72*C :?

Pagina: 1
Acties:

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:32
ik heb een Athlon xp 1800+, hierop zit een grote koeler (JustCooler) met een 8cm fan, in een kleine miditower.
nu heeft mijn vriend dezelfde (grootte) kast, maar 1 verschil, 20 graden :o

bij hem blijft de proc 52*C stressed, en hier 72*C stressed... hoe kan dat, en wat doe ik eraan? de cooler zit gewoon met koelprut op de proc

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
1. teveel koelpasta waarschijnlijk. 2. of de koeler zit verkeerd om als dat mogelijk is. zo niet? zie 1.

Verwijderd

HeeFt die vriend dezelfde koeler?

Dan is ie of verkeerd gemonteerd, of er zit idd te veel koelprut tussen. kijk op www.arcticsilver.com voor een beschrijving van hoe de prut erop moet. Ik zou hem loshalen, en goed monteren met de goede hoeveelheid koelzooi (ASII zou ik doen)

• salvador4
ik vind dat ze veel pasta gebruiken in die guide, ik zelf gebruik net een 5e denk ik.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zelfde moederboard? Vergelijk nooit temps tussen verschillende moederborden (zelfs niet tussen BIOS-versies op hetzelfde moederbord, want de resultaten zijn bedrieglijk.

• CU2morO
ok ander bord, andere cooler, maar die cooler van mij hoort beter te zijn (is veel groter, die van mijn vriend is gewoon een kleintje) maar dat scheelt toch geen 20*?

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Controleer het liefst de temperatuur zelf, als je de benodigde dingen daarvoor hebt, anders kan het zijn dat jullie niet hetzelfde mobo hebben, of dat je koeler gaar is of verkeerd geinstalleerd is!

|Specs|

• salvador4
groter/mooier is niet altijd beter, een goed voorbeeld hiervan was destijds de superorb.

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

Als je de Asus A7V266-E hebt, dan mag je er aardig wat graden vanaf halen. Want die tempsensor klopt helemaal niet :(

• CU2morO
Op dinsdag 08 januari 2002 20:52 schreef Xof het volgende:
Als je de Asus A7V266-E hebt, dan mag je er aardig wat graden vanaf halen. Want die tempsensor klopt helemaal niet :(
laat ik nu nét de A7V266-E hebben :? :P

maar is dat echt 20/15 graden joh?

• Xof

Xof

Nou volgens mij wel, mijn computer gaf wel eens 80 graden stressed aan. Als ik dan met een thermometer de koelblok ga opmeten dan geeft die 44 graden aan. Dus klopt het helemaal niet.

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 22:20
Op dinsdag 08 januari 2002 21:59 schreef CU2morO het volgende:

[..]

laat ik nu nét de A7V266-E hebben :? :P

maar is dat echt 20/15 graden joh?
Lijkt me niet 20 graden verschil in te zitten nee. Is wel heel erg veel.

• Xof

Xof

Nou met mijn koelblok lijkt het me onlogisch dat ik 80 graden stressed haal.

• salvador4
voel er ff aan dan, het verschil tussen 80 of 50 graden merk je wel

• Xof

Xof

Heb ik ook gedaan, bij stressed is die warm.
Tenminste een gewone temp die je aan kunt raken.
Bij idle is die wat minder warm

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:08

Nessuno

io sono nessuno

zie vorige post
quote.
hoe meet je de temp ?? mbm / bios / anders
welke temp sensor gebruik je ?

ff wat anders de meeste asus borden meten de cpu temp in de socket en wat iedereen vergeet is dat daar geen airflow is
dus is het daar altijd het warmst
(hier word dus ook de meeting verricht)
met uitzondering van in je core natuurlijk

kijk ff of je zo'n ext jwtpr sensor kan regelen en prop die er eens tussen (tussen je heatsink & proc en dus niet tussen je heatsink en je core )

zit nu hier met een een koolance kast op 44c idle en stressed iets van 46c jwtpr zegt bij mij 43c dus dan klopt het redelijk verder als je temp 60c is zou ik ff opletten
60 in je socket is ongeveer 75/80c in je core
en bij 90/95c in de core houd het geloof ik op met leven

/qoute

Na rose e cient spin

Verwijderd

Die justcooler schijnt zoiezo een erg slechte cooler te zijn. Ik zou als ik jou was gewoon een nieuwe cooler kopen. Het is een beetje zonde om een proc van 600 piek te coolen met een flutcooler.

