari 2002 23:33 schreef Cornholio2001 het volgende:
Kan nix vinden over de Casio CFX-9850GB. Leuk ding, met kleuren LCD enzo, maar retelangzaam met draw-routines. Iemand?
Ik heb wel gelezen dat je met dat ding gewoon Asembly ken progge... voor de die hards >:) onder ons wel leuk :)

Moet je de url hebben? mail me maar ff... dan ga ik ff opzoek :)

mandark@cu2.nl

• insan1ty
Weet iemand toevallig waar die artifacts door veroorzaakt worden?
Komt het door een slechte soldeerbinding of doordat het geheugen het niet aankan ofzo?

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Op donderdag 10 januari 2002 12:40 schreef insan1ty het volgende:
Weet iemand toevallig waar die artifacts door veroorzaakt worden?
Komt het door een slechte soldeerbinding of doordat het geheugen het niet aankan ofzo?
dat zal wel geheugen wezen, als ik bij mn geforce het geheugen te ver overclock, krijg ik ook artifacts... wat je kan proberen is een klein koellichaampje op het geheugen te bevestigen... :P

• YKW
  • Laatst online: 14-05 09:59

YKW

mobiliteit ten top

Op die website staan ook programma's en methodes om er geluid in te stoppen.
Dat wilde ik eerst ook doen, maar dan past het niet meer in je GR. We hebben ook een real time chat-programma geschreven, en wilden in plaats van een kabel verbinding een infrafood verbinding maken (handig bij proefwerken :P). Maar dat was te duur (en er moest nogal wat gemod worden, en dan kon ie niet bij het CSE gebruikt worden). Via kabel verbinding werkt het goed. Overigens vreet je TI 83 stroom als je de processor overclocked.

Automatiseren kan je leren!

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
heb je niet zoiets voor een HP G38? het duurt met een stuk of 5 grafieken plotten soms wel een minuut voordat het af is en dat is niet leuk met proefwerken enzo. En gewoon menuutjes kiezen gaat zeer langzaam :(.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:33

Sjaak_Afhaak

Bleh!

godver, heb ik een TI-92, staat die niet tussen het rijtje..

Hier staat tekst

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 19:28 schreef Sjaak_Afhaak het volgende:
godver, heb ik een TI-92, staat die niet tussen het rijtje..
Die zal vast op dezelfde manier aan te passen zijn :) Zo te zien wordt iets van een RC tijd (of hoe dat ookalweerheet) veranderd door een condensator te vervangen. De kans is groot dat in het type wat jij hebt, het zelfde truukje is uit te halen.

Verwijderd

een watergekoelde ti 83 lijkt me ook koel ;) elke dag een auto accu meeslepen naar school voor het pompje :D

• Mad_Demon
  • Laatst online: 12-05 07:11
Als je al die batterijen eruit haalt, ben je toch alles kwijt? Hoe moet je het dan doen?

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 19:55 schreef Mad_Demon het volgende:
Als je al die batterijen eruit haalt, ben je toch alles kwijt? Hoe moet je het dan doen?
lijkt me niet, want het is zo te zien een hardwarematige mod (tis niet een pc waar je in de bios de multiplier/fsb ff omhoog kan gooien :D ). Bovendien heeft de ti83 zowiezo twee sets batterijen: z'n gewone 4x AAA en nog een knoopcel waarmee hij z'n 32KB aan data en instellingen onthoudt. En het duurt in elk geval heeeel erg lang voordat die knoopcel leeg is.

Maar mij lijkt het trouwes maar nix om dat ding te gaan overklokken...
kheb liever niet dattie op een proefwerk verkeerde berekeningen gaat zitten doen ofzo omdattie te ver is overgeklokt of dat halverwege de batterijen op zijn omdattie zoveel zuipt. Dan wacht ik wel 10 seconden voordat een moeilijk grafiekje geplot is...

