Toon posts:

Ms office mac ook op linux??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik mu afvraag: 'unix is toch (bijna) linux. Kan je dan ms office voor de os X ook op linux draaien?
Zou mooi zijn als dat kan... :+

Verwijderd

ms word voor windows werkt wel onder linux met wine...

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 10:22

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op dinsdag 08 januari 2002 20:47 schreef FJ het volgende:
Wat ik mu afvraag: 'unix is toch (bijna) linux. Kan je dan ms office voor de os X ook op linux draaien?
Zou mooi zijn als dat kan... :+
Nee, Mac OS X draait geen X11, en het is een andere processor architectuur, dus je zou op z'n minst 't zakie opnieuw moeten compilen, en daar heb je de source voor nodig ...

denk wel dat als je de source hebt het relatief eenvoudig naar Linux te porten is omdat het al voor een Unix geschreven is.
maar ja, daar zal MS wel niet aan beginnen.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Krul
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-04 20:33

Krul

Holodoc

Nog even wachten op Lindows... :+

Verwijderd

en waarom zou je m$ office willen draaien op je linux bak... heb je die super staroffce al geprobeerd!... die roelt !!... die open _ALLES_ 95/98/me/2000/xp

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Afgezien van de structuur van het systeem, is Apple idd niet X-windows based, maar Aqua. Zelfde idee, ander concept :)

Dit gaat dus niet lukken, net zo min als OS X op je x86 brakbak.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Nee.

Om te beginnen draait een programma voor de ene Unix meestal niet op een andere. Maar aangezien de APIs (programming interfaces) voor de Unices hetzelfde zijn (POSIX standaard) is een recompile voor de Unix in kwestie meestal voldoende om het aan de praat te krijgen.

Maar de het grafische systeem die door de meeste Unices gebruikt wordt (The X Windowing System) is erg anders dan MacOS zijn systeem, dus dit zou aanzienlijke moeite kosten om te porten.

Het is wel haalbaar, maar dan moet MS dat ook willen, en dat zie ik niet zo snel gebeuren.

• cc bcc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 19:13
Dat zal niet gaan. OSX unix is wel open-source (darwin) maar de API's (en Aqua, GUI) waarvan Office v. X gebruik van maakt zijn dat niet.

Maar het zal voor Microsoft niet echt moeilijk zijn om Office voor linux te maken.

No way dat ze dat gaan doen trouwens, tenzij ze gedwongen worden om de source beschikbaar te stellen aan bedrijven die het willen porten...

-- I talk to planets, baby --

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor de reply's. Zat zo te denken en dacht het zou toch mooi zijn als het kon...

Maarja, dan nog maar weer staroffice proberen.
Pagina: 1