goedkope, simpele multimeter en voedingskastje

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 06:58
Hoi,
Ik zoek, voor school en hobby, een goeie maar goedkope multimeter. Deze hoeft niet echt een groot bereik te hebben, als ie maar degelijk en nauwkeurig is. Ik ben vandaag toevallig langs de display geweest, en daar begonnen ze pas bij 150.- ofzo. Is dit een normale prijs, of zijn ze nog wel goedkoper te krijgen?? Ook zou ik graag weten wat een instelbaar voedingskastje moet kosten. Deze hoeft niet al teveel stroom af te geven (3A ofzo is allang genoeg). Wat kosten deze dingen ongeveer? En is er misschien een winkel in Eindhoven die zulke dingen 2ehands verkoopt?

Verwijderd

Tja, Tandy bestaat niet meer :(

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 12:02
Misschien is op 2e hands electronica markten kijken :?. Ik zie ze vaak liggen. Meestal voor rond 100 heb je zeker wat :). Dit zegt mijn pa :+, die weet er volgens mij alles van :z.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:30

Super_ik

haklust!

een gewone multimeter heb je al voor 15 piek ofzow, zijn zelfs bij doe het zelf zaken te koop, en dan zit er nog een battery bij ook :D :P

alleen voedingen zijn idd stikduur, tenzij je aan zn gewone netadapter met 10 standen en een paar mA genoeg hebt, die heb je al voor een tiente

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:29

dijkmane

biertje ?

Op dinsdag 08 januari 2002 18:24 schreef Super_ik het volgende:
een gewone multimeter heb je al voor 15 piek ofzow, zijn zelfs bij doe het zelf zaken te koop, en dan zit er nog een battery bij ook :D :P

alleen voedingen zijn idd stikduur, tenzij je aan zn gewone netadapter met 10 standen en een paar mA genoeg hebt, die heb je al voor een tiente
inderdaad, kijk eens bij de Gamma ofzo daar hebben ze wel een goedkope meter ( is wel wat minder naukeurig dan een echte Fluke, maar die 2% lijkt me voor de hobby niet zo erg ).

voedingen zijn erg duur en 3A is toch wel aardig stevig, (ik denk bij Display toch wel snel 150,- ), ligt er ook aan of ie regelbaar of vaste spaning dient te wezen.

specs : wil je niet weten

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:05

JWO

ik heb mijne bij de lokale electroboer gehaald, tot 10A en met piepgeluid voor doormeten voor maar 15,- zat ook nog een stootrubber om heen..

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:07

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

en een regelbare voeding die 3A aankan is niet meer een simpel voedinkje, helaas :)
die zijn best duur. misschien is zelfbouw een optie?

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• jaspernl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11-2025

jaspernl

de tijd vliegt

Ik heb gewoon zo'n supersimpel multimetertje.
Helaas is ie een paar weken geleden doorgefikt (blijft moeilijk, zo'n keuzeschakelaar...).
Ik heb een nieuwe gekocht bij de Aldi. Voor 8,95 !!!

Wat er ook fout gaat, er is altijd wel iemand die dit altijd al heeft geweten...

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 08:35
"niet veel stroom, 3A is al genoeg"
WTF ben jij met 3A van plan?! Daar elektrocuteer je een volwassen olifant mee man!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 18:39

mvds

Totally awesome!

Op woensdag 09 januari 2002 10:53 schreef poohbeer het volgende:
WTF ben jij met 3A van plan?! Daar elektrocuteer je een volwassen olifant mee man!
offtopic:
hee pooh, lang geleden kerel :)

Het ligt er aan wat voor eisen jij stelt, als je kan leven met een nauwkeurigheid van 2% zou ik idd bij de praxis gaan kijken voor ene multimeter. Als je echt nauwkeurig nodig hebt, tja, dan zal je echt voor de duurdere (Fluke) meters moeten gaan maar dan kan je ook niet verwachten dat je voor een grote nauwkeurigheid klaar bent met een multimeter van < 10 euro

• Twynn
  • Laatst online: 17-08 13:29
Op woensdag 09 januari 2002 10:51 schreef jaspernl het volgende:
Ik heb gewoon zo'n supersimpel multimetertje.
Helaas is ie een paar weken geleden doorgefikt (blijft moeilijk, zo'n keuzeschakelaar...).
Ik heb een nieuwe gekocht bij de Aldi. Voor 8,95 !!!
Hmm.. Zegt me wel iets jah.. O-)
Da's dus een nadeel van die supersimpele metertjes.. Ze zijn niet echt beveiligd...
Op woensdag 09 januari 2002 10:53 schreef poohbeer het volgende:
Hmm.. Niet bij 30V hoor..
En 3A bij een lage spanning is niet echt veel.. Dat heb je vaak genoeg nodig als je een beetje gaat hobbyen!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 08:35
Op woensdag 09 januari 2002 11:01 schreef Twynn het volgende:

Hmm.. Niet bij 30V hoor..
En 3A bij een lage spanning is niet echt veel.. Dat heb je vaak genoeg nodig als je een beetje gaat hobbyen!
Ik garandeer je dat als jij 30V - 3A over je lijf zet dat je hier nooit meer zal posten!

• Twynn
Op woensdag 09 januari 2002 11:05 schreef poohbeer het volgende:
Ik garandeer je dat als jij 30V - 3A over je lijf zet dat je hier nooit meer zal posten!
Hmm.. Het gaat effe offtopic, maargoed.. Hoe wil jij dat voor elkaar krijgen..

De weerstand van een menselijk lichaam is behoorlijk wat hoger als 10 Ohm..
Een auto-accu kan bevoorbeeld makkelijk 250A leveren.. Toch kan ik gerust de beide polen vastpakken zonder dat er iets gebeurt.. (omdat er maar 12V uit komt, en je eigen weerstand zo hoog is, zal er een hele lage stroom gaan lopen)

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 11:05 schreef poohbeer het volgende:

[..]

Hoe wil je 3A bij 30 V door je lijf krijgen gezien je lichaamsweerstand?

Oh, te laat....

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op woensdag 09 januari 2002 11:10 schreef Twynn het volgende:

[..]

Hmm.. Het gaat effe offtopic, maargoed.. Hoe wil jij dat voor elkaar krijgen..

De weerstand van een menselijk lichaam is behoorlijk wat hoger als 10 Ohm..
Een auto-accu kan bevoorbeeld makkelijk 250A leveren.. Toch kan ik gerust de beide polen vastpakken zonder dat er iets gebeurt.. (omdat er maar 12V uit komt, en je eigen weerstand zo hoog is, zal er een hele lage stroom gaan lopen)
Ehhh, een auto accu zou ik als ik jou was maar niet zomaar bij beide polen vastpakken. Ook al is het maar 12Volt. Als er niks gebeurd dan is er zekers te weten wat mis met je accu, anders zal je toch wel even wat voelen hoor.

Verwijderd

Dan moet je toch wel een heeeeel gevoelig typje zijn. >:)

• Twynn
Op woensdag 09 januari 2002 11:29 schreef obsidian het volgende:
Ehhh, een auto accu zou ik als ik jou was maar niet zomaar bij beide polen vastpakken. Ook al is het maar 12Volt. Als er niks gebeurd dan is er zekers te weten wat mis met je accu, anders zal je toch wel even wat voelen hoor.
Ehm, ik sprak uit ervaring ;)

De spanning is gewoon te laag om iets te kunnen merken.. (Overigens is het wel zo dat je met auto-accu's wel moet oppassen omdat deze door kortsluiting opeens een piekspanning kunnen gaan leveren. Dan kan het gevaarlijk worden!)

