Windows 2000 server problemen

Pagina: 1
Acties:

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 12:41
Ik heb hier een windows 2000 pdc draaien met DNS WINS en DHCP. het volgende probleem doet zich voor:

Tot voor kort logde alle Windows 98 clients zonder problemen in, maar wanneer ik nu probeer in te loggen op het domein, verschijnt er de melding dat het opgegeven gebruikensnaam of wachtwoord niet correct is, of dat de domeincontroller niet gevonden kan worden.

Na 1 of 2 keer deze melding te hebben gehad, logt de client in een keer wel succesvol aan.

Er is jammer genoeg geen regelmaat in te ontdekken.
DHCP server is al helemaal nagekeken net zoals DNS en WINS.

Het opnieuw instaleren van een client lost ook niets op.
In geen van de logboeken staan foutmeldingen met betrekking tot dit onderwerp.

Ik weet het nu dus simpelweg gewoon niet meer.

mischien kan iemand mijn nog van een tip voorzien.

Alvast bedankt.

Snoekieboe

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

Verwijderd

Sounds als een netbios probleem...probeer anders eens je lmhosts file te editten ..en kijken of ie em zo wel vind..bij M$ heb je wel een Q nummer met het preffered dc in je lmhosts file..moet je ff zoeken daar.. :)

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

preferred DC hoef je neit meer op te geven met active dir. Hebben ALLE clients hier last van? Probeer anders eens de AD patch voor win98 te installen, staat als het goed is op de win2k server CD. vaag probleem..

Mijn iRacing profiel

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op woensdag 09 januari 2002 18:05 schreef Krazzy het volgende:
Sounds als een netbios probleem...probeer anders eens je lmhosts file te editten ..en kijken of ie em zo wel vind..bij M$ heb je wel een Q nummer met het preffered dc in je lmhosts file..moet je ff zoeken daar.. :)
Ja da's lekker; iemand LMHOSTS aanraden alstie al een WINS server hep :r

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 00:09 schreef Brahiewahiewa het volgende:

[..]

Ja da's lekker; iemand LMHOSTS aanraden alstie al een WINS server hep :r
Tuurlijk WINS is beter/flexibeler dan lmhosts maar WINS werkt dus niet dus moet je toch wat he.? |:( ....Zo kan je toch achterhalen waar het probleem zit!?!...Win9x OSén kunnen toch niet via dns een dc resolven ....als het dan niet via wins lukt , dan maar via de VOORGANGER van WINS...lmshosts !!

Verwijderd

Hoi,

het kan aan mij liggen maar waarom wins en dns gebruiken? Een van beiden is toch genoeg.

Verwijderd

Ja klopt..als je alleen win2k/xp clients heb kan je het beste via DNS alleen doen, alleen 9x en NT4 werken veel trager of slecht zonder WINS , ..dus dat is het punt. Ook in native win2k server met clients blijf je toch voor een deel afhankelijk van Netbios ..ookal gebruik je geen WINS :(
Waarschijnlijk in .net server al weer beter..

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op donderdag 10 januari 2002 09:36 schreef Krazzy het volgende:
[..]maar WINS werkt dus niet[..]
Waar haal je die wijsheid vandaan :?
't Probleem kan evengoed zijn dat de server NIC ineens denkt dattie 100Mbit/s kan, terwijl hij in een 10Mbit/s hub zit. En zo kan ik er nog wel 100 verzinnen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 11:42 schreef Brahiewahiewa het volgende:

[..]

Waar haal je die wijsheid vandaan :?
't Probleem kan evengoed zijn dat de server NIC ineens denkt dattie 100Mbit/s kan, terwijl hij in een 10Mbit/s hub zit. En zo kan ik er nog wel 100 verzinnen.
Nou hier haal ik het vandaan.. |:(...en ja tuurlijk kan het aan de nic liggen..maarja ik probeer ook maar te helpen wijsneus..dit forum is om te helpen niet om te flamen imho...!
Er is jammer genoeg geen regelmaat in te ontdekken.
DHCP server is al helemaal nagekeken net zoals DNS en WINS.

Verwijderd

Schijnt een bug te zijn in de updates van Windows 2000 server. Het probleem is namelijk dat Windows 9x PC's zich registeren in DNS/WINS via DHCP server, alleen doen ze dat niet want de DHCP voor windows NT4 regelde dat voor hun. In 2000 hebben ze die fout nu goedgedraaid, alleen hebben ze vergeten dat de clientpc's nog steeds die bug hebben. Daarom is er een fix uit die de Virtual DHCP dll update en dit alsnog "de foute" (voor Microsoft goede) manier doet.

