Toon posts:

Geluidskaarten - welke moet ik kopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een gewonen computer met een gewone (standaard) geluidskaart. Als ik hier muziek op draai, hoor je het prima, maar als je de speakers voluit zet hoor je bijna alleen maar ruis. Ik heb nieuwe, grote, stoere speakers gekocht, maar dat maakt niet uit.

Een nieuwe geluidskaart dus. Ik weet dat Creative goeie kaarten heeft, maar welke moet ik hebben? Ik hoef geen 4 speakersysteem en ik wil gewoon 1 klasse boven standaard zitten. Bovendien verneukt mijn huidige geluidskaart alle Flash die ik op mijn PC afspeel. Diezelfde flash-filpmjes of -kaarten doen het prima op veel tragere PC's dan die van mij, en ik heb Flash al 1000 keer opnieuw geïnstalleerd en alle technotes van Macromedia Flashplayer al bestudeerd en uitgeprobeerd. Ik ga er nu dan ook vanuit dat het aan mijn geluidskaart ligt.

Iemand tips?

• s3mt3x
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 12:02

s3mt3x

I choose not to know...

Je stelt dan wel dat Creative "goede" geluidskaarten heeft, maar volgens mij is het meer zo dat ze er veel verkocht hebben. Als ik kijk naar het aantal problemen dat mensen de afgelopen paar jaar gehad hebben met Creative kaarten (Lees de topix er maar eens op na) dan zou ik daar niet van uit gaan. Beetje t zelfde als iiama monitoren, hartstikke goede distributie en marketing, maar dat ze t beste zijn, nou neuh. Zelf heb ik een Guillemot kaartje en ondanks t feit dat ze er nauwelijks drivers voor uitbrengen werkt ie tot nu onder elk OS dat ik er naar gegooid heb. En dat zonder t installeren van een megje of 8 aan drivers en andere zooi die Creative graag uitbrengt. Ook de budget Terratec kaarten schijnen heel aardig te zijn als je iets eenvoudigs zoekt, hoewel deze fabrikant ook nogal de tijd neemt om drivers te schrijven. Turtle Beach, Yamaha en Hoontech kaarten zijn misschien ook de moeite waard om eens naar te kijken. Er zijn vast wel goede reviews te vinden voor t een en ander. Persoonlijk zou ik nooit meer een Creative kaart kopen. Your mileage may vary.

Nederland een bananenrepubliek? OK, maar dan wel het bijbehorende weer graag!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:02
Bij creative kun je ook maar een paar mb aan drivers doen :). Ik heb zelf de Creative Sb live 5.1 :). Deze kaart heeft EAX, 5.1 geluid, din -> optische, en de emu10k1 chip zoek maar in de search. Deze kost tegenwoordig maar rond de 100 gulden. ALs je groter budget hebt zou je naar een Audigy kunnen gaan kijken :9~. Dan de versie van rond de 250 gulden :+

• syserr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 15:26

syserr

kangoeroe

dit is dus echt zo'n topic voor
http://gathering.tweakers.net/listtopics.php/9
:)

"Nee," zei de man "hij is onze goeroe die alles kan" en ik was lekker op dreef dus ik zeg: "Nou, dat zal dan wel een kangoeroe zijn"

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:07

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA->AV

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

neem anders een hercules fortissimo, zijn d8 ik ook niet zo duur en wel ok!

Verwijderd

Topicstarter
Drivers? Wat moet ik daaronder verstaan?

• Papa Roach
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op woensdag 09 januari 2002 16:44 schreef Geoffrey het volgende:
Drivers? Wat moet ik daaronder verstaan?
Bestuurders :)

software die je computer zeg maar vertellen wat voor geluidskaart je gebruikt.

om het ff schematisch uit te leggen :)

kan je gewoon gratis downloaden en zit vaak bij hardware een cd'tje met drivers erop

Verwijderd

Volgens mij is het bij Creative net zo als bij Opel met auto's. Iedereen koopt hem omdat anderen hem ook hebben en daardoor is het de best verkochte auto in ons land. Tegelijkertijd eindigd dat zelfde merk steenvast onderaan de teveredenheids onderzoeken. Ik denk dat de meeste mensen een Creative kopen dit het enige merk is wat ze een beetje kennen en niet voor de goede producten.

