Toon posts:

docsis bij quicknet noord-holland

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien de tarieven van Mxstream met 23% zijn gestegen overweeg ik over te stappen naar quicknet. Quicknet in de regio Noord-Holland (nieuw-vennep) gebruik makend van Multikabel.

Nu propageren ze op de site met DOCSIS. Dat is volgens hun de vinding om het zogenaamde "buurman effect" te omzeilen. Het komt er op neer dat er head-ends zijn die een ieder een bepaalde tijd geven om data te verzenden. Is er iemand die mij kan vertellen of dit allemaal zo mooi is als het lijkt. Op het moment heb ik kennissen op quicknet die snelheden halen die boven die van adsl liggen.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:42
Bij kabel deel je altijd de bandbreedte met veel meer mensen, als je een goed systeem hebt heb je veel meer bandbreedte en dus minder problemen. Als er niet al te veel mensen in jouw wijk zijn met kabel internet kan het prima werken, als het er wel veel zijn wordt internet 's avonds behoorlijk traag. De overboeking begint dus al aan het begin op de tv kabel, bij ADSL is de lijn tot de telefooncentrale van jezelf waardoor de capaciteit veel makkelijker uit te breiden is en je geen last heb van het buurman-effect.

Bij kabel komt het internetverkeer van veel mensen samen op een beperkt aantal kabels, die kabels moeten voldoende bandbreedte hebben voor alle mensen die op dat moment aan het internetten zijn. Als er een capaciteitsprobleem is dan is de oplossing volgens mij niet zo simpel als quicknet zegt, dan zal het kabelnetwerk opgeslitst moeten worden in kleinere stukken, op de kabels waar al het internetverkeer samenkomt is gewoon een beperkte capaciteit.

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 18:00
welkom in de nieuwe wereld van docsis

daar word inderdaad dus geen bandbreedte met de buren gedeelt

chello en @ home en andere kabel providers hebben deze nieuwe technologie nog niet dus delen wel bandbreedte met de buren...

multikabel en de noord-hollandse kabel maatschappijen hebben alle kasten omgebouwd naar docsis dat dus inderdaad het buurman effect weghaald daarom haal je ook vrijwel altijd de maximale snelheid... normaal hoor ik ook maar een KB of 50 te halen maar ik zit standaard op 70 KB/s dus wat quicknet belooft is waar... tevens leveren ze naar mijn mening veel betere service dan vroeger omdat multikabel/quicknet nu bij elkaar horen en dus alle diensten op elkaar hebben afgestemt en ze zijn nog steeds druk bezig de perfomance optimaal te maken...

storingen heb ik hier zelden tot nooit... en is er 1 staat er binnen een uur een monteur die alles repareerd... dus ik zou zeggen stap over op quicknet het is idd te vergelijken met adsl alleen dan goedkoper :)

nee ik werk niet bij de >:)

• Pc123
Impact: geen RTV of internet signaal, geen stroom
Oorzaak: Stroomstoring
Oplossing: Nuon werkt aan een oplossing

De storingmeldingen op de site zijn zeer goed, kan Chello nog wat van leren. Wat heb je eigenlijk aan een internetsite als je geen stroom hebt >:) Nou ja in ieder geval zeer correct :)

Je moet het dan misschien niet het buurman-effect noemen maar het wijk-effect, als er te weinig capaciteit op de hoofdkabels in de wijk heb je nog steeds problemen in de avonduren.

De nieuwe Chello modems zijn ook docsis. Hoe het met het burman-effect zit bij de Terayon (heb ik zelf) en Com21 zit weet ik niet. Ik heb er in ieder geval geen last van, geen buurman met internet :)

• MediaZoo
mwa capiciteit genog dat weet ik wel want multikabel zorgt altijd voor voldoende capiciteit..

ze zijn op het moment bezig filnk wat bij te plaatsen zeggen ze... en in de avond uren heb je er geen last van idere postcode heeft 1 a 2 wijk kasten minimaal; met super snel glasvezeltje naar alkmaar dus geen problemen hoor...

ik weet hoe het netwerk van ze opgebouwd is en ik kan zeggen chello en @home moeten echt nog veel leren...

• Pc123
Docsis in een standaard zodat verschillende merken modems zonder problemen op dezelfde kabel kunnen werken zoder dat er elke keer dure investeringen in het kabelnetwerk nodig zijn, alles werkt dus perfect samen. Maar dat wil niet zeggen dat alleen docsis modems geen last hebben van het buurman effect. De oude Terayon en Com21 modems werken idd niet volgens deze standaard maar ik weet niet of deze modems ook met timeslots werken zoals beschreven op de quicknet site. Weet iemand hier iets meer over?

Om de capaciteit op de kabel uit te breiden moet de glasvezel dus wel dichterbij de huizen komen, dit is dus een stuk minder makkelijk als bij ADSL, daar hoeft alleen de kabel naar de telefooncentrale meer capaciteit te krijgen.

• MediaZoo
nee die modems werken niet met time slots

dat is dus wat docsis inhoud dat je ieder modem een time slot geeft

heeft niks met verschillende merken te maken heeft alleen met de generatie modem te maken

die com21 en oude terrayons hebben wel buurman effect omdat die tegelijk naar de wijkkast sturen en docsis modems hebben een time slot om te sturen... en met docsis is per modem alles veel beter te monitoren bij die com21 kan je alleen per aansluiting van de wijkkast meten.

