Booten van USB met removable media !!

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• moeizaam
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-04-2024
Hallo Allemaal,

Ik heb weer wat leuks.
Waarschijnlijk zullen er wel mensen gehoord hebben van Diskonkey media, handig USB 1.1 apparaatje ter grote van een marker waar je data op kan parkeren.

Nu is het mogelijk om via USB te booten, bijvoorbeeld van een harddisk ofzo.
(Voor meer info, www.usb.org)
Maar nu wil ik booten van dit apparaat, het levert me alleen problemen op om dit ding bootable te maken.

Mijn vraag is niet speciaal gericht op DiskonKey, maar eigelijk voor alle removable media.
Het schijnt dus ook mogelijk te zijn om b.v. van een USB zip te booten, maar hoe maak je zo'n ding dan bootable ??

Ik heb van alles geprobeerd, formateren met opties, sys'en, met rawrite floppy-images erop zetten, niks schijnt te werken. Vreemd, maar goed, waarschijnlijk doe ik iets fout.

ps. Ja, ik heb eerst het internet afgezocht |:(

oja, hebben er hier nog meer mensen ervaring met DiskonKey ??
Ik vind het in elk geval waarzinnig makkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door moeizaam op 10-07-2003 00:42 ]

Signature?

• pixel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik heb geen idee. kan je hem niet fdisken met partition magic? :9

brabrabrabra...

• moeizaam
Op woensdag 09 januari 2002 16:22 schreef pixel het volgende:
MMM, dat is misschien wel een idee, daar kan ik in ieder geval het filesystem mee veranderen. Leuk, bv. een klein ntfs partitie'tje !
Ben nu ff de laatste versie van PM7 aan het ophalen van Fosi, maar volgens mij kan PM geen bootable partities aanmaken.

Signature?

Verwijderd

dat is het hele probleem:

De DiskonKey FAQ zegt:
apparaat is bootable MITS biossen worden aangepast.

USB is dus bootable, het bios werkt niet mee!
Firewire hetzelfde verhaal. Is bootable (zie Apple computers bv), maar nog niet toegepast in het bios.

Als je in windows het usb-apparaat aansluit, komt er een drive-letter bij. Hierna kun je gewoon SYS X: doen (x=drive eltter usb-memorycard bv).
Dan is het ding bootable gemaakt.
Ik denk niet dat enig huidig bios ook maar meewerkt met het bootable maken van usb- of firewire-apparaten.

• pixel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik heb zelf ook een diskonkey. Je moet wel een nieuwe versie hebben. Dus de gene die geen grijze hals heeft. Die moeten bootable te maken zijn. En natuurlijk moet je bios het ondersteuenen.

Volgend mij kan de dan inderdaad gewoon de key behandelen als een floppy disk.

brabrabrabra...

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-02 17:23

boner

misantropisch altruïst

Sony Vaio's kunnen 'gewoon' van een ESB diskette booten. Dus aan het mium op zich zou het niet hoeven te liggen.

Een diskette aanmaken met FORMAT a: /S werkt!

De vraag is of USB niet eerst gaat kijken of er ook daadwerkuluk een floppy aan is gesloten af een ander device. Als dat zo is ben je de l*l en gaat het niet werken.

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

ik heb gister een socket A stnd mobo gehaald bij norrod (Jewway mobo) en hier kan ik me van herrinneren dat ik wel iets over usb en bootopties gezien heb maar ik kan me vergissen !?!?!

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Op woensdag 09 januari 2002 16:22 schreef pixel het volgende:
fdisken met partition magic .. :?

Twitter

Verwijderd

Wij hebben ook erg lang lopen klooien. Wij hadden een LeadingDriver 128 MB (UD-11) sleutel en kregen dit kreng maar niet geboot op een EPIA MINI-ITX boardje. Na een avond klooien en surfen bleek dat de oplossing (zoals altijd) o zo simpel was! In de BIOS hadden wij de optie USB KEYBOARD SUPPORT op DISABLED staan. Na dit op ENABLED gezet te hebben, werkte alles als een zonnetje! Misschien heeft iemand hier nog iets aan... GreetZ!

