Server voor @work isdn (als router en firewall)

Pagina: 1
Acties:

• xilebo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08-2023
Hoi,

Ik krijg binnekort @work flatfee internet (zie ook het topic daarover). Ik wil daar, een server voor gaan neerzetten, die continu die verbinding openhoudt, de verbinding doorstuurt naar alle clients (tot nu toe 2 compu's). Omdat ik dan continu on line ben, wil ik ook meteen een (goede) firewall erop installeren.

Ik heb beschikking over een p133, waar windows 98 opstaat (maar evt. ook een ander besturingssysteem opgezet kan worden) en een AMD350, die ik eigenlijk nog als client erbij wil zetten, om op te gaan internetten.

Mijn vraag of ik met die p133 dit kan realiseren/anders met de amd350.. Ook wil ik weten welk OS ik hier het beste op kan zetten/overige software. Ik kan zeer goed met Windows overweg, dus dat zou het makkelijkste zijn. Sinds kort heb ik een computer met linux mandrake 8.0. Evt. zou ik er dus ook best linux erop kunnen zetten, maar ik ben heel erg bang dat dat een heel stuk moeilijker wordt, omdat ik nu al blij ben als ik een source gecompiled heb.. en het liefst in Kde werk, omdat ik daar alles nog lekker kan aanklikken en niet zelf hoef te verzinnen :'(. Als het echt veel makkelijker is met linux moet je het maar zeggen, dan ga ik me er toch maar een paar daagjes in verdiepen.

in ieder geval bedankt voor het lezen, en helemaal bedankt als je mij kan helpen natuurlijk..

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:18

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 08 januari 2002 18:20 schreef TheKingOfGarbage het volgende:
Hoi,

Ik krijg binnekort @work flatfee internet (zie ook het topic daarover). Ik wil daar, een server voor gaan neerzetten, die continu die verbinding openhoudt, de verbinding doorstuurt naar alle clients (tot nu toe 2 compu's). Omdat ik dan continu on line ben, wil ik ook meteen een (goede) firewall erop installeren.

Ik heb beschikking over een p133, waar windows 98 opstaat (maar evt. ook een ander besturingssysteem opgezet kan worden) en een AMD350, die ik eigenlijk nog als client erbij wil zetten, om op te gaan internetten.

Mijn vraag of ik met die p133 dit kan realiseren/anders met de amd350.. Ook wil ik weten welk OS ik hier het beste op kan zetten/overige software. Ik kan zeer goed met Windows overweg, dus dat zou het makkelijkste zijn. Sinds kort heb ik een computer met linux mandrake 8.0. Evt. zou ik er dus ook best linux erop kunnen zetten, maar ik ben heel erg bang dat dat een heel stuk moeilijker wordt, omdat ik nu al blij ben als ik een source gecompiled heb.. en het liefst in Kde werk, omdat ik daar alles nog lekker kan aanklikken en niet zelf hoef te verzinnen :'(. Als het echt veel makkelijker is met linux moet je het maar zeggen, dan ga ik me er toch maar een paar daagjes in verdiepen.

in ieder geval bedankt voor het lezen, en helemaal bedankt als je mij kan helpen natuurlijk..
Met linux moet je je geen zorgen maken of die P133 voldoet dat is al zeker :)
Met P133
Opl met windhoos -> windows NT 4.0 + winroute of sygate + firewall proggy naar keuze ( hangt af van je netwerk / firewall kennis )
Opl met linux -> gewone distro naar keuze, liefst iets secure ;) zoals debian of een kant en klaar klein linux pakket speciaal voor dit doel, stormix, smoothwall oid

Hou die AMD voor een ander doel ;)
Je kan die bv als fileserver of zo gaan gebruiken

PS: Makkelijker met linux is het vaak niet, beter/veiliger/sneller/stabieler meestal wel 8-)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• xilebo
Ok, dat is dus duidelijk; ik ga sowieso een linux server maken.. Ik denk dat het makkelijkste een 'floppy-distributie' is (niet?). Iemand tips voor het kiezen van zo'n distributie? Ben nu de handleiding van Freesco aan het doorlezen (ik ben me al aan het voorbereiden, jaja :)), is deze goed?

Ik heb trouwens een pci isdn kaart; met een Winbond chipset, wordt deze door deze distributies ondersteund? (Neem aan dat een Realtek pci kaart wel ondersteund wordt..8-))

Groetjes,

Japser..