Verwijderd

Hm... te lang geleden dat ik om de middelbare school zat - Heb 'n TI 67 - no fun 4 me ;(

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-05 12:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Je kan natuurlijk in de achterkant van het ding een paar gaten dremelen daar waar de chips zitten, en dan heatsinks er op plakken >:)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• miniK0bo

• Mad_Demon
Op donderdag 10 januari 2002 19:59 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

lijkt me niet, want het is zo te zien een hardwarematige mod (tis niet een pc waar je in de bios de multiplier/fsb ff omhoog kan gooien :D ). Bovendien heeft de ti83 zowiezo twee sets batterijen: z'n gewone 4x AAA en nog een knoopcel waarmee hij z'n 32KB aan data en instellingen onthoudt. En het duurt in elk geval heeeel erg lang voordat die knoopcel leeg is.

Maar mij lijkt het trouwes maar nix om dat ding te gaan overklokken...
kheb liever niet dattie op een proefwerk verkeerde berekeningen gaat zitten doen ofzo omdattie te ver is overgeklokt of dat halverwege de batterijen op zijn omdattie zoveel zuipt. Dan wacht ik wel 10 seconden voordat een moeilijk grafiekje geplot is...
Ik bedoelde dat als je de achterkant eraf haalt, dan moeten de batterijen er toch ook uit?

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 16:18 schreef Mad_Demon het volgende:

[..]

Ik bedoelde dat als je de achterkant eraf haalt, dan moeten de batterijen er toch ook uit?
ah, sow... tsja, ik weet niet of die knoopcel der dan ook uitmoet.
denk et eigenlijk wel. Maar zo'n groot probleem is dat toch ook weer niet? Dan zet je je data ff op de rekenmachine van een klasgenoot ofzo met dat linkkabeltje, of je pomp het ff naar je computer met zo'n speciaal kabeltje. Als die data al zo belangrijk is dat je het per se niet kwijt wilt raken.

• Mad_Demon
Op vrijdag 11 januari 2002 17:20 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

ah, sow... tsja, ik weet niet of die knoopcel der dan ook uitmoet.
denk et eigenlijk wel. Maar zo'n groot probleem is dat toch ook weer niet? Dan zet je je data ff op de rekenmachine van een klasgenoot ofzo met dat linkkabeltje, of je pomp het ff naar je computer met zo'n speciaal kabeltje. Als die data al zo belangrijk is dat je het per se niet kwijt wilt raken.
Er zit toch RAM geheugen in? Daar staat ALLES op (ook die plot-proggies). Als je dus alle batterijen eruit haalt dan doet je rekenmachine helemaal niks meer.

• bredend
  • Laatst online: 07-05 07:54
RAM & ROM, 1 voor programma's en 1 voor de OS.
Marruh, best grappig.

Verwijderd

Kan je dat ding niet onderklokken om minder energie te verspillen? Zoveel snelheid heb je toch niet nodig?

• gcb

gcb

Op vrijdag 11 januari 2002 17:24 schreef Mad_Demon het volgende:

[..]

Er zit toch RAM geheugen in? Daar staat ALLES op (ook die plot-proggies). Als je dus alle batterijen eruit haalt dan doet je rekenmachine helemaal niks meer.
Klets praat. Als de stroom eraf gaat geeft het hetzelfde effect als reset. (2nd, +, 5, 2, geloof ik)

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 18:29 schreef EviL_SiqKNeSS het volgende:
Kan je dat ding niet onderklokken om minder energie te verspillen? Zoveel snelheid heb je toch niet nodig?
Bij ons op school heeft iedereen altijd tijdgebrek, wat snelheid zal dus best wenselijk zijn.

Verwijderd

Heeft iemand hier ook nog een manual voor een casio 9850CFX op te voeren, ben ik nl. een tijd geleden tegengekomen, en hoe je een 2MB module erin moet solderen enz. Maar moet em nu weer ef hebben

• Kjev
  • Laatst online: 02-01-2024
Op donderdag 10 januari 2002 00:13 schreef M_DaRK het volgende:
Ik heb wel gelezen dat je met dat ding gewoon Asembly ken progge... voor de die hards >:) onder ons wel leuk :)
Moet je de url hebben? mail me maar ff... dan ga ik ff opzoek :)
Ja, die wil ik wel hebben ;), als het tenminste nieuwe informatie voor mij is. Even gemaild.

