12v pc voeding

Pagina: 1
Acties:

• dexx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 08:58
ik ben dus ale een tijdje op zoek naar een voeding voor mn pc op 12v .
lijkt me duidelijk: hij moet dus in de auto (als mp3bak)
nu weet ik wel dat er van de 12>220 omvormers zijn maar dat vind ik onzin. ik hoef geen 220 in me auto.
want dan convert ik 12 naar 220 en dan weer naar 12 (en -12 en 5 enz)
en die zijn volgens mij nog best duur.
want een 12v voeding zal niet heel veel meer dan een std 220v voeding hoeven kosten.
dus weet iemand waar ik aan deze dingen kan komen.

heb de search al gebruikt maar daar kom ik alleen een topic van een jaar out tegen waar nooit meer op gereplyed is :(
en op het net vind je alleen de p4 voedingen met 12 v aan sluiting |:(

Verwijderd

In mijn auto is alles al 12 volt :?

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:18
waarom niet gewoon zelf maken.

voor een mp3 speler heb je toch niet zo veel vermogen nodig.

ik denk dan dat je met een 7812,7805,7912,7905 enzo een heel eind komt.

Verwijderd

kan je niet gewoon de stroom rechtstreeks aftakken van de batterij? is toch ook 12v of niet? zoals je de autoradio zou aansluiten sluit je de pc aan gewoon
moet wel lukken denk ik...

Verwijderd

Als ik het goed begrijp wil je dus je pc in je auto aansluiten op de siraretten aansteker of iets dergelijks ?

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 09:27
ja ... er zit toch al 12v in je "auto-aansteker"
Dus lijkt het me logisch dat de rest ook 12v is.

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 19:02

jvhaarst

Eendracht maakt macht

In de laatste (duitse) c't staat een stukje over een voeding die op 12 volt werkt.
Dus, ga naar de winkel, en blader hem even door.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12-2025
er kleven enkele problemen aan: onderandere wordt het lastig om de -12 en -5 te maken, want daar heb je een potentiaalverschil van 24V voor nodig. en in de auto heb je maar 12 :) zonder -12 en -5 heb je een grote kans dat je moederbord niet op wil starten dus die heb je wel nodig. En om hier nou een 2e accu voor te plaatsen is wel weer een beetje overdreven.

Tevens zijn de grote stromen een probleem. Voor de 5 en eventueel 3.3 volt heb je veel grote spanningsregelaren nodig en die worden dan ook vrij heet, dus moet je ook nog veel gaan koelen.

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Leuke username BTW!
8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-)

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

Je kunt een simpele voeding maken met een paar condensatoren en een +5 en +12 V spanningsregulatoren. Voor de negatieve spanningen kun je eerst en inverterende DC-DC convertor gebruiken, zoals deze waarna je met twee negatieve spanningsregulatoren -5 en -12 V kunt maken indien nodig.

Misschien is het wel nodig om een aantal flinke buffercondesatoren, en een inschakelvertraging in de voeding in te bouwen om grote fluctuaties, en problemen bij starten te voorkomen.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• dexx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 08:58
ik denk dan dat je met een 7812,7805,7912,7905 enzo een heel eind komt.
wat is dat? zegt me niets!
Leuke username BTW
i know, i cool
8-)
vraag deze vent die weet er vast van
welke vent?
jou?
kom mike verteel!
Da_bink,verhaal
je ik ben dus bang voor spanningsschommelingen..
en een laptop draait volges mij ook op 12 v.
en dr zal toch wel vaker iemand zoiets willen?..
ik heb eigenlijk weinig zin om dat helemaal zelf in mekaar te gaan solderen (ik ben niet echt heel handig met solderen :o )

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 23:11 schreef dexx het volgende:
[..]

welke vent?
jou?
kom mike verteel!
Klik op het linkje ^^^^^^^^

• m-m
  • Niet online

m-m

moet eigenlijk wel te doen zijn, kan je niet een bestaande voeding aanpassen? Iemand zei tegen mij (zelf geen idee van) dat je PC voeding eerst van 220 met een trafo naar een lager voltage gaat (50 ofzo?) en dan naar de verschillende voltages met spanningsregelaars. Als je met een trafotje van 12 naar die 50 gaat, zou je dat misschien kunnen doen. Nogmaals, dit is mij ook maar net op IRC verteld en ik kan dus onwijs uit mijn nek aan het lullen aan het zijn. Iig suc6 gewenst.

