[delphi] geluid monitoren

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
hoe kan ik in delphi het geluid "in de gaten houden"??

ik wil graag een event laten gebeuren op het moment dat er een toon is tussen b.v. 30 en 100hz bij -10 dB

hoe is dat te doen?

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 23:09

Skinny

DIRECT!

Ik gebruik nooit Delphi, maar volgens mij wordt ActiveX wel ondersteunt door Delphi :

Zie bijvoorbeeld :
http://www.hitsquad.com/smm/programs/DXUV/

ff zoeken op Google doet wonderen.

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
die had ik ook al gevonden ja... daat zit wel source bij, maar in VB... en dat heb en kan ik niet...

heeft iemand anders nog iets voor delphi?

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 14:41 schreef RonnieB82 het volgende:
die had ik ook al gevonden ja... daat zit wel source bij, maar in VB... en dat heb en kan ik niet...

heeft iemand anders nog iets voor delphi?
ActiveX gebruiken is niet moeilijker als in VB. Die code zal helemaal niet zo moeilijk zijn om 'om te zetten', je werkt per slot van rekening niet voor niks met Delphi :)

Verwijderd

Ik weet niet wat voor geluid je wil monitoren? Je kan met het ActiveX ding dat genoemd werd alleen geluid monitoren, dat een recording device is:
DXVU Meter is an ActiveX control, which can monitor any audio device configured as a recording source, such a Microphone, CD ROM, etc
Als je dit wilt zijn er volgens mij nog wel veel meer dingen te vinden, maar als je geluid dat je wilt monitoren ook wav/midi en dat soort dingen aan moet kunnen, dan heb je een probleem. Dat lukt je dan alleen maar door een soort Soundcard driver om je bestaande driver heen te schrijven, zoals totalrecorder dat bijvoorbeeld doet.

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Op donderdag 10 januari 2002 15:19 schreef szwarts het volgende:
Ik weet niet wat voor geluid je wil monitoren? Je kan met het ActiveX ding dat genoemd werd alleen geluid monitoren, dat een recording device is:
[..]

Als je dit wilt zijn er volgens mij nog wel veel meer dingen te vinden, maar als je geluid dat je wilt monitoren ook wav/midi en dat soort dingen aan moet kunnen, dan heb je een probleem. Dat lukt je dan alleen maar door een soort Soundcard driver om je bestaande driver heen te schrijven, zoals totalrecorder dat bijvoorbeeld doet.
tja, ik wil dus gewoon al het geluid monitoren wat de geluidskaart uitgaat (maar WAVE en CD zijn het belangrijkst)...

ik wil zeg maar een CCFL (mini-TL) laten knipperen op een bass-beat... (de aansturing van de CCFL heb ik al, ik kan hem nu al software-matig aan en uit zetten)

maar nu nog geluidsgestuurd...

Verwijderd

Wave aftappen is dus echt niet makkelijk, daar moet je wel heel veel ervaring voor hebben, ook op driver niveau enzo.

Ik weet niet precies wat voor geluidskaart je hebt, maar anders moet je (eventueel via een splitter) de output weer via een of andere line in je PC in sturen en dat analyseren. Dat moet nog wel te doen zijn. Aan wave aftappen zou ik niet beginnen... CD/Line-in is nog wel te doen.

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Op donderdag 10 januari 2002 15:38 schreef szwarts het volgende:
Wave aftappen is dus echt niet makkelijk, daar moet je wel heel veel ervaring voor hebben, ook op driver niveau enzo.

Ik weet niet precies wat voor geluidskaart je hebt, maar anders moet je (eventueel via een splitter) de output weer via een of andere line in je PC in sturen en dat analyseren. Dat moet nog wel te doen zijn. Aan wave aftappen zou ik niet beginnen... CD/Line-in is nog wel te doen.
das klote... ik dacht dat het niet zo moelijk was een equalizer te maken, en daar dan leuke dingetjes mee doen...

Verwijderd

Biedt de Windows Multimedia API help (zit bij Delphi) geen soelaas?

Lijkt me sterk dat je tot op driver niveau moet gaan aangezien je toch geluidskaart onafhankelijk wilt zijn? Misschien zoeken op combi Wave, MCI en Delphi ?

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
ben nu aan het kijken in die API...

nu ff een noob vraag, hoe zorg ik ervoor dat ik API calls kan gebruiken? ik heb b.v. MCIWNDM_GETVOLUME

maar als ik dat gewoon in mn source zet, geeft ie een foutmelding... (undiclared identifier)

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
ken je niet een winamp-plugin maken?