Wil je iets goeds, dan zou ik eens bij Hercules of Philips kijken. Die hebben zeer goede en betaalbare geluidskaartjes. Suc6!

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 12:28
wat iedreen ook zegt over creative, ik heb tot nu toe de sb normaal gehad, de awe64 de 128 nu de 1024 (live player) en ik ga zeker de audigy kopen, met drivers zit het bij mij goed, ik heb alle besturingssystemen gehad, 3.11, dos, me, 95 98 2000 en nu XP
het enige waar ik probs mee had was XP, maar dit was na de juiste drivers downloaden en installen verholpen, gewoon een goed merk, met goede prijs echt waar

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 21:09 schreef mad_dog het volgende:...gewoon een goed merk, met goede prijs echt waar
Dat zou ik ook over m'n Opel-tje zeggen als ik er een had :D . Geintje!! Ze maken vast geen rotzooi, maar als ik zie hoeveel prolemen er vaak mee zijn. Dan concludeer ik dat je beter een ander kunt kopen dat over het algemeen wel probleemloos werkt.

• Yokozuna
  • Laatst online: 19-05-2025
Op woensdag 09 januari 2002 14:15 schreef Geoffrey het volgende:
Ik heb een gewonen computer met een gewone (standaard) geluidskaart. Als ik hier muziek op draai, hoor je het prima, maar als je de speakers voluit zet hoor je bijna alleen maar ruis. Ik heb nieuwe, grote, stoere speakers gekocht, maar dat maakt niet uit.

Een nieuwe geluidskaart dus. Ik weet dat Creative goeie kaarten heeft, maar welke moet ik hebben? Ik hoef geen 4 speakersysteem en ik wil gewoon 1 klasse boven standaard zitten. Bovendien verneukt mijn huidige geluidskaart alle Flash die ik op mijn PC afspeel. Diezelfde flash-filpmjes of -kaarten doen het prima op veel tragere PC's dan die van mij, en ik heb Flash al 1000 keer opnieuw geïnstalleerd en alle technotes van Macromedia Flashplayer al bestudeerd en uitgeprobeerd. Ik ga er nu dan ook vanuit dat het aan mijn geluidskaart ligt.

Iemand tips?
Die ruis is grotendeels afhankelijk van de gevoeligheid van je speakers en de kwaliteit van je versterker. Het is dus praktischer die onderdelen te upgraden. Ik kan je wel zeggen dat je SB Audigy de beste signaal:ruis verhouding heeft (100dB). Das 10x beter dan de oude SbLive! series.
Dan de versie van rond de 250 gulden
Geef mij eens een reden waarom je NIET de OEM versie zou halen? Enige wat daarop ontbreekt is ene mooie DOOS met creative plaatje en een uitgang die je niet gebruikt.

Als het op teveel ruis aankomt VAN JE GELUIDSKAaRT, IS de Audigy gewoon de beste keus. Beste signaal ruis verhouding.
De OEM kaart die wat hardware betreft precies hetzelfde is als de normale variant (buiten een nuttelose uitgang) kost je

http://www.tweakers.net/pricewatch/21994

73 euro -> F160,- Verzendkosten a F20,- en je bent klaar voor een redelijke prijs.

Maar nogmaals, ik vermoed sterk dat het teveel aan ruis wordt veroorzaakt door je (waarschijnlijk wat lagere kwaliteits) versterker of door de slechte gevoeligheid van je speakers. Verbaast me bijzonder dat niemand hier is opgekomen en ook geen reden geeft voor aanschaf van het product wat hij aanraadt.