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 08 januari 2002 22:09 schreef TheKingOfGarbage het volgende:
Ok, dat is dus duidelijk; ik ga sowieso een linux server maken.. Ik denk dat het makkelijkste een 'floppy-distributie' is (niet?). Iemand tips voor het kiezen van zo'n distributie? Ben nu de handleiding van Freesco aan het doorlezen (ik ben me al aan het voorbereiden, jaja :)), is deze goed?

Ik heb trouwens een pci isdn kaart; met een Winbond chipset, wordt deze door deze distributies ondersteund? (Neem aan dat een Realtek pci kaart wel ondersteund wordt..8-))

Groetjes,

Japser..
Zo veel floppy distrubuties zijn er niet hoor :)
Je hebt freesco & LRP
Smoothwall is hier ook zeer populair. Dat is geen floppy distro maar heel groot is ie ook niet. Je kan wel makkelijk veel instellingen remote en gratisch wijzigen. Misschien is dat iets voor jou ?

Dan heb je nog de volledige distro's ook ...

Alle realtek kaartjes kent ie zeker. Die idsn misschien niet door freesco maar waarschijnlijk zit er wel een driver voor bij.

Verwijderd

ik zou persoonlijk gaan voor freeSCO draaide bij mij 3 maand, totdat gister de voeding kapot ging *SNIF*.

dit vereist een hele lage pentium (75 mhz.) (kgeloof dat het zelfs draait met een 486). en min 8MB geheugen, als je ook een webbrowser interface en telnetten wil is 16 MB aanbevolen.

echt een aanradertje, en er zijn zoveel manuals hierover, dit moet geen probleem vormen.

succes

Verwijderd

Je zou ook kunnen kiezen voor WIN NT server... maar vraagt wel wat meer van dee pc'tje... En het dicht timmeren er van ben je een week mee bezig... Maar als het een maal draait, ik heb er geen klachten over...

• xilebo
Op woensdag 09 januari 2002 11:44 schreef PeterT het volgende:
Je zou ook kunnen kiezen voor WIN NT server... maar vraagt wel wat meer van dee pc'tje... En het dicht timmeren er van ben je een week mee bezig... Maar als het een maal draait, ik heb er geen klachten over...
Ik beschik zelf niet over NT :(; (wel 95/98/98se/me/2k/xp :)), daarvoor koos ik in eerste instantie voor linux.. Ik denk ook dat dit wel gaat lukken...
En het dicht timmeren er van ben je een week mee bezig...
, ik hoop (weet wel zeker) dat dit met linux een tikkie sneller gaat :).

Ik heb de handleiding van FreeSCO gelezen (in de les natuurkunde heb je echt niks te doen..). Daar staat in dat hij alleen externe ISDN modem's ondersteunt :'(. Ik ga denk ik trouwens liever voor een 'specifieke' distro, die eigenlijk alleen voor dit doel is, dan een ander.. (ook omdat linux mij af en toe niet zo goed ligt..). In eerste instantie wilde ik hem op flop houden, maar het is me net te binnen geschoten dat ik nog een 250MB harddisk heb liggen, ik zal thuis even kijken of die het doet.. dan kan ik evt. ook de iets grotere nemen; ik moet even zeker weten dat mijn isdn kaart ondersteund wordt (waar kan ik evt. zoeken voor een driver voor freesco?; verwacht niet dat die op de site staat omdat hij nadrukkelijk zegt dat er alleen externe isdn modems op werken..)

alvast heel erg bedankt voor de reacties die ik gekregen heb van jullie; ik ben echt al een heel stuk verder :):D

PS. Heeft niks met mijn probleem te maken, maar wel met dit onderwerp.. een vriend meent dat de verbinding langzamer wordt als je bijv. een 386 gebruikt ipv. een pentium.. is dit zo, neetoch??

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 09 januari 2002 12:23 schreef TheKingOfGarbage het volgende:

[..]

Ik beschik zelf niet over NT :(; (wel 95/98/98se/me/2k/xp :)), daarvoor koos ik in eerste instantie voor linux.. Ik denk ook dat dit wel gaat lukken...
[..]

, ik hoop (weet wel zeker) dat dit met linux een tikkie sneller gaat :).

