Dooie Atlas IV?

Pagina: 1
Acties:

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Dankzij de stroomstoring in R'dam en omstreken moest onze server vanmiddag uit. Dankzij de UPS kon dat wel netjes, alles werd dus keurig afgesloten.
Toen de stroom weer hesteld was kon de Quantum Atlas IV 9.1Gb SCSI harde schijf niet meer worden benaderd! De SCSI bios (symbios 53c8xx) vindt 'm bij het aanzetten wel, en zet 'm ook aan - je hoort hem opspinnen.
De server draait Debian Linux vanaf een IDE schijf, en /home staat op de SCSI schijf.
Voor de zekerheid maar een nieuwe kernel gemaakt, met verse drivers - zelfde probleem.
De HD bestaat helemaal niet volgens /proc/scsi/scsi:
code:
1
2
root@server:# cat /proc/scsi/scsi
Attached devices: None.

Toch domweg proberen te mounten geeft aan dat het device niet geldig is.

Ter controle de HD met controller in een andere computer gezet. Ook nog twee extra apparaten aan de SCSI bus gehangen (een CD-speler en brander). Bij het opstarten vindt de bios alle 3 de apparaten, maar wederom ziet de driver de HD niet. (de cd speler en brander worden wel gevonden).
Ook maar eens geboot naar Windows, maar ook die weet van geen nieuwe harde schijf.

Zal ik de garantie papieren er maar eens bij gaan zoeken of heeft iemand nog een idee?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Noodvoorziening maken he....

Altijd stroom net als in het ziekenhuis :7

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Noodvoorziening maken he....
hij zegt net dat de pc achter een ups staat. lezen is moeilijk zeg.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-03 15:17

Valium

- rustig maar -

Als je hem gewoon kon afsluiten, dan heeft het niets te maken met de stroomstoring iig. Je zult je probleem ergens anders moeten zoeken.

Als je de schijf in een andere computer hangt, wat gebeurt er dan? Kijk eventueel met windows of er uberhaupt iets met die schijf kan worden gedaan. Dan heb je ook het OS buiten spel gezet.
edit:

Damn, goeie wijn. Ik lees TOTAAL over het tweede deel van je verhaal heen. Sorrie. Beschouw mijn verhaal maar als nooit geschreven. :)

• ajvdvegt
Leest niemand dan alles? :?

Ik heb het ook met Windows geprobeert (Windows 98 SE), maar die zag ook geen HD. Windows staat (uiteraard) niet op de server, dus op een ander computer. Het ligt dus niet aan die specifieke compu.

edit:

Te laat, Valium... :+

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wel vaker meegemaakt, dat spullen jaren / maanden staan te draaien en dat ze dan eens uitgezet worden en daarna niet meer opkomen....

Ik hoop voor je dat je een goede backup hebt....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Yep, gewoon garantie claimen, je zou gewoon mogen verwachten dat je je server gecontroleerd aan en uit mag zetten wanneer jij dat wilt.

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Je kan misschien ( :? ) nog eens een lowlevel format wagen ?

• moeizaam
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-04-2024
Je hebt het over een server met een SCSI controller erop, (symbios chipie) is dit een SCSI controller of een RAID controller ?
Btw, welke server heb je staan ?
Als de status van je schrijf namelijk op offline gezet word, wat wel eens gebeurt bij diverse RAID controllers dan kan je in de bios van je kaart deze schrijf weer online zetten.
Intel heeft b.v. mooi tooltje omdit vanuit je OS te doen.

Ik heb hier regelmatig servers in mijn handen met dit probleem en meestal is het opnieuw online brengen van de schrijf voldoende om hem weer aan de praat te krijgen.
FF rebuilden en gaan.
Als ik error negeer en bv gewoon met flop boot dan zie ik inderdaad die hele schrijf niet. Lijkt me logisch.

Maar goed, er zit nog garantie op !!
Toevallig heb ik gister zo'n zelfde type schrijf naar Avnet gestuurd en toen kreeg ik te horen dat er 5 jaar garantie op deze dingen zit, zal wel weer een paar weken duren voordat ik een nieuwe krijg.
(Vind ik dat erg, Nee, heb ter vervanging maar een Atlas 10K SCSI III gekocht met een Adaptec 160 controller.
Werkt als een zonnetje.:p)

Signature?

Verwijderd

heb een tijdje geleden hetzelfde gehad met mijn AtlasIV, 9.1Gb plaat aan een sym875 controller...

niks, nada, noppes meer. schijf uitgebouwd. paar weken op bureau gelegen, Quantum benaderd, mot gehad (1 jaar oud), weer aangesloten en

weer werken!

ik snapte er niets van (nog steeds niet). nooit meer gehad.

van een support man van Livingston begreep ik dat je zo'n schijf ook wel eens een flinke tik kan geven omdat er misschien iets vast zit. alleen doen voordat je 'm naar Q stuurt zou ik zeggen.

• ajvdvegt
De controller is een Symbios 53C875, een normale SCSI controller. Nou ja, 'normaal': hij heeft intern zowel een 'wide' als een 'fast' aansluiting, maar iig geen RAID.

De BIOS heb ik ook al eens bekeken, maar ik wist niet dat schijven offline kunnen worden gezet. Ik zal eens even gaan kijken. De server is trouwens slechts ons huisservertje, en dus een samengeraapt zooitje: 't is slechst een Pentium 200 met 64 MBtjes geheugen. Deze zware overkill aan HD hoort er niet echt in thuis, maar ten eerste kon ik die goedkoop tweede hands kopen, en ten tweede issie gewoon stoer om te hebben :P.

Helaas zit ik niet in de situatie dat ik ook even een Atlas 10K SCSI III kan kopen, maaruh, als je er nog eentje over hebt... ;)

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-10-2025

LoneWolf

Just a Byte

Als je nog exact zo'n zelfde schijf hebt, kun je ff de print overzetten, misschien dat je dan je data er nog van af kan krijgen.... (ghosten naar een ide schijfje of zo)
Heb het bij ons op de zaak wel eens gedaan, in enkele gevallen gaat het goed.
Daarna e plaat weer terug op de goede schijf en de image daar weer naar terug zetten... dan defecte schijf opsturen naar quantum ... (ehh maxtor is het tegenwoordig geloof ik.)

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Pagina: 1