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-07 09:56
Ik denk dat je je kabel naar je speakers even moet vervangen. Het lijkt me sterk dat je geluidskaart zo ruist, zo'n slechte soundcard heb ik nog nooit gezien. Heb je ook geen aardlus (brom) ofzo?

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Op woensdag 09 januari 2002 21:41 schreef GREENSKiN het volgende:
Ik denk dat je je kabel naar je speakers even moet vervangen. Het lijkt me sterk dat je geluidskaart zo ruist, zo'n slechte soundcard heb ik nog nooit gezien. Heb je ook geen aardlus (brom) ofzo?
Sluit even een koptelefoon aan ipv speakers. Dan weet je of het aan je geluidskaart ligt of aan je versterker/speaker.

• Yokozuna
Ja idd doe dat eens op hoog volume,

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-07 09:56
Pas wel op voor je oren ;)

• Yokozuna
Zolang het maar onder de 120dB spl blijft doet het praktisch geen beschadiging aan aan je oren.

Ik geloof er alleen nix van. Volgens mij ligt dat punt veel lager. Maar de topicstarter is niet bepaald actief in dit toppic, dus whatever.

• warp
  • Niet online
Op woensdag 09 januari 2002 21:27 schreef Yokozuna het volgende:
Die ruis is grotendeels afhankelijk van de gevoeligheid van je speakers en de kwaliteit van je versterker. Het is dus praktischer die onderdelen te upgraden. Ik kan je wel zeggen dat je SB Audigy de beste signaal:ruis verhouding heeft (100dB).
Elke beetje Terratec, Hoontech, Creamware, etc. geluidskaart gaat daar anders met gemak overheen.
Das 10x beter dan de oude SbLive! series.
Maar nog altijd 10x slechter dan bovengenoemde merken ;)

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 14:31 schreef warp het volgende:

[..]

Elke beetje Terratec, Hoontech, Creamware, etc. geluidskaart gaat daar anders met gemak overheen.
[..]

Maar nog altijd 10x slechter dan bovengenoemde merken ;)
Overdrijven is ook een vak :D

• warp
  • Niet online
Op donderdag 10 januari 2002 14:34 schreef Species_8472 het volgende:

Overdrijven is ook een vak :D
Was ook meer een parodie op Yokozuna's reply ;)

• Yokozuna
Op donderdag 10 januari 2002 15:37 schreef warp het volgende:

[..]

Was ook meer een parodie op Yokozuna's reply ;)
10dB is nou eenmaal 10x beter. Ik weet ook wel dat 100dB signaal:ruis verhouding bullshit is. Maar zo staat het nou eenmaal op hun website. En er stond ook dat dat 10dB groter was dan de oudere SbLive! serie. Dus TER INDICATIE klopt die 10x wel. Alleen heb je er nix an, want de versterker bij je speakers heeft ook een signaal:ruis verhouding, die bijna altijd slechter is dan de niet versterkte bron. Als je speakers een slechte gevoeligheid hebben heb je nog meer ruis over het algemeen.

Ik wil dus zeggen dat je met een nieuwe geluidskaart het probleem waarschijnlijk niet oplost. Waarschijnlijk wel met een betere versterker / hogere gevoeligheid speakers kopen.
En geef es voorbeelden van die kaarten die een betere signaal:ruis verhouding hebben. Toon maar aan. Ik geloof het niet.

Maargoed, de topicstarter toont weinig interesse voor onze "hulp" :)

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 21:27 schreef Yokozuna het volgende:

[..]
Ik kan je wel zeggen dat je SB Audigy de beste signaal:ruis verhouding heeft (100dB)
Van alle Creative kaarten neem ik aan? Of denk je dat ze in studio's allemaal een Soundblaster hebben?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op vrijdag 11 januari 2002 11:00 schreef MrShaggy het volgende:

[..]

