Toon posts:

Forum Voor NewBies?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vinden jullie ook dat er een Forum voor newbies moet komen? Want ik zie heel vaak dat mensen een slotje krijgen op hun vraag terwijl ze gewoon iets willen weten. Ze worden altijd verwezen naar de faqs, maarja het zijn newbies dus kan je het ze eigenlijk niet kwalijk nemen. Iedereen is toch een newbie geweest ooit? Om het kort te houden > Ik vind het gewoon gemeen voor hun

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 09:12

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Als je een forum voor n00bs zou hebben dan was er geen hond die erin zou posten.
Niemand zal toegeven dat ie n00b is, dat merk je al aan het FAQ-gebruik op GoT.
Niemand neemt er de tijd voor omdat ze denken alles te weten.

Ik denk daarom dat het niet veel zin zal hebben een nieuw forum te openen.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:50

Wokschotel

Op 6 wielen

Lijkt me niet verstandig. Laten we eerlijk zijn: de doelgroep hier is 'de tweaker', en dan mag je er vanuit gaan dat bepaalde basiskennis nog niet aanwezig is. Er zijn (ook hier) genoeg mogelijkheden om die basiskennis op te doen (als men nu eens begint met faqs lezen bijvoorbeeld). Ik ben ook begonnen als newbie, toen bestonden er echt nog geen fora zoals deze. Je moet gewoon er zelf moeite voor willen doen en niet de makkelijkste weg zoeken.

De islam kan uw vrijheid schaden

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 20:48

PromWarMachine

Forsaken Archer

Daar ben ik het ook wel een beetje mee eens, maar die zullen er wel zijn, dit forum is gewoon voor de ietwat gevorderder tot expert gebruikers. Zo zullen ze natuurlijk niet graag bekend staan, maar in de praktijk is dat wel zo!

Dividend for Starters

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Op woensdag 09 januari 2002 10:16 schreef AlexLie het volgende:
Want ik zie heel vaak dat ...
Aantal posts: 3
Gem. aantal posts/dag: 3
:?

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:09

Arno

PF5A

Van iedere bezoeker wordt verwacht dat als ze een forum binnenwandelen dat ze eerst in de FAQ's kijken of hun vraag al bestaat. Verder hoor ik regelmatig in ondermeer LA dat GoT wel een beetje basiskennis verlangt van hun bezoekers. Vragen als "hoe formatteer ik mijn A:" (ofzo :P) zouden wel bekend moeten zijn.

IMO is een n00b forum sunde van de tijd en moeite, aangezien de mensen met kennis er waarschijnlijk toch niet komen vanwege het lage nivo gehalte.

/edit
5 reacties in 1 minuut :P :+

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:59

JvS

Ik heb hem zelf ook

We hebben al een forum voor newbies

forum.computeridee.nl :&).

Even voor de duidelijkheid, dat forum komt er niet. Wij zijn tweakers en ik blijf een zeker niveau eisen van topics hier, en ik vind ook dat dat moet kunnen. Ben je het daar niet mee eens of vind je dat te moeilijk (zoeken, zelf proberen enzo), dan zit je wellicht op de verkeerde plek en moet je je heil ergens anders zoeken.

Heel erg bot, maar oh zo makkelijk uit te leggen op deze manier :7.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• bazs2000

bazs2000

De mensen die hier zijn om te vragen hoe een floppy in een drive moet, die zijn beter af op een forum van Vobis ofzo.
De instake van GoT was altijd dat de gevorderde gebruiker hier terecht kon met zijn/haar vragen.
Dat zal dus nooit veranderen. :)

• syserr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 09:36

syserr

kangoeroe

Gebruikersnaam: AlexLie

>:)

edit:

ik word ook steeeeeds trager he.. :'(

"Nee," zei de man "hij is onze goeroe die alles kan" en ik was lekker op dreef dus ik zeg: "Nou, dat zal dan wel een kangoeroe zijn"

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Deze vraag is al vaker gesteld, het antwoord was altijd nee.
Pff een vraag stellen in LA over Newbee's en zelf ook niet kunnen searchen >:) Geintje...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Op woensdag 09 januari 2002 10:24 schreef syserr het volgende:
Gebruikersnaam: AlexLie

>:)
Mjah? Dat zegt niks over z'n niveau hoor..

