Draadloos netwerk, 1 gigabit

Pagina: 1
Acties:
  • 520 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
ik heb een schoolopdracht en het komt erop neer dat als onderdeel van die opdracht ik (zogenaamd) alle computers in de computerlokalen met de serverruimte moet verbinden dmv een draadloze verbinding.

dat zijn zo'n 120 pc's bij elkaar, dus ik heb een flinke verbinding nodig (1 gigabit is wel genoeg denk ik? zijn er eigenlijk wel grotere verbindingen)

ik ben er al wel achter dat ze bestaan, maar ik weet niet echt goed voor welk merk ik moet gaan

wat is een beetje betrouwbaar enzo, want ik moet wel moet goede argumenten komen, heeft iemand hier ervaring mee?

...

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
whaaaaaaa

1 gbit draadloos

reeel is evt. 11mbit, en dan gewoon in iedere ruimte een access point

• Koffie
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Huur hele snelle kabouters in.... die zorgen dan dat de packets senl genoeg over en weer gaan.
Op dit moment zit de theoretische max haalbare snelheid van WiFi op 11 Mbit. Vaak ligt dat rond de 5 of zelfs lager.
Van Nigelator hoorde ik gister dat het nog wel een geruime tijd duurd voordat de nieuwe 54 Mbit WiFi kaarten in NL/EU toegestaan zijn.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
maar je kan doormiddel van meerdere access stations wel een betere gegarandeerde verbinding realiseren maar 1Gbit dan wordt het een straalzender ik weet niet of de school voor elke pc een straalzender wil hebben.

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
120 PC's?
totaal draadloos: onmogelijk.
Met beetje draad: DUUR

oplossing: server met switch verbinden en aan die switch een hele hoop access points hangen die wireless met je PC communiceren.

Nu ben'k niet zeker of je met 2 AP's die dezelfde oppervlakte bedienen ook effectief 2 keer zoveel connecties aan max snelheid hebt maar dat kan vast iemand anders bevestigen of ontkrachten.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 09 januari 2002 11:17 schreef poohbeer het volgende:
120 PC's?
totaal draadloos: onmogelijk.
Met beetje draad: DUUR

oplossing: server met switch verbinden en aan die switch een hele hoop access points hangen die wireless met je PC communiceren.

Nu ben'k niet zeker of je met 2 AP's die dezelfde oppervlakte bedienen ook effectief 2 keer zoveel connecties aan max snelheid hebt maar dat kan vast iemand anders bevestigen of ontkrachten.
Ik ben het volledig met poohbeer eens.
Gewoon je backbone netwerk waar je serverruimte natuurlijk in zit met draad. 100mbit/1gbit ethernet (of glasvezel -> duur) en dan met switchen naar de access points

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

[b]Op woensdag 09 januari 2002 11:17 schreef

je kunt ieder AP een ID mee geven standaard 101 voor 3com (dacht ik).

je kunt ook op je client pc instellen dat hij alleen maar mag zeveren met accesspoint 101.
Echter een 2x 11 mbit=22mbit is praktisch niet haalbaar.

(je kan natuurlijk 2 draadloze netwerkkaarten in je pc kunnen stoppen en dan load balancen, maar dit is stukken duurder)

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 17:33

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

draadloos 1GB...

dan moet je van die professionele laserkannonnen gaan gebruiken.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Verwijderd

je kunt alleen last krijgen van broadcast storms. Dus als het mogenlijk is opsplitsen in logische delen en hier meerdere subnetten van maken. Maar zijn het alle 120 laptops of zo, ik bedoel wat is de bedoeling ?? waarom draadloos ?? het is duurder minder betrouwbaar en minder makkelijk te beveiligen. Deel van een goed project is ook het motiveren van de gekozen methodiek/structuur en niet alleen het dom uitvoeren wat er gevraagd wordt puur en alleen dat je het ook mag oplossen als het niet naar verwachting werkt.
Op woensdag 09 januari 2002 11:30 schreef Pr3d4t0r het volgende:

[..]

Ik ben het volledig met poohbeer eens.
Gewoon je backbone netwerk waar je serverruimte natuurlijk in zit met draad. 100mbit/1gbit ethernet (of glasvezel -> duur) en dan met switchen naar de access points

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Come on, er is GEEN oplossing voor je probleem.

120 computers zijn eigenlijk alleen te verbinden door UTP of glasvezel.
100Mbit is waarschijnlijk net voldoende, ligt er aan wat er achter hangt.
(of er een Gigabit internet achter hangt, of een 10 mbit huurlijntje)

Draadloze netwerken zijn alleen leuk bij hele flexibele projecten, vaak met veel laptops, en mobiele werkplekken.
Bij alle scholen ed. wordt er gebruik gemaakt van UTP, zelfs op de TU/e waar ze veel laptops hebben gebruik je (meestal) UTP, de nieuwe generatie zou draadloos moeten kunnen, maar of dat al werkt weet ik niet zeker.

Daarnaast heb jij het waarschijnlijk ook over TCO, Total Cost of Ownership, draadloos klinkt dan heel leuk, maar stel je voor dat je alles aan een paar switches hangt, dan heb je relatief maar weinig meters UTP nodig per PC.
Misschien een meter of 25, met netwerkkaart erbij kom je dan waarschijnlijk op 100 euro (inclusief switch) per PC uit.
Een draadloos netwerk zit zoiezo al op het dubbele, als het al te realiseren is.