Maar vanuit de eerdere redenatie dat die hoge stroom gevaarlijk is.. Wat doen we dan met computer-voedingen? Die kunnen ook al 10 A leveren bij 12V.. En toch volstrekt ongevaarlijk!

Verwijderd

Als ik het me goed herinner ligt de grens van een veilige gelijkspanning bij 42V.
De stroom die kan lopen is natuurlijk altijd afhankelijk van de weerstand.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op woensdag 09 januari 2002 11:34 schreef Twynn het volgende:

[..]

Ehm, ik sprak uit ervaring ;)

De spanning is gewoon te laag om iets te kunnen merken.. (Overigens is het wel zo dat je met auto-accu's wel moet oppassen omdat deze door kortsluiting opeens een piekspanning kunnen gaan leveren. Dan kan het gevaarlijk worden!)

Maar vanuit de eerdere redenatie dat die hoge stroom gevaarlijk is.. Wat doen we dan met computer-voedingen? Die kunnen ook al 10 A leveren bij 12V.. En toch volstrekt ongevaarlijk!
Tja, maar het ging er niet over of het mogelijk was om bij 30 volt 3 amp door je lichaam heen te sturen. Het is dus wel zo dat 3 amp dodelijk is, bij welke spanning dan ook.

En je kan er niet van uitgaan dat 12 volt zomaar een veilige spanning is. Ligt aan de omstandigheden. Als jij dat geintje probeerd op een hete zweterige dag.... Auw!

Maar ok.. dat is wat anders.

En nu weer on-topic graag :)

Verwijderd

Maar weer even Ontopic, een regelbare experimenteervoeding die pakweg 30V bij 3A kan leveren is is de meeste gevallen ruim voldoende.
'k heb er hier eentje (zelfbouw) staan die 10A leveren kan en regelbaar is vanaf 0 (!) tot 30V met regelbare stroombegrenzing en die dus bij kortgesloten klemmen 300W
dissiperen kan (landurig) en geloog me, dat is een grote zware jongen geworden. Daarmee dus ook duur. Want wat te denken van de trafo (moet minimaal 15A zijn), de grote bufferelco's, de eindtorren en de grote koelplaten. Dan heb ik het nog niet eens over de kast waar alles dan in moet en de meters die op het frontpaneel zitten.
Nee, voor het gewone schakelingenwerk is een voedinkje regelbaar van 0 tot pakumbeet 25V bij 3 A ruim voldoende.

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 11:50 schreef exter het volgende:
verhaal
Ja zo'n voeding is allang goed, maar wat kost zo'n zelfbouwpakketje ongeveer? Velleman heeft dat ook wel geloof ik of niet?

• Dr_Frickin_Evil
Op woensdag 09 januari 2002 12:22 schreef rAvers het volgende:

[..]

Ja zo'n voeding is allang goed, maar wat kost zo'n zelfbouwpakketje ongeveer? Velleman heeft dat ook wel geloof ik of niet?
Dit was dus door mij getyped

Verwijderd

Bepalende faktoren van de prijs van de voeding zijn dus oa de print met electronica (niet zo duur), de gebruikte trafo (gewone blikpakket of duurdere ringkerntrafo), de afvlakelco's, brugcel (d.i. de gelijkrichter) het koellichaam, de eventuele meters (volt, Ampere), regelpotmeters, knoppen, klemmen en niet te vergeten de kast.
Hoe zwaarder de voeding, hoe duurder.
Dan is het ook nog behoorlijk wat werk, niet enkel het electronische gedeelte maar ook het mechanische gedeelte.
Je moet alles passend maken en in het frontje moeten (nauwkeurig) gaten worden gemaakt voor genoemde potmeters, meters, schakelaars, ledjes en klemmen.
Gaat dus wel wat tijd in zitten en voordat je het weet ben je 100 Euro kwijt.

• mvds

mvds

Totally awesome!

