Wat is een query?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
He gasten,

ik heb een vraagje. Dit klinkt misschien dom maar wat is een query?

Ik denk dat het onderstaande een query is maar mijn coach(zo willen die knakers genoemd worden) zeg dat het onderstaande niet omschrijft wat een query is.

Omschrijving
============
een query gebruik je om gegevens uit een of meerdere tabellen op te halen. je kunt met behulp van query's selectief gegevens uit een database halen en in een lijst plaatsen, bijvoorbeeld een productlijst met alle producten van dezelfde fabrikant.

Assume there are no rules and it's one big free for all

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

In de definitie van een woord hoor je het woord wat gedefinieerd wordt niet te gebruiken.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het werkwoord to query is gewoon engels voor een vraag doen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Alpha-sphere
  • Laatst online: 14-12-2021
Ik bedoel een query in een database

Assume there are no rules and it's one big free for all

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op woensdag 09 januari 2002 09:54 schreef Yilkee het volgende:
Ik bedoel een query in een database
In de DB context is en query een vraag om gegevens aan de database.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Een query hoeft op zich helemaal niet op een database te zijn, in principe is een query niet anders als een aanvraag waarop je een bepaalde resultaatset terugkrijgt. Meestal in de vorm van rijen/kolommen

Verwijderd

een query naar de db sturen is nix anders als een vraag stellen aan de database.. vaak ik happerig engels..

selecteer alles van tabel namen waar de achternaam 'jansen' is..
selecteer * van namen waar achternaam = 'jansen'

Nu "vertaald" naar het engels:
select * from namen where achternaam = 'jansen'

Verwijderd

In een query kun je aangeven welke kolommen met informatie je wilt zien en waaraan die kolommen moeten voldoen.
Deze queryŽs worden bij databases meestal in SQL geschreven, een hiervoor ontwikkelde "programmeertaal"
In feite vraag je dus aan je database om een tabel met de informatie die jij wilt hebben

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

query == SQL-statement toegepast op een dbase maar verder ook gewoon een Engels woord(vraagstelling o.i.d.)

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 10:07 schreef jurerbrink het volgende:
In feite vraag je dus aan je database om een tabel met de informatie die jij wilt hebben
Deze tabel is tijdelijk en zal na je aanvraag worden verwijderd.. Met 'create view' kun je de informatie "vast leggen" in een database...

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Op woensdag 09 januari 2002 10:05 schreef GDOG het volgende:
een query naar de db sturen is nix anders als een vraag stellen aan de database.. vaak ik happerig engels..
* drm is het er niet 100% mee eens
INSERT INTO namen(naam,achternaam) VALUES ('jan','jansen');

Een query kan ook een opdracht zijn.

Ik denk dat je een query zo kan omschrijven:

Een vraag of opdracht aan een database of andere gegevensverzameling die op gestructureerde wijze gegevens opvraagt, plaatst of wijzigt.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op woensdag 09 januari 2002 10:16 schreef drm het volgende:

[..]

* drm is het er niet 100% mee eens
INSERT INTO namen(naam,achternaam) VALUES ('jan','jansen');

Een query kan ook een opdracht zijn.

Ik denk dat je een query zo kan omschrijven:

Een vraag of opdracht aan een database of andere gegevensverzameling die op gestructureerde wijze gegevens opvraagt, plaatst of wijzigt.
Wil je in de tabel namen ff Jan Jansen toevoegen?

Is nog steeds een vraag :), en de DB zegt vervolgens of het wel kan of niet, bv.. nee dat kan ik niet, want er staat al een Jan Jansen in (als de naam,achternaam combinatie uniek moet zijn)

• JamesTiberius
  • Laatst online: 08-03-2006

JamesTiberius

Feel the magic

*neemt voor een thread te lezen VOOR er op te reageren en niet erna.

I laugh in the face of danger ... ... then I hide and wait until it goes away -

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Op woensdag 09 januari 2002 11:05 schreef JamesTiberius het volgende:
SQL: Structured Query Language

Lijkt mij vrij duidelijk.
Je kan in Sql anders ook inserts doen, daarbij krijg je niets terug :)

• pbregman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05-2023

pbregman

>:)

Op woensdag 09 januari 2002 09:50 schreef Yilkee het volgende:

Ik denk dat het onderstaande een query is maar mijn coach(zo willen die knakers genoemd worden) zeg dat het onderstaande niet omschrijft wat een query is.
coach? :) mon3aan zeker

Specs

Verwijderd

knakkers :D

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Waar denk je dat http://www.whatis.com voor bestaat?
query

In general, a query (noun) is a question, often required to be expressed in a formal way. The word derives from the Latin quaere (the imperative form of quaerere, meaning to ask or seek). In computers, what a user of a search engine or database enters is sometimes called the query. To query (verb) means to submit a query (noun).

A database query can be either a select query or an action query. A select query is simply a data retrieval query. An action query can ask for additional operations on the data, such as insertion, updating, or deletion.

Languages used to interact with databases are called query languages, of which the Structured Query Language (SQL) is the well-known standard.

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op woensdag 09 januari 2002 11:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je kan in Sql anders ook inserts doen, daarbij krijg je niets terug :)
Je kan afvangen of er iets fout is gegaan, dus je krijg wel degelijk iets terug. (true / false)

Back In Black!