• Pc123
Op dinsdag 08 januari 2002 19:42 schreef Weps het volgende:
dat is dus wat docsis inhoud dat je ieder modem een time slot geeft

heeft niks met verschillende merken te maken heeft alleen met de generatie modem te maken
Docsis is meer dan aleen timeslots, het is een standaard voor kabelmodems zodat ze samen kunnen werken in 1 netwerk, als je een ander merk docsis modem wil gaan invoeren omdat die bijvoorbeeld goedkoper zijn hoef je helemaal niks aan te passen aan de rest van het kabelnetwerk. Ze werken volgens dezelfde standaard. Terayon en Com21 maken tegenwoordig ook docsis modems.

• MediaZoo
maar het is kwalitatief net zo goed als adsl daar ging het om

• Pc123
Dat klopt, het is voor de provider wel lastiger om snel de capaciteit te vergroten als dat nodig is. Maar als je een goede provider hebt kan het net zo goed zijn als ADSL, en het werkt ook op grotere afstand. Het buurman effect valt bij oudere modem ook wel mee als het niet al te druk is in je wijk, niet alle kabelmodems zitten op dezelfde frequentie, je kan ook tegelijk 30 tv zenders door de kabel sturen, alleen bij de upload is het een stuk lastiger omdat de capaciteit daar heel beperkt is.

Quicknet is de enige kabel provider met 256 kbps upload, geld is er niet bij Chello om alle 200000 modems te vervangen, alleen de nieuwe aansluitingen krijgen moterola docsis modems. Zijn dat dezelfde als bij quicknet?

• MediaZoo
quicknet is ee ngoede provider een stelt hele hoge eisen aan capitciteit enzo.... dat kan je al zien als je binnen quicknet tracet enzo...

bij chello en @home kom je 1001 routers tegen bij quicknet 1 gateway 1 router alkmaar 1 router ams-ix en verder niks

en ze hebben bijna alles over glasvezel en alles in hele kleine gebieden opgedeelt dus als er storing is is het maar bij een beperkt aantal users :) zeer positief dus...

en omdat ze ook zakelijke klanten hebben die via het zelfde netwerk gaan moeten ze wel hoge eisen stellen bij genoeg bandbreedte enzo daarom hebben ze zelden tot nooit capiciteits problemen

• Pc123
S-CDMA
Synchronous Code Division Multiple Access
A proprietary version of code division multiple access (CDMA), S-CDMA was developed by Terayon Corporation for data transmission across coaxial cable networks. S-CDMA scatters digital data up and down a wide frequency band and allows multiple subscribers connected to the network to transmit and receive concurrently. This method of data transmission was developed to be secure and extremely resistant to noise.

Dit is de techniek die door de Terayon TeraPro modems gebruikt wordt. Hij doet dus wel iets tegen het buurman effect maar niet met timeslots. Ik heb geen idee welke techniek beter is.
edit:
Ik heb wel ns wat gehoord dat dit er bij Docsis 2.0 ook in komt, zou dit dan kunnen samenwerken met timeslots?

Verwijderd

Topicstarter
Het wijkeffect zoals hier genoemd is ook ter sprake gekomen op de site van quicknet. Zij zeggen dan dat als de vraag te groot word ze simpel een head-end kunnen plaatsen en dat ook zullen doen. Mijn zwager zit met quicknet in Nieuw-Vennep, hemelsbreed 250 meter van mijn nieuwe locatie, en haalt 9 van de tien keer snelheden die hoger zijn dan ADSL. Mijn enige angst was dat dit in de loop van tijd zou afnemen door meerdere gebruikers, maar ik ben blij dat dit dus niet meer zo snel zou gebeuren. Denk dat ik mn brief naar de KPN maar op de bus ga doen en dat formuliertje van quicknet invul...:p

Verwijderd

/me heeft ook QuickNet.. Zwaar tevreden.
Ze bieden nu een 1024/256 product, en ik haal
ten alle tijden deze snelheden!

• MediaZoo
je bent niet de enige die dat haalt alleen word ik een beetje pissed op ze zo lang zamerhand want het ging goed en nu weer niet echt :'(

Verwijderd

Zit je in Alkmaar Weps?
Dat gebied is n.l. erg ruk!

• MediaZoo
nee gelukkig niet ik zit in 1611 >:) zonder storingen hehehe normaal ligt 1611 er vaak uit alleen ik zit net op een andere wijkkast dan de rest van postcode 1611 dus ik heb net nergens last van omdat het hier extreem rsutig is (bejaarden blijken toch wel handig te zijn >:) )

• bassio
  • Laatst online: 22:20
Ik heb ook quicknet en inderdaad, ik kan altijd downloaden en uploaden op de maximale snelheid. Ik wist niet dat ze docsis hadden maar het werkt bij mij goed.

Verwijderd

wel een nadeel van quicknet is, dat ze de veel gebruikte poorten voor servers hebben geblokeerd, zoals: webserver (80), ftpserver (21), ssh (22) e.d. Ook heb je een dynamic-ip, en geen static wat helaas wel jammer is, maar ik moet wel zeggen dat ik volgens mij al een maand of 4 hetzelfde ip heb, dus misschien doen ze daar ook niet meer aan.

Verwijderd

DOCSIS is erg intressant om te hacken, zijn veel leuke dingen mee uit te halen ;)

• MediaZoo
mja ik heb al genoeg geprobeerd alleen niks wil... ze hebben alles te goed dicht getimmerd ben ik bang :'(

Verwijderd

op het moment alleen ff te veel package loss, ongeveer 10%, bandbreedte is inderdaad wel zwaar o.k.

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 17:26 schreef Weps het volgende:
mja ik heb al genoeg geprobeerd alleen niks wil... ze hebben alles te goed dicht getimmerd ben ik bang :'(
moet je ook niet met windows doen ;)
Pagina: 1