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 16:17 schreef RonnieB82 het volgende:
ben nu aan het kijken in die API...

nu ff een noob vraag, hoe zorg ik ervoor dat ik API calls kan gebruiken? ik heb b.v. MCIWNDM_GETVOLUME

maar als ik dat gewoon in mn source zet, geeft ie een foutmelding... (undiclared identifier)
code:
1
uses mmsystem;

Does the trick.

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
nee, geen winamp plugin... ik wil het met alle geluiden hebben, dus ook als ik Half-life speel... :P

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Misschien kan deze link je op weg helpen. MSDN geeft best veel informatie over api calls voor windows.

Multimedia Audio

Ook de helpfiles die bij delphi zitten bieden veel informatie.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
ik lees dus dat ik het met API kan doen, maar ik krijg het niet zoals ik het wil...

ik moet denk ik op 1 of andere manier aangeven welk device ik wil gebruiken, maar heb geen idee hoe ik dat voor elkaar moet krijgen...

(ik wil btw deze call gebruiken: MIXERCONTROL_CONTROLTYPE_PEAKMETER)

maar als ik die nu uitlees, dan krijg ik steeds dezelfde waarde (als er muziek gespeeld wordt), dus ik moet waarschijnlijk aangeven welk device ie moet gebruiken, maar heb geen id hoe ik dat moet doen... |:(

Verwijderd

ik zou eens op www.torry.net kijken, daar staan componenten voor VU meters inc. source code, precies wat je nodig hebt, ik vond het altijd alleen vervelend dat dit via de windows mixer ging, maar goed, dat is voor jou geen probleem ik zal nu nog ff een linkie zoeken voor je...

edit:

kut, kan niet zoeken, maar daar staat het dus, ik zit nu op school en hier kan ik die site niet bekijken...

Verwijderd

Het linkje dat Ingollus zoek is waarschijnlijk http://www.torry.net/mixer.htm en dan VU meter.

Ik blijf een beetje pessimistisch over je projectje hoor, als het wel allemaal lukt moet je het maar posten, maar waar je dus nu volgens mij mee bezig bent is het volume niveau opvragen. Dan weet je alleen op een bepaald moment hoe hard de muziek is. Dit kan je inderdaad opvragen, maar je kan er niet achter komen wat voor geluid het is. Kan dus net zo goed een harde hoge piep zijn.

Ik heb een paar programma's gezien die de volledige wav kunnen aftappen en die deden het allemaal via een schijne driver waar alles eerst werd ingepompt, voordat die het doorgaven aan de echte soundcard.

(Volgens mij is nog steeds de enige oplossing dat je het terug moet stoppen in je line in of mic en dan dat gaat monitoren.)

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:41

Knutselsmurf

LED's make things better

Een ander probleem waar hier nog geen aandacht aan is besteed is het feit dat er geen VU-meter moet komen, maar een equalizer. Dat betekent dat je geluidssignaal (dat tijd gerelateerd is), omgezet moet worden naar een frequentie-spectrum. Daarvoor kun je twee methoden gebruiken, afhankelijk van het uiteindelijke doel.
Als je alleen geinteresseerd bent in 1 frequentiegebied, kun je een digitaal filter ontwerpen en die op je signaal loslaten en kijken wat er overblijft.
Als je echter meerdere frequentiegebieden wilt bekijken, kun je het beste bezig gaan met FFT (Fast Fourier Transformaties).
Beide zijn behoorlijk ingewikkeld qua wiskunde. FFT heeft als voordeel dat daar waarschijnlijk wel kant en klare componenten voor te vinden zijn.

- This line is intentionally left blank -

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 11:29 schreef szwarts het volgende:
Het linkje dat Ingollus zoek is waarschijnlijk http://www.torry.net/mixer.htm en dan VU meter.

Ik blijf een beetje pessimistisch over je projectje hoor, als het wel allemaal lukt moet je het maar posten, maar waar je dus nu volgens mij mee bezig bent is het volume niveau opvragen. Dan weet je alleen op een bepaald moment hoe hard de muziek is. Dit kan je inderdaad opvragen, maar je kan er niet achter komen wat voor geluid het is. Kan dus net zo goed een harde hoge piep zijn.

Ik heb een paar programma's gezien die de volledige wav kunnen aftappen en die deden het allemaal via een schijne driver waar alles eerst werd ingepompt, voordat die het doorgaven aan de echte soundcard.

(Volgens mij is nog steeds de enige oplossing dat je het terug moet stoppen in je line in of mic en dan dat gaat monitoren.)
ik ga die link ff proberen... maar ik ga dus eerst ff kijken of het via de volume-niveau kan, dat vindt ik ook wel best dan...

iig allemaal alvast bedankt... als het klaar is post ik dat hier wel ff... :P
Pagina: 1