Ik heb al gezocht, maar weet iemand de 'proef van elf' (elf proef; een methode om bankrekeningnummers te controleren), liefst in PHP...
edit:
typo
typo
brambo9000:
Ik heb al gezocht, maar weet iemand de 'proef van elf' (een methode om bankrekeningnummers te controleren), liefst in PHP...
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
BRON : http://www.ping.be/groenvoer/school/hypercard_oefeningen.htm1. Nederlands systeem
Is 115037969 een geldig (Nederlands) codenummer van een bankkaart of -rekening?
Om vergissingen bij het intikken van dergelijke codes te voorkomen, ontwikkelde de Nederlandse wiskundige en schaakgrootmeester Max Euwe de zg. 'elftest'. Volgens deze test is bovenstaand nummer in orde, want het bestaat uit 9 cijfers en bovendien:
1*9 = 9
1*8 = 8
5*7 = 35
0*6 = 0
3*5 = 15
7*4 = 28
9*3 = 27
6*2 = 12
9*1 = 1
en bedraagt de som van alle produkten 143, een getal dat
een geheel veelvoud is van 11.
SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"
Op woensdag 09 januari 2002 16:42 schreef Ghoster het volgende:
Gevonden met Google binnen seconde of 6.
SIZE does matter.
Op woensdag 09 januari 2002 16:41 schreef brambo9000 het volgende:
Hmmz, volgens de bank kan je dat het beste gebruiken, maar het algoritme weten ze zelf ook niet.
Het schijnt dus wel een aardig bekend algoritme te zijn om te controleren of een ingevoerd bankrekeningnummer wel geldig is, net zoals creditcardnummers vaak worden gecontroleerd op websites.
HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter
*proest*Skinny vertelde wat de elftest was, en zei:
Juist heel bekend...
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
Ja, maar als je dit niet kon vinden ... dan... na ja, de rest kan je invullenOp woensdag 09 januari 2002 16:48 schoot drm in de lach :
Als je dat ziet weet je toch ook hoe je 't moet coden
SIZE does matter.
trueSkinny:
Ja, maar als je dit niet kon vinden ... dan... na ja, de rest kan je invullen
~ Gottfried Leibniz
Bij mijn weten niet. Zijn er weleens naar op zoek geweest, maar hebben niks kunnen vinden.Op woensdag 09 januari 2002 16:44 schreef Renegade het volgende:
Vraag ik me alleen net ineens af of er ook zoiets is voor een postbank rek.
Exact expert nodig?
Op woensdag 09 januari 2002 17:40 schreef StephanL het volgende:
LOL 1*9=9 en 9*1=1
de Nederlandse wiskundige en schaakgrootmeester
If it ain't broken it doesn't have enough features
Verwijderd
Verwijderd
Is hier ook een reden voor waarom dit geldig is? Waarom bijvoorbeeld geen veelvoud van 12 of 10? of iets anders?en bedraagt de som van alle produkten 143, een getal dat
een geheel veelvoud is van 11.
Daarnaast is 11 ook een priemgetal en zijn 10 en 12 dit niet..Op woensdag 09 januari 2002 21:47 schreef DizzyWeb het volgende:
Ja, omdat ze dat zo besloten hebben...Zover ik weet is dat de reden...
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Bedoel je nietOp woensdag 09 januari 2002 21:56 schreef Janoz het volgende:
[..]
Daarnaast is 11 ook een priemgetal en zijn 10 en 12 dit niet..
Hierdoor zijn er minder getallen in de range van 0 tot (1 + 2 + .... + 9) * 9 die deelbaar zijn door 11. Zo voorkom je dat bij een heel kleine afwijking (typefout) in het bankrek nummer het foute nummer alsnog door de 11-test heenkomt.
~ Gottfried Leibniz
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq