Toon posts:

Bizarrr AMDtje (drivin me crazy!!)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb voor een vriend een maand geleden een PC samengesteld met Duron Morgan 1Ghz, 256meg PC133 (cheapo stuff) op een MSI K7T Turbo2 en dit alles toegeplakt met nog wat ArctivSilverII dat ik had liggen en een VolcanoII...

Nu heeft die PC een maand perfect gedraaid en nu van de ene op de andere dag CMOS errors, soms gewoon niets (pc doet niets als je poweron doet), soms memory error (cfr. D-bracket/D-LED), ... en dan weer soms na een dikke 10tal maal op de RESET geramd te hebben start die zonder fout... Als je dan onmiddelijk weer RESET start ie normaal op van de eerste keer. Laat je de PC dan een kwartiertje staan en start je dan terug op krijg je terug dezelfde problemen met geheugen of CMOS of weet ik veel...

Zou dit de oorzaak kunnen zijn van een afgebrokkelde core?

Ik heb ook al gemerkt dat er rond de VIA686B chip een groen randje (filterdun) soort printplaatje ligt. Dit is langs 1 hoekje blijkbaar niet aanwezig ter oppervlakte van 2 op 3mm (onregelmatige vorm). Dit was reeds zo bij aankoop, is dit een deffect??

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:49
Op woensdag 09 januari 2002 19:23 schreef Zagato het volgende:
Ik heb ook al gemerkt dat er rond de VIA686B chip een groen randje (filterdun) soort printplaatje ligt. Dit is langs 1 hoekje blijkbaar niet aanwezig ter oppervlakte van 2 op 3mm (onregelmatige vorm). Dit was reeds zo bij aankoop, is dit een deffect??
Reeds eerder aan bod geweest op het forum.
Is heel normaal, voordat je zoiets post is het misschien slim om eens foto's van die chips te zoeken op het internet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb naar foto's gezocht en daar leek het ook zo op, maar het was niet zo heel duidelijk op en ik moest zeker zijn daarom dat ik dat hier nog eens kwam vragen. Had best wel eerst eens kunnen zoeken idd, mea culpa!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 12:43

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

heb je al andere geheugendimmetjes geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 09 januari 2002 19:34 schreef zandpaddo het volgende:
heb je al andere geheugendimmetjes geprobeerd?
Yep... net gedaan... zelfde effect... als het zo simpel was zou ik hier ook niet komen panikkeren, het is echt iets onlogisch en iemand van de winkel heeft erop gewezen dat het meestal een fysiek defect is aan de CPU, meestal een afgebrokkelde core... Kan er iemand dit bevestigen? Want anders gaat m'n maat z'n garantie kwijt zijn en mag ik hem 'n nieuwe betalen :-(((

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 06:20
Ik heb een k7t-turbo R in de familie die zo'n beetje dezelfde symptomen vertoonde als die jij nu opnoemt. Na langdurig onderzoek waar niets bij werd geschuwd bleek dat een van de geheugenslots blijkbaar naar de blaf was; nu zit er in het 1e slot niets en in de beide andere 256Mb en loopt die machine als een trein.

Onder het motto niet geschoten is altijd mis:

M'n eigen MSI-6167 met slot-a 550 :9~ had destijds ('99) aan een biosflash genoeg om aan dergelijke foutmeldingen een eind te maken.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 09 januari 2002 19:52 schreef HaveBlue het volgende:
een van de geheugenslots blijkbaar naar de blaf was; nu zit er in het 1e slot niets en in de beide andere 256Mb en loopt die machine als een trein.
Ik heb alle slots geprobeerd zelfs met een ander DIMMetje dat normaal dagelijks meerder uren gebruikt wordt hier en zonder resultaat zoals eerder gepost...
M'n eigen MSI-6167 met slot-a 550 :9~ had destijds ('99) aan een biosflash genoeg om aan dergelijke foutmeldingen een eind te maken.
Het bios dat erop zit is het laatste 3.3 (plankje is nog geen goeie maand uit de shop) What to do...What to do... :?

Verwijderd

Topicstarter
Hiernet is de PC nog eens gestart geraakt, ik heb toen gemerkt dat er BIOS 3.0 opstond heb dan meteen geflasht naar 3.3 en daarna werkte de PC nog steeds... Ik heb wel opgemerkt dat er stond RAM in banks 2 3 terwijl er maar 1 DIMM insteekt... De PC weer ff wat met rust gelaten en terug gereboot met nog steeds dezelfde error... Kan dit nog aan de CPU liggen of zal het mobo na 1 maand gebruik al brak zijn??