Buiten dat is er zoiezo iets mis, want zelfs die justcooler moet de temp lager krijgen. De search bied hiervoor voldoende antwoorden :)

• dexx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 08:58
ik zou me niet op mn gemak voelen als mn xp 72* werd.
ook al is t dan een fout van mbm ofzo.
ik zou idiote koelmethoden gaan bedenken (ok eerst es beginnen mer koelprut opnieuw erop en misschien een andere koeler, dan casefans , waterkoeling, peltier, kryotherm? :P )

• Xof

Xof

Op woensdag 09 januari 2002 11:06 schreef dexx het volgende:
ik zou me niet op mn gemak voelen als mn xp 72* werd.
ook al is t dan een fout van mbm ofzo.
ik zou idiote koelmethoden gaan bedenken (ok eerst es beginnen mer koelprut opnieuw erop en misschien een andere koeler, dan casefans , waterkoeling, peltier, kryotherm? :P )
Dat heb ik dus ook :'(

Hoe duur is zo'n externe sensor? (jwtpr)

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:08

Nessuno

io sono nessuno

dat zou ik je niet weten je kreeg ze altijd bij Abit borden
(doen het dus ook perfect op asus borden )
maar ik schat zo rond de 10$ us dan he :)
ik zou gewoon eens langs de computer boer op de hoek gaan en dan kijken of ze dr 1 hebben voor weinig

Na rose e cient spin

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 16:28
Op dinsdag 08 januari 2002 18:01 schreef CU2morO het volgende:
ok ander bord, andere cooler, maar die cooler van mij hoort beter te zijn (is veel groter, die van mijn vriend is gewoon een kleintje) maar dat scheelt toch geen 20*?
klopt nie echt wat je hiero zegt, ik heb een koelblok van koper van 6 cm hoog en normale socket breedte. Met een Papst fan erop en hij is idle 27 graden met case open en als kappie dicht is dan wordt ie 34 graden idle. Stressed respectievelijk 35 en 39 graden :P

..::System Specs::..

• The_Greater
  • Laatst online: 14-08 15:47
Voel eens aan de koelblok.... en als ie te heet is,
kortom je verbrand je tengels... dan weet je wel genoeg :)

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Lees dit maar eens bij asus dan word het wel duidelijk: http://www.asuscom.de/de/support/techmain/faq/mobo_cpu/faq100_cooling.htm

En laat effe weten wat je er van vindt!! :7

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08 19:03
Probeer inderdaad even met het handje het verschil te voelen tussen de 52 graden en die 72 graden..
Dat werkt je denk ik wel >:)

En anders een koeler in het zijpaneel van je kast maken..
Dit kan een heeeele hoop schelen in temperatuur..

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 09:16
Iedereen zegt meteen "Voel eens aan het koelblok", maar als je processor geen goed contact maakt met het koelblok zal er veel minder warmteoverdracht zijn. De processor kan wel 80 graden worden, terwijl het koelblok maar lauwwarm aanvoelt!

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

je kan wel een half uur je hand op je koelblok houden maar als die niet goed op je core zit schiet je daar niks mee op, dan blijft`ie nl. koud.

Als je bios(no matter what for bios versus/merk)72C aangeeft weet je gewoon dat je koeler óf niet goed is geplaatst (verkeerd om :?), óf er zit te weinig of teveel koelprut tussen je core en je koeler óf je koeler is fucked up. 72C is echt veel te hoog!

Dus als ik CU2mor0 was dan zou ik deze opties 1 voor 1 langsgaan, dan kom je er snelgenoeg achter waar de fout zit.
edit:

koffercomputer was me net voor :z

• SliderTPP
  • Laatst online: 31-12-2025
euhh, knalt windows er niet gewoon uit als een AMD te heet (70+) wordt?
dwz, hier wel, steeds als mun 1400TB boven de 70 graden kwam, was het BSOD tijd......

Verwijderd

Ik heb ook die A7V266-E en een XP 1800+ en mijnus wordt ook rond de 70 graden... Dus waarschijnlijk ligt het inderdaad aan die sensor.. :? kan zoiets opgelost worden met een biosupdate? De nieuwste (1005 alpha) moet ik nog flashen...

Ga vanavond doen... :Z

• Xof

Xof

Hij zit er iig goed op. Na 5 keer opnieuw opzetten en geen temp winst maken vind ik het wel goed.
De sensor klopt _gewoon_ niet.

De Asus moet de diode kunnen lezen, maar volgens mij kan alleen de bios het nog niet. Dus nu maar hopen dat er een keer een biosupdate van komt :)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:32

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
zit er wel een beetje airflow in je kast???

Tweakers Discord

• ZOMERZON
  • Laatst online: 13-03 11:45

ZOMERZON

Voor Geen Cent Gaat De Zon Op

Ik neem aan dat je die temp van je bios afleest....hier is een leuke "truukje"

als je die scherm hebt met die verkeerde temp waardes, druk dan op de up- en down- arrow toetsen..... plots veranderen de waardes naar de goede

Tweakers, verifieer even wat ik net zeg... als het goed is heb ik gelijk

• Xof

Xof

Op vrijdag 11 januari 2002 20:48 schreef tweakduke het volgende:
zit er wel een beetje airflow in je kast???
Volgens die tempsensor maakt dat niks uit. Zet ik 3 casefans aan. Temp is 63 graden