Van alle Creative kaarten neem ik aan? Of denk je dat ze in studio's allemaal een Soundblaster hebben?
als je als studio er bij wil horen moet je natuurlijk wel een creative kaart in huis hebben
wat je er verder mee doet maakt niet uit (terw_dan)

Verwijderd

Ik heb ook een hele tijd een SBlive gehad..... en ik moet zeggen dat ik er niet ontevreden mee was ondanks de slechte support voor W2k......
Ik heb nu een Terratec 24/96 maar ben hier meer tevreden mee.
En van ruis heb ik geen last.. (Digitaal 0wnz)...
Hij is niet zo ongedetaileerd tot schel aan toe in het hoog, en niet zo zwaar overdreven in het laag als de SBlive wel was...
Ik heb dan ook wel (vind ik) goed spul staan, dus ik hoor het verschil meteen, maar ik denk dat een normaal pc setje tot huis tuin en keuken Sony setje een SBlive meer dan voldoet....

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 13:17 schreef NoiZe het volgende:
ik denk dat een normaal pc setje tot huis tuin en keuken Sony setje een SBlive meer dan voldoet....
Helemaal mee eens, je moet gewoon bij jezelf nagaan wat je wilt gaan doen en wat je ervoor over hebt en voor de normale gebruikers zijn Soundblasters erg leuk.

Maar als iemand gaat beweren dat een Audigy van alle geluidskaarten de beste signaal-ruisverhouding heeft.... >:)

• warp
  • Niet online
Op donderdag 10 januari 2002 22:20 schreef Yokozuna het volgende:

En geef es voorbeelden van die kaarten die een betere signaal:ruis verhouding hebben. Toon maar aan. Ik geloof het niet.
OK :)

Terratec (DMX 6-Fire 24/96 + EWX24/96 + EWS88MT):
http://www.terratec.net/ttnl/products.htm

Hoontech (ST Audio):
http://www.staudio.com/products/staudio.html

Creamware Pulsar:
http://www.creamware.de/en/Products/Pulsar/tecspecs.asp

Aardvark Professional Digital Audio:
http://www.aardvark-pro.com/pc_audio.html

AudioTrak (Inca88):
http://www.audiotrak.net/eng/index.html

Sek'D speeltjes:
http://www.sekd.com/product_main/2496s_info.htm
http://www.sekd.com/product_main/2496dsp_info.htm
http://www.sekd.com/product_main/siena_info.htm
http://www.sekd.com/product_main/p96pro_info.htm
http://www.sekd.com/ voor de rest ;)

SwisSonic:
http://www.swissonic.com/

Sonorus:
http://www.sonorus.com/

Kan nog wel ff doorgaan, maar er is echt meer dan Creative (en stukken beter ook, dit is n.l. het spul dat in studio's wordt gebruikt).

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op woensdag 09 januari 2002 21:24 schreef Raampie het volgende:

[..]
maar als ik zie hoeveel prolemen er vaak mee zijn. Dan concludeer ik dat je beter een ander kunt kopen dat over het algemeen wel probleemloos werkt.
Dat zie je verkeerd. Elke idioot die geluid wil, krijgt in de winkel een creative verkocht. Deze mensen -die vaak te stom zijn om recht uit de ogen te kijken- zijn gewoon niet in staat een stuk hardware te installeren. En in plaats om zelf na te denken, gaan ze elk forum dat ze tegenkomen lopen vervuilen met 100ste vraag over hoe die geluidskaart geïnstalleerd moet worden.

Vandaar dat het net lijkt alsof de SBlive veel problemen geeft, maar dat ligt meer aan de mensen die het ding hebben gekocht dan het kaartje zelf.

Kijk maar naar alle topics hier: Ze hebben allemaal hetzelfde probleem (kraken in xp) en zijn allemaal te dom of te lui om nieuwe drivertjes/patch te vinden of te downloaden.
Het niveau van de vraag is meestal:

"ik heb een twee jaar oude sblive, nu heb ik een illegale xp windows gekocht van mijn buurjongen en nu staat van deze kutkaart de driver niet op de meegeleverde cd, wat moet ik nu doen?"