• drm

drm

f0pc0dert

Janoz:
Is nog steeds een vraag :), en de DB zegt vervolgens of het wel kan of niet, bv.. nee dat kan ik niet, want er staat al een Jan Jansen in (als de naam,achternaam combinatie uniek moet zijn)
dusty:
Je kan afvangen of er iets fout is gegaan, dus je krijg wel degelijk iets terug. (true / false)
Strikt genomen niet helemaal waar.
Volgens jullie stel je nu de vraag: "Lukt het om dit en dit er in te stoppen?", maar andere andere kant is dat niet de vraag die je stelt, want je wilt tenslotte ook nog dat de data daadwerkelijk opgeslagen wordt. ;)
</miere-nifterij>

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Op woensdag 09 januari 2002 11:28 schreef drm het volgende:

Volgens jullie stel je nu de vraag: "Lukt het om dit en dit er in te stoppen?", maar andere andere kant is dat niet de vraag die je stelt, want je wilt tenslotte ook nog dat de data daadwerkelijk opgeslagen wordt. ;)
</miere-nifterij>
Lees nou eens:
A database query can be either a select query or an action query. A select query is simply a data retrieval query. An action query can ask for additional operations on the data, such as insertion, updating, or deletion.

• drm

drm

f0pc0dert

Poohbear:
Lees nou eens:
Als jij nou eerst eens leest zie je dat mijn post gericht was aan dusty en Janoz en had die quote er helemaal geen **** mee te maken :(

En dan zag je ook nog dat er </miere-nifterij> onder stond.

Wat is dat nou voor pauperreactie, zeg |:(

~ Gottfried Leibniz

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Op woensdag 09 januari 2002 11:45 schreef drm het volgende:

[..]

Als jij nou eerst eens leest zie je dat mijn post gericht was aan dusty en Janoz en had die quote er helemaal geen **** mee te maken :(

En dan zag je ook nog dat er </miere-nifterij> onder stond.

Wat is dat nou voor pauperreactie, zeg |:(
Relax... relax...

Ik doelde op jullie alledrie, en op 't feit dat ik jullie discussie (naar mijn idee) allang had afgesloten met mijn quote van whatis.com... (Ik had hen er wel bij kunnen quoten, maar dat was me teveel moeite)

Overigens hoef je niet te schelden hoor. :)

• drm

drm

f0pc0dert

Poohbear:
Relax... relax...

Ik doelde op jullie alledrie, en op 't feit dat ik jullie discussie (naar mijn idee) allang had afgesloten met mijn quote van whatis.com... (Ik had hen er wel bij kunnen quoten, maar dat was me teveel moeite)

Overigens hoef je niet te schelden hoor. :)
Met hun reactie bevechtten Janoz en dusty min of meer die definitie; dus het is imho niet aan jou om te bepalen dat wij moeten stoppen met discussieren. Vandaar mijn beetje lompe reactie :)
Excusez moi daarvoor O-)

~ Gottfried Leibniz

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Op woensdag 09 januari 2002 12:49 schreef drm het volgende:

[..]

Met hun reactie bevechtten Janoz en dusty min of meer die definitie; dus het is imho niet aan jou om te bepalen dat wij moeten stoppen met discussieren. Vandaar mijn beetje lompe reactie :)
Er viel niet zoveel te bevechten, de definitie zoals whatis.com (toch vrij nauwkeurig meestal) 'm gaf was nog niet gegeven.

Dusty reageerde binnen 1 minuut na mij, dus had wellicht mijn reactie nog niet gelezen. Jij reageerde veel later, zonder aan te geven dat je 't met mij niet eens was. Dan denk ik: lees eerst de thread eens door voordat je reageert...

Maar laten we hier geen woorden meer aan vuilmaken... is niet de moeite waard.

• drm

drm

f0pc0dert

Op woensdag 09 januari 2002 13:22 schreef Poohbear het volgende:

[..]

Er viel niet zoveel te bevechten, de definitie zoals whatis.com (toch vrij nauwkeurig meestal) 'm gaf was nog niet gegeven.
Dat wil nog niet zeggen dat je er niet over kan discussieren ;)

daar word je (over het algemeen) alleen maar wijzer van, ipv. domweg een definitie aan te nemen, en zonder dat je ooit echt wat weet alleen maar naar whatis.com te surfen
Dusty reageerde binnen 1 minuut na mij, dus had wellicht mijn reactie nog niet gelezen. Jij reageerde veel later, zonder aan te geven dat je 't met mij niet eens was. Dan denk ik: lees eerst de thread eens door voordat je reageert...
Ik reageerde dus niet op jou, maar expliciet op wat dusty en Janoz zeiden :z
Maar laten we hier geen woorden meer aan vuilmaken... is niet de moeite waard.
idd

~ Gottfried Leibniz

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op woensdag 09 januari 2002 11:28 schreef drm het volgende:
[..]
</miere-nifterij>
Nee wat je in zo'n query zegt is "Voeg dit toe, is het gelukt?"
:+

Back In Black!

• drm

drm

f0pc0dert

dusty:
precies. En dan is het dus niet alleen maar een vraag, maar ook nog een opdracht. Mijn punt ;)

~ Gottfried Leibniz

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op woensdag 09 januari 2002 14:20 schreef dusty het volgende:

[..]

vraagt wat het toch? ;) :+

Verwijderd

Wel eens gehoord dat Query een verbastering is van Question en Reply. Maar gezien de eerdere definitie komt het toch ergens anders vandaan (ja, dat heb ik gelezen, don't shoot me...)

PS: Gaat er weer lekker vriendelijk aan toe hier. Denk (ook) eens bij jezelf..dit keer ben ik de wijste en heb niet het laatste woord...kinderen... :)

• drm

drm

f0pc0dert

Joshua30:
...kinderen... :)
FLAME! FLAME! >:) :D
</flauw>

~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1