DV camera, hoe aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:01
Ik wil eind deze zomer een DV-camera aanschaffen, maar ik vroeg me af hoe ik zo'n camera nou op mijn PC aan kan sluiten? Ik op daar nou nog een aparte kaart voor nodig, of werkt het via bijvoorbeeld de FireWire poort die op de SoundBlaster Audigy zit? (als dat al een echte firewire poort is)

Of moet ik dan aan een oplossing als een Miro Studio DV gaan denken, waar een aparte FireWire kaart bij zit.

Of, helemaal makkelijk, kan zo'n camera gewoon via USB?

Ik ben een complete leek op het gebied van zulke camera's, maar ik wil nu een nieuwe PC kopen, en ik wil graag weten of ik dan dalijk rekening moet gaan houden met een extra kaart in mijn computer, of bijvoorbeeld speciaale USB poorten op mijn moederbord nu

Alvast bedankt, Lynx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21877

je kan je carmera het beste via een firewire aansluiting verbinden.
Ik heb de mijne (sony PC5E) via een apart gekocht dynalink kaartje (met 3 firewire aansluitingen+kabel) aangesloten.
maar ik denk dat je via de firewire aansluiting van de Audigy de camera ook gewoon kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15300

Je kan hem inderdaad gewoon op de firewire aansluiting aansluiten.
zorg wel dat je een camera van een bekent merk hebt ( bijv, Sony ), want dan wordt deze vaak door software herkent.
Het voordeel hiervan is dat je de kamera dan via de software kan bedienen.
Waar je ook op moet letten is dat als je video wil bewerken op de PC en weer wil opnemen op de DV band, je over een DV in en out op de camera moet beschikken.
De meeste camera's hebben alleen DV in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:01
De camera heb ik nog totaal niet naar gekeken, maar zal best wel een panasonic, jvc of sony worden, het gaat mij er nu vooral om dat ik gewoon de firewire poort van een Audigy kan gebruiken ervoor.

Maar nog iets, 'meeste camera's hebben alleen DV-in'? Lijkt mij toch dat ze juist allemaal DV-out hebben en dat DV-in minder gebruikelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Illusion

(the art of)

meeste camera's hebben idd alleen een DV-out. zal wel een typefoutje van melanieromy zijn.
Sommige cameras kan je unlocken zodat ze ook een DV-in hebben. De reden dat ze alleen DV-out hebben was geloof ik een verhaal met invoerrechten/belasting ofzo, als een camera DV-in had, dan was het ineens een digitale videorecorder en dat was duurder ofzo.

Firewire van je Audigy zou het volgens mij gewoon moeten doen.
Have Fun

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja dat was een type fout.
Het is inderdaad alleen out, als je er ook DV in bij hebt kost dat zomaar circa FL 400,- meer.
Je wordt dan namelijk een filmproducent, en moet dan invoerrechten betalen.
Maar heb je het geld ga dan zeker voor een camera met DV in en out.
Je krijgt anders later spijt dat je het niet gedaan hebt.
Wat moet je met film op de computer die je niet meer terrug kan opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op donderdag 10 januari 2002 21:00 schreef melanieromy het volgende:

Wat moet je met film op de computer die je niet meer terrug kan opnemen.
Op video of cd zetten lijkt mij zo.

Ik heb hier een DVcam van Sony staan en deze heeft S-video, composite en I-link (is IEEE1394) aansluitingen erop zitten.
En dat werkt icm mijn Sony notebook helemaal geweldig.
Op woensdag 09 januari 2002 16:51 schreef LordLynx het volgende:

Of moet ik dan aan een oplossing als een Miro Studio DV gaan denken, waar een aparte FireWire kaart bij zit.
dit zou je kunnen doen, hoewel dat wel duur is, ik heb gisteren een VuurDraad kaartje gekocht waar je de camera gewoon aankan hangen. Was 38 dus betaalbaar

Of, helemaal makkelijk, kan zo'n camera gewoon via USB?
USB heeft maar 12Mb per seconde doorvoer, dat is veel te weining, IEEE1394 daarentegen kan op 100, 200, 400 Mb/s werken, das lekker snel

Alvast bedankt, Lynx
:( [topic=309815/1/100] :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Door terw_dan - donderdag 10 januari 2002 21:20

--------------------------------------------------------------------------------

quote:

Ja maar video en cd halen het wat de kwaliteit betreft echt niet bij een DV band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op donderdag 10 januari 2002 21:44 schreef melanieromy het volgende:
Door terw_dan - donderdag 10 januari 2002 21:20

--------------------------------------------------------------------------------

quote:

Ja maar video en cd halen het wat de kwaliteit betreft echt niet bij een DV band.
Maar wat heb je er aan als je op een LCD-schermpje van 200x150 pixels kunt bekijken? :?
Video-CD is trouwens zo slecht nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilo2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 22:11

pilo2710

BSD kicks..... nuts!?