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Precies, heb zelf ook een jaar alleen maar gelezen, voor registratie.

• bazs2000

bazs2000

Op woensdag 09 januari 2002 10:28 schreef KillerAce_NL het volgende:
Precies, heb zelf ook een jaar alleen maar gelezen, voor registratie.
Hetzelfde geld voor mij, ik spookte ook eerst een half jaar rond voordat ik mijzelf registreerde.
Ik heb dan ook niet snel de neiging een oordeel te vellen over de hoeveelheid posts die iemand gemaakt heeft.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:35

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Op woensdag 09 januari 2002 10:30 schreef bazs2000 het volgende:

[..]

Hetzelfde geld voor mij, ik spookte ook eerst een half jaar rond voordat ik mijzelf registreerde.
Ik heb dan ook niet snel de neiging een oordeel te vellen over de hoeveelheid posts die iemand gemaakt heeft.
Is helemaal waar :) Maar een forum voor n00bs, denk gewoon niet dat het gaat gebeuren. Een beetje niveau is geeist. Maar ik zie niet in de FAQ staan hoe je een floppy moet formateren :? :P

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat is elementair, mensen die dat niet kunne, komen hier ook niet.

Verwijderd

Zo'n forum zou er wel kunnen komen, alleen zul je het niet vrij moeten geven.

Zoiets als een 600/200 regel (600 techposts en 200 dagen) zorgt ervoor dat er geen nieuwe regs bijkomen en de die-hards zeker niet als newbie verkomen. :)

Verwijderd

Een forum voor n00bs?

Rot op zeg, laat die dan maar de Computer Idee gaan doorspitten...

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Noob opent topic in WOS
Vraag in WOS is zeer dom --> Noob forum
Noob is boos want hij weet er echt wel wat van :z

Domme vragen horen gewoon op slot, niet bij elkaar in een forum :)

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 10:16 schreef AlexLie het volgende:
Vinden jullie ook dat er een Forum voor newbies moet komen? Want ik zie heel vaak dat mensen een slotje krijgen op hun vraag terwijl ze gewoon iets willen weten. Ze worden altijd verwezen naar de faqs, maarja het zijn newbies dus kan je het ze eigenlijk niet kwalijk nemen. Iedereen is toch een newbie geweest ooit? Om het kort te houden > Ik vind het gewoon gemeen voor hun
ben het er wel mee eens ik had het in het begin ook ! als ik iets willde weten hoppa SLOT (omdat ik de search optie niet kon vinden)

:'(

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Op woensdag 09 januari 2002 13:22 schreef sjakievandeboomhut het volgende:

[..]

ben het er wel mee eens ik had het in het begin ook ! als ik iets willde weten hoppa SLOT (omdat ik de search optie niet kon vinden)

Geen last van gehad... postte in het begin wel een paar keer een stom topic, maar dat was gewoon balorigheid.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 09 januari 2002 13:22 schreef sjakievandeboomhut het volgende:

[..]

Het enige wat er veranderd gaat worden is dat de search makkelijker te vinden gaat worden, en misschien dat iedereen akkoord moet gaan met de policy, voordat er geregistreerd kan gaan worden. >:)

Dat de search niet gevonden kan worden is niet een reden om maar gelijk een dom (sorry) forum te openen. En met dat ene slotje heb je toch geleerd dat er een search is? Niets aan het handje dus..

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Ferdo

Dido Armstrong :9~

http://forum.computertotaal.nl

Heeft ook een afdeling voor beginners. Dus een extra forum hier is overbodig imho.

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Op woensdag 09 januari 2002 14:21 schreef JvS het volgende:

[..]

