Toon posts:

Wat is muziek precies?

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Denk eens goed na bij het volgende ;) :

MEnsen slaan op instrumenten (of snaren, of wat dan ook) deze maken trillingen in de lucht, die door onze oren op worden gevangen.

Dan beginnen we te bewegen op de ritme van de geluiden. Dit noemen wij "dansen".

Nu mijn vraag: Is dansen/op muziek bewegen cultuurlijk aangeleerd, of is het natuurlijk (instinct)

Tnx, reacties en ideen zijn welkom

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 17:18

-Stef-

Slainthe!

Ik denk toch aangeleerd. Dieren bijvoorbeeld bewegen niet op muziek. De chimp en de papegaai die je dat altijd ziet doen hebben dat weer van de mens. Desondanks lijkt het wel een oergevoel om op een ritme mee te bewegen. Toch denk ik dat het is aangeleerd.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Verwijderd

ik denk dat het is aangeleerd, maar als je dans alleen op muziek die je aanstaat lijkt me (anders heb je er geen goed gevoel bij). Je begint iig niet zomaar te dansen als je iets hoort.

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Volgens mij is het beide. Mijn ouders hebbeen mij niet geleerd naar mijn muziek te luisteren, maar toch "dans" ik op de muziek die ik leuk vind (voor zover je het dansen wilt noemen)
Muziek maakt iets los in de mens.

Signature

Verwijderd

Muziek is niet alleen dans, maar ook gevoel. Er is een onderzoek gedaan naar de Beatles die in die tijd het gevoel van vrijheid (voor het eerst eigenlijk) op de mens overbracht. De preciese urls komen nog wel. Het is in ieder geval in het nieuws geweest en het schijnt een behoorlijke inpact gehad te hebben.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op woensdag 09 januari 2002 22:30 schreef X-ZERO het volgende:
Nu mijn vraag: Is dansen/op muziek bewegen cultuurlijk aangeleerd, of is het natuurlijk (instinct)
Misschien zit er wel wat natuurlijks in maar 'dansen' is op verschillende plekken van de wereld anders en daarmee dus cultuurlijk aangeleerd.

Wat betreft de muziek: er zit veel logica in; wiskunigen schijnen ook veel dingen te zien in muziek.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:15

Super_ik

haklust!

Op woensdag 09 januari 2002 23:42 schreef NukeZz het volgende:
Volgens mij is het beide. Mijn ouders hebbeen mij niet geleerd naar mijn muziek te luisteren, maar toch "dans" ik op de muziek die ik leuk vind (voor zover je het dansen wilt noemen)
Muziek maakt iets los in de mens.
idd, mijn ouders weten niet eens hoe ik 'dans' bij dansen denken zij toch aan iets heel anders dan dat ik doe bij een gemiddeld concert. de muziek waar mijn ouders van houde voel ik dus echt bijna nix bij, terwijl dat wel de muziek is die waarmee ik groot gebracht ben.
ik weet nog wel dat ik voor het eerst een nummer hoorde dat mij wel aansprak op de radio, t was wel een gek gevoel en ik wist meteen dat ik deze muziek wel mooi vond en voelde dat ik erop wilde bewegen, terwijl ik nog nooit in aanraking was geweest met deze muziek

ff voor de duidelijkheid: mijn muziek = metal , papa en mama muziek = 'back to the seventies' en carnavals muziek

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Robin
  • Niet online
Ik vind het eerder een instinct, als ik een bepaald ritme sla in de buurt van mijn dwerg-papegaai dan gaat zij op en neer en heen en weer dansen :P

• MrMartinH
Op woensdag 09 januari 2002 23:57 schreef Super_ik het volgende:

[..]

...

ff voor de duidelijkheid: mijn muziek = metal , papa en mama muziek = 'back to the seventies' en carnavals muziek
Yup, hier ook metal vooral (Cradle of Filth dat soort). EN voor zover je het dansen wilt noemen dus.

Maar bij de muziek die ik mooi vind, merk ik ook dat er een bepaald gevoel of een bepaalde emotie inzit. En dat heb ik dus totaal niet bij mijn moeders indianentrommels.