Fix : http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q242000

Als dit niet de oplossing is :

Heb je wel Service Pack 2 op je Windhoos 2000 asbak staan ?
Zorg ook dat je geen GROUP policies gebruikt voor gebruikers of PC's die NIET windhoos 2000 of XP (c)Fisherprice gebruiken.
En inderdaad, de eerder genoemde Active Directory Client Extentions is een goed voorbeeld.

Verder lijkt het mij een goed plan om NETBEUI te installeren op de 9x + NT4 clients (voor de 2000 server is dat niet zo makkelijk trouwens).

Installeer een "nep" DNS zone die dezelfde naam heeft als de netbios naam van het domein van de "PDC".

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op donderdag 10 januari 2002 13:30 schreef Krazzy het volgende:
[..]
..dit forum is om te helpen niet om te flamen imho...!
[..]
En mijn not so humble opinion is dat je iemand niet echt helpt als je in het wilde weg adviezen gaat geven die minder dan 1 promille kans van slagen hebben. Hooguit help je 'm van de wal in de sloot en daar is niemand bij gebaat.
Dus om te voorkomen dat Snoekieboe tijd verspilt aan jouw - ongetwijfeld goedbedoelde - adviezen, moet ik jou wel flamen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Voor het geval Snoekieboe deze topic nog volgt: probeer Network Monitor te pakken te krijgen (van de SMS CD als je die hebt) of een Sniffer o.i.d. en kijk eens wat er precies over het netwerk gaat als zo'n client probeert aan te loggen. Doet de client een WINS query, of een DNS query of een broadcast? Krijgtie wel meteen een IP-adres of duurt dat enige minuten? Gebruiktie nog andere protocollen dan TCP/IP?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 13:45 schreef Brahiewahiewa het volgende:

[..]

En mijn not so humble opinion is dat je iemand niet echt helpt als je in het wilde weg adviezen gaat geven die minder dan 1 promille kans van slagen hebben. Hooguit help je 'm van de wal in de sloot en daar is niemand bij gebaat.
Dus om te voorkomen dat Snoekieboe tijd verspilt aan jouw - ongetwijfeld goedbedoelde - adviezen, moet ik jou wel flamen.
In het wilde weg gaan adviseren, hoe kom je dr bij man? Hoe wou je anders gaan testen of ie een dc kan gaan vinden via een netbios service, als het inloggen niet normaal werkt op een 9x client?. En waar basseer je die 1 promile op ....en wie denk je wel dat je bent met je "moet ik jou wel flamen" Ben je moderator of admin hier dan...dacht het niet! Het enige wat je echt moet is ademen....als je flamed doe het dan gefundeerd aub :r

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op donderdag 10 januari 2002 13:59 schreef Krazzy het volgende:
[..] :r
Tijd voor je prozacje?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 14:59 schreef Brahiewahiewa het volgende:

[..]

Tijd voor je prozacje?
lol... overigens vind ik dit redelijk gefundeerd flamen :)

een netwerk monitor gebruiken is in ieder geval een betere oplossing :P

Verwijderd

Je kan wel een sniffer gebruiken om te kijken wat voor query die doet, alleen een 9x client gebruikt toch geen dns om een dc te resolven..hij logt in mbv netbios...dus dan heeft het weinig zin....(ja leuk kan je kijken of netbios pakketjes ziet voorbijkomen ok..)

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op donderdag 10 januari 2002 15:34 schreef Krazzy het volgende:
[..] een 9x client gebruikt toch geen dns om een dc te resolven [..]
Met VNBT.386 version 4.00.957 dated 12/12/96 gaat dat prima hoor (ref Q163770)
[..] kan je kijken of netbios pakketjes ziet voorbijkomen [..]
Weet je zeker dat je 't verschil weet tussen NetBIOS en NetBEUI?
(hint: NetBIOS pakketjes bestaan niet)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 01:23 schreef Brahiewahiewa het volgende:

[..]

Met VNBT.386 version 4.00.957 dated 12/12/96 gaat dat prima hoor (ref Q163770)
[..]
Hmm wist ik niet.. zal eens checken ;)

Weet je zeker dat je 't verschil weet tussen NetBIOS en NetBEUI?
(hint: NetBIOS pakketjes bestaan niet)
Ik bedoel dus ook Netbios over TCP/IP..
Pagina: 1