Het enige wat er veranderd gaat worden is dat de search makkelijker te vinden gaat worden, en misschien dat iedereen akkoord moet gaan met de policy, voordat er geregistreerd kan gaan worden. >:)

Dat de search niet gevonden kan worden is niet een reden om maar gelijk een dom (sorry) forum te openen. En met dat ene slotje heb je toch geleerd dat er een search is? Niets aan het handje dus..
Ik zou toch een soort 'eerst 2 dagen wachten en lezen en daarna pas zelf posten optie' wel een goede optie vinden. Maargoed, daar is niet iedereen het mee eens denk ik :)

• Oefening
  • Niet online
Pff, straks krijgen we allemaal van die BrEeZaH FOK!'ers over de vloer die de meest domme vragen gaan stellen omdat ze de faq niet hebben gelezen en de search niet gebruiken. Slecht idee dus :)

Over de faq lezen: Je zou de user kunnen verplichten de faq te lezen dmv een enquete/quiz over de faq waarvan ze bijv minstens 90% van de vragen goed moeten beantwoorden alvorens ze zich mogen registreren.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Op woensdag 09 januari 2002 16:13 schreef nelis het volgende:
Pff, straks krijgen we allemaal van die BrEeZaH FOK!'ers over de vloer die de meest domme vragen gaan stellen omdat ze de faq niet hebben gelezen en de search niet gebruiken. Slecht idee dus :)

Over de faq lezen: Je zou de user kunnen verplichten de faq te lezen dmv een enquete/quiz over de faq waarvan ze bijv minstens 90% van de vragen goed moeten beantwoorden alvorens ze zich mogen registreren.
Dat lijkt me praktisch niet echt uitvoerbaar. Niets verandert zo snel als ICT (en dus ook dit forum) en wie gaat die vragen verzinnen? Als je vaste vragen gebruikt zijn die in no-time bekend. Niet echt een praktisch idee dus.

• Oefening
  • Niet online
Op woensdag 09 januari 2002 16:17 schreef rdgf het volgende:

[..]

Dat lijkt me praktisch niet echt uitvoerbaar. Niets verandert zo snel als ICT (en dus ook dit forum)
Maar de faq verandert weinig, en het gaat er ook alleen om dat de nieuwe users een beetje de indruk krijgen wat er nou wel en niet kan op dit forum.
en wie gaat die vragen verzinnen?
Mods, admins, users. Zoveel werk is dat niet hoor. :)
Als je vaste vragen gebruikt zijn die in no-time bekend.
Die vragen zijn ook alleen bedoeld voor nieuwe users die zich willen registreren. Op deze manier maak je ze een beetje wegwijs :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 09 januari 2002 16:17 schreef rdgf het volgende:

[..]

Dat lijkt me praktisch niet echt uitvoerbaar. Niets verandert zo snel als ICT (en dus ook dit forum) en wie gaat die vragen verzinnen? Als je vaste vragen gebruikt zijn die in no-time bekend. Niet echt een praktisch idee dus.
Nou prima toch :D.

Ik zal bij zo'n vraag denken aan:

Q: Wat doe je als je een probleem hebt:
a. Een topic posten met als titel "HELP" en daarin de vraag stellen
b. een topic posten met een duidelijke titel en duidelijke omschrijving
c. Even de search gebruiken of het niet vaker is besproken, daarna: optie a.
d. Even de search gebruiken of het niet vaker is besproken, even in de FAQ van het betreffende forum kijken, daarna: optie b.

:P. Als algemeen bekend is, dat D de juiste manier is, heb ik daar helemaal geen problemen mee hoor :7.. Zo zou je kunnen vragen welk topic waar hoort enzo. Zoals:
Q: je plaatst een topic over intern geheugen in [forum=6]. Mag dat?
A: Nee, dit topic hoort in [forum=7], omdat het over geheugen gaat. [forum=6] is er voor gevallen die niet in de specifieke fora passen.

En meer van dat soort vragen :). Over topictitels flamen en weet ik veel wat voor dingen ook :P.

Eigenlijk wel heel leuk, dit soort vragen verzinnen :P. Misschien ook wel een cool idee ;).

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Kewl :P

Gathering of Newbies :+

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Op woensdag 09 januari 2002 18:41 schreef JvS het volgende:

[..]

Nou prima toch :D.