Ik heb trouwens een heel breede smaak van muziek. Want ik vind sommige nummers uit de jaren 60 ook wel mooi. Maar met trance en hardcore moet je bij mij niet aankomen want dat vind ik meer verkrachting van muziek. Daar kan ik geen enkel gevoel invinden. Krijg er meer het idee bj dat je gebrainwashed word fzo :)

Signature

Verwijderd

šMusic - Madonnaš

Music makes the people come together

Music makes the bourgeoisie and the rebel

Don't think of yesterday
And I don't look at the clock
I like to boogie-woogie, uh, uh
It's like riding on the wind
And it never goes away
Touches everything I'm in
Got to have it everyday

Verwijderd

instinct of aangeleerd. Muziek doet iets met je, planten groeien ook beter met muziek aldus tests. Misschien is het instinct te reageren op muziek, en hebben we dansen als reactie aangeleerd? :?

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:30

bonzz.netninja

Niente baffi

maar dieren "dansen" toch wel op muziek ?

* bonzz.netninja wijst ff naar de dansende olifanten in dumbo !

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 10 januari 2002 11:42 schreef NukeZz het volgende:

[..]

Yup, hier ook metal vooral (Cradle of Filth dat soort). EN voor zover je het dansen wilt noemen dus.

Maar met trance en hardcore moet je bij mij niet aankomen want dat vind ik meer verkrachting van muziek. Daar kan ik geen enkel gevoel invinden. Krijg er meer het idee bj dat je gebrainwashed word fzo :)
Kijk, anderen vinden Cradle of filth en metal weer verkrachting van muziek :) hardcore vind ik ook niks, maar echte trance is ontspannend enzo, muahuaha.

Maar ff terug naar topic, "dansen" is maar een woord. je kan dansen beter beschrijven als "bewegen" op muziek, omdat iedereen zich iets anders erbij voorstelt.

Verwijderd

Bewegen op muziek, bedoel je Aerobic?.... :)

• MrMartinH
Op donderdag 10 januari 2002 15:27 schreef Thats_me_Thats_right het volgende:
Bewegen op muziek, bedoel je Aerobic?.... :)
Nee dat is toch fitnes op muziek :)

Signature

Verwijderd

Dat kan echt niet instinctief zijn. Er is niets in mijn lichaam of geest wat mij er ook maar toe zou bewegen mijn tijd aan aerobic te verspillen...

• Brabrabra
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-01 10:22

Brabrabra

Chaoss ahv

Kweet niet of het alleen aangeleerd is. Mn moeder past op een klein meisje van 1.5 jaar. :D Die danst soms in haar box als ze muziek hoort en dat hebben we haar niet voorgedaan of verteld dat ze het moest doen. Waar komt het dan vandaan?

Supergrover heeft een vogeltje gered. Dat vogeltje zat heel hoog in een boom en durfde niet naar beneden te klimmen!

• THiCE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-12-2025

THiCE

Say it with a flourish!

Muziek is voor mij alle klanken die in een bepaald ritme of logica worden voortgebracht...voor eenieder persoon verschilt wat hij of zij van deze combinatie vindt.
Kijk, ikzelf houdt van Trance, Techno, sommige hardrock en sommige rap. Ook vind ik sommige new-age muziek wel vet, en ook sommige top40 nummers vind ik mooi. Zoals te zien is is mijn muzieksmaak dus behoorlijk breed. Ik kan me dus heel goed inleven in een hoop groepen die alleen van één bepaalde soort muziek houden. Ik krijg soms bij een trance nummer (meest recente voorbeeld: Delirium feat. Rani - Underwater (Rank 1 Remix)) zo'n gevoel in mn buik van: wow wat is dit mooi zeg! Echt zo'n kick als je begrijpt wat ik bedoel. Zo'n zelfde soort gevoel had ik bij een nummer van Krezip. Nu denken veel mensen: 'Krezip :? ah bah gadverdamme! :r', maarja, smaken verschillen.
Ook had ik zo'n soort gevoel bij Jewel - Foolish Games, en das ook weer een uiterste opzich...
En dan nog even richting techno: bij een aantal technonummers heb ik alleen een gevoel van: wow dit is cool!!!!, en niet echt van wow wat is dit mooi, maar das denk ik niet te doen bij techno.
En wat betreft het dansen:
Dansen is volgens mij wel iets natuurlijks. Het is imho niet voor niets dat indianen, hebreeuwen, en nog meer van dat oude volk al aant dansen waren rond kampvuren op de melodieën van harpen, luiten enz... Tegenwoordig is dat niet meer dansbaar opzich (ah joh misschien toch wel maar niet voor mij ;)) Ik dans op Techno en harde trance...en veel mensen kunnen zich dat niet voorstellen.
Uh ik geloof dat ik nu iets teveel offtopic ga, dus ik stop maar met typen zo op dit late tijdstip :P

I just can't believe all the things people say.
Why must I deal with this shit, every fuckin' day?

