(data)invoer in XML

Pagina: 1
Acties:

• DPhoenix
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 22:47
Hallo,

Ik ben nog niet zolang aan de slag met XML. Mijn vraag is als volgt, ik wil het volgende:

Ik wil een pagina maken met een formulier waar je bijvoorbeeld naam, adres, etc. kan invullen waar en dat vervolgens door een druk op de knop de gegevens in een XML-bestand worden verwerkt. :?

Als ik het goed begrijp moet ik dan werken met XML en XSL.

Kan iemand mij op een simpele manier uitleggen hoe ik dit precies moet aanpakken? Ja, ik heb al een aantal tutorials doorgenomen maar de een is te technisch en de ander beantwoordt mijn vraag niet.

AULXJMHR

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:45
Op woensdag 09 januari 2002 15:23 schreef DutchPhoenix het volgende:
Ik wil een pagina maken met een formulier waar je bijvoorbeeld naam, adres, etc. kan invullen waar en dat vervolgens door een druk op de knop de gegevens in een XML-bestand worden verwerkt. :?
Momenteel wordt het opsturen van xml data door browsers nog niet ondersteund. Er zijn al wel standaarden voor, maar voordat je dat kan gebruiken zijn we al wel een paar jaar verder.

Doordat het dus niet client-side kan worden gemaakt, zal je de xml server-side moeten genereren. Je zal dan dus een scriptje moeten maken in php/asp/jsp/... die de opgestuurde data omzet naar een xml bestandje.
Als ik het goed begrijp moet ik dan werken met XML en XSL.
Zoals ik je probleem begrijp hoeft dat niet. Je kan gewoon een html-pagina maken met een form erin. Dat form laat je de data opsturen naar een scriptje dat er een xml bestandje van maakt.
Kan iemand mij op een simpele manier uitleggen hoe ik dit precies moet aanpakken? Ja, ik heb al een aantal tutorials doorgenomen maar de een is te technisch en de ander beantwoordt mijn vraag niet.
Als ik je probleem goed begrpen heb, staat de oplossing hierboeven. Anders moet je het effe opnieuw proberen te omschrijven. Er zijn hier op GoT genoeg mensen die xml/xslt begrijpen, dus die uitleg kan je dan wel krijgen :)

Verwijderd

Klopt het dat je een XML file als 'database' wil gaan gebruiken? Zo niet, leg dan even uit wat precies de bedoeling is, en waarom je XML wil gebruiken.

Enjoy :)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Data verwerken in een XML bestand is helaas nog geen pretje. Als je een nieuw XML bestand moet maken en er dus nog geen bestaande content is, kan je gewoon een DOM opbouwen en deze serializeren.

Als je data moet invoegen kan dit ook, maar dan moet je eerst de oude data inlezen. De DOM daarvan breidt je dan uit. XPath kan bij allebei de oplossingen veel helpen :) .

Nog een variant: Je kunt je nieuwe data die je moet invoegen ook inpakken in een klein XML documentje waarin alleen de input staat. Dit zou je eigenlijk direct van je form willen krijgen (en is in de toekomst ook mogelijk met XForms). Daarna combineer je de bestaande data en je nieuwe documentje met een XSL Transformatie tot 1 document. Je samenvoeg code is dan een stuk prettiger om te zien en makkelijk aan te passen :) . Het samenvoegen van bronnen met XSLT is zeer gemakkelijk :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• DPhoenix
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 22:47
Gooi maar een slotje op deze thread. Ik bedoelde eigenlijk iets heel anders. Zie deze thread:

[topic=376043/1/25]

AULXJMHR