PDF voor gui-componenten?

Pagina: 1
Acties:

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik ben al een tijd bezig met de voorbereiding van een applicatie waarin ik graag nogal geavanceerde dingen wil opnemen in de userinterface.

Ik heb het volgende nodig:
- standaard opmaak zoals italic, bold etc.
- tabellen
- molekuul-formules
- wiskundige vergelijkingen
- afbeeldingen, grafieken.
- alles moet ook geprint kunnen worden

Mac OS X bracht mij met Quartz op het idee om hiervoor PDF te gebruiken. Ik ben nu al een tijdje de mogelijkheden aan het verkennen, maar een aantal punten zijn mij nog niet helemaal duidelijk.

1. Kan je met pdf 'kleine' documenten maken. Hiermee bedoel ik alinea's van tekst als pagina. Deze alinea's wil ik weergeven in de GUI als een soort geavanceerde labels.

2. Hoe kan ik de pdf docs het beste laten maken? De content moet namelijk gemaakt worden door relevatieve computer-leken. Ik zat er aan te denken om XSL-Formatting Objects te gebruiken. Ik kan dan SVG, MathML en dergelijke stuff opnemen in het document. Ik ben bang dat je met de meeste standaard pakketten alleen maar pdf in 'normale formaten' (a4, letter e.d.) kunt maken?

3. Weet iemand hoe Mac OS X Quartz nu precies gebruik maakt van PDF? Ik heb wat gezocht in de documentatie, maar het enige wat ik kan vinden is dat je in Quartz een pdf document kunt weergeven. Dat is natuurlijk heel leuk, maar lijkt mij niet zo spannend als ze het presenteren... Wordt pdf bijvoorbeeld ook gebruikt voor labels of andere kleine componenten?

4. Wil iemand misschien het gebruik van pdf afraden voor wat ik wil en iets anders aanranden?

5. Heeft iemand ervaring met wat complexere content zoals wiskundige vergelijkingen, molecuul-formules, grafieken e.d. in GUIs en wat heb je daarvoor gebruikt?

Alvast hartelijk dank voor alle adviezen/tips/ervaringen. Ik ben al een tijd aan het overdenken hoe ik dit aan kan pakken, maar kom helaas niet veel verder omdat ik nogal twijfel over de juiste aanpak ;( .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Heb je al eens naar LaTeX gekeken? Zie http://www.latex-project.org/
LaTeX is a high-quality typesetting system, with features designed for the production of technical and scientific documentation. LaTeX is the de facto standard for the communication and publication of scientific documents.
Er zijn veel convertors van LaTeX naar allerlei andere formaten beschikbaar.

HTH :)

• mbravenboer
MrX: Heb je al eens naar LaTeX gekeken?
LaTeX is inderdaad ook een aardige optie die ik in gedachten had als alternatief voor XSL-FO. LaTeX gebruik ik nu al als tekst-verwerker en voor artikelen/scripties/verslagen.

Nadeel is dat het niet erg makkelijk te gebruiken is op een client. Je moet een LaTeX distributie installeren en allemaal netjes configureren. XSL-Formatting Object implementaties kan je zelf wat beter naar je hand zetten zodat je een prettige omgeving aan kunt bieden om pdf-componenten te genereren.

LaTeX is wat betreft wiskundige formules natuurlijk absoluut subliem en je ziet dan ook veel implementaties die MathML omzetten naar LaTeX.

Het is dus wel een aardig alternatief voor het maken van de pdf-componenten zelf :) . Bedankt voor de tip :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
Hum, ik mag nu wel schoppen denk ik ;) .

Iemand nog tips/ideeen/ervaringen/opmerkingen?

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Kan dit niet in visio? Volgens mij zitten daar ook dingen in om met zaken als wiskundige dan wel chemische dingetjes te werken, kan het mis hebben maar staat me zoiets bij.

Verwijderd

Je wilt PDF gebruiken alleen voor je 'document', of ook voor dingen als knoppen enzo? Op welk platform wil je 't maken, en in welke taal?

Ik zou zelf gan denken in de richting van de rich text control en voor dingen als grafiekjes iets met embeddable objects gaan doen denk ik zo...

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op donderdag 10 januari 2002 14:00 schreef Qlone het volgende:
Je wilt PDF gebruiken alleen voor je 'document', of ook voor dingen als knoppen enzo? Op welk platform wil je 't maken, en in welke taal?

