Toon posts:

[WC] Rekenen aan je waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een twwetal maanden een WC setup op m'n 1 GHZ AXIA@1GHZ. De setup bevat het volgende:

Swiftech MCW-462-B waterblok
Sicce IDRA waterpomp 1300 l/h
Reservoir 1 L
Grote Radiator (30 x 25 cm)

M'n kamer temp ligt nu op de 20 graden De volgende temps. krijg ik dan;
CPU temp 38 graden IDLE
Case temp 29 graden
Water temp 23 graden

Dit is met casefans aan (front 120 mm, back 120 mm, 220V)
Wat ik nu wil weten is of mijn WC-setup een beetje optimaal draait of dat ik er nog wat aan moet tweaken. Kan iemand mij een beetje op weg helpen met wat formules om te bepalen of deze temps enigzins ok zijn? Ook pure praktijk ervaring is welkom.

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Ik heb ook een swiftech blok en een IDRA pomp. Geen reservoir en een rad van 20x25x8 ofzo.

Hierbij is de Delta-T met de castemp ongeveer 9 graden. Dus: in kast 25 dan CPU 34.

Verwijderd

Topicstarter
Ok we hebben dus ongeveer dezelfde resultaten. Is het niet zo dat delta-T wordt genomen over de water temperatuur en de temp van je proc? De case temp boeit toch niet zo, of zit jouw radiator in je case? :?

Verwijderd

Is zo'n krachtige pomp eigenlijk nodig , een NOVA of zelfs een Brico pompje van 300l/uur moet volges me pa genoeg zijn . Ik sprak van 1300/uur en die begon mij ter plaatse uit te lachen ...

Verwijderd

ik heb t zelfde blok, maar dan met een vaporateur. Daar hangt ook mijn videokaart aan, en mn chipset. 1GHz TB @ 1,55GHz 1,85V wordt 31 full load tot 35, ligt aan de luchtvochtigheidsgraad en temp. Casetemp = omg temp = gemiddeld 20-21C

Ik heb wel wat verlies doordat ik de versie met TEC kit heb, maar zonder TEC draai, maar met coldplate. Zonder coldplate past ie niet namelijk.

Verwijderd

CS-ALCOHOLIC, koop ergens een stukje metaal van 4x4x0,5cm en leg dat er tussen, scheeld een hoop gekloot. Ik heb ervandaag ff een passend stukje gezaagd, zal vanavond ff posten wat het resultaat is.

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-03 18:20
Op dinsdag 08 januari 2002 22:46 schreef real_raichu70 het volgende:
Is zo'n krachtige pomp eigenlijk nodig , een NOVA of zelfs een Brico pompje van 300l/uur moet volges me pa genoeg zijn . Ik sprak van 1300/uur en die begon mij ter plaatse uit te lachen ...
dit klopt een beetje.

de kracht is namelijk afhankelijk van de afstand, vertakkingen en reservoir.

tevens kunnen er problemen optreden met een te hard draaiende pomp.
om even een term te noemen : cavitatie.

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

Temps zijn prima, tweaken kan natuurlijk nooit kwaad. Overigens zou het zo moeten zijn dat je kamer temp en de luchttemp ongeveer gelijk zijn, dan is je koeling pas echt goed, als je water kouder is krijg je condens, is het warmer, dan presteerd je koeling minder.

Verwijderd

Op dinsdag 08 januari 2002 22:46 schreef real_raichu70 het volgende:
Laat je kraan eens zacht lopen... water wordt niet zo koud. Draai dezelfde kraan is vol open, volgens mij krijg je dan toch echt koud water, zelfs in de zomer. En waarom zou dat niet opgaan voor jouw pomp?!? Vraag dat es aan je pa.

Verwijderd

Topicstarter
Ok thanks voor de ervaringen. Ik krijg alleen m'n case dus niet op kamer temperatuur. Ik heb dus nu twee 120 mm fans: een aan de voorkant van m'n kast (beneden) en eentje aan de achterkant van m'n kast (vlak bij de proc.) Deze fans geven echt een super CFM (ze komen uit een Peavey CS1000 Watt versterker >:)), maar als ze aan staan dan lijkt het wel of er een stofzuiger aan staat. Waarom krijg ik de boel dan niet op kamer temp? Zijn m'n temp sensors soms een beetje gaar (Mobo is een Asus A7v266)?

Verwijderd

Topicstarter
Wat is cavitatie b.T.W?

Ik heb wel wat experimentjes gedaan met de snelheid van de pomp, maar daar kwam simpel weg uit dat de pompsnelheid geen invloed had op de temp van m'n proc. Misschien, omdat er een behoorlijke vette radiator in heb hangen?

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Cavitatie is het fenomeen dat de druk in het water zo laag wordt, door diverse oorzaken, dat er bellen ontstaan (gevuld met waterdamp onder zeer lage druk). Deze bellen imploderen na verloop van tijd weer, waardoor er drie dingen optreden: geluid (een plof), trillingen en erosie.
In een waterkoeling setup is het niet mogelijk de boel zo snel te laten stromen, en de druk zodanig te laten dalen, dat er cavitatie optreedt. Dat is dus geen probleem.

Een voorbeeld om het duidelijker te maken:

Een scheepsschroef caviteert, zodanig dat de caviatiebellen naar de oppervlakte van de scheepshuid gaan, waar de bellen imploderen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat er elke seconde 6 keer een paar ton water tegen de huid van een schip gesmeten wordt. Ten eerste geeft dit trillingen, lawaai en uiteindelijk breekt de boel gewoon)

Enige URL's:

Wat is cavitatie (Engels)
http://cavity.ce.utexas.edu

Supercaviterende torpedo's oorzaak zinken Koersk?
http://www.erdee.nl/weet/000905weet01.html

En tot slot een mooi plaatje van een caviterende schroef: (photo courtesy of Marin, Wageningen NL)
Afbeeldingslocatie: http://www.marin.nl/services/propulsors/propulsors_931105.jpg
Pagina: 1