Ik heb de handleiding van FreeSCO gelezen (in de les natuurkunde heb je echt niks te doen..). Daar staat in dat hij alleen externe ISDN modem's ondersteunt :'(. Ik ga denk ik trouwens liever voor een 'specifieke' distro, die eigenlijk alleen voor dit doel is, dan een ander.. (ook omdat linux mij af en toe niet zo goed ligt..). In eerste instantie wilde ik hem op flop houden, maar het is me net te binnen geschoten dat ik nog een 250MB harddisk heb liggen, ik zal thuis even kijken of die het doet.. dan kan ik evt. ook de iets grotere nemen; ik moet even zeker weten dat mijn isdn kaart ondersteund wordt (waar kan ik evt. zoeken voor een driver voor freesco?; verwacht niet dat die op de site staat omdat hij nadrukkelijk zegt dat er alleen externe isdn modems op werken..)

alvast heel erg bedankt voor de reacties die ik gekregen heb van jullie; ik ben echt al een heel stuk verder :):D

PS. Heeft niks met mijn probleem te maken, maar wel met dit onderwerp.. een vriend meent dat de verbinding langzamer wordt als je bijv. een 386 gebruikt ipv. een pentium.. is dit zo, neetoch??
Op een 386 zit ISA. Dat is op zich al traag. Ik zou eens moeten opzoeken hoeveel bandbreedte daar op zit...
Je cpu moet ook nog wel iets doen en als daar echt heel veel trafic overvliegt zal dat ook wel beginnen te nijpen.
Overigens heb je voor freesco ook best 8mb ram nodig. Je kan wel 386 vol steken met 30 pins ram maar ja ...
Een gewoon P1'tje is ideaal. Die heeft altijd pci zodat je geen probleem hebt om goeie kaartjes voor te vinden.

PS: als je 64mb ram hebt kan je zelfs win2k op die P133 zetten ;) maar neem toch maar linux

• xilebo
Probleem met freesco blijft die isdn kaart; heb even snel gezocht, kan nergens vinden hoe je een pci isdn kaart kan installeren. Ik heb even de guide van Smoothwall gedownload en snel doorgelezen; hij ondersteund wel pci isdn kaarten :).

Ik heb even gekeken; ik heb nog een 2,5GB liggen ipv. 250 :P.. Evt. kan ik dus ook een comlete distributie erop zetten.. Ik vraag me dan alleen af of mij dat lukt :+ (volgens mij lukt het zeker met alle hulp van jullie; maar het gaat niet snel..)

Groetjes..

Japser..

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je een leuke distro pakt, die een beetje goede support heeft voor ISDN is het eigenlijk heel snel werkend.

Ik denk dat het dan nog beter kan, maar slecht is het niet.

Ik dacht zelf dat Suse wel redelijke support voor ISDN had, tenminste boven gemiddelde.

Zelf draai ik Debian en Slackware, en na een installatie van +/- een dag moet je het wel aan de praat hebben.
(Als je mazzel hebt ben je nog geen uur bezig, maar de eerste keer ga je altijd de fout in)

• xilebo
Ik heb nu Mandrake 8.0, daar werkt hij perfect onder :)..

Toch denk ik dat ik liever zo'n router-distro wil..

• xilebo
ik bedoel dat ik mandrake op een (toekomstige) client heb, waar nu nog de isdn kaart in zit. Ik ga vanmiddag smoothwall eens proberen.

• xilebo
Heeft er niemand ervaring met een pci isdn kaart onder smoothwall?

Ik heb de handleiding gelezen; het configureren lijkt me op deze manier idd wel heel erg handig. Alleen nog een paar vraagjes;

* Het lijkt mij handig een mail server en web server er op te hosten (zal wel niet zo snel gaan met ISDN, maar het is toch grappig :))
* Ik heb gehoord van iemand uit mijn klas dat je door de firewall af en toe geen spelletjes kan spelen over internet; kan je ook je firewall uitzetten?

Groetjes,

Japser

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

install FreeBSD 4.4 bsdfreaks.nl heb ik een goede ipf howto staan(jaja zelf gemaakt). over ipnat kan ik ook wel een aanvulling op de howto schrijven.

evt type je na het installeren van FreeBSD aan de hand van
http://www.schlacter.net:8500/public/FreeBSD-STABLE_and_IPFILTER.html
deze handleiding etv.

make install /usr/ports/sysutils/webmin.. maar als je al zover gekomen bent moet het verder ook wel lukken met de console.

zorg dat je Geen X installeerd WELKE distro je ook neemt.
want dan leer je het nooiT ~!!

