Hebben jullie nog goede sites over zelfbouw?

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Topicstarter
Na al een paar maanden lid van GoT te zijn, ben ik maar ook eens wezen kijken in de Audio,Video & Hifi Forum. Veel gelezen over versterkers en boxen. En dat de duurdere boxen echt veel beter klinken dan "normalen" low cost boxen. Ook gelezen dat een verschillende versterkers een andere "geluid" kunnen geven met verschillende boxen. Hoe kan dit eigenlijk?

Ik ben ook heel erg geinterresseerd in zelfbouw. Vooral in zelfbouw van boxen, en van versterkers. Hebben jullie nog sites daarover? Wat zijn volgens jullie goede sites? Het liefst een zelfbouw, die je zelf moet bouwen, en dus niet zo'n "bouwpakket" koopt.

[off topic]
Hoe is de kwaliteits verhouding van een CD-ROM speler als die van een CD speler als je een audio CD afspeelt? Op een CD-ROM speler zit zo'n speciaal audio out. Wat moet hierachter om audio geluid uit te krijgen?
[/off topic]

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• ND863

ND863

Topicstarter
Niemand?
(dit is geen "kick") :)

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

FF search naar (luidspeakers) zelfbouw oid. Vooral in de posts van Lampje komen vaak leuke links voor.

Versterker zelbouw is iets lastiger (maar ook daar is wel wat over te vinden met search).
Verder Elektuur, Radio Bulletin (schrijf ik dat goed?) en google

bedoel je gewoon het kabelte dat naar de geluidskaart gaat

btw, wat was het dan?

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• ND863

ND863

Topicstarter
Op woensdag 09 januari 2002 20:04 schreef Duck-Twacy het volgende:
FF search naar (luidspeakers) zelfbouw oid. Vooral in de posts van Lampje komen vaak leuke links voor.

Versterker zelbouw is iets lastiger (maar ook daar is wel wat over te vinden met search).
Verder Elektuur, Radio Bulletin (schrijf ik dat goed?) en google

bedoel je gewoon het kabelte dat naar de geluidskaart gaat

btw, wat was het dan?
Ja, in de elektuur (heb abbo op >:)) staat een Crescendo Millenium versterker. Iemand ervaring ermee?

Lampje was het he? ff search again :+

Achter op je CD-ROM speler zit toch zo'n stekker voor een kabeltje naar je Geluidskaart? Zonder dat kabeltje kan je toch geen audio CD's afspelen? toch :? Is dat gewoon een "analoog" signaal? Dus als ik een koptelefoon erop aansluit, dan ik dan muziek hoor?

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Achterop veel CDROM's zit inderdaad een 4 polige (audio) en een 2 polige SP/DIF (Sony Philips Digital Interface). Die laatste kan je gebruiken icm een geluidskaart met SP/DIF in of extern uitvoeren naar een DAC of versterker. Het is dus het digitale cd-signaal (vaak inclusief jitter).

Ik heb zelf ook speakers gebouwd, maar vat de link effe niet helemaal met je CDROM speler.

Concrete Loop Watercooling

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op woensdag 09 januari 2002 20:55 schreef ND het volgende:

[..]

Lampje was het he? ff search again :+
Hij heeft ook een leuke site
http://www.raymondaudio.nl/

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• ND863

ND863

Topicstarter
ow okee dan, ff wat uitleg over die CDROM. Als je dat 4 polige kabeltje, wat naar je geluidskaart gaat, NIET aansluit op je geluidskaart, dan kan je toch op je PC geen audio CD afspelen? Nu is mijn vraag, wat voor signaal komt uit die 4 polig stekker? Is dat zo'n signaal net als wat uit je discman komt? Of wat uit je line-out komt? Of moet dit signaal nog geencodeert worden? Dus omzetten naar een line out signaal. Want die S/PDIF, als je daar een koptelefoon op aansluit, hoor je toch geen meuk? Want dat is digitaal. Snap ie nu? :7

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Ja die 4 polig molex is audio in de volgorde R G G L, staat ook achterop. Het is gewoon een lijnsignaal net als een TAPE-OUT van een cassettedeck.

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

ND, wil je de cdrom-speler als loopwerk voor je zelfbouwset gebruiken :)

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:22
Op woensdag 09 januari 2002 21:32 schreef ND het volgende:
ow okee dan, ff wat uitleg over die CDROM. Als je dat 4 polige kabeltje, wat naar je geluidskaart gaat, NIET aansluit op je geluidskaart, dan kan je toch op je PC geen audio CD afspelen?
jawel, het kan wel maar dan wordt het digitale geluid direkt van de cd getrokken en afgespeeld, het wordt dan dus digitaal afgespeeld. Op dezelfde manier dus als jij een audio cdtje naar je hdd ript. :)

over die analoge aansluiting; dat is gewoon links/rechts/aarde signaal. als je een kabeltje daarvandaan trekt naar je line in van een versterker hoor je ook muziek.

