Toon posts:

Heatsink word niet warm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een aantal topics gelezen waarin staat dat je heatsink een behoorlijke temperatuur moet hebben als je proc temp 45C is ofzo.

Ik heb hier nu 2 comps stressed staan.
Eentje zoals in sig met een thermalright sk6 en ystech fan van 26CFM op 44C

De ander een tbird900@1000 met een coolermaster DP56h51 17,3cfm op 44C

Nou heb ik dus terwijl beide comps aanstaan de heatsink van beide gevoeld en die coolermaster voelt behoorlijk warm aan, die thermalright daarintegen voelt gewoon handwarm aan. Is mijn temo dan onnauwkeurig of is dit normaal? Ik voel die 26CFM wel met 18C lucht tegen mijn hand blazen, misschien dat het daaraan ligt?

Ik heb mijn heatsink + silver goed bevestigd en schoongemaakt naar mijn weten (al 4 keer gedaan)
1e keer 70C stressed oorzaak schoongemaakt met spul wat een laagje achterlaat. (dit wist ik toen niet)
2e keer 68C stressed oorzaak schoongemaakt met spul wat een laagje achterlaat. (dit wist ik toen niet)
3e keer 55C stressed oorzaak coolpasta net iets te dik aangebracht
4e keer (nu dus) 44C stressed en volgens mij hoort dit ook zo.

De tempsensor van mijn mobo zit tegen de onderkant van mijn proc aan. Bios en mbm5 geven dezelfde waardes. Sandra geeft 1 graad minder aan.

Ik ga zo mijn comp eens uitzetten en dan voelen, maar misschien weten jullie de oorzaak wel. Ik heb eigenlijk weinig behoefte om de proc + heatsink WEER schoon te maken en weer te installeren.

edit:

Ik had hem net uitgezet en als ik dan voel is ie warmer dan mijn handen iig. Ik gok zo dat ie normale lichaamstemp is 38C is dt ofzo).
Verder is het verschil tussen comp1 en comp2 (coolermaster) dat ik bij de coolermaster een soort kachel effect heb, want de lucht die om de heatsink heen hangt is al warm. Dit is bij de sk6 dus niet het geval (daarbij moet wel gezegd worden dat misschien mijn enermax met een 92mm fan vlak boven de heatsink deze lucht wel al weg heeft gezogen en plaats heeft gemaakt voor 18C lucht (kamer temp)

[nog een edit]
Misschien is het wel mogelijk dat mijn msi(tbird900@1000) een te lage temp weergeeft (zoals mobo's vaak doen omdat de sensor niet tegen de proc aanzit) en mijn gigabyte(xp1800+@2000+) wel de goede temperatuur? Ik weet in ieder geval wel dat de gigabyte-VTX-e hogere temps weergeeft dan soortgelijke mobo's).
[/nog een edit]

Verwijderd

hm, niet om het 1 of het ander... maar ik zou me als ik jou was gewoon niet meer druk maken en het mooi laten zitten zo. 44 graden is best wel een mooie temperatuur imho. En het verbaast me ook niet echt dat de bovenkant van de heatsink dan maar ietsje warmer aanvoelt dan lichaamstemperatuur. Lijkt me toch wel dat het gewoon goed zit nu.

Verwijderd

hele mooie temp,
zal ik als ik jou was niets aan veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
Met 44C stressed ben ik inderdaad best blij, alleenik vind het zo vreemd dat de coolermaster sink zeg maar wel heel heet word en die sk6 niet.
Ik denk dat dit dus komt omdat de sensor van mijn xp mobo tegen de onderkant van de proc zit en bij de msi niet dus dat de msi stiekem warmer word.

wat denken jullie?