Op woensdag 09 januari 2002 22:30 schreef X-ZERO het volgende:
Nu mijn vraag: Is dansen/op muziek bewegen cultuurlijk aangeleerd, of is het natuurlijk (instinct)
Er is bij mijn weten geen menselijke cultuur zonder muziek en dans (behalve misschien de taliban).
Dus is muziek/dansen an sich niet cultureel bepaald. -welke- muziek er gespeeld wordt en hoe er gedanst wordt is natuurlijk wel cultureel bepaald.
Ik denk dat de neiging tot maken van muziek en daarop dansen, aangeboren is bij de mens.
Bij dieren is dat kennelijk niet zo, dus is dit m.i. ook een indicatie van een/het verschil tussen mens en dier.
zijspoor:
Uit hersenonderzoek is gebleken dat luisteren naar muziek dezelfde delen vd hersenen stimuleert die gebruikt worden bij sociale interactie.
Dat deel ((buitenste) hersenschors ?) is bij mensen groter dan bij alle andere dieren. De relatieve grootte van dat deel bepaalt tevens de omvang vd groep waarbinnen de individuen elkaars sociale acties kunnen volgen; bvb elkaars sociale status weten, elkaars naam kunnen weten en weten wie familie is van wie enzo.. In princiepe kent iedereen elkaar, en als er in zo'n groep een vreemdeling opduikt dan valt dat direct op (kan nuttig zijn ivm veiligheid vd groep).
Bij mensen is de maximum omvang van zo'n groep ca 200 a 250 individuen, bij chimpansees ca 50. Wordt de groep groter dan is het niet meer allemaal te volgen.
De mens heeft lange tijd in dergelijke kleine groepsverbanden geleeft (stammen/dorpjes), ook de kleinste zelfstandige eenheden in het leger zijn ongeveer zo groot.
In steden met z'n tienduizenden bij elkaar (waarbij je binnen die groep veel meer personen -niet- kent dan wel.. op straat vooral vreemdelingen tegen komt ipv bekenden), is met hooguit een paar duizend jaar een vrij recent verschijnsel.
De mate van sociale interactie is bij de mens zeer hoog vergeleken met dieren; ook organisatie van samenwerking is sociale interactie, en stelt de mens in staat grote projecten te verwezelijken, bvb bruggen, computers en space shuttles bouwen. Chimpansees komen niet verder dan georganiseerd jagen en evt strijd leveren met naburige groepen chimpansees.
Beetje afgedwaald vd muziek, maar er lijkt dus verband tussen muziek <> hersenschors <> sociale interactie, en bij de mens gaat dat allemaal op een grotere schaal dan bij dieren..
-