* TheGhostInc denkt dat je beter met draden kunt werken, dan kun je namelijk ook nog leuke applicaties draaien, eventueel vanaf de server, stel je voor dat 120 man inloggen.... op 11Mbit :(

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Op woensdag 09 januari 2002 18:39 schreef TheGhostInc het volgende:

* TheGhostInc stel je voor dat 120 man inloggen.... op 11Mbit :(
Oe.. ik wil er niet aan denken :'( :)

Maar idd. Draadloos is 1 GB halen is onmogelijk.. Maar als ik het goed begrijp wil je dus elke PC aan een GB connectie hangen?? Wat ga je doen?? Heel de dag GB's aan data leechen?? 100 MBit is snel zat joh.. maar als je dat wil moet je dus idd echt kabels gaan gebruiken. Wat jij wil is simpelweg onmogelijk.

• Rav
  • Niet online
sorry, ben niet duidelijk genoeg denk ik

het is de bedoeling dat de 120 pc's gewoon bij elkaar komen bij switches
en dat dan de switches via een draadloze techniek naar de serverruimte kunnen (dus een flinke draadloze backbone)

het bestaat iig wel
Tsunami Wireless Gigabit Ethernet Bridge
1000BaseSX
SYSTEM
Frequency Band (Dual)
5250-5350 MHz and
5725-5825 MHz
Total Capacity
480 Mbps
Digital Capacity
>420 Mbps
Voice Capacity
4 x T1
Antenna Connector
Two (2) N-Type female
Output Power (5.8 GHz)
+15 dBm
(5.3 GHz)
+10 dBm
RF Attenuation Range
16 dB, minimum
Receiver Threshold
-73 dBm, BER=1x10
-6
, min.
System Gain
83 dB
Maximum Receive Level
-20 dBm, error-free
Latency
<500 µs
Regulatory Compliance
US: FCC Part 15.407, Class A
Canada: IC RSS-210
Enterprise IT managers building out their private networks by
creating WAN/MAN connectivity for building-to-building and
campus-to-campus locations

...

• JaNuZz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 17:18
interessant een stukje uit de FAQ :

5. Does the Tsunami bridge offer true 1000 Mbps data rate?

This is an Ethernet bridge with a Gigabit Ethernet interface. The initial model will have throughput of 480 Mbps full duplex or 960 Mbps total. The bridge will have a fiber optic SC connection that is compliant to the Gigabit Ethernet specification.

http://www.wmux.com/tsunami_gig.html

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 21:48
welke afstand moet je overbruggen en waarom moet het eigenlijk draadloos? gaat het over een eigen terein of niet?

• Rav
  • Niet online
ik weet dat het niet echt 1 gigabit is, maar ik ga het mezelf niet te moeilijk maken, want een echte 1 gigabit zal wel flink wat geld meer kosten

de afstand is zo'n 30 meter

...

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Op donderdag 10 januari 2002 12:59 schreef Raafje het volgende:
ik weet dat het niet echt 1 gigabit is, maar ik ga het mezelf niet te moeilijk maken, want een echte 1 gigabit zal wel flink wat geld meer kosten

de afstand is zo'n 30 meter
Voor 30meter zou ik gewoon een kabeltje leggen hoor. Okee... je bent veel kabel kwijt en het is mogelijk dat het niet de meest makkelijke manier is, maar draadloos 1GBit is onbetaalbaar en zeker voor een school. Of minister Zalm heeft effe een forse rekenfout gemaakt bij de begroting

• JaNuZz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 17:18
idd hehe

Estimated Purchase Price: $98,000

Lijkt me ietsje te veel voor 30m ;)

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Op donderdag 10 januari 2002 12:50 schreef JaNuZz het volgende:
interessant een stukje uit de FAQ :

5. Does the Tsunami bridge offer true 1000 Mbps data rate?

This is an Ethernet bridge with a Gigabit Ethernet interface. The initial model will have throughput of 480 Mbps full duplex or 960 Mbps total. The bridge will have a fiber optic SC connection that is compliant to the Gigabit Ethernet specification.

http://www.wmux.com/tsunami_gig.html
die switch zal dan ongetwijfeld 1000 gbit aan traffic kunnen verwerken, maar verzenden en ontvangen (draadloos) lijkt me zeer sterk.... 802.11 ondersteund immers nog maar tot 'slechts' 54 mbps

Deze plek is te koop.

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 21:48
30 meter voor een vaste opstelling is niet kosten effectief. Kabel trekken is altijd goedkoper. Er zijn wel andere hoge bandbreedte oplossing die draadloos zijn. Deze werken vaak met lasers oid. maar een glasvezeltje van een paar 100 meter is altijd nog goedkoper (veiliger, gegarandeerd, etc..)

• Rav
  • Niet online
ik moet geen andere oplossingen, gewoon als het maar draadloos is

nou ja dan niet, ik overleg wel ff met de leraar of er ook een prijslimiet is :)

...

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Op donderdag 10 januari 2002 15:48 schreef Raafje het volgende:
ik moet geen andere oplossingen, gewoon als het maar draadloos is

nou ja dan niet, ik overleg wel ff met de leraar of er ook een prijslimiet is :)
:D
Pagina: 1