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 22:30 schreef X-ZERO het volgende:
Er is bij mijn weten geen menselijke cultuur zonder muziek en dans (behalve misschien de taliban).
Dus is muziek/dansen an sich niet cultureel bepaald. -welke- muziek er gespeeld wordt en hoe er gedanst wordt is natuurlijk wel cultureel bepaald.

Ik denk dat de neiging tot maken van muziek en daarop dansen, aangeboren is bij de mens.
Bij dieren is dat kennelijk niet zo, dus is dit m.i. ook een indicatie van een/het verschil tussen mens en dier.

zijspoor:
Uit hersenonderzoek is gebleken dat luisteren naar muziek dezelfde delen vd hersenen stimuleert die gebruikt worden bij sociale interactie.
Dat deel ((buitenste) hersenschors ?) is bij mensen groter dan bij alle andere dieren. De relatieve grootte van dat deel bepaalt tevens de omvang vd groep waarbinnen de individuen elkaars sociale acties kunnen volgen; bvb elkaars sociale status weten, elkaars naam kunnen weten en weten wie familie is van wie enzo.. In princiepe kent iedereen elkaar, en als er in zo'n groep een vreemdeling opduikt dan valt dat direct op (kan nuttig zijn ivm veiligheid vd groep).

Bij mensen is de maximum omvang van zo'n groep ca 200 a 250 individuen, bij chimpansees ca 50. Wordt de groep groter dan is het niet meer allemaal te volgen.
De mens heeft lange tijd in dergelijke kleine groepsverbanden geleeft (stammen/dorpjes), ook de kleinste zelfstandige eenheden in het leger zijn ongeveer zo groot.
In steden met z'n tienduizenden bij elkaar (waarbij je binnen die groep veel meer personen -niet- kent dan wel.. op straat vooral vreemdelingen tegen komt ipv bekenden), is met hooguit een paar duizend jaar een vrij recent verschijnsel.

De mate van sociale interactie is bij de mens zeer hoog vergeleken met dieren; ook organisatie van samenwerking is sociale interactie, en stelt de mens in staat grote projecten te verwezelijken, bvb bruggen, computers en space shuttles bouwen. Chimpansees komen niet verder dan georganiseerd jagen en evt strijd leveren met naburige groepen chimpansees.

Beetje afgedwaald vd muziek, maar er lijkt dus verband tussen muziek <> hersenschors <> sociale interactie, en bij de mens gaat dat allemaal op een grotere schaal dan bij dieren..

-

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 22:34 schreef -Stef- het volgende:
Ik denk toch aangeleerd. Dieren bijvoorbeeld bewegen niet op muziek.
Ik heb een keer op eens schuurfeest een paar lammetjes zien dansen op harde beukende house muziek.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

Wat voor mij iig vaststaat is dat ik nooit zonder muziek zal kunnen. Ik kan (en wil) elk wakker uur van de dag naar muziek luisteren, onafgebroken aan een stuk door en van veel verschillende soorten. Zo heb ik hier cd's liggen van lacuna coil en Ayreon (semi-rustige metal) en Rammstein, maar ook van The Corrs, U2 en klassiek aandoenende soundtracks van films.
Alles doet wat met je, maar hoe dat komt weet ik ook niet. En ik snap er ook niets van. Een toon heeft samen met een andere toon een bepaalde klank, en doe er nog een bij en je hebt een accoord, WAT maakt dat accoord majeur of mineur? en wat ik nog vreemder vind is de overgang van het ene naar het andere accoord, dat kan echt asociaal mooi zijn. Trance luister ik niet, al heb ik wel een favoriet, en dat is Tenshi van Gouryella. Het is zooo simpel, en toch zo geniaal.