Herrinner me net dat ik dit heel vroeger met m'n eerste VIA bord van Aopen (ak33) ook had (dubbele melding van DIMM terwijl er maar 1 fysiek aanwezig is)

Verwijderd

PC naar de winkel brengen, laat hun het maar oplossen, dat hoort bij de garantie nietwaar? waarom zelf uren klooien en dan er8er komen dat er gewoon iets brak is...winkel laten doen...ben je je garantie ook niet kwijt!

Hey Succes Ermee!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 09 januari 2002 21:01 schreef DJErwinski het volgende:
PC naar de winkel brengen, laat hun het maar oplossen, dat hoort bij de garantie nietwaar? waarom zelf uren klooien en dan er8er komen dat er gewoon iets brak is...winkel laten doen...ben je je garantie ook niet kwijt!
Dat weet ik nog zo niet, ik heb de PC in onderdelen gekocht en zelf samengesteld dus ik vraag het me af of er nog iets van die garantie zou overblijven....

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb wel opgemerkt dat er stond RAM in banks 2 3 terwijl er maar 1 DIMM insteekt...
dat klopt, als je dubbel sided geheugen hebt tenminste. je hebt dan ook bank 0 t/m 5 waarschijnlijk (=6 sides, 2x 3 dimms)

maar goed ik heb op de zaak in mijn eigen pc een k7t turbo II (zo'n rooie) zitten en die geeft als je hem opstart (als de stekker er uit geweest is) steevast cmos checksum error, en die is nog maar 3 maanden oud ofzo. msi heeft wel meer van dit soort kwaaltjes.

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:58
Op woensdag 09 januari 2002 21:10 schreef Zagato het volgende:

[..]

Dat weet ik nog zo niet, ik heb de PC in onderdelen gekocht en zelf samengesteld dus ik vraag het me af of er nog iets van die garantie zou overblijven....
naturlich je hebt alles bij 1 winkel gekocht heb je garantie laat hun maar kijken wat er fout is je hebt ookal zelf in elkaar geknutseld 1 jaar garantie dus breng de hele pc daarheen en dan de foutmeldingen laten zien en als het aan het mobo ligt dan claim je een nieuwe het ligt niet aan je proc want die doen het of die doen het niet :)

Verwijderd

Topicstarter
Ah goed om weten, THX!! Het is dubbel sided (2*8 chipjes) mja ben nu een complete memory test aan het doen met AMI Diag... Wie weet wat dat oplevert...

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-08 16:51

CoolHead621

Enjoy every moment

Waarschijnlijk moet je voor die reparatie betalen.

Vaak werken winkels alsvolgt,

Wanneer je zelf een systeem bouwt, dien je als er iets defect is, met dat defecte product naar de winkel te komen, en het daar voor garantie aan te bieden, de winkel stuurt het product dan naar de leverancier.
Als je toch met het systeem naar de winkel gaat, en het door hun laat nakijken, kost je dat lekker veel geld...
Dan moet je vaak arbeidsloon betalen...

Dit geld niet voor Geassembleerde systemen van de winkels zelf,,,

Suc6 verder

Apple iPhone 16 Pro MAX | Xiaomi 15 Ultra 512GB/16GB | Audi A6 e-tron sportback

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 09 januari 2002 21:38 schreef Sjoak het volgende:

[..]
pc daarheen en dan de foutmeldingen laten zien en als het aan het mobo ligt dan claim je een nieuwe het ligt niet aan je proc want die doen het of die doen het niet :)
Een andere kameraad heeft een 1.4Gig op een ASUS A7V133 met exact dezelfde troubles... dus een andere merk mobo, ook AMD CPU... daarom dat ik de CPU nogal "verdenk"... :'(

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu zover gekomen dat het geheugen OK is (allerhande diagnostics gedaan). Heel de PC is OK for crying out loud... Maar bij het booten gaat het net fout TENZIJ de PC "opgewarmd" is...

Het lijkt of de PC door de POST (meer bepaald memory test) geraakt NA dat hij enkele minuutje gedraaid heeft. Eens opgewarmd draait het vlotjes, geen enkel probleem. Laat je de PC terug uitstaan gedurende enkele minuutjes, start ie terug met die memory error.

Dit ligt toch aan het mobo zeker :?
Kan dit de oorzaak zijn van condensatie of vochtwerking??

• De_Flexe_Toki
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 10:36

De_Flexe_Toki

Opgeroegd staat noger!