• Da_Bink
met een travo kan je niet van 12 DC 50V maken, voor travo's heb je wisselstroom nodig.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 12:32

Cr3ator

1 bar is geen bar

Op vrijdag 11 januari 2002 13:02 schreef Da_Bink het volgende:
met een travo kan je niet van 12 DC 50V maken, voor travo's heb je wisselstroom nodig.
Het is omslachtig, maar het kan wel: maak van je 12V DC eerst een blokspanning, via een trafo 1:4 verhogen naar 48V blokspanning en dan deze weer gelijkrichten... :) +/- 50V DC... :D

Mgoed, dat kan simpeler voor een pc... Zoals eerder beschreven met spanningsregelaars moet het lukken mits je deze zwaar genoeg neemt en goed koelt. Damn, er is toch wel een fabrikant die dat kant en klaar heeft?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Guvner
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-04-2022
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Gewoon bij die gast van die webzijde die een stukkie hoger staat, ff de tekening van die print vragen en klaar ben je.

Suc6 ermee.
Die van mij draait al.

Verwijderd

en maar door ouwehoeren :r
/me verwijst jullie door naar zijn vorige post :)

• m-m
  • Niet online

m-m

Op vrijdag 11 januari 2002 14:22 schreef WoUtoMatiC het volgende:
en maar door ouwehoeren :r
/me verwijst jullie door naar zijn vorige post :)
om daar nou direct van te gaan lopen kotsen, men probeert ook maar te helpen.

En ik had er btw idd niet aan gedacht dat de auto gelijkspanning geeft, dom dom dom.

Verwijderd

jah sorry, ben niet helemaal lekker vandaag, gisteren te veel ge-Afbeeldingslocatie: http://www.klan.nl/smilies/drinky.gif
:r

• Guvner
Heb een beetje onderzoek gedaan en zoals WoUtoMatiC al zegt, kijk eens bij die vent. Hij heeft een mooi schema, het enige probleem is het max787 component, maar dat is gratizz te bestellen als "sample" op de website, www.maxim-ic.com dus neem daar eens een kijk.

Verwijderd

Niet om het een of ander,
maar waarom in GOT's naam een complete PC in de auto ??

Een portable loopt zowiezo op 12 Volt. En die accu->220 converter is veeeeel goedkoper dan een voeding bouwen

(En nee, die 78xx en 79xx spanningsregelaar IC's zijn veel te licht, die zijn maar 1 ampere of 5 als je de zware uitvoering hebt. Plus dat ze veel te warm worden.)

• Guvner
die ic's van maxim werken wel.
gaat prima, een maat van me heeft dat printje van die site gemaakt en het werkt. Nix te warm, gewoon een heatsink erop en probleem opgelost.

• Da_Bink
Die spanningsregelaren zijn niet het probleem, je kan er natuurlijk ook gewoon een paar parallel zetten.

Laptops zijn ook niet altijd <12V er zijn veel laptops die bv 18V of 19V nodig hebben.

Als je een blokspanning van de 12V DC maakt zou je er wel 50V mee kunnen maken, maar het blokspanning maken lijkt me vrij lastig, zeker bij de hoge stromen die voor een pc nodig zijn. Zoals al gezegt is lijkt een laptop met 12V in me veel makkelijker.

Ik heb even op die site die eerder genoemt is gekeken, maar volgens mij gebruikt hij een moederbord die alleen 5V en 12V gebruikt, dan is er natuurlijk geen probleem. Maar de meeste moederbord hebben dus ook -12 en -5 nodig. Als je een bord hebt/vind die dat niet nodig heeft zou je dus wel gewoon lm78xx chippies kunnen gebruiken.

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 15:10 schreef Da_Bink het volgende:
Die spanningsregelaren zijn niet het probleem, je kan er natuurlijk ook gewoon een paar parallel zetten.

Laptops zijn ook niet altijd <12V er zijn veel laptops die bv 18V of 19V nodig hebben.

Als je een blokspanning van de 12V DC maakt zou je er wel 50V mee kunnen maken, maar het blokspanning maken lijkt me vrij lastig, zeker bij de hoge stromen die voor een pc nodig zijn. Zoals al gezegt is lijkt een laptop met 12V in me veel makkelijker.

Ik heb even op die site die eerder genoemt is gekeken, maar volgens mij gebruikt hij een moederbord die alleen 5V en 12V gebruikt, dan is er natuurlijk geen probleem. Maar de meeste moederbord hebben dus ook -12 en -5 nodig. Als je een bord hebt/vind die dat niet nodig heeft zou je dus wel gewoon lm78xx chippies kunnen gebruiken.
78xx (da's trouwens geen LM, die hebben een 3xx serie) kun je niet zomaar parallel zetten. Al die regelaars zijn lineaire regelaars, en daar heb je in dit geval weinig aan.

En vergeet niet dat je op de 5 volt al gauw 20 ampere nodig hebt. Diezelfde stroom zouden dan die niet schakelende regelaars nodig hebben op 12 volt. Dat is wat teveel. En 20 van die I.C.s parallel, met diodes in serie, jaja.. ;)

Gewoon een schakel voeding dus, of een laptop die op 12 Volt kan draaien lijkt me wat realistischer.

:Y)
Pagina: 1