• ND863

ND863

Topicstarter
Op donderdag 10 januari 2002 11:40 schreef Taco het volgende:
ND, wil je de cdrom-speler als loopwerk voor je zelfbouwset gebruiken :)
Ik zat maar met een idee :)

Iemand nog sites over zelfbouw?

Verwijderd

google, zoekterm audio DIY

Do It Yourself

Extreem veel sites te vinden zonder moeilijk zoekwerk. diy

• ND863

ND863

Topicstarter
Hey das een heeeleee goeie tip!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
http://home.wish.net/~tinholt/

zeer simpel en nog redelijk goed ook, alleen laag vermogen.

Verwijderd

Bij conrad hebben ze van die zelfbouw pakketen voor boxen zitten leuke tussen :9~ .

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Doe me een lol met je conrad zeg...

http://www.lautsprechershop.de hier staan enkele heel mooie paketten.

• ND863

ND863

Topicstarter
Dat zijn bouwpakketten, Ik zoek gewoon een koop-het-zelf-materiaal en dan bouwen. Snap ie? Heeft iemand nog ervaring met de Elektuur Crescendo Millenium versterker?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Er is niks mis met kits. Het is zelfs zeer verstandig om voor je eerste project gewoon een uitgedacht ontwerp te nemen en na te bouwen. Dat geeft je ervaring met het werk en ook een indicatie of het je uberhaupt wel interesseerd.
En btw, als je bijv een speakerkit koopt, hoef je niet eens het hout erbij te nemen. Geeft toch meer idee dat je het echt zelf doet. (Of je past zelfs de vorm van de speaker aan, is meestal geen probleem als je het volume maar in de gaten houd)

Voor versterkers: Forget it. Er zijn slechts enkele deugdelijke ontwerpen op het web te vinden (zoek maar eens op leach amp of kijk bij nelson pass op de website). En die zijn eigenlijk te pittig om als eerste project te nemen. Want ook al is er veel info over te vinden, je zult ontzettend veel zelf moeten uitdokteren en als je die kennis niet hebt, zal het je na een tijdje enorm tegen gaan staan. Wat zonde is, want zelf knutselen is leuk.

Ja kan dan beter maar eens kijken naar bijvoorbeeld bouwpakketten van randy slone, de aksa amp, de end millenium van lcaudio of naar projecten van Rod Elliot.
Als je echt vertrouwen in jezelf hebt, kan je ook eens kijken naar de kits van Borbely. Wat ik er totnutoe van heb gehoord, is dat deze meesterlijk goed zijn kwa ontwerp en kwaliteit, maar zonder handleiding worden geleverd. Alleen onderdelen, printplaat en een elektrisch schema. Ga dr maar aan staan als je geen voorkennis hebt.

Nee, ik ga geen websites geven, doe maar eens zoeken op de termen, kom je nog eens wat tegen :P

na vooruit, eentje dan
diyaudio
En dan vooral het forum, daar staan al je vragen wel 10x in en uitgebreid beantwoord. De diy community is een stuk geduldiger en vriendelijker met het beantwoorden van beginnersvragen dan bijvoorbeeld de computerforums waar het zoveelste sblive topic binnen 2 minuten wordt dichtgeklapt Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/h.l.r.vanweeghel/smilies/boontje.gif

• ND863

ND863

Topicstarter
jaja, ik ben al aan het googlen. Stom dat ik zelf niet op het idee kom om met audio DIY te zoekn |:( Het was niet de bedoeling om hier een hele waslijst neer te zetten, maar wat jullie een goede site vinden. Dat van Aanraders etc.

ps. ik wel electronica ervaring, dus daar hoef je je niet druk om te maken, and I know dat daar grote stromen kunnen lopen :)

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Kijk maar even in deze wat oudere topic, ik moest 'm opzoeken in de search en jawel gevonden >:)

[topic=302968/1/25]

Succes en we lezen wel of je er iets aan hebt.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• ND863

ND863

Topicstarter
wh00000000000000000000000000t!!!! Whaha, waarom heb ik die in de search niet gevonden :? Oke dan! Nog een vraagje : Hoe is de kwaliteits verhouding tussen een CD-ROM speler en een CD speler als je een audio cd afspeelt?

Pagina: 1