Is de batterij op je moederbord niet gewoon leeg? Als de computer net aan heeft gestaan kan er nog een klein beetje stroom opstaan, en na een tijdje is dat misschien weer weg.

specs

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Als de test DIMM zeker weten goed is (bijvoorbeeld uit je eigen systeem) dan zou ik het moederbord gewoon opsturen naar de winkel waar die vandaan komt. Doorgaans probeer ik CPU + Mainboard bij hetzelfde bedrijf te kopen dan kan ik hem als pakketje aanbieden - zoeken ze het maar uit. Nadat ik natuurlijk WEL de potloodstreepjes verwijderd heb :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 10 januari 2002 14:29 schreef De_Flexe_Toki het volgende:
Is de batterij op je moederbord niet gewoon leeg? Als de computer net aan heeft gestaan kan er nog een klein beetje stroom opstaan, en na een tijdje is dat misschien weer weg.
Heb ik ook al gedacht maar dat blijkt in orde te zijn... Toch maar dat mobo gaan omswitchen?? Pff heb ik niet veel zin in, is 40min rijden naar die winkel voor iets dat zelf niet van mij is :r

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Op donderdag 10 januari 2002 14:38 schreef Zagato het volgende:

[..]

Heb ik ook al gedacht maar dat blijkt in orde te zijn... Toch maar dat mobo gaan omswitchen?? Pff heb ik niet veel zin in, is 40min rijden naar die winkel voor iets dat zelf niet van mij is :r
das het risico van het bouwen van PC's voor anderen.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

ok, als je zeker wil weten dat het de cpu is, haal die er dan uit en steek hem in je eigen pc thuis. Dat is de enige manier om het te testen. Maar als de problemen pas na een maand zijn begonnen dan denk ik dat ik wel een goede gok kon doen naar de oorzaak. Ik denk dat het aan je voeding ligt. Er moet genoeg stroom op de 5V lijn staan wil je een stabiel systeem hebben, en een slechte voeding gaat na een tijdje steeds minder stroom leveren op de 5V lijn. Controleer die eens even, en controleer meteen je andere lijnen. Je weet vast wel hoe, en download anders motherboard monitor daar kan het mee.

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 10 januari 2002 14:44 schreef GambitRS het volgende:
ok, als je zeker wil weten dat het de cpu is, haal die er dan uit en steek hem in je eigen pc thuis. Dat is de enige manier om het te testen. Maar als de problemen pas na een
Jah, maar ik pruts niet graag m'n eigen bakkie naar de vrat you know ;)
stabiel systeem hebben, en een slechte voeding gaat na een tijdje steeds minder stroom leveren op de 5V lijn.
Het is een nieuwe PSU/kast (Aopen KFA-45). De health monitor van het bios toont constant 5.12V aan dus dat zal wel OK zijn zeker? Ik heb reeds met een andere voeding geprobeerd met hetzelfde resultaat :'(
De 12V lijn toont wel amper 11.58V maar dat is op mijn Tbird ook zo en die spinnt lekker door...

• jbcyber
  • Laatst online: 24-06 19:40
Heeft die pc ook boot problemen met alleen maar het geheugen de hd en de videokaart erop aangesloten. Wie weet is het een of ander insteek kaartje wat dom doet. Lijkt me sterk maar zeker het proberen waard.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 10 januari 2002 15:08 schreef jbcyber het volgende:
Heeft die pc ook boot problemen met alleen maar het geheugen de hd en de videokaart erop aangesloten. Wie weet is het een of ander insteek kaartje wat dom doet. Lijkt me sterk maar zeker het proberen waard.
Reeds geprobeerd... het enige left to try is CPU switchen... then we'll know... cpu of mobo... mijn vraag is toch hoe zoiets "stuk" gaat na 1 maand normaal gebruik, niet overclocken...

• jbcyber
  • Laatst online: 24-06 19:40
Ik denk dat er nog altijd zoiets als een productie fout bestaat en volgens mij is dt een van de redenen dat ze garantie hebben uitgevonden :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb het eindelijk opgelost... CPU CORE was afgebrokkeld... nieuwe CPU erin en dat bakkie draait weer vlotjes... toch bizar dat het met afgebrokkelde core nog een maand vlot draaide en daarna stilaan de geest is beginnen geven...

Nog een vraagje: is het normaal dat de core afbreekt langs de sluiting van de klem van de koeler, ik zou eerder denken dat het langs de kant is van waar je begint met kantelen??

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 11:31
Op donderdag 14 februari 2002 03:02 schreef Zagato het volgende:
Nog een vraagje: is het normaal dat de core afbreekt langs de sluiting van de klem van de koeler, ik zou eerder denken dat het langs de kant is van waar je begint met kantelen??
Die dingen kunnen aan elk randje afbreken.
Pagina: 1