Ik ben bang dat de monitor een van de lastigste onderdelen is om te testen. Je kunt namelijk met behulp van de juiste programma's testen hoe snel je harde schijf is, of hoeveel frames per seconde je videokaart op het scherm tovert -- al deze testprogramma's bepalen objectief hoe goed een onderdeel van je computer presteert. Daar komt nog eens bij dat je een overzicht van gegevens krijgt, en deze kun je vergelijken met de gegevens van een andere harde schijf of videokaart die met hetzelfde programma is getest en het liefst nog op dezelfde machine. Het resultaat is dat je een vergelijking kunt maken tussen bepaalde producten gebaseerd op feiten, en dus tot een objectieve conclusie kunt komen.
Een van de problemen van het testen van een monitor is dat het altijd een subjectief iets blijft; kleurweergave, scherpte, helderheid -- welke waarde is standaard, en wat is te veel of te weinig? Ik denk dat die er niet is, want iedereen ervaart dit anders. Wat voor de een te donker is, is voor de ander misschien wel te helder. Daar komt nog eens bij dat de videokaart die gebruikt wordt ook een groot verschil kan maken. Als de ene reviewer test met een GeForce, terwijl de ander een ATi Radeon gebruikt, is de test dan wel te vergelijken?
Ik ben op dit moment zelf hard bezig met het uitzoeken van een LCD monitor. Ik heb de specificaties van modellen in de 15" en 17" klasse naast elkaar gelegd, en die monitoren uitgezocht die aan mijn eisen voldeden: een relatief lage responsetijd (25ms - 35ms), een goede contrastverhouding (min. 300:1), en een helderheid met een waarde van op zijn minst 250 cd/m2 (wat dat ook moge betekenen, maar ik heb gelezen van dit toch wel het minimale is). Hierdoor heb ik een overzicht gekregen van de modellen die ik interessant vind om verder te onderzoeken. Dat betekent dus ook dat als ik hoor dat een bepaald 19" scherm op dit moment het beste is, ik mij hierdoor niet laat beinvloeden -- ik ben enkel op zoek naar de beste 15" of 17", voor de rest niets.
In ieder geval, op deze manier kom je tot een overzicht van modellen die aan je eerste eisen voldoen. Deze zul je dan weer verder moeten indelen aan de hand van de overige specificaties. Denk daarbij aan dingen zoals een USB hub, speakers, et cetera. Deze hoeven niet van belang te zijn, maar als je twee identieke schermen kunt krijgen voor een prijs die nagenoeg hetzelfde is, zul je toch die kiezen met meer accessoires. Daarnaast kun je nog reviews lezen (of nog liever: ervaringen van mensen die zo'n scherm dagelijks gebruiken), nagaan of alle modellen ueberhaupt wel leverbaar zijn in Nederland, en natuurlijk zul je ook de prijs in de gaten moeten houden. Want hoe goed een scherm ook moge zijn, je zult toch een bepaald budget hebben waar niet aan te tornen valt.
Het gevolg is dat je uiteindelijk een kleine selectie aan modellen overhoudt, en die zul je dan moeten proberen "in actie" te gaan zien, want dat is de echte test. En zelfs dan zou ik met de verkoper proberen af te spreken dat je hem mag retourneren wanneer 'ie niet bevalt, omdat het nog steeds een hoop geld is. Wil hij dat niet, kun je altijd proberen hetzelfde te bereiken bij de concurrent...
Wat betreft het feit dat er wel elk jaar een televisie wordt bekroond als "televisie van het jaar," gaat het volgens mij in die verkiezing meer om de innovatieve waarde van zo'n apparaat dan de kwaliteit van het beeld. Zelfs dan is het niet altijd zo eenduidig, want ik vind (om maar een simpel voorbeeld te noemen) teletekst een zeer belangrijk argument bij de aanschaf, terwijl een ander er misschien nooit gebruik van maakt en het dus ook niet nodig vindt dat de televisie deze mogelijkheid biedt.
Maar goed... het is en blijft moeilijk, en over smaak valt naar verluidt niet te twisten, dus er zal waarschijnlijk nooit een scherm als allerbeste uit de bus komen.