Die Casio's worden sowieso veel minder algemeen gebruikt dan bijvoorbeeld de TI's, omdat de laatste sneller en beter zijn. Maar bij ons op school zijn de wiskundeleraren een beetje n00b, dus deze zijn al ingewikkeld genoeg voor ze :Y).
Op vrijdag 11 januari 2002 21:08 schreef Jaromir het volgende:
Heeft iemand hier ook nog een manual voor een casio 9850CFX op te voeren, ben ik nl. een tijd geleden tegengekomen, en hoe je een 2MB module erin moet solderen enz. Maar moet em nu weer ef hebben
Goed idee! Als iemand hem vindt, wil ik graag de URL. Kan ik mijn nerd-imago tenminste weer een beetje bevestigen.

• lama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10-2023
zijn ook van die leuke manuals in omploop om je oude 230MB seagate aan je ti-83/82 te hangen of een sb!live , ook softwarematig geluid is mogelijk, je kunt ook een mpegkaart eraan hangen(prachtig die volledig programmeerbare ROTZOOI) :), maarre bij ons op school hebben niet alleen NT mensen(oa ik) , maar ook NG en EM zo'n rek(iedereen die wis a12 of wib1/12 heeft)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12

Epsilon

hmmm :)
ik heb ook een ti83

• Dala
  • Laatst online: 19:56
* Dala hbe gisteren aan mijn Wiskunde leraar gevraagd of ik 1 van zijn 6 prullen mag lenen om over te klokken :P

na het de proceduren uit te leggen, wilde hij ineens niet meer....gek he???? :P >:)

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 21:15 schreef KevinLevie het volgende:

[..]
Maar bij ons op school zijn de wiskundeleraren een beetje n00b, dus deze zijn al ingewikkeld genoeg voor ze :Y).
wij gebruiken casio maar dat de wiskunde leraren een beetje n00bs zijn.....komt me bekent voor

keb dus zelf een casio 9850 maar ik vind em echt way 2 slow (ik kom regelmatig tijd te kort en mn flightsim was veel te langzaam :( |:( )
iemand een linkje om de casio te overclocken?

• YKW
  • Laatst online: 14-05 09:59

YKW

mobiliteit ten top

WAt mij nog handiger lijkt is extra geheugen inbouwen. Voor het Centraal eindexamen wordt (als het goed is) je :?mogelijk dan het er bij in gebouwde geheugen simpel 'aan te zetten'. Alle leraren bij ons op school zijn leken..... (hahah), dus die hebben dat niet door (zelfs niet als je tijdens een PW een progje draait en ze mee kijken :P)
Bovendien is extra geheugen ook lekker om meer progjes te draaien.....

Automatiseren kan je leren!

• nickv
  • Laatst online: 23-04 11:57
Je kan ook gewoon een PDA modden :)

Leef in het heden en nooit in het verleden. Carpa diem

• kippetje01
  • Laatst online: 29-09-2025
toch nog effe een vraagje waar kun je die 27 pf capacitor kopen?

Verwijderd

of er een kleine HD inbouwen, heb je nog meer opslagcapaciteit :)

• SH007
  • Niet online
Op vrijdag 11 januari 2002 22:55 schreef kippetje01 het volgende:
toch nog effe een vraagje waar kun je die 27 pf capacitor kopen?
bij de lokale electroboer denk ik.

• insan1ty
de 0.1pf condensator kun je kopen bij de lokale electroboer, die van 27pf zit al in je rekenapparaat >:)

btw die nieuwe doorzichtig/zilveren ti83's voor de leraren zijn al standaard ge-oc'ed..

