Toon posts:

[smtp/pop3] user in mysql (evt mbv pam)

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
(Het gaat om een linuxbak)

Een tijdje geleden heb ik via sendmail-mysql een systeempje gemaakt waardoor ik mijn sendmail virtusertable in mysql heb kunnen zetten en deze kon aanpassen via een website.

Helemaal mooi zou het zijn als ook de pop-accounts via een website (en dus het liefst in een database) te beheren zijn, met name ook om het aantal systeem(passwd)-accounts te beperken.

Ik heb wat zitten zoeken en vond eigenlijk twee oplossingen:

• pam_mysql gebruiken en een pop3d en een MTA pam-aware maken
• een pop3d/mta combinatie zoeken die zelf mysql-aware zijn of op een andere manier virtual mailusers ondersteunen(b.v. vmail-sql of )

Heeft iemand toevallig ervaring met een van beide methoden, of weet iemand een goede pop3d of MTA die danwel via mysql danwel via PAM kan authoriseren.

Of misschien nog wel een andere methode voor hetzelfde resultaat?

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

(Het gaat om een linuxbak)

Een tijdje geleden heb ik via sendmail-mysql een systeempje gemaakt waardoor ik mijn sendmail virtusertable in mysql heb kunnen zetten en deze kon aanpassen via een website.

Helemaal mooi zou het zijn als ook de pop-accounts via een website (en dus het liefst in een database) te beheren zijn, met name ook om het aantal systeem(passwd)-accounts te beperken.

Ik heb wat zitten zoeken en vond eigenlijk twee oplossingen:

• pam_mysql gebruiken en een pop3d en een MTA pam-aware maken
• een pop3d/mta combinatie zoeken die zelf mysql-aware zijn of op een andere manier virtual mailusers ondersteunen(b.v. vmail-sql of )

Heeft iemand toevallig ervaring met een van beide methoden, of weet iemand een goede pop3d of MTA die danwel via mysql danwel via PAM kan authoriseren.

Of misschien nog wel een andere methode voor hetzelfde resultaat?
Ik heb ooit een pam_mysql module geschreven. Ik zal eens kijken of ik die nog ergens kan vinden.

Het is dan echter nog steeds een systeemaccount. veel handiger is een POP server te installeren die z'n gegevens uit een DB haalt. Enige probleem is dan sendmail (eigenlijk procmail) duidelijk te maken waar ie de local mail heen moet gooien.

Bij die POP server zitten ongetwijfeld instructies over samenwerking met sendmail.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 09 januari 2002 14:34 schreef igmar het volgende:

[..]

veel handiger is een POP server te installeren die z'n gegevens uit een DB haalt.
Kom ik dus toch haast terecht bij vmail-sql (gnu-pop3d/exim + nog wat scripjes)

Toch nog maar even zoeken naar alternatieven van dat vmail, ik heb het niet zo met scripjes :)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Exim kan omgaan met mysql als user table....

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 09 januari 2002 18:06 schreef little_soundman het volgende:
En tpop3d ook, eens zien of ik die twee aan de praat krijg saampjes

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

sendmail zal het een worst wezen, procmail is meer het probleem.

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-04 10:35

franklin

denkt teveel...

qmail doet het ook wel

http://qmail-sql.digibel.be

Verwijderd

Je kan ook kiezen voor cyrus-imapd.

Dan kan je gewoon sendmail blijven gebruiken, je users in je database gooien, maar moet je alleen voor iedere mailbox via een rare console een mailbox aanmaken en er (eventueel) een quota op gooien.

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:55
Wat ik gebruik (tot volle tevredenheid):

Postfix + Courier + MySQL + squirrelmail

Waarom Postfix:
Bij sendmail krijg ik nog steeds een eng gevoel. Verder ondersteund Postfix standaard lookup vanuit MySQL zonder gebruik te maken van zaken als PAM (dus weer een schakel minder) en enige andere patches.
Verder nog de mogelijkheid tot het gebruik van maildir (nodig voor Courier) ipv mailbox waardoor je alle mailboxen per domein kunt scheiden en zo duidelijk de gebruikte diskspace kun bijhouden per klant.

Waarom courier:
IMAP en POP3 server met standaard support voor MySQL lookup, dus geen vage patches. Tevens staat Courier (in combinatie met SSL) bekend als zeer veilig.

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:38
Qpopper is the answer!

check ftp://dl.solcon.nl/pub/sendmail-mysql/

Je moet qpopper patchen met de mysql patch die in deze dir staat. Daarna kan je met de goede ./configure parameters aangeven hoe hij gecompileerd moet worden.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 14:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dank voor het antwoord, maar dit topic is al meer dan een jaar oud :X

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.