Heb het ook geprobeerd, maar dan op S-VCD kwaliteit.
Op TV ziet het er best goed uit. Het haalt het natuurlijk niet bij DV kwaliteit, dan moet je een DVD brander aanschaffen.. Maar ik vind dat een beetje te gek worden..

Kan best wat op zo'n CD en het iz altijd beter als VHS ;)

Samen met een Grolschje aan je BSD bak sleutelen; Priceless!! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali G
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-08-2024
Wat voor verschillende firewire aansluitingen bestaan er?
Misschien een beetje een rare vraag, maar in de DV out van mijn DVcamera gaat een kleiner stekkertje dan in de DV in van mijn audigy :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op vrijdag 11 januari 2002 00:08 schreef Noordpark_Terrorist het volgende:
Misschien een beetje een rare vraag, maar in de DV out van mijn DVcamera gaat een kleiner stekkertje dan in de DV in van mijn audigy :?
In ieder geval 2. Op de camera waarmee ik een tijdje heb gewerkt zat een kleine vierkante aansluiting, en op een los pci-kaartje een rechthoekige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali G
Op vrijdag 11 januari 2002 12:39 schreef banaan-X het volgende:

[..]

In ieder geval 2. Op de camera waarmee ik een tijdje heb gewerkt zat een kleine vierkante aansluiting, en op een los pci-kaartje een rechthoekige.
precies, op mijn camera een vierkante, op mijn audigy een rechthoekige veel grotere. Nu de vraag, waar kan ik precies zulke kabels halen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 10 januari 2002 21:48 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Maar wat heb je er aan als je op een LCD-schermpje van 200x150 pixels kunt bekijken? :?
Video-CD is trouwens zo slecht nog niet...
Nee je begrijpt mij niet helemaal.
1-Je neemt op op een DV band.
2-Je laad het beeld in de computer en bewerkt het.
3-Je stuurt het bewerkte beeld weer terrug naar de DV band.
4-Je sluit de camera aan op de TV en speelt af.
5-Je kijkt naar een super beeld wat vele malen beter is dan s-vhs.

het enige nadeel is dat de bandjes duurder zijn dan de cd's.
maar op de Beverwijkse bazaar (zwarte markt) kosten sony 80 minuten bandjes circa FL 15,00 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 11 januari 2002 00:08 schreef Noordpark_Terrorist het volgende:
Op firewire aansluitingen zitten allemaal de zelfde aansluiting.
Op de camera kan een andere aansluiting zitten, dit hangt van het merk af.
Maar als je een kabel koopt ten behoeve van een firewire kaart aansluiting, koop dan een kabel die bij het merk van de camera past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11924

Op vrijdag 11 januari 2002 19:37 schreef melanieromy het volgende:

[..]

Op firewire aansluitingen zitten allemaal de zelfde aansluiting.
Op de camera kan een andere aansluiting zitten, dit hangt van het merk af.
Maar als je een kabel koopt ten behoeve van een firewire kaart aansluiting, koop dan een kabel die bij het merk van de camera past.
Op school hebben we verschillende merken (JVC, panasonic, sony) camera's en die hebben allen dezelfde aansluiting. Ik denk dat dat tegenwoordig wel universeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali G
Ja die camera van mij is van JCV, hij heeft een zogenaamde i.link (IEEE 1394 compliant dus firewire) DV in/out poortje erop zitten. Ik moet dus een kabel hebben die van die i.link poort naar een firewire poort gaat, maar nu nog weten waar je ze kunt kopen en hoe ze heten :)

Ik zie bij de pricewatch 4pns naar 6pns kabels staan, zijn dat ze?

/Edit
Ik ben er al uit, ik moet 4 naar 6 pns hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maar nu nog weten waar je ze kunt kopen en hoe ze heten :)

Gewoon naar de foto vakhandel gaan, die verkopen dat kabeltje wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali G
hmm das wel een idee, er is maar 1 (onderontwikkelde) pc boer bij ons in het 'dorp' en die verkopen ze vast niet :)
Pagina: 1