Assume there are no rules and it's one big free for all
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Assume there are no rules and it's one big free for all
In de DB context is en query een vraag om gegevens aan de database.Op woensdag 09 januari 2002 09:54 schreef Yilkee het volgende:
Ik bedoel een query in een database
Verwijderd
selecteer alles van tabel namen waar de achternaam 'jansen' is..
selecteer * van namen waar achternaam = 'jansen'
Nu "vertaald" naar het engels:
select * from namen where achternaam = 'jansen'
Verwijderd
Deze queryŽs worden bij databases meestal in SQL geschreven, een hiervoor ontwikkelde "programmeertaal"
In feite vraag je dus aan je database om een tabel met de informatie die jij wilt hebben
snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.
Verwijderd
Deze tabel is tijdelijk en zal na je aanvraag worden verwijderd.. Met 'create view' kun je de informatie "vast leggen" in een database...Op woensdag 09 januari 2002 10:07 schreef jurerbrink het volgende:
In feite vraag je dus aan je database om een tabel met de informatie die jij wilt hebben
* drm is het er niet 100% mee eensOp woensdag 09 januari 2002 10:05 schreef GDOG het volgende:
een query naar de db sturen is nix anders als een vraag stellen aan de database.. vaak ik happerig engels..
INSERT INTO namen(naam,achternaam) VALUES ('jan','jansen');
Een query kan ook een opdracht zijn.
Ik denk dat je een query zo kan omschrijven:
Een vraag of opdracht aan een database of andere gegevensverzameling die op gestructureerde wijze gegevens opvraagt, plaatst of wijzigt.
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
Wil je in de tabel namen ff Jan Jansen toevoegen?Op woensdag 09 januari 2002 10:16 schreef drm het volgende:
[..]
* drm is het er niet 100% mee eens
INSERT INTO namen(naam,achternaam) VALUES ('jan','jansen');
Een query kan ook een opdracht zijn.
Ik denk dat je een query zo kan omschrijven:
Een vraag of opdracht aan een database of andere gegevensverzameling die op gestructureerde wijze gegevens opvraagt, plaatst of wijzigt.
Is nog steeds een vraag
I laugh in the face of danger ... ... then I hide and wait until it goes away -
Je kan in Sql anders ook inserts doen, daarbij krijg je niets terugOp woensdag 09 januari 2002 11:05 schreef JamesTiberius het volgende:
SQL: Structured Query Language
Lijkt mij vrij duidelijk.
coach?Op woensdag 09 januari 2002 09:50 schreef Yilkee het volgende:
Ik denk dat het onderstaande een query is maar mijn coach(zo willen die knakers genoemd worden) zeg dat het onderstaande niet omschrijft wat een query is.
query
In general, a query (noun) is a question, often required to be expressed in a formal way. The word derives from the Latin quaere (the imperative form of quaerere, meaning to ask or seek). In computers, what a user of a search engine or database enters is sometimes called the query. To query (verb) means to submit a query (noun).
A database query can be either a select query or an action query. A select query is simply a data retrieval query. An action query can ask for additional operations on the data, such as insertion, updating, or deletion.
Languages used to interact with databases are called query languages, of which the Structured Query Language (SQL) is the well-known standard.
Je kan afvangen of er iets fout is gegaan, dus je krijg wel degelijk iets terug. (true / false)Op woensdag 09 januari 2002 11:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je kan in Sql anders ook inserts doen, daarbij krijg je niets terug
Back In Black!
Janoz:
Is nog steeds een vraag, en de DB zegt vervolgens of het wel kan of niet, bv.. nee dat kan ik niet, want er staat al een Jan Jansen in (als de naam,achternaam combinatie uniek moet zijn)
Strikt genomen niet helemaal waar.dusty:
Je kan afvangen of er iets fout is gegaan, dus je krijg wel degelijk iets terug. (true / false)
Volgens jullie stel je nu de vraag: "Lukt het om dit en dit er in te stoppen?", maar andere andere kant is dat niet de vraag die je stelt, want je wilt tenslotte ook nog dat de data daadwerkelijk opgeslagen wordt.
</miere-nifterij>
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
Lees nou eens:Op woensdag 09 januari 2002 11:28 schreef drm het volgende:
Strikt genomen niet helemaal waar.
Volgens jullie stel je nu de vraag: "Lukt het om dit en dit er in te stoppen?", maar andere andere kant is dat niet de vraag die je stelt, want je wilt tenslotte ook nog dat de data daadwerkelijk opgeslagen wordt.