Ligt dat nou aan de kaart, of aan de user?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zozo, frustraties alom :). Maar je hebt wel een beetje gelijk... Toch zou ik nooit nooit nooit een Live kopen. Jag heeft ook zo'n kreng en dat ding doet soms wel vaag :P.

Toch is een audigy volgens mij echt een goed apparaat :). Zeker met games enzo! :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Raymond
Op vrijdag 11 januari 2002 14:16 schreef JvS het volgende:
Zozo, frustraties alom :)
* Raymond werkt bij in een pc winkel, kan die lui wel schieten.
Maar je hebt wel een beetje gelijk... Toch zou ik nooit nooit nooit een Live kopen. Jag heeft ook zo'n kreng en dat ding doet soms wel vaag :P.
Alsof de drivers van Terratec zo geweldig zijn. Er kwam laatst iemand zijn 2 dagen oude dmx terugbrengen, terratec had op website gezet dat er voor die kaart geen win2k drivers kwamen. Hadden we speciaal voor hem besteld, in plaats dat die knurft nou ff VOORDAT hij die kaart besteld kijkt of er drivers zijn voor zijn OS.

Het is een wonder dat die Live! het uberhaupt bij sommige mensen nog gewoon doet :+

• jadjong
  • Niet online
Op vrijdag 11 januari 2002 14:21 schreef Lampje het volgende:

[..]

* jadjong werkt bij in een pc winkel, kan die lui wel schieten.
[..]

Alsof de drivers van Terratec zo geweldig zijn. Er kwam laatst iemand zijn 2 dagen oude dmx terugbrengen, terratec had op website gezet dat er voor die kaart geen win2k drivers kwamen. Hadden we speciaal voor hem besteld, in plaats dat die knurft nou ff VOORDAT hij die kaart besteld kijkt of er drivers zijn voor zijn OS.
dat is helemaal dom
1) ze staan op de cd
2) er zijn meerdere versies op de terratec site te downen.

• Yokozuna
Ja de Audigy heeft de beste signaal:ruis verhouding (die 100dB haalt hij VAST niet, maar iig is de s:n ratio een stuk beter dan de oude live's) van alle Creative kaarten. En nee, ik weet bijna zeker dat ze in een studio "Creative" niet eens kennen.
Ja je komt nu met een hoop SPUL aanzetten dat nog x-maal duurder is dan een simpele Audigy. Dat vind ik een onterechte vergelijking. Ik weet ook wel dat er betere s:n ratio's zijn, maar voor die prijs heb ik zo'n s:n ratio nog niet gezien!

• Raymond
Op vrijdag 11 januari 2002 14:38 schreef jadjong het volgende:

[..]

dat is helemaal dom
1) ze staan op de cd
2) er zijn meerdere versies op de terratec site te downen.
http://www.terratec.de/support/treiber/dmx_treiber.htm

Waar dan?

• jadjong
  • Niet online
Op vrijdag 11 januari 2002 19:07 schreef Lampje het volgende:

[..]

http://www.terratec.de/support/treiber/dmx_treiber.htm

Waar dan?
F*uck, in de war met de Xfire.

Verwijderd

Ja je komt nu met een hoop SPUL aanzetten dat nog x-maal duurder is dan een simpele Audigy. Dat vind ik een onterechte vergelijking.
tja, dat weet ik ook wel....maar in deze uitspraak beweerde je nogal lomp het niet te geloven dat er kaarten waren die beter zijn......

