Maxtor 12,7GB problemen (terminaal)?

Pagina: 1
Acties:

• Joch_um_all
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
Mijn twee jaar oude Maxtor 12,7GB UDMA66 7200RPM harddisk vertoont kuren. Althans ik denk dat de harddisk de bron van mijn problemen is.

Probleem:
Regelmatig hangt Windows en blijft mijn HDD-LED continue branden. Dit in combinatie met blauwe schermen. Als ik mijn computer dan reset vindt de BIOS (of de HPT370) mijn harddisk helemaal niet meer. Alle spanning eraf verhelpt dit meestal. Laatst heeft dit gammele presteren mijn WIN.VXD en mijn VMOUSE.VXD beschadigd.

Inspanningen en feiten tot zover:
Checken van HD geeft geen fouten (incl surface scan).
Reinstall Windows helpt niet.
VIA-drivers maken niets uit
HD op IDE 0,1 of HPT 2,3 maakt geen verschil.
HD is slechts 1 partitie.
Virussen tot zover nog niet gevonden.
Nog geen LL-format uitgevoerd. (eerst een nieuwe harddisk)
Nog geen vreemde geluiden uit de HDD.
Temperatuur in kast komt niet boven de 32C.

Ik ga toch een nieuwe HD kopen (ben er nog niet uit of dat IBM of Maxtor gaat worden), maar het lijkt me wel fijn om deze harddisk voor data te gebruiken.

Ik heb nog garantie, sta ik sterk in mijn overtuiging dat het de HD is die kapot is (gaat), of moet ik het probleem ergens anders zoeken?

N.B: Zie specs in SIG.

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Volgens mij is er op de site van Maxtor een tooltje te downloaden, waarmee je je HD grondiger kunt laten testen en evt. low level formatten.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• Sir Vega
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-01-2022
ik zou het niet weten maar gebruik pas als laatste redmiddel LL format als die niet goed gaat kun je hem zeker weten weg flikkeren en gebruik de progjes van je fabrikant suc6

Sick Nick : " K, ik ben net wakker en ik geef mijn ongelijk nu toe, jammer alleen dat ie het niet kan lezen. Wanneer komt ie m'n spullen halen"

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het feit dat je zegt dat altijd dezelfde bestanden beschadigd zijn na een crash, doet mij vermoeden dat je schijf daarvan niet de oorzaak is (de kans dat je bestand telekns na een repair op dezelfde plek staat is ongeveer nul).
Ik zou eerder dan aan brak geheugen, te hoge temperaturen of schommelende voltages.

• Joch_um_all
Op woensdag 09 januari 2002 17:33 schreef robbb het volgende:
Het feit dat je zegt dat altijd dezelfde bestanden beschadigd zijn na een crash, doet mij vermoeden dat je schijf daarvan niet de oorzaak is (de kans dat je bestand telekns na een repair op dezelfde plek staat is ongeveer nul).
Ik zou eerder dan aan brak geheugen, te hoge temperaturen of schommelende voltages.
Sorry, dan was ik onduidelijk. Het zijn NIET telkens dezelfde bestanden die beschadigd worden.

Geheugen is Kingston (kan op CAS2) dus waarschijnlijk niet echt gammel.
Moederbord is vrij nieuw en voeding is 300W. De voltages lijken mij vrij stabiel in HW-monitor.
Ik heb inderdaad geen koeler over mijn HD blazen en ook geen temperatuursensor op mijn HD. De sensor van mijn chipset zit toevalligerwijs vlak naast mijn HD en komt niet hoger dan 32C. Ik heb de afgelopen 2 jaar nog nooit problemen gehad dus het lijkt me sterk dat het de temp is. Wel kan ik toevoegen dat mijn HD voller dan ooit is. Heb op dit moment nog 3GB van de 13 vrij.