P.S.
We hadden de key bootable gemaakt met de daarvoor bestemde PowerFormat Utilitie van Leadingdriver...

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:27

SkyStreaker

Move on up!

Ik heb een Guru 128MB pendrive en ik wil hem bootable maken. Hoe doe ik dit in Win2000?

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-03 12:13

MaxxMark

HT is Tof!

Ik weet niet of je er wat aan hebt. MAar in de PCM van afgelope maand stond een artikeltje (heb het niet echt gelezen) over hoe je flashcard usb-sticks en dergelijke bootable kon maken. Daarbij ook wat meer achtergrond informatie enzo. Misschien kan je er wat over vinden op www.pcmweb.nl (of was het net?) of anders ff in de pcm bladeren bij de lokale tijdschriftenboer ;)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Verwijderd

wat wil je erop zetten precies? DOS, Linux, Win3.1?
als je SYS wilt gebruiken in win2000 kun je het beste FreeDOS downloaden
(kernel).

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Ohw ja... Natuurlijk :) ik wil er een Windows98-boot van maken (FAT32) zodat ik makkelijk en snel mijn w98 op mijn pc kan zetten. Zonder gebruik van CD-rom etc.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 16:38
volgens mij kan je op dit moment alleen met de nieuwste asussen (p4p800 en p4c800) booten van USB, misschien andere borden ook na een bios update

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Ik kan dat al een flink lange tijd hoor :) Heb alleen nu ook het apparaat. Dit kan al sinds de 5.1 Bios :) ;) Maar mijn vraag is nog steeds "hoe" :Y)

-- Heeft dan niemand enige idee? Dat FreeDOS is niet genoeg. Wellicht een bootdiskette imagen en die erop zetten ofzo? --

[ Voor 49% gewijzigd door SkyStreaker op 03-07-2003 20:08 ]

• moeizaam
Grappig hoe dit 1,5 jaar later terug komt.
Tranztaz dat was destijds ook mijn visie. Booten van memorystick.

Mijn probleem was dat ik een verouderd type had. Voorzover ik heb begrepen werden de nieuwere type's geleverd met een tooltje, net zoals bij cyberdrifter.
Je leverancier zal toch wel weten hoe dit moet. Helaas ben ik dit moment met andere technieken bezig.

Mijn visie was destijds dat systeembeheerders dan met image rond kunnen wandelen in grote omgevingen, hoofdkantoren enz., leek me makkelijk met desktopbeheer.
Bijv. als je zeker wil weten of het een software of hardware probleem is.
Schiet me lek? :?

Signature?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb een mp3 speler (apacer, loopt ook een topic over) die je dus ook kunt gebruiken als universeel opslagmedium. Ik denk dat ik wel weet hoe ik hem bootable kan maken, maar ik vroeg me af of dit niet 'schadelijk' kan zijn voor het apparaatje. Dan doel ik er vooral op of de speler nog wel MP3'tjes afspeelt als ie een keer geformatteerd is, of als de bootsector overschreven is (misschien moet het mp3 spelertje ook wel geboot worden ofzo?). Iemand hier ervaring mee?

• moeizaam
Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 23:17:
Wij hebben ook erg lang lopen klooien. Wij hadden een LeadingDriver 128 MB (UD-11) sleutel en kregen dit kreng maar niet geboot op een EPIA MINI-ITX boardje. Na een avond klooien en surfen bleek dat de oplossing (zoals altijd) o zo simpel was! In de BIOS hadden wij de optie USB KEYBOARD SUPPORT op DISABLED staan. Na dit op ENABLED gezet te hebben, werkte alles als een zonnetje! Misschien heeft iemand hier nog iets aan... GreetZ!

P.S.
We hadden de key bootable gemaakt met de daarvoor bestemde PowerFormat Utilitie van Leadingdriver...
Nogmaals ik doe momenteel wat andere dingen. Maar bedenk me dat je een van de eerste bent die ik ken die het dan ook voor elkaar heeft. Uit jou verhaal begrijp ik dat dus ook perspectief beid voor de embeddit branch. Wat ben jij voor moois aan het maken?

