[EDO RAM 486] 2x16MB EDO RAM wil niet werken

Pagina: 1
Acties:

• snoopy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 21:26
Hallo iedereen,

Ik heb een vraag en hoop van harte dat iemand mij hiermee kan helpen.

Ik heb voor mijn 486 twee EDO chippies van 16MB/stuk gekocht. Nu is het geval dat ze om eoa. mysterieuze reden niet werken. In die 486 zat al 8 MB (2x4MB). Als ik die 32MB erbij doe dan geeft de BIOS keurig 40MB aan terwijl WIN95 & FreeBSD ermee ophouden.
Win95 geeft een VCACHE-foutmelding en FreeBSD wil niet opstarten (ook niet van opstartdisk(s)).

Het rare is in dit geval, dat als ik die 32MB er alleen in doe, dus zonder die 8MB die er al in zat, dan krijg ik geen beeld meer. (Zit btw. een Diamond-videokrt. in.).

Het opvallende aan het uiterlijk van de 2 16MB chips is dat de een iets groter is (in hoogte) dan de ander. Ze zijn wel allebei 72PINS.

Verdere specs van het systeem:
Intel 486DX2 @ 66 MHz
8 MB EDO 72Pins (tot nu toe)
SCSI HD (merk onbekend)
Maxtor HD
CD-ROM-speler
Diamond videokaart.
(als je denkt dat je de typenrs nodig hebt, vraag er even om, dan zal ik ze opzoeken)

Ik hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen.

Alvast bedankt,

Karst

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sinds wanner past EDO in een 486 :? Daar kan toch alleen maar FP ram in :?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op woensdag 09 januari 2002 20:39 schreef robinvreuls het volgende:
misschien zit er ook nu Fp in? Zojah dan heb je kans dat je die ene 8mb toch er niet in krijgt omdat je Fp hebt en die andere EDO is. :)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Op woensdag 09 januari 2002 20:39 schreef robinvreuls het volgende:
Er zijn ook 486 mobo's geweest die EDO wel accepteerden maar het aanstuurden als FP.

Toch denk ik inderdaad dat het probleem hier is dat je bord geen EDO snapt en je er dus FP in moet doen ..

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Post ff de type mobo- dan kunnen we zien wat voor RAM hij wil slikken.

Mogelijke problemen:
- de mem CTRL kan niet met EDO overweg
- een van de 2 nieuwe SIMMs is brak- bij 486 hoef je ze niet per 2 te plaatsen, dus probeer ze gewoon 1 voor 1.
- de timings in BIOS zijn verkeerd. Zet ze zo sloom mogelijk (=latencies omhoog en aantal ns ook) en zie of dat helpt
- dooie SIMMs- probeer indien mogelijk in een andere sys (als het een Pentium sys is wel per 2 plaatsen!)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

edo werkt inderdaad meestal niet op 486 bordjes,
alleen de allerlaatste bordjes (de pci bordjes)konden ermee overweg. dat hij het in de bois wel telt wil nog niet zeggen dat het ook goed werkt helaas
Pagina: 1