En bij zo'n zelfbouwding is het maar af te wachten of er een "nette" spanning uitkomt. Of een wisselspanning ook netjes een golfbeweging heeft of dat er een blokvorm uitkomt, en dat de gelijkspanning ook echt een redelijk nette rechte lijn geeft, of dat het betekend dat de spanning altijd positief blijft en dat alleen het negatieve gedeelte weggefilterd word.

Verwijderd

Ontwerpje nemen uit Elektuur en je verder aan de geldende regls houden.
De voedingen die ik heb gebouwd zijn as steady as a rock, praktisch rimpelvrij (ook belast) en niet kapot te krijgen.

• Dr_Frickin_Evil
AFX - 1502C
Gestabiliseerde professionele regelbare voeding.

Input :220V AC Display : 2xAnaloog 40x30mm
Out. V Out. A :0/15V DC :2A Afmetingen : 150x110x240mm
Gewicht :2,8Kg Adviesprijs : Hfl 119,95

Deze heb ik zien staan bij een elektrozaak bij mij in de buurt. Ziet er niet verkeerd uit toch?

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op woensdag 09 januari 2002 12:43 schreef exter het volgende:
Ontwerpje nemen uit Elektuur en je verder aan de geldende regls houden.
De voedingen die ik heb gebouwd zijn as steady as a rock, praktisch rimpelvrij (ook belast) en niet kapot te krijgen.
Elektuur is wel wat anders als een zelfbouwdoos. :)

Maar het zijn meestal wel goede schema's ja. Maar soms werken ze niet, houd daar wel rekening mee. Het kan zijn (niet vaak hoor) dat je klouwen met geld uitgeeft aan onderdelen en als je hem gebouwd hebt, dan werkt ie niet. Best klote...

Verwijderd

't inderdaad niet duur, nu is 't nog de vraag hoe goed ie is.

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

Of deze

[url="http:// <a href="http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID"]=0207026591010584545&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=690&TK_PAR[MEDIUM]=89]</a>""]http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID"]=0207026591010584545&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=690&TK_PAR[MEDIUM]=89]</a>"[/url] target="_blank"> http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID"]=0207026591010584545&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=690&TK_PAR[MEDIUM]=89]</a></a>

0-30V 3A voeding voor 47 EURO bij Conrad.

En deze:
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID"]=0207026591010584545&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=39786&TK_PAR[MEDIUM]=89]</a>

multimeter voor 15.90 EURO heeft volgens de de handleiding een afwijking van gemiddeld zo'n 1%..

Juist.. De URL heeft vierkante haken erin, waardoor PHP denkt dat de URL al is afgelopen. Iemand die weet hoe ik dat kan verhelpen??

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• Dr_Frickin_Evil
Mja, ik denk dat ik dat voedingskastje dan nog ff laat zitten, dat komt later dan nog wel. Nu dus eerst maar ff een goeie multimeter. In ieder geval bedankt voor de tips!

Verwijderd

:9 Pak een multimeter van Fluke :P

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Ik heb de 116661-60 (0-30V@3Amp) hier liggen.
Vraag me niet hoe ik d'r aan kom.

Deze voeding heb ik onlangs in elkaar gedumpt, alleen dat kreng geeft geen spanning/stroom af.
Ben nu nog een beetje te druk om es uit te zoeken why not.

And The Only One

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:43
Ff heel snel de aldi bellen, en vragen of ze nog een metertje voor je over hebben. Heb er vorige week eentje gekregen die daar vandaan kwam. Hij koste minder als E 4,- en was verder goed, alleen geen pieper om verbindingen te testen, maar da's ook niet zo'n probleem, aangezien je ook ff op het displaytje kunt kijken :) . Voor de rest zat alles erop, was ie nauwkeurig, en bevalt ie goed (alleen geloof ik wel dat ie in Ehv nu uitverkocht was, maar misschien krijgen ze nog een nieuwe lading)

[removed]

Pagina: 1