Bios omsolderen en dan hot-flashen

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Topicstarter
Ja het klinkt lomp en dat is het ook.

Dit is het probleem: ik heb hier 2 bios-en op m`n bureau liggen en de ene komt uit een msi k7t-pro en de ander uit een asus cuv-4x.

Die asus cuv-4x werkt nog en die k7t heeft een foute bios flash gehad.

Nou wil ik dus die k7t bios op een cuv-4x bord gaan flashen. Maar ze hebben alle2 een verschillende behuizing. Die asus heeft zeg maar aan alle2 de kanten 16 pinnen en die msi heeft aan 2 kanten 9 pinnen en aan 2 kanten 7 pinnen.. hieronder ff een brakke foto...

Afbeeldingslocatie: http://hobo.dyndns.org:2001/bios.jpg

Heeft iemand enig idee hoe de pin-nummering van deze 2 eeprommen is? want dan kan ik hier draadjes aan solderen en m aansluiten op dat asus board :P

Het zijn alle2 aanklooi-bordjes dus al sloop ik iets is het jammer, maar boeie :)

Kortom: wie weet de pin-nummering van deze ic-tjes? Thnx

Verwijderd

Juist.... Als je ut stickertje eraf haalt vd kleine, dan zie je een stipje/rondje. Dat is dan al een begin. Hoe dan de pinnummering loopt, weet ik ff niet...

Maar wat wil je nou bereiken?? :? Wil je met een MSI-BIOS als een ASUS-BIOS fungeren :? Ikke nie beglijp!

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Op woensdag 09 januari 2002 01:26 schreef HLAdmin het volgende:
Juist.... Als je ut stickertje eraf haalt vd kleine, dan zie je een stipje/rondje. Dat is dan al een begin. Hoe dan de pinnummering loopt, weet ik ff niet...

Maar wat wil je nou bereiken?? :? Wil je met een MSI-BIOS als een ASUS-BIOS fungeren :? Ikke nie beglijp!
Je kan bios-en hot-flashen. Dan kan je dus het bios downloaden wat bij het "stukke" mobo hoord, de bios van het "stukke" mobo in het goede mobo doen terwijl dat deze comp aan staat, dan die bios flashen met de net gedownloade bios file. Als je dan de bios weer in de "stukke" mammaplank stopt, dan werkt ie weer :)

Heb ik vanavond nog voor een vriend van me gedaan.

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:08

Nessuno

io sono nessuno

mail gewoon ff asus/ msi sturen ze voor een paar centen onee euro's een nieuwe naar je op
geen gekloot enz is de kans dat het mis gaat ook een stuk kleiner :)

Na rose e cient spin

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Op woensdag 09 januari 2002 01:31 schreef prodigy het volgende:
mail gewoon ff asus/ msi sturen ze voor een paar centen onee euro's een nieuwe naar je op
geen gekloot enz is de kans dat het mis gaat ook een stuk kleiner :)
Ik doe het juist voor het gekloot, ja je ben een tweaker of niet *D

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Probeer eens te kijken ofdat je MSI misschien een recovery mode heeft. Omsolderen van je onboard flashrom is bijna geen doen en kans op mislukking is redelijk groot.

Probeer liever het volgende:

Koop (bijv bij Conrad) een flashrom van het zelfde type als je Asus.
- Hot-flash die flashrom in je Asus : booten met je Asus rom, onder dos je bios met een IC trekker in 1 beweging eruit trekken en vervolgens met 1 beweging EN IN 1 KEER GOED de lege flashrom erin steken. Flash vervolgens je rom met de MSI bios.