Ik denk dat muziek op zich wel aangeleerd is, althans het luisteren ernaar in de zin van hoe wij dat doen als mensen, maar het principe van muziek niet, dat zit zo diep, dat verzin je niet zelf :D

Er is ook maar 1 manier om muziek te verkrachten, en doe je door het te hard te zetten.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Het is puur natuur.
Waarom zou anders de een er zeer veel gevoel voor hebben en het dus goed kunnen, en de ander totaal compleet niet, die gewoon op een wasz een Cha Cha Cha danst?

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• -Stef-
  • Laatst online: 23-01 17:18

-Stef-

Slainthe!

Op zaterdag 12 januari 2002 16:16 schreef jona het volgende:

[..]

Ik heb een keer op eens schuurfeest een paar lammetjes zien dansen op harde beukende house muziek.
Leuk voor je.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Verwijderd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
"Muziek is vormgegeven liefde" :{

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Op zaterdag 12 januari 2002 16:48 schreef Clay Een heeeele boel, maar ook:
Er is ook maar 1 manier om muziek te verkrachten, en doe je door het te hard te zetten.
Dan heb jij slechte boxen!

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 16:32

Frits Flits

SOUND! Designer

Muziek aangeleerd? Mwah misschien. Muziek maakt emoties los bij mensen. Denk maar eens aan een zielige film, bijvoorbeeld Titanic. De muziek van James Horner maakte het alleen nog maar zieliger.. Of een hele leuke comedyfilm met vrolijke muziek! Daar beginnen mensen bij te lachen.

En dieren reageren wel degelijk op muziek, ook al merk je dat niet 1, 2, 3. Mijn parkiet begint altijd te fluiten als ik een bepaald nummer draai, anders krijst hij alleen maar.

specs

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Maar dan kom je al snel op het glibberige terrein van de definitie van wat muziek is, een hond reageert ook op een ultrasoon fluitje, in een of andere definitie kan je dat ook muziek noemen.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Muziek is geluid dat bestaat uit een ritme en een melodie.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ambient heeft vaak geen ritme wordt toch onder muziek gerekend, melodie zit er ook niet echt in ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

Op zondag 13 januari 2002 00:14 schreef XLerator het volgende:

[..]

Nee, ik heb gevoelig gehoor, en er is een niet zo subtiel verschil tussen lekker hard en te hard. Ik doelde op dat laatste :)

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Op zondag 13 januari 2002 00:14 schreef XLerator het volgende:

[..]

ALs muziek niet zacht kan, dan is de harmonie al snel ver te zoeken en begint de kakafonie. Veel mensen die muziek hard zetten verkrachten daarmee de emotie die in de muziek verscholen ligt. Wat mij betreft is emotie dan ook ver te zoeken in muziek die bedoeld is hard gedraaid te worden (trance, techno, metal, etc.).

Maar dat is uiteraard eigen smaak.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Ik hou zeker niet van techno en die shit.
Ik hou van echte muziek.
Soms klasiek, meestal gewoon Ilse deLange en Alanis Morissette en in die buurt.
En sommige nummers moet je wel hard zetten om het echt goed te laten klinken. Dan pas krijg ik de rillingen

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-01 16:16
Ik denk dat het een natuurlijk instinct is, je ziet ook vaak baby's dansen, nou die hebben dat waarschijnlijk nog nooit gezien en toch bewegen ze mee op de muziek.

Het is ook wel aangeleerd door de cultuur. In sommige landen is DANS een belangrijk middel om je zelf te kunnen tonen.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Verwijderd

Volgens mij zit het hem daar ook in. Dat allerlei culturen (en subculturen) zich uiten door muziek. Dat is toch wel heel markant, als je gewoon eens om je heen kijkt zie je dat bepaalde muziekstromingen ook bij bepaalde culturen en subculturen passen/horen. Misschien is het wel iets dat je boodschap via muziek beter overkomt en je je via muziek ook beter kan uitten. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar hoeveel groepen met een (politieke) boodschap er zijn.

• SuperTrooper
  • Laatst online: 17-12-2025

SuperTrooper

Weet hoe het is

Vanuit christelijk oogpunt: Een gift van God om hem eer te brengen. Vandaar het ongrijpbare en het belang van het 'gevoel' in de muziek.

Grappig detail: Satan was de engel van de lofprijzing (en dus de muziek), die heeft toen hij 'viel' de muziek meegenomen en er voor gezorgd dat muziek niet alleen meer is voor het lofprijzen/eren/aanbidden.

Waarom moeilijk doen als het met z'n tweeën kan... | LanParty's!

Pagina: 1