Weet iemand eigelijk al van oplossing hiermee?
Weet ik veel flexibele werkplekken ofzo. Lijkt me ook wel wat om me eigen installatie/os bij me te hebben. Kom ik op mijn werk, prik de sleutel erin heb ik mijn omgeving, included je persoonlijke prut natuurlijk. Kom thuis, prik zelfde sleutel, en daar heb ik alles weer.
Nu sjouw ik me de ter#ing aan een laptop.
Mailen of netwerken zijn niet altijd een oplossing. Je verstuur geen paar honderd meg aan data waar je 's-avonds aan wil werken. VPN'en gaat ook niet altijd.

Bedenk me opeens dat ik inderdaad wat minder met ict bezig ben momenteel.
Wat zijn de grootste eigelijk momenteel? Ik ga wel ff zoeken, wil het wel weten.

Signature?

• moeizaam
Palomar schreef op 10 July 2003 @ 00:51:
ik heb een mp3 speler (apacer, loopt ook een topic over) die je dus ook kunt gebruiken als universeel opslagmedium. Ik denk dat ik wel weet hoe ik hem bootable kan maken, maar ik vroeg me af of dit niet 'schadelijk' kan zijn voor het apparaatje. Dan doel ik er vooral op of de speler nog wel MP3'tjes afspeelt als ie een keer geformatteerd is, of als de bootsector overschreven is (misschien moet het mp3 spelertje ook wel geboot worden ofzo?). Iemand hier ervaring mee?
Geen idee. Lijkt me dat bios van zo'n ding niet zomaar beschrijfbaar is, met de functionaliteit die jij beschijft. Flashmemory kan je ook gewoon overschrijven en daarna in je camera proppen.

Het word mijn inziens een ander verhaal, spannender zeker, als je het bootable wil maken en er dan ook daadwerkelijk van wil/kan booten.

Signature?

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Ik denk wel dat het moet lukken, als je maar een populair bestandsysteem (lees: FAT12 (diskette),FAT16,FAT32,NTFS) aanhoudt. Anders wordt de functie er niet bij gegeven. staat er verder niks over in de handleiding?

Ik ga trouwens ff die powerformat proberen 8)

• Royale de Luxe
  • Laatst online: 22-02 23:07

Royale de Luxe

The limit is out there

Ik heb dit gevonden,

misschien helpt het... je weet maar nooit... het is wel voor de Memorybird van Fujitsu

How to Boot from the USB Memorybird (16M/64M/128M/256M)

Verify your BIOS does support the booting from USB Devices
with the Bulk-Transport-Protocol:
- Plug the Memorybird and run the BIOS Setup
- on the Advanced System Configuration setup page enable the USB Legacy support.
- exit Setup and reboot the system to recognize the Memorybird as USB Legacy Device
- on the Boot Options setup page check the Hard Drive Boot Sequence section
- if you see the Memorybird, select it as the boot device
- if you dont see any Memorybird listed in the Hard Drive section
your BIOS obviously does not support booting from USB devices.

For the new systemboards D121x, D132x, D138x, D142x, D144x, ...
there is a BIOS available, fully supporting the Memorybird.

1) Create a Windows98 DOS Boot Diskette by running W98DosBootUSB.zip
2) Plug in the USB Memory Bird and ensure the BIOS recognizes it during POST
3) Boot the Windows98 DOS Boot Diskette
4) Find the MemoryBird's drive assignment.
5) For example if the Memorybird is configured as drive C:
Type "SYS C:" - this will create a DOS Boot image on the Memorybird.
6) Remove the Win98 Boot diskette and restart the system.
7) Next the system will boot Win98 DOS from the USB Memorybird.

[ Voor 4% gewijzigd door Royale de Luxe op 10-07-2003 19:27 ]

Als ik bij een waarzegster ga, weet zij dan ook op voorhand dat ik geen geld bij heb?

Pagina: 1