• jadjong
  • Niet online
Op vrijdag 11 januari 2002 19:00 schreef Yokozuna het volgende:

Ja je komt nu met een hoop SPUL aanzetten dat nog x-maal duurder is dan een simpele Audigy. Dat vind ik een onterechte vergelijking. Ik weet ook wel dat er betere s:n ratio's zijn, maar voor die prijs heb ik zo'n s:n ratio nog niet gezien!
audigy voor 300 gulden, terratec 150 hoontech 200. dus 0.75 maal duurder dan een audigy.

• InSPiRE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03 20:19
[topic=85720/1/30]

• Yokozuna
Ja mijn fout dan. Verkeerd gezegd. Maar een Audigy Player OEM kost F160,- In die prijsklasse zijn er geen kaarten te krijgen met die s:n ratio.
terratec
Terratec maakt meerdere kaarten, hoontech ook. Dus welke bedoel je voor die prijs.

Verwijderd

Ik zou gewoon de soundblaster 5.1 halen.
Als je toch maar 2 boxen en een subwoofer gebruikt om te gamen enzo heb je hier ruim voldoende aan.......
Goede boxen zijn imo minstens even belangrijk als de geluidskaart(tot bepaalde hoogte dan.)
Een 5.1 is echt een superkaart voor mp3's,gamen enz.

• warp
  • Niet online
Op vrijdag 11 januari 2002 19:00 schreef Yokozuna het volgende:
Ja je komt nu met een hoop SPUL aanzetten dat nog x-maal duurder is dan een simpele Audigy.
Dus? Dit zijn wel allemaal kaarten die echt volledig 24/96 zijn en niet alleen maar een 24bit DA convertertje hebben zoals de Audigy omdat dat zo leuk staat op de doos en in de folders e.d.

Quote: "Experience audio clarity comparable to high-end home stereo solutions with 100 db SNR and unprecendented realism with 24 bit multi channel audio playback. "

Voor nog meer Creative marketing onzin, zie: http://www.soundblaster.com/audigy/

M.a.w. je wordt gewoon vet genept door de marketingsafdeling van Creative, de Audigy is een doodgewoon 16bit audiokaartje waar toevallig een 24bit DA convertertje op zit... Die theoretische waarde van 100 dB SNR kan de Audigy nooit halen omdat de rest van de componenten die op de Audigy zitten simpelweg een dergelijk signaal niet kunnen aanleveren.
Dat vind ik een onterechte vergelijking.
Ik niet. Creative doet n.l. aan oneerlijke marketing. Het is helemaal geen 24/96 kaart terwijl hij hiermee wel wordt aangeprijst. Dus, wat is er hier onterecht aan?
Ik weet ook wel dat er betere s:n ratio's zijn, maar voor die prijs heb ik zo'n s:n ratio nog niet gezien!
Claim voortaan dan ook niet botweg dat er geen audiokaarten met een betere S/R verhouding dan de Audigy bestaan (wat je dus wel degelijk deed, maar hier hebben de andere posters je al op gewezen...).

Edit: typo :o

• warp
  • Niet online
Op vrijdag 11 januari 2002 22:41 schreef Yokozuna het volgende:
Terratec maakt meerdere kaarten, hoontech ook. Dus welke bedoel je voor die prijs.
De DMX X-Fire 1024 van Terratec b.v. haalt een echte S/R van 96dB (het maximaal haalbare voor een 16bit audiokaart), en die is in de RETAIL uitvoering toch echt wel goedkoper dan een Audigy Player OEM.

Hoger dan dat komt die Audigy ook niet omdat hij intern maar op 16bits werkt. Ook een 24bit DA converter kan er (in het gunstigste geval) toch echt niet meer dan 96dB van maken omdat het interne signaal van de Audigy maar maximaal 48KHz/16bits is...

Edit: Kleine aanvulling.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb de Audigy Platinum draaien met XP drivers en 2000 software suite. Ik draai dit allemaal op mijn Philips FR-966 (5.1 DTS, Dolby Prologic bla,bla,bla.. :P ) receiver met prologic speakerset. klint prima.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Pagina: 1