- Koop of leen ergens een oude PCI videokaart met daarop een bios die je kunt vervangen. (oude TsengLabs6000 en oude S3 kaarten van Diamond werkt 100% zeker)
Prik daar je net geflashde MSI rom op en zet deze PCI kaart in je MSI plankje en je zult zien dat je PC gaat booten ! (je moet natuurlijk ook nog je AGP kaart in je PC hebben, de PCI videokaart doet verder niets)
Nu is je PC weer operationeel en heb je nu alle mogelijkheid om je onboard rom opnieuw te flashen.
Na de flash de PCI kaart eruit halen (en evt. bewaren voor een volgende foute flash) en je mainbord is weer de oude.

suc6 ermee!

Verwijderd

Ik zou eerder dan een voetje gaan halen en een 'converter' dan gaan maken (voor het geval dat het nog een keer 4komt ;))

Verwijderd

Is het niet makkelijker om die bios chip gewoon naar MSI Eindhoven te sturen :?
Die hadden gratis mijn bios geflashed en ik zal geen uitzondering zijn.

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Op woensdag 09 januari 2002 01:41 schreef Madshark het volgende:
...
erm... goed lezen helpt... wist ik niet, kan ik ook proberen!

En ik heb hier gewoon een et6000 leggen!

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 01:46 schreef Rempage0611 het volgende:

[..]

|:( sorry heb ik NET DIE post gemist |:(

Verwijderd

van het weekend heb ik nog geprobeerd om een MSI bios te flashen in een ASUS bord, had echter niet veel succes. Ik denk echt dat je op zoek moet naar een MSI bordje. Maar ja, je bent een tweaker, dus... suc6

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Ik zie je foto niet (mooi wit vlakje met kruisje ;)) maar wat ik begrijp is dat je 2 verschillende bios-chips hebt.. Ik denk dat je dat wel kunt vergeten om die te gaan flashen dan..

Je moet namelijk een identieke eeprom hebben omdat het bordje daar gewoon op ingesteld is (en die zal een andere eeprom niet snappen, dus ook niet kunnen flashen!)

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Ik zie niet in hoe dit moet gaan slagen, je kunt beter de bios ff opsturen naar MSI, dan kun je hem voor fl25,- (geloof ik) laten repareren...

Verwijderd

• dos bootflop maken
• flash programma hernoemen van naar awdflash.exe en op diskette zetten
• bios file hernoemen naar bios.bin en op diskette zetten
• AGP kaart eruit --> Isa kaart erin
• alleen mobo+cpu+mem+voeding+flop
• op de flop een autoexec.bat met daarin het flash-commando (even de command-line opties van awdflash doornemen)

Als 't goed is boot hij dan van de flop en kun je flashen.

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Op woensdag 09 januari 2002 14:54 schreef hezik het volgende:

• dos bootflop maken
• flash programma hernoemen van naar awdflash.exe en op diskette zetten
• bios file hernoemen naar bios.bin en op diskette zetten
• AGP kaart eruit --> Isa kaart erin
• alleen mobo+cpu+mem+voeding+flop
• op de flop een autoexec.bat met daarin het flash-commando (even de command-line opties van awdflash doornemen)

Als 't goed is boot hij dan van de flop en kun je flashen.
Nop, werkt niet, alleen rode stat-leds en hij doet verder helemaal nix.

• sniperz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:09
Je gaat toch niet kloten als je het bij een computer bedrijf je kan laten doen +/- 15 euro

P@trick

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Op woensdag 09 januari 2002 18:22 schreef Sniperz het volgende:
Je gaat toch niet kloten als je het bij een computer bedrijf je kan laten doen +/- 15 euro

P@trick
Jawel, ben nu bezig :D

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 01:22 schreef Rempage0611 het volgende:
Ja het klinkt lomp en dat is het ook.

Dit is het probleem: ik heb hier 2 bios-en op m`n bureau liggen en de ene komt uit een msi k7t-pro en de ander uit een asus cuv-4x.

Die asus cuv-4x werkt nog en die k7t heeft een foute bios flash gehad.

