Toon posts:

[ XML ] Hoe pakken we dit aan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben een conversie tool gemaakt die van vele pakketten ( excel, access, etc ) de data omgooid naar een XML document.

Vervolgens willen we via SOAP dit document naar een web service gooien, die een trigger activeerd.

De XML documenten van onze conversie zijn wel in een goed formaat, maar er kunnen ook andere XML documenten met wel de juiste info, maar andere opmaak binnenkomen.

Deze XML gegevens moeten worden verwerkt in onze database. Nou zou ik graag willen weten hoe we dit aanpakken. Is er een standaard methode om te kunnen definieren welke "tags" van het bron XML document overeenkomen met velden in onze database.

Of moet ik echt een tool maken die 1 op 1 verwijzingen maakt tussen de bron XML DTD en onze databases, waarop deze aan de slag kan.

Iemand enig idee?

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Dit is eigenlijk dezelfde vraag als die je gisteren had... Het antwoord is dus ook nog steeds hetzelfde: er moet een specificatie zijn die het xml model matched met het relationele model. Sommige database systemen zoals DB2 hebben hiervoor een speciale specificatie-taal. Een andere optie is om de zaak te transformeren naar relationele-xml met xslt. Nog een optie is om alles handmatig te doen :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 09 januari 2002 13:39 schreef mbravenboer het volgende:
Dit is eigenlijk dezelfde vraag als die je gisteren had... Het antwoord is dus ook nog steeds hetzelfde: er moet een specificatie zijn die het xml model matched met het relationele model.
Dan is dat mijn vraag *D
Sommige database systemen zoals DB2 hebben hiervoor een speciale specificatie-taal. Een andere optie is om de zaak te transformeren naar relationele-xml met xslt.
Dan is xslt iets waar ik nog meer info over op moet zoeken.
Nog een optie is om alles handmatig te doen :) .
En dit is een optie om depri van te worden :'(

Het is wel zo dat zowel de inkomende XML als onze databases een XML schema hebben. Is het mogelijk om die 'slim' te linken?

• mbravenboer
apottjewijd: Dan is xslt iets waar ik nog meer info over op moet zoeken.
Lijkt mij verstandig :) . Het is een mooie transformatie-taal. Als je echt moet gaan transformeren gaat het hiermee een stuk makkelijker dan in gewone Java/PHP/VB/watdanook code :) .
En dit is een optie om depri van te worden :'(
Zeker.
Het is wel zo dat zowel de inkomende XML als onze databases een XML schema hebben. Is het mogelijk om die 'slim' te linken?
Hum, ik ken nog niet echt goede oplossingen op dat gebied. Uiteindelijke moet je natuurlijk toch ergens specificeren wat welke data betekend. Een XML Schema doet dat niet. Je zou eventueel een XML-data-binding oplossingen kunnen gebruiken om de XML in te lezen naar objecten in je applicatie, maar dan moet je nog steeds nieuwe XML opbouwen als output. Dat is ook geen leuk werk. Alleen hele goede database-systemen zoals DB2 hebben een acceptabele binding taal die XML verbindt met het relationele model.

Ik denk dat XSLT toch de beste kansen biedt als je XML formaat echt afwijkt van een geserializeerde vorm van de tabellen. Naar een dergelijke vorm moet je gaan transformeren...

Zie trouwens ook dit topic:
[topic=374686/1/25]

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
Check het access topic nog een keer voor de oplossing daar:

[topic=374686/1/25]

Als je naar 'relationele'-XML kunt transformeren wordt het waarschijnlijk nog mooier, maar zelfs dit lijkt mij ook al een fantastische 'proof of concept' :) .