LEES IN IEDERGEVAL DIE HOWTO. dan weet je ook een beetje hoe een firewall ongeveer werkt !

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• xilebo
Ik ga eerst Smoothwall proberen (al gedownd, nu nog ff branden :))

Verwijderd

reken maar niet op 24/7 online zijn btw, ik heb @work al vanaf het begin en laatste paar weken leg je errustig van de 24 uur 8 a 10 uur uit

• xilebo
Da's minder.. hoop dat dat beter wordt..

Ik heb intussen smoothwall op de p133 gezet, ging allemaal prima; nic en isdn kaart werden automatisch herkent :D:) Ik heb nu geprobeerd om hem vanaf een client te benaderen, maar dat lukt nog niet :'(.

Heb geen dchp server in smoothwall ingesteld, omdat toen ik het wel ingesteld had, hij heel andere ip adressen kreeg :? dan dat ik opgegeven had (in smoothwall)..

ik zal hier even de spec's posten van hoe het er nu uitziet..
smoothwall: 192.168.1.1 (heet trouwens wall; is korter typen :P)
client 1: 192.168.1.10 (amd 1333, winXP/mandrake 8.0, waar ik nu ook op internet (telkens isdn kaart omzetten :+))
client 2: 192.168.1.20 (amd 400, win98se, vers geinstalleerd 8-))

Ik had overigens wel verbinding tussen de twee clients, maar dat is nu ook in een keer weer verdwenen |:( na een keertje opnieuw opstarten..

zoals je ziet, het netwerk installeren lukt bij mij nooit zo (heb al vaker met netwerken zitten klooien, en dit ging in eerste instantie eigenlijk nog best goed :))

nog even voor de duidelijkheid; ik kom niet in het configuratie menu via de browser ;(

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Op zaterdag 12 januari 2002 13:19 schreef Kertje het volgende:
reken maar niet op 24/7 online zijn btw, ik heb @work al vanaf het begin en laatste paar weken leg je errustig van de 24 uur 8 a 10 uur uit
verbreken zij dan toch zelf de verbinding ????

en kun je niet inbellen (opniew) ???

kut zooi. heb ik het net aangevraagd... krijg je dit !!!

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 13:23 schreef xychix het volgende:

[..]

verbreken zij dan toch zelf de verbinding ????

en kun je niet inbellen (opniew) ???

kut zooi. heb ik het net aangevraagd... krijg je dit !!!
nou in principe verbreken ze neit de verbinding, alleen dan is er weer is een storing, en kun je dus niet opnieuw inbellen. Ik heb afgelopen 2 weken bijna elke dag wel een storing gehad. sommige duurde maar een half uur, maar heb 2 of 3x gehad dat ik van 5 uur savonds tot 1 uur smiddags de voglende dag geen connectie kon krijgen door zo'n storing

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Op zondag 13 januari 2002 13:30 schreef Kertje het volgende:

[..]

nou in principe verbreken ze neit de verbinding, alleen dan is er weer is een storing, en kun je dus niet opnieuw inbellen. Ik heb afgelopen 2 weken bijna elke dag wel een storing gehad. sommige duurde maar een half uur, maar heb 2 of 3x gehad dat ik van 5 uur savonds tot 1 uur smiddags de voglende dag geen connectie kon krijgen door zo'n storing
Uit fatsoen zal ik dan maar wachten met het starten van een klachtengroep om het gewoon keihard te declareren. maar zodra ik een account heb en ik hetzelfde gezeik krijg hoop ik dat jij in iedergeval mee helpt....

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 14:15 schreef xychix het volgende:

[..]

Uit fatsoen zal ik dan maar wachten met het starten van een klachtengroep om het gewoon keihard te declareren. maar zodra ik een account heb en ik hetzelfde gezeik krijg hoop ik dat jij in iedergeval mee helpt....
als de problemen niet drastisch minder worden dan ga ik sowieso er wat aan doen, in het begin was het echt perfect, nu is het gewoon bagger, een zakelijke connectie mag er gewoon niet een halve dag of meer uitliggen

• xilebo
de verbinding tussen de 2 win pc's doet het weer :)

Verwijderd

Op dinsdag 08 januari 2002 18:20 schreef TheKingOfGarbage het volgende:
Hoi,

Mag niet zie [topic=309815/1/25] :)
Pagina: 1