Op woensdag 09 januari 2002 19:29 schreef WaniE het volgende:
Mijn 5V ligt niet erg hoog, ik geloof zelfs op 4,89. Kan dit een oorzaak zijn.
Ik heb al alles geprobeerd met bios flashen, kale installaties zonder geluidskaart en met maar 1 geheugenreepje (ook verschillende bankjes geprobeerd en verschillende reepjes).
Ook heb ik de tips van Asus, teccentral e.d. incl. diverse guides gelezen. Maar met alle officiele instellingen (dipswitches op Palomino en reserved) is het ding nog instabieler dan met de dipswitch op Athlon/Duron. Ik ga met mijn systeem terug naar de leverancier, want die had het systeem compleet verkeerd ingesteld op 100 Mhz. geleverd. Hier kwam ik dus via het benchmarken achter en toen begon de ellende.
Spire Bigrock cooler (maar volgens mij zijn ze de pasta ook vergeten).
Is het niet beter om maar gelijk een betere koeler bijvoorbeeld de Swiftech MCX 370 of de Cooler Master EP5-6I11 te plaatsen?
Die 4,89 V zit wel snor hoor. Als je ooit aan overklokken toekomt, moet je kijken wat ie (stressed) wordt. Als ie onder 4,70 V komt, wordt je systeem instabiel. Je moet wel een marge aanhouden: 4,75 is de ondergrens. Mocht je daar ooit onder komen, dan heeft je voeding nog altijd dat instelpotmetertje waar ik het over had.
Maar als je leverancier inderdaad de KOELPASTA vergeet... tja, dan is het logisch dat je systeem niet stabiel te krijgen is. Wat voor temperatuur geeft Asus Probe dan? Je koeler is het probleem niet. Ik had zelf een SuperRock (0,49 C/W) en die koelde gewoon goed. De BigRock is misschien ietsje minder qua koeling (0,52 C/W), maar nog altijd dik in orde. Alleen het lawaai van die 7x7 fan... maar goed, da's niet je belangrijkste probleem momenteel.
Hoe goed een koeler koelt, kun je in feite afleiden uit zijn thermische weerstand. Die wordt in graden per Watt (C/W) uitgedrukt. Zonder al te theoretisch te worden: hoe lager deze waarde, hoe beter. Als je op de dansdata.com kijkt (zie eerdere posts van je collega-tweakers), staat bij elke koeler die waarde erbij. Bedenk echter goed wat je wil. Betere koeling betekent in principe meer lawaai. Of je moet voor waterkoeling gaan, maar dan zit je met die 50 euro waarschijnlijk krap...