</miere-nifterij>
A database query can be either a select query or an action query. A select query is simply a data retrieval query. An action query can ask for additional operations on the data, such as insertion, updating, or deletion.
Als jij nou eerst eens leest zie je dat mijn post gericht was aan dusty en Janoz en had die quote er helemaal geen **** mee te makenPoohbear:
Lees nou eens:
En dan zag je ook nog dat er </miere-nifterij> onder stond.
Wat is dat nou voor pauperreactie, zeg
~ Gottfried Leibniz
Relax... relax...Op woensdag 09 januari 2002 11:45 schreef drm het volgende:
[..]
Als jij nou eerst eens leest zie je dat mijn post gericht was aan dusty en Janoz en had die quote er helemaal geen **** mee te maken
En dan zag je ook nog dat er </miere-nifterij> onder stond.
Wat is dat nou voor pauperreactie, zeg
Ik doelde op jullie alledrie, en op 't feit dat ik jullie discussie (naar mijn idee) allang had afgesloten met mijn quote van whatis.com... (Ik had hen er wel bij kunnen quoten, maar dat was me teveel moeite)
Overigens hoef je niet te schelden hoor.
Met hun reactie bevechtten Janoz en dusty min of meer die definitie; dus het is imho niet aan jou om te bepalen dat wij moeten stoppen met discussieren. Vandaar mijn beetje lompe reactiePoohbear:
Relax... relax...
Ik doelde op jullie alledrie, en op 't feit dat ik jullie discussie (naar mijn idee) allang had afgesloten met mijn quote van whatis.com... (Ik had hen er wel bij kunnen quoten, maar dat was me teveel moeite)
Overigens hoef je niet te schelden hoor.
Excusez moi daarvoor
~ Gottfried Leibniz
Er viel niet zoveel te bevechten, de definitie zoals whatis.com (toch vrij nauwkeurig meestal) 'm gaf was nog niet gegeven.Op woensdag 09 januari 2002 12:49 schreef drm het volgende:
[..]
Met hun reactie bevechtten Janoz en dusty min of meer die definitie; dus het is imho niet aan jou om te bepalen dat wij moeten stoppen met discussieren. Vandaar mijn beetje lompe reactie
Dusty reageerde binnen 1 minuut na mij, dus had wellicht mijn reactie nog niet gelezen. Jij reageerde veel later, zonder aan te geven dat je 't met mij niet eens was. Dan denk ik: lees eerst de thread eens door voordat je reageert...
Maar laten we hier geen woorden meer aan vuilmaken... is niet de moeite waard.
Dat wil nog niet zeggen dat je er niet over kan discussierenOp woensdag 09 januari 2002 13:22 schreef Poohbear het volgende:
[..]
Er viel niet zoveel te bevechten, de definitie zoals whatis.com (toch vrij nauwkeurig meestal) 'm gaf was nog niet gegeven.
daar word je (over het algemeen) alleen maar wijzer van, ipv. domweg een definitie aan te nemen, en zonder dat je ooit echt wat weet alleen maar naar whatis.com te surfen
Ik reageerde dus niet op jou, maar expliciet op wat dusty en Janoz zeidenDusty reageerde binnen 1 minuut na mij, dus had wellicht mijn reactie nog niet gelezen. Jij reageerde veel later, zonder aan te geven dat je 't met mij niet eens was. Dan denk ik: lees eerst de thread eens door voordat je reageert...
iddMaar laten we hier geen woorden meer aan vuilmaken... is niet de moeite waard.
~ Gottfried Leibniz
Nee wat je in zo'n query zegt is "Voeg dit toe, is het gelukt?"Op woensdag 09 januari 2002 11:28 schreef drm het volgende:
[..]
Strikt genomen niet helemaal waar.
</miere-nifterij>
Back In Black!
precies. En dan is het dus niet alleen maar een vraag, maar ook nog een opdracht. Mijn puntdusty:
Nee wat je in zo'n query zegt is "Voeg dit toe, is het gelukt?"
~ Gottfried Leibniz
vraagt wat het toch?Op woensdag 09 januari 2002 14:20 schreef dusty het volgende:
[..]
Nee wat je in zo'n query zegt is "Voeg dit toe, is het gelukt?"
Verwijderd
PS: Gaat er weer lekker vriendelijk aan toe hier. Denk (ook) eens bij jezelf..dit keer ben ik de wijste en heb niet het laatste woord...kinderen...
FLAME! FLAME!Joshua30:
...kinderen...
</flauw>
~ Gottfried Leibniz