• Dala
  • Laatst online: 19:56
Op vrijdag 11 januari 2002 22:50 schreef YKW het volgende:
WAt mij nog handiger lijkt is extra geheugen inbouwen. Voor het Centraal eindexamen wordt (als het goed is) je :?mogelijk dan het er bij in gebouwde geheugen simpel 'aan te zetten'. Alle leraren bij ons op school zijn leken..... (hahah), dus die hebben dat niet door (zelfs niet als je tijdens een PW een progje draait en ze mee kijken :P)
Bovendien is extra geheugen ook lekker om meer progjes te draaien.....
dat kan hoor :P

zoek maar eens naar expander

erzijn der zelfs van 2mb geweest :P

• miniK0bo
waarom zitten mensen hiero te dromen om hun casiootje sneller te laten gaan? het kan (nog) niet *D

• FragFrog
  • Laatst online: 23:53
hmmm, maar mn TI-83 gelukkig wel >:)

toch maar eens kijken of dit me gaat lukken, lijkt me wel vrij leuk om aan je leraar uit te gaan leggen waar dat extra knopje voor is :D

btw, iemand link kabels nodig? Ik maak ze voor TI-83 > pc, 12 euro stuk inclusief verzendkosten, maar je kan ze ook kopen bij betere electrozaak... weer een probleem opgelost :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Heeft iemand ook een plaatje van die overgeklockte rekenmachines? :7 moet ik nu waterkoeling gaan verwachten? hehehe >:) of een paar grote fans? lol *D laat het maar zien! ik ben er helemaal klaar voor! :*

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-05 20:29
gaaf, binnenkort maar even die npo capacitator kopen en clocken dat ding :) word wel leuk :)

alleen.... wat is een npo capacitator :?

edit: het is toch niet schadelijk??
best l*ll*ig als ik dan mn exmamen aan het maken ben ik ineens geen spiekbrief of tabellen en grafiekentoverdoos meer heb die werkt. dat lijkt me wel lullig.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07
Heb zelf een Casio geval, iemand? :)

• miniK0bo
Op vrijdag 11 januari 2002 23:05 schreef insan1ty het volgende:
de 0.1pf condensator kun je kopen bij de lokale electroboer, die van 27pf zit al in je rekenapparaat >:)

btw die nieuwe doorzichtig/zilveren ti83's voor de leraren zijn al standaard ge-oc'ed..
persoonlijk zou ik voor een variable condensator gaan... maar heb nooit zin om naar de winkel te gaan. eigenlijk is het verspilling van moeite.. want je gaat het toch niet echt goed benutten tenzij je hem goed tuned met een variable ding(ivm artifacts)

btw: mij ti83 heb ik met behulp van deze site geocd http://people.ee.ethz.ch/~blutz/TI83Spec/TIAccelerate.html

• Kjev
  • Laatst online: 02-01-2024
Op zaterdag 12 januari 2002 00:43 schreef Phreak het volgende:
Heb zelf een Casio geval, iemand? :)
Ik vind het wel dringend eigenlijk ;). Misschien gaan m'n cijfers wel omhoog als ik minder tijd kwijt ben aan grafieken plotten door een opgevoerde rekenmachine.

En wat meer geheugen is ook nooit weg. Als je er nou zo'n oude EDO-module in kunt zetten (heb ik ongetwijfeld nog ergens liggen), heb ik 12 MB RAM erbij :9~.

Maar goed, dat zijn mijn dromen. In het echt zal het wel allemaal niet kunnen of vreselijk moeilijk zijn. Ik heb dat ding wel eens opengemaakt, maar daar kun je ook niet veel wijs uit.

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 00:42 schreef juanp het volgende:
alleen.... wat is een npo capacitator :?
np0 c'tjes werden vroeger.... veel in oscillatoren gebruikt, nu vast ook nog, vanwege hun temperatuur stabiliteit, die heel goed is. Het is mi 0 (nul) en geen o (letter o) vanwege de thermo-karakteristiek (T-coefficient).
Ik vind 0.1 picoF wel heeeeel kein. Als je dat niet netjes soldeerd heb je zo een grote fout.

• insan1ty
Er kunnen ook andere soorten condensatoren gebruikt worden..
En een schakelaar is soms handig omdat die versnelde modus batterijen vreet..
Pagina: 1