ICS op XP, er is me iets niet helemaal duidelijk

Pagina: 1
Acties:

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 15:18
(inter)Netwerkkaart 1 server:
Standaard instellingen van de provider

Netwerkkaart 2 server:
Server ip -> 192.168.0.1
Subnetmask -> 255.255.255.0

Client 1:
Client ip -> 192.168.0.2
Subnetmask -> 255.255.255.0

Ok, het delen van bestanden werkt al een trein en de firewall is ingeregeld, duidelijk.
Dus ik denk eens kijken of ik vanaf client2 internet kan benaderen via netwerkkaart1. FAQje erbij, piece of cake zou je zeggen.

Maar als ik nu bij netwerkkaart 1 een vinkje zet voor internetdelen. Zegt XP, dan krijgt netwerkkaart1 nu ipnr 192.168.0.1, weet je zeker dat je dat wilt?
Maar dit nr heeft netwerkkaart2 dus al.
Lijkt me dus niet verstandig. Dus toch maar "nee" gezegd.

Bovendien begrijp ik niet dat als 192.168.0.1 mijn providergegevens overschrijft, hoe ik daarnu uberhaubt internet opkom, via welke pc dan ook.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dan doe je toch gewoon op Netwerkkaart 2 het internet delen aanvinken? Simple comme ça

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

WindHoos ziet de eerste netwerkkaart als je LAN kaart om een of andere reden. Moet je ff omwisselen.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Weet je zeker dat XP vraagt of netwerkkaart 1 IP-adres 192.168.0.1 moet krijgen? Is het niet toevallig zo dat XP vraagt of netwerkkaart 2 dat IP-adres moet krijgen terwijl je netwerkkaart 1 aan het sharen bent? Kijk nog eens goed naar dat dialoogje, zou'k zegg'n

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Weet je zeker dat XP vraagt of netwerkkaart 1 IP-adres 192.168.0.1 moet krijgen? Is het niet toevallig zo dat XP vraagt of netwerkkaart 2 dat IP-adres moet krijgen terwijl je netwerkkaart 1 aan het sharen bent? Kijk nog eens goed naar dat dialoogje, zou'k zegg'n
Je hebt gelijk :)

• cenix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 16:22
Gewoon Internet delen aanzetten voor je 2e NIC.
Daarna IP nummertje veranderen (maakt nu niets meer uit).
Provider gegevens eventueel herstellen en klaar!

Verwijderd

Als je nog problemen hebt, probeer het eens met de ingebouwde firewall uitgeschakeld. Misschien kun je dit niet gebruiken icm ICS.

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:22

BIM

Nothing interesting

Ingebouwde firewall werkt WEL met ICS (zelf ook gedaan).
Het is alleen een giga brakke firewall.
En inderdaad: NIET de netwerkkaart die naar 't modem gaat op 192.168.0.1 zetten.
Maar de 2e netwerkkaart (degene naar de andere pc) op 192.168.0.1.
(ik vond het ook zo vaag, dat ik er eerst niet uit kwam)

(btw snuf... wat doe JIJ hier?)

• ErikRo
Op woensdag 09 januari 2002 02:19 schreef Brahiewahiewa het volgende:
Yep, net nog even gekeken.
Als ik van de inter(NIC) de TCP/IP instel op delen zegt hij "deze lancard wordt nu 192.168.0.1, sommige verbonden machines zouden dan wel eens niet meer kunnen werken.
Weet je zeker dat je dat wilt?"

Wat de rest van de reacties betreft, volgens de FAQ hier moet je juist je internet NIC delen en niet de NIC die je verbindt met de rest van het netwerk.
Nu wil ik best proberen de netwerkNIC te delen, maar stel ik hiermee niet mijn share bestanden, bedoeld voor de clients beschikbaar aan de internetkant.

Want in tegenstelling tot de internetNIC, heeft deze wel "client voor microsoftnetwerken" en "bestanden delen" aan staan. Het is tenslotte de server en hoofdmachine dus die services heb ik wel nodig.

Maw. worden door het delen, de services van interNIC niet overruled door netwerkNIC, omdat de internetverbinding nu via de laatste verloopt?

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

offtopic:
[quote]
(btw snuf... wat doe JIJ hier?)
[/quote]

Thuiszitten met een hersenschudding...

• ErikRo
Nou ik heb de 2e nic genomen, maar die wilde ook niet omdat ipnr al in gebruik was.

Toen heb ik maar de wizard op elke computer gedraaid en binnen 5 minuten was het gebeurd :)
Hij heeft zo te zien van client1 ip 192.168.0.2 192.168.0.78 gemaakt en de dcp server, gateway enzo op 192.168.0.1 ingesteld.

Enige probleem is dat zonelab de boel niet doorlaat.
ik heb iprange 192.168.0.3 tm 192.168.0.255 toegevoegd als trusted maar ze verschijnen in zonelab als "ik heb computer x of 192.168.0.78 geblokt"

weird.

Pagina: 1