Ik zal bij zo'n vraag denken aan:

Q: Wat doe je als je een probleem hebt:
a. Een topic posten met als titel "HELP" en daarin de vraag stellen
b. een topic posten met een duidelijke titel en duidelijke omschrijving
c. Even de search gebruiken of het niet vaker is besproken, daarna: optie a.
d. Even de search gebruiken of het niet vaker is besproken, even in de FAQ van het betreffende forum kijken, daarna: optie b.

:P. Als algemeen bekend is, dat D de juiste manier is, heb ik daar helemaal geen problemen mee hoor :7.. Zo zou je kunnen vragen welk topic waar hoort enzo. Zoals:
Q: je plaatst een topic over intern geheugen in [forum=6]. Mag dat?
A: Nee, dit topic hoort in [forum=7], omdat het over geheugen gaat. [forum=6] is er voor gevallen die niet in de specifieke fora passen.

En meer van dat soort vragen :). Over topictitels flamen en weet ik veel wat voor dingen ook :P.

Eigenlijk wel heel leuk, dit soort vragen verzinnen :P. Misschien ook wel een cool idee ;).
Dat soort vragen zijn nog wel te doen ja. Hmmm...

Een mod is:

a. een lastige figuur dat vervelend doet en roept dat je de faq moet gebruiken

b. een soort god op dit forum en waar je altijd aan moet gehoorzamen

c. iemand die lekker wel de HK in mag

d. een muziekbestandje

:P

• Oefening
  • Niet online
Jullie kunnen mijn idee nou allemaal wel belachelijk gaan zitten maken (:( :'( :P) maar volgens mij voorkomt het echt een hoop slotjes hoor. Een groot deel (als het al niet het merendeel is) van de slotjes wordt veroorzaakt door users die óf de faq niet hebben gelezen óf de search niet hebben gebruikt omdat ze de faq niet hebben gelezen. :)

Verwijderd

ja goed idee:) heb ik soms ook... wil ik wat weten... meteen slotje :| jeetje :P maarja stel mischien domme vrage maar van vragen leer je zegt men :)

ook voor mensen die niet weten waar en hoe ze moeten searche.. wist ik eerst ook nie hehe maar nu wel! :) maar voor de gene die echt niks weten moet je ze toch een kans geven om zulke dingen te vragen? bv me pa... :P die zal hier echt geen moer van snappen hoor :P

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

nelis: en dat lossen we niet op door er een ondermaats niveau-forum bij te plakken. Dat willen we gewoon pertinent niet.

Ik ram liever de FAQ en de search er wat harder in... Middels een duidelijk welkomsmailtje. Ik zou het eigenlijk wel een kewl idee vinden als we zo'n actie doen. iedereen uitloggen en dan verplicht 20 vragen invullen. En dan ook allemaal goed hebben...

Dan pas weer mogen posten. Ja, wat een geweldig idee :7... >:). Dan geen excuses meer over 'ik wist dat niet zo goed' enzo. Ik denk dat zelfs de wel ervaren mensen dat wel voor lief zouden nemen, als het er even netjes bij gemeld zou worden.

Nu nog 20 vragen maken, wie helpt :P (goeie ;)).

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op woensdag 09 januari 2002 20:59 schreef JvS het volgende:
Dit forum valt onder een andere site. Hoe heet deze site?

a) Femme's Hardware Guide (half puntje)
b) Anandtech (fout)
c) Tweakers (goed)
d) Fokzine (fout)

Je computer wil niet aan, wat doe je? Er zijn 4 stappen welke volgorde is goed?
1) Alles eruit op proc, 1 reepje geheugen en videokaart na
2) Mijn laatste stap terugdraaien
3) Posten op GOT
4) Even w88 en kijken of ie het straks wel doet

a) 3 - 4 - 2 - 1
b) 2 - 1 - 4 - 3
c) 1 - 3 - 2 - 4
d) 4 - 3 - 2 - 1

• Oefening
  • Niet online
Op woensdag 09 januari 2002 20:59 schreef JvS het volgende:
nelis: en dat lossen we niet op door er een ondermaats niveau-forum bij te plakken. Dat willen we gewoon pertinent niet.
:? Dat wil ik juist OOK niet :). Ik gaf dit idee juist om het niveau op te krikken, omdat een groot deel van de slotjes verkomen kan worden door de users te verplichten de faq te lezen, NIET om het aanmaken van een computer idee forum aan te moedigen. :)
Ik ram liever de FAQ en de search er wat harder in... Middels een duidelijk welkomsmailtje.
Ik denk dat een vragenlijst die users in moeten vullen meer zin heeft. Zo worden ze namelijk gedwóngen om de faq te lezen (zo'n mailtje kijkt niemand naar om). Minder dan 90% van de vragen goed => jammer dan, ga de faq nog maar eens lezen en kom dan terug.