Nou wil ik dus die k7t bios op een cuv-4x bord gaan flashen. Maar ze hebben alle2 een verschillende behuizing. Die asus heeft zeg maar aan alle2 de kanten 16 pinnen en die msi heeft aan 2 kanten 9 pinnen en aan 2 kanten 7 pinnen.. hieronder ff een brakke foto...

[afbeelding]

Heeft iemand enig idee hoe de pin-nummering van deze 2 eeprommen is? want dan kan ik hier draadjes aan solderen en m aansluiten op dat asus board :P

Het zijn alle2 aanklooi-bordjes dus al sloop ik iets is het jammer, maar boeie :)

Kortom: wie weet de pin-nummering van deze ic-tjes? Thnx
heb je helaas vette pech want die zijn niet compatible met elkaar

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
GRR!!! de msi site is down!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Er zijn gewoon verloopvoetjes voor, hebben ze bij zaken als Display en Conrad wel. Van DIL naar PLC (meen dat het zo heette). Gewoon de chippies meenemen dan weten ze het wel.

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 19:58
gewoon type nummer intikken op internet zoek machine en je vind vast wel een pdfje ergens

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
weet iemand een url naar een bios voor een k7t-pro ver:1???

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:07
Op woensdag 09 januari 2002 01:46 schreef Rempage0611 het volgende:

[..]

Damn, net een Diamond Stealth 3D 2000 Pro met kapotte BIOS weggeflikkerd :(

• b_buster
  • Laatst online: 21-08 08:32

b_buster

Ojajoh?

Op woensdag 09 januari 2002 19:58 schreef Tijn_3d het volgende:

[..]

heb je helaas vette pech want die zijn niet compatible met elkaar
Die zijn prima compatible met elkaar, er zijn zelfs convertertjes voor te krijgen. Ik heb dit zelf op het werk (asus) eens gedaan en het werkt perfect. :Y)

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:55

Yucko

One clown to rule them all !

Ik dacht dat als je bios flashen mislukt, dat je PCI sloten en AGP het niet doen.

Je moet ergens een heel oud brak ISA videokaartje uithalen. Dan kun je gewoon booten met een flop (die je op een andere pc al helemaal klaar maakt, omdat je IDE het ook niet zal doen), en je bios opnieuw flashen.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

Volgensmij werkt het helemaal niet wat jij wil.

er zijn, als het goed is, namelijk meer verschillen tussen die 2 eeproms. de FlashROM van die PLCC behuizing is dacht ik 512mbit en die van de PDIP behuizing is 256mbit
ook de snelheid (met flashen) is anders dacht ik....

zou het er maar niet op gokken en de prom opnieuw laten flashen... (of een mainboard zoeken waar die eeporm ook op past.

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
De bios van die cuv-4x is 16 pins, maar de bios die op die et6000 zit is 14 pins :'(

Maar hij past wel op een 3com NIC..... Werkt dat ook? :z

• Madshark
  • Niet online
Ja, dat werkt inderdaad ook..

Verwijderd

Is het nou gelukt?? Ik weet dat het een tijdje geleden is, maar beter laat dan nooit ;)

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat wil ik ook wel eens weten ja. Ik snap niet hoe het mobo kan booten vanaf een PCI kaart, tenzij dit een functie is die express in mobo's worden gemaakt zodat de reperateurs het makkelijker hebben.

• Madshark
  • Niet online
Het is geen speciale functie die op een PCI kaart 'gemaakt' is, het is een stukje van de PCI/ISA en AGP standaard.
Indien hardware over een eigen bios beschikt KAN deze voor de mainbord bios worden geladen. Het opstartscherm van je videokaart is daar een mooi voorbeeld van, deze wordt al geladen en gestart nog VOORDAT je mainbord bios gestart wordt.
Videokaart biossen hebben zo'n beetje de hoogste prioriteit daarna komt pas een bios van je mainbord. Stop een PCI kaart in met bion in een rom socket en je mainbord zal deze meteen starten.
Pagina: 1