Ik zou zelf gan denken in de richting van de rich text control en voor dingen als grafiekjes iets met embeddable objects gaan doen denk ik zo...
Ik gok het java platform en de taal Java ;)

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Qlone: Ik zou zelf gan denken in de richting van de rich text control...
Een RichText Control (of een vergelijkbare control in Swing) biedt in dit geval waarschijnlijk niet genoeg mogelijkheden.
... en voor dingen als grafiekjes iets met embeddable objects gaan doen denk ik zo...
Leuk, vooral cross-platform ;)

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
'Mijn' bedrijf maakt software die veel gebruik maakt van PDF (lezen en schrijven); als je info wil, je weet me te vinden.

Verwijderd

Leuk, vooral cross-platform :)
(offtopic rant)
Daar maak ik me nooit zo druk om. Het probleem met de meeste reeds bestaande cross-platform applicaties is dat ze 't toch allemaal net niet zijn. Kijk maar naar iets als mozilla; dat gebruikt zijn eigen widgets in een poging een cross-platform user interface te kunnen bieden, en die widgets werken dan weer net iets anders als de normale, ingebouwde widgets. Hopeloos :) Een van de dingen die ik *erg* belangrijk vind bij applicaties is dat ze er i.i.g. een 'native' look & feel hebben. Anders krijg je straks onder Windows/MacOS (die dus een vrij consistente look & feel hebben) dezelfde chaos als je nu onder X hebt; iedereen doet maar wat. No thanks.
(/offtopic rant)
Een RichText Control (of een vergelijkbare control in Swing) biedt in dit geval waarschijnlijk niet genoeg mogelijkheden.
*Alleen* de rich text control niet nee, maar indien gebruikt op de manier waarop bijv wordpad dat doet biedt hij met die embeddable toestanden *WEL* voldoende functionaliteit...

• mbravenboer
Qlone: Je wilt PDF gebruiken alleen voor je 'document', of ook voor dingen als knoppen enzo?
Het gaat om een toetsings-systeem aan de Landbouw Universiteit Wageningen. Hierbij moeten er vragen (ter grote van een alinea) gesteld worden die dus complexe inhoud kunnen bevatten. De antwoorden (multiple choice) kunnen dat ook. Ik wil het dus gebruiken als een flink uit de kluiten gewassen label. Het is dus alleen om content te laten zien.
Op welk platform wil je 't maken, en in welke taal?
Java inderdaad :) . Ik heb al een uitstekend PDF component, dus dat is niet echt een probleem. Het ging er vooral om of je met pdf ook kleine componenten kunt maken van willekeurige grootte en die makkelijk kunt opnemen in je GUI :) .

• mbravenboer
Nielsz: 'Mijn' bedrijf maakt software die veel gebruik maakt van PDF (lezen en schrijven); als je info wil, je weet me te vinden.
Ook als onderdelen van een GUI of alleen voor output van formulieren en dergelijke?

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op donderdag 10 januari 2002 14:31 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Ook als onderdelen van een GUI of alleen voor output van formulieren en dergelijke?
We scannen documenten in, en converteren het naar PDF. Daarna een OCR erover heen, en opslaan als PDF, zodat er naar de inhoud gezocht kan worden :)

added: athans daar zijn we nu mee bezig :)

Verwijderd

Adobe heeft een ActiveX-control waarmee je PDF-files kunt laten zien:
http://www.adobe.com/support/techdocs/165f2.htm
Misschien kun je hier iets mee? Ik weet nl. niet of je daar ook in Java iets aan hebt?

• mbravenboer
wijnolst: Adobe heeft een ActiveX-control waarmee je PDF-files kunt laten zien
Bedankt voor de tip :) . Als mijn Java component later toch nog problemen oplevert zal ik er zeker naar kijken.
Misschien kun je hier iets mee? Ik weet nl. niet of je daar ook in Java iets aan hebt?
Op MS Windows zou je dit wel aan de praat kunnen krijgen, maar je zou wel problemen met Swing krijgen...

Ik gebruik nu overigens het component van http://www.pdfgo.com .

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:45
Voor zover het mij duidelijk is over xsl:fo zit je niet vast aan standaard maten wat betreft pagina's. Master-pages kunnen dacht ik gewoon elk formaat hebben dat je zou kunnen verzinnen.
Pagina: 1