Toon posts:

[ASP] adovbs.inc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb uit een boek de volgende code:
<%
Dim rsQuery' Als ADODB.Recordset

Set rsQuery = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rsQuery.Open "SELECT * FROM Klanten", cnDB _
adOpenForwardOnly, adLockReadOnly
%>

Het boek vermeldt verder het volgende:
Om gebruik te maken van de 'ad' parameters moet ik een include opnemen naar het bestand
adovbs.inc op c:\..\system\ado.
Dit heb ik als volgt gedaan

<!-- #include file="c:\Program Files\Common Files\System\Ado\adovbs.inc" -->

Ik krijg nu echter de foutmelding dat het bestand niet gevonden kan worden, terwijl dit bestand toch echt op die plaats staat.

Is dit misschien een probleem omdat de 'users' geen rechten op de c schijf van de server?
In het boek wordt eventueel een METADATA-tag genoemd. Hoe luidt die en hoe neem ik die op in mijn code?

Wellicht zijn er ook andere wegen die naar Rome leiden, maar dit zal toch de begrijpelijkheid van hetg boek verhogen.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Je snapt het principe van een webserver?
Hij moet in de root staan, of desnoods in een include directory op je webroot niet in je program files

Verwijderd

Misschien beetje offtopic, maar:

Je kunt beter de definities opnemen van de constanten die je used en die in een eigen include file stoppen of in de ASP waar je ze gebruikt..

adovbs.inc is namelijk nogal een grote jongen en die moet elke keer als er een request gedaan wordt geparsed worden, niet echt aan te raden (check www.learnasp.com voor details..)

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
IDD, enige wat je redelijk vaak gebruik zijn database constanten, dat zijn er stuk of 4, hoop developers gebruiken dan gewoon ook de getalletjes ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ben ik met jullie eens om de veelgebruikte parameters in een apart file'tje te zetten, maar nogmaals: ik wil graag het boek even volgen. Aanpassen kan altijd nog.
De bovenstaande code werkte trouwens niet omdat er een komma ontbreekt! :)

Verwijderd

In de global.asa een meta tag opnemen die de typelib msado15.dll inlaadt, dan ben je voor je complete site verzekerd van de constants van ADO. Dit is ook efficienter, want de adovbs.inc is vrij lang en elke keer als je die file include parst de ASP runtime die complete file. Niet zo nuttig :)

als je #include file= doet, geef dan altijd het pad op relatief van de huidige dir.

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Bij de meeste websites die ik maak, gebruik ik maar een paar keer die variabelen..Ik heb gewoon gekeken naar de meeste gebruikte variablen en heb gewoon een apart bestand gemaakt inclusief een soort script executie tijd meter (weet ik wat de naam is :D)

Om mijn geluk te delen geef ik hier de genenpoel van mijn creatie
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<SCRIPT LANGUAGE=JScript RUNAT=Server>function GetMilliSec(){var t, d;d = new Date();t = d.getTime();return(t)}</SCRIPT>
<%
Dim MilliSecStart, MilliSecEnd, MilliSecUsed
MilliSecStart = GetMilliSec()

Const encKey = 1106
Const adOpenStatic = 3
Const adLockReadOnly = 1
Const adUseClient = 3
Const adCmdText = &H0001
Const adSchemaTables = 20
Const adCmdTable = &H0002
Const adLockPessimistic = 2
Const adOpenKeyset = 1
Const adOpenForwardOnly = 0
Const adLockBatchOptimistic = 4
Const adLockOptimistic = 3
dim Debug 
debug = true

'=====================================================================
Function GetTime
'=====================================================================
    if Debug then
    response.write "<DIV style=""position: Absolute; bottom: 0px; left: 0px; background-color: silver;"">"
    response.write "Script executie tijd:"& Chr(13) & Getmillisec() - MilliSecStart & Chr(13) &"milliseconden</DIV>"
    end if
End Function
%>

En dan nog iets. -> NOEM JE INCLUDE FILES ALTIJD NAAM.ASP. Als je bijvoorbeeld een include file ObjConn.inc hebt. kunnen bezoekers met rare ideeen dit bestand gewoon uitlezen! En met ASP niet :)

Om de tijdmeter aan het werk te zetten, moet je gewoon onderaan de pagina <%GetTime%> zetten...Dan komt er een mooi DIVje met alle info over de pagina..

HTH
Pagina: 1