In het huidige welkomsmailtje staat btw ook een verwijzing naar de faq (heeft ook weinig geholpen). :)
Dan pas weer mogen posten. Ja, wat een geweldig idee :7... >:). Dan geen excuses meer over 'ik wist dat niet zo goed' enzo.
Precies :)
Ik denk dat zelfs de wel ervaren mensen dat wel voor lief zouden nemen, als het er even netjes bij gemeld zou worden.
Dat denk ik ook wel, aangezien de ervaren user zo'n test wel in één keer weet te halen. Die paar minuten werk zal niemand boeien, en in ruil daarvoor krijgen ze een aanzienlijke vermindering van het aantal slotjes en 'domme' users (= minder irritatie).
Nou, iig de belangrijkste like:

1. Wat moet ik doen voordat ik een topic open? (afvragen of de vraag niet in strijd is met de algemene faq, zoeken (op inet en op got), kijken in welk forum je je vraag moet posten, kijken of de vraag van redelijk nieveau is en afvragen of de vraag niet in strijd is met de faq van het betreffende forum, duidelijke titel bedenken, geduld hebben)
2. Mag ik een groet plaatsen onder mijn posts? (nee, daarvoor is de signature)
3. Mag ik naakte dames/heren plaatsen?
4. Enz

En dan bij iedere vraag een reeks antwoorden geven waaruit gekozen kan worden, bijv...

...bij vraag 1 een reeks met een aantal 'stappenplannen'
...bij vraag 2 'nee', 'ja, alleen als je een nieuw topic opent onder de eerste post' en 'ja, altijd'
...bij vraag 3 'nee, nooit, ook geen naakte borsten', 'nee, behalve als je de schaamstreek wegwerkt' en 'ja, alles'

En dan moeten er natuurlijk een aantal 'boobytraps' in. Oftewel, het meest strenge antwoord moet niet altijd de juiste zijn aangezien een user dan alle goede antwoorden kan raden terwijl hij de faq niet eens heeft gelezen. :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 09 januari 2002 22:25 schreef nelis het volgende:

En dan moeten er natuurlijk een aantal 'boobytraps' in. Oftewel, het meest strenge antwoord moet niet altijd de juiste zijn aangezien een user dan alle goede antwoorden kan raden terwijl hij de faq niet eens heeft gelezen. :)
Dat is in principe niet eens echt erg.. Dan heeft-ie het toch gelezen :). En dan heeft-ie erbij stilgestaan dat dat op dit forum zo gewaardeerd wordt :).

Dit is trouwens een compleet hersenspinsel van mijzelf, dus niet denken dat dit nu ineens doorgang gaat krijgen, maar ik vond het wel erg cool :P. Ik weet niet eens of het technisch makkelijk is :o.

• Oefening
  • Niet online
Op donderdag 10 januari 2002 00:44 schreef JvS het volgende:

[..]

Dat is in principe niet eens echt erg.. Dan heeft-ie het toch gelezen :). En dan heeft-ie erbij stilgestaan dat dat op dit forum zo gewaardeerd wordt :).
Ok, das ook weer waar :)
Ik weet niet eens of het technisch makkelijk is :o.
Dit is redelijk eenvoudig te realiseren voor de nieuwe registraties. Voor de bestaande users kost het iets meer werk maarja, ook nog niet echt belachelijk veel ofzo.

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 14:21 schreef JvS het volgende:

[..]

ja bijv dat is ook een ID om de search beter scihtbaar te maken

lijkt me een goed id
Pagina: 1