• Sir Vega
Ik heb wel eens ghad dat me xp na het 3 dage feilloos te hebben gefunctioneerd opeens bij opstarte zei dat ie een file niet kon vinden, dan ik opnieuw installe kon hij ze niet goed wegschrijven op HD.... ik nadenken.. EN ja hoor het was me geheugen die ik dag ervoor op cas2 had staan loopt gesmeerd maar als je de verkeerde files verkeerd weg schrijft kom je het opeens tegen dat ze toch niet zo goed zijn die geheugen dan.

Sick Nick : " K, ik ben net wakker en ik geef mijn ongelijk nu toe, jammer alleen dat ie het niet kan lezen. Wanneer komt ie m'n spullen halen"

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-03 16:34

we_are_borg

You will Comply

Even een test programma downloaden van de maxtor site. Kijk even wat die zeg fout meldingen even opschrijven, ga dan terug naar de maxtor site zoek of er nog garantie op de schijf zit. Zit er garantie op dan is dat :) (3 jaar) zit er geen garantie meer op dan is dat :'(. Als er garantie op zit dan kan je een RMA procedure starten heb je een creditcard tot je beschikking gebruik die dan, gaat sneller dan zonder (schijf wordt eerst op gestuurd als hij binnen is dan gelijk oude terug sturen), zonder CC dan eerst oude opsturen en dan 3 weken wachten. Gebruik geen lowlevel format op een harddisk behalve als je niets mer te verliezen heb dus geen garantie of dat hij te ver heen is, anders niet doen het kan je schijf namelijk kapot maken als het niet goed gaat.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Joch_um_all
Op woensdag 09 januari 2002 17:47 schreef masternewman het volgende:
Ik heb wel eens ghad dat me xp na het 3 dage feilloos te hebben gefunctioneerd opeens bij opstarte zei dat ie een file niet kon vinden, dan ik opnieuw installe kon hij ze niet goed wegschrijven op HD.... ik nadenken.. EN ja hoor het was me geheugen die ik dag ervoor op cas2 had staan loopt gesmeerd maar als je de verkeerde files verkeerd weg schrijft kom je het opeens tegen dat ze toch niet zo goed zijn die geheugen dan.
:?
Dank voor je input. Ik geloof dat ik begrijp waar je op doelt, maar zou je dat nog een keer willen posten.....met punten en komma's?

ennu....

Borg, dank voor die LL waarschuwing! Ik begrijp dat daarmee de garantie kan vervallen?

• Sir Vega
hahahah
nou eeeh ik zal het anders uitlegge,
ik had me geheugen op cas2 gezet en hij startte prima op totdat na 3x ofzo winxp geen config files kon vinden ofzo dus ik opnieuw installeren, (komma) blijkt het dat de cdrom sommige files niet juist kan plaatsen op HD, conclusie me geheugen kon het net niet aan en schreef de files verkeerd op hD. (punt)
ik denk dat hetzelfde bij jou is. zo goed?

p.s. je garantie vervalt inderdaad bij LL

• Joch_um_all
Kijk, das duidelijker ;)

Ik heb (staat in mijn specs) mijn geheugen wel gewoon op CAS3 staan. Juist om dit soort problemen te voorkomen. Ik heb hem ooit (maanden geleden) een week op CAS2 gehad zonder problemen. Dat bedoelde ik toen ik zei "kan op CAS2"

Ik moet duidelijker worden geloof ik.

• Sir Vega
of ik beter leze hehe :) nou ff kijke wat het dan kan zijn... mischien een te hoge fsb anders ou ik niet wete BRB

• Joch_um_all
FSB op 133. (specs? :Y))
Moet bekennen dat ik daar nog niet aan gedacht had en ik heb em ook nog niet gevarieerd na het optreden van het probleem. Laatste tijd heb ik hem wel een paar keer op 140 of 143 gehad. Misschien is er toen iets fout gegaan? Blijft een gok of het dat is. Ik heb daarvoor eigenlijk geen aanwijzingen. 'K zal hem eens terugschroeven als ik weer thuis ben. (zit nu ff in het buitenland).

• Sir Vega
Ik kan me fsb op 120 pleuren en dan krijg ik ook HD fouten, zoals corrupte bestanden enzo... kan een oplossing zijn.

Pagina: 1