Toon posts:

[delphi] listbox afdrukken

Pagina: 1
Acties:
  • 70 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
het staat allemaal heel onduidelijk in de helpfile daar heb ik dus uitgebreid in gekeken
ik heb een print dialog maar hoe zorg ik ervoor dat ie listbox1 afdrukt Listbox1.Items.print kent ie niet

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:24
Afdrukken op printer bedoel je?
Met een Report zou het moeten lukken, ofwel moet je een functie schrijven die alle items die in uw listbox staan naar de canvas van uw printer schrijft.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Je zal alles zelf naar de canvas van de printer moeten schrijven/tekenen. Paar trefwoorden: 'uses printers', 'printer', 'textout', 'lineto', etc.

Zoek eens in de help op 'Printer' ipv voor ieder rotgeintje een thread te openenen... And again: probeer eens een goed boek.

Verwijderd

Topicstarter
ja maar ik weet niet wat je bedoelt ik heb hier een paar online stukjes en de help gebruikt maar daar kom ik niet uit en als ik wat wil vragen mag dat toch. als je er niks mee te maken wilt hebben ga je toch lekker iemand anders vervelen he. }:O

• whoami
Op woensdag 09 januari 2002 15:01 schreef jurian het volgende:
als je er niks mee te maken wilt hebben ga je toch lekker iemand anders vervelen he. }:O
Wie is het hier die wie verveelt?
En gebruik ook eens hoofdletters om een zin mee te beginnen. Dat leest al heel wat makkelijker.

Verwijderd

Topicstarter
oke ik ben slecht maar dan ook echt slecht in het formuleren van goede nederlandse zinnen. Ik ben ook maar een beta figuur. maar hoe doe ik dat met die listbox

• whoami
Op woensdag 09 januari 2002 15:07 schreef jurian het volgende:
oke ik ben slecht maar dan ook echt slecht in het formuleren van goede nederlandse zinnen. Ik ben ook maar een beta figuur. maar hoe doe ik dat met die listbox
Workstation heeft je al aardig op weg geholpen lijkt me...

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 15:07 schreef jurian het volgende:
Hier is je oplossing:
1) Start Delphi.
2) Sleep Listbox op formulier.
3) Sleep Button op formulier.
4) Dubbelklik op Button1
5) Typ volgende code over:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
  with ListBox1.Items do
  begin
    Clear;
    Add('Ik');
    Add('kan');
    Add('beter');
    Add('naar');
    Add('de');
    Add('boekhandel');
    Add('gaan');
    Add('en');
    Add('een');
    Add('Delphi');
    Add('boek');
    Add('à la');
    Add('''Delphi voor Beginners''');
    Add('kopen');
  end;
  // TODO: Hoe moet ik die klotelistbox nu printen
end;

6) Na het uitvoeren van de code en het kopen, lezen en bestuderen van het boek kun je vast die TODO zelf oplossen!? Toch.

Vragen in P&W is niet iets van:
Hé eikels, het lukt me echt niet, hoe vindt ik nou die OpenDialog of hoe print ik iets uit? Daar zijn genoeg handleidingen, internet, cursussen en nog vele andere bronnen voor te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
ten eerste heb ik daar dus in gekeken en workstation moet toch begrijpen dat ik niet zo ver ben dat ik met een paar steekwoorden iets begrijp en die tuts op internet zijn niet allemaal voldoende nergens kan ik wat goeds vinden

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 09 januari 2002 15:29 schreef hvdberg het volgende:

[..]

Hier is je oplossing:
1) Start Delphi.
2) Sleep Listbox op formulier.
3) Sleep Button op formulier.
4) Dubbelklik op Button1
5) Typ volgende code over:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
  with ListBox1.Items do
  begin
    Clear;
    Add('Ik');
    Add('kan');
    Add('beter');
    Add('naar');
    Add('de');
    Add('boekhandel');
    Add('gaan');
    Add('en');
    Add('een');
    Add('Delphi');
    Add('boek');
    Add('à la');
    Add('''Delphi voor Beginners''');
    Add('kopen');
  end;
  // TODO: Hoe moet ik die klotelistbox nu printen
end;

6) Na het uitvoeren van de code en het kopen, lezen en bestuderen van het boek kun je vast die TODO zelf oplossen!? Toch.

Vragen in P&W is niet iets van:
Hé eikels, het lukt me echt niet, hoe vindt ik nou die OpenDialog of hoe print ik iets uit? Daar zijn genoeg handleidingen, internet, cursussen en nog vele andere bronnen voor te vinden.
bijdehande klootviool

• whoami
Op woensdag 09 januari 2002 17:10 schreef jurian het volgende:
ten eerste heb ik daar dus in gekeken en workstation moet toch begrijpen dat ik niet zo ver ben dat ik met een paar steekwoorden iets begrijp en die tuts op internet zijn niet allemaal voldoende nergens kan ik wat goeds vinden
Dat kan ik moeilijk geloven, dat er geen enkele tutorial is die je op weg kan helpen. En in de help staan ook al heel wat dingen die je moeten helpen.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 19:11

Crazy D

I think we should take a look.

Op woensdag 09 januari 2002 17:10 schreef jurian het volgende:
[censuur]
Dat soort opmerkingen maken je zeker niet geliefd...

Geen copy-paste oplossing, wel werkwijze zoals ik het zou uitzoeken.

0. tutorials en helpfile uitpluizen zodat ik zeker weet dat er geen makkelijkere manier is

1. zorg dat je 1 regel kan printen, zonder dat meteen het papier uit wordt gespuugt. Afhankelijk van je layout-wensen kun je meteen kijken of het een beetje is zoals je wilt als je een string met 'enters' erin print
2. item voor item de list doorloopen en de waarde daarvan 'ergens' weergeven
3. 1 en 2 combineren

Da's zo ongeveer hoe ik het zou proberen. Grote kans dat ik dan een maand later ergens een schitterende one-liner oplossig tegenkomt, maar da's dan jammer, daar leer ik dan weer van.

Exact expert nodig?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

En na de verblijdende opmerkingen in deze thread mag je de rest zelf gaan uitzoeken.

Voor dat schelden krijg je een waarschuwing.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.