[Linux / Novell] Printen wil niet lukken

Pagina: 1
Acties:

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Ik heb een Linux (RH7.2) bak aan een Novell netwerk hangen. Printen op dit netwerk gaat via een printer aan het Novell netwerk.

Nou is het me gelukt mijn netwerk share te mounten, read / write alles erop en eraan, maar het wil me maar niet lukken om te printen via dat netwerk.

Ik heb van een windows bak hier al de server en de omgeving geplukt en zo, maar die server komt bijvoorbeeld helemaal niet voor in mijn slist lijstje. Als ik op de servers die wel in die lijst staan een pqlist uitvoer, kom ik ook de queue niet tegen.

Wat doe ik vaud, en -belangrijker- wat kan ik er aan doen?

(overigens, ik weet niet of dit het juiste forum is, en gezien de verplaats geilheid van de mods tegenwoordig zal dit binnen een vloek en een zucht wel ergens anders staan, maar goed, ik denk dat het hier hoort. Het gaat per slot van rekening om een netwerk probleem...)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Geef je het directe pad op naar de queue ?
\\Tree\.HP_MBD.Deventer.xxxblabla.xxxx

Verwijderd

rare vraag en je hebt het vast al nagekeken. Maar hangt kun je de printserver waar de printer aanhangt niet rechtstreeks benaderen? (buiten netware om)

Dit werkt namelijk voor de paar linux mensen op mijn bedrijf heel goed. :)

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Op woensdag 09 januari 2002 16:47 schreef KillerAce_NL het volgende:
Geef je het directe pad op naar de queue ?
\\Tree\.HP_MBD.Deventer.xxxblabla.xxxx
Nee, ik geef een server in het serverveld en het pad naar de queue in het andere veld in printerconf (RH7.2). Misschien moet ik het zo doen als het in windows staat?
rare vraag en je hebt het vast al nagekeken. Maar hangt kun je de printserver waar de printer aanhangt niet rechtstreeks benaderen? (buiten netware om)
Dat kón tot voor kort prima (TCP/IP) maar dat is uitgeschakeld door één of andere paranoide admin :(
BTW. Mozeskriebels? Dat zij mijn lerares op de lagere school altijd :D

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op woensdag 09 januari 2002 16:44 schreef wzzrd het volgende:
Als ik op de servers die wel in die lijst staan een pqlist uitvoer, kom ik ook de queue niet tegen.
En je weet wel zeker dat het een queue is, en geen NDPS printer?

• Pantagruel
  • Laatst online: 19-08 21:19

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Als je ons wilt verlichtenen verteld wat voor een ethernet printer het is.

Het gros ondersteund TCP/IP printing oftewel je print opdracht direct naar het IP adres vd printer sturen, moet je wel een PostScript printer zijn (of PS ondersteunen).

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Op woensdag 09 januari 2002 19:36 schreef Onno het volgende:

[..]

En je weet wel zeker dat het een queue is, en geen NDPS printer?
Goeie vraag, ga ik ff uitzoeken...
Als je ons wilt verlichtenen verteld wat voor een ethernet printer het is.
Het gros ondersteund TCP/IP printing oftewel je print opdracht direct naar het IP adres vd printer sturen, moet je wel een PostScript printer zijn (of PS ondersteunen).
Een LaserJet 4000, maar zoals ik hierboven al zei, TCP/IP printen is uitgeschakeld en tot overmaat van ramp kan ik het configuratiemenu niet meer printen... TCP/IP printen is dus uitgesloten...

Verwijderd

Beetje admin heeft NDPS printers draaien..
De truuk om onder Linux te kunnen printen is dan alsvolgt:

Pak het IP adres van de printerqueue-server (de novellbak, niet de printerserver van bijv HP of Axis).
Geef dan de queue naam op en voila, je kunt printen onder linux op een novell netwerk.
Het is wel handig om op te geven dan je soms met BSD werkt ipv AIX voor een goede koppeling en soms moet je ook nog opgeven dat je Postscript of PCL conversie wil draaien. En als je novell admin echt ijverig is moet je misschien nog LPR client support aanpassen dat ie niet teveel formfeeds of lege velletjes uit gaat liggen spugen.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Thank, zal ik proberen

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Okay, het is géén NDPS systeem. ik zou gewoon met bijv. nprint moeten kunnen printen.
Ik weet nu aan welke server die printer hangt, maar als ik daarop dus pqlist uitvoer, krijg ik als queue name iets wat ik op een windows bak nooit tegenkom. Moet je voor zo'n linux systeem een andere syntax gebruiken of zo?
code:
1
nprint -U ikke -S server -Q .hier.de.queue.uit.windows filename

zou als een te lange queuename in zich hebben, en werkt dus niet. Printen met het resultaat van pqlist als queue werkt ook niet: create error. Wat is de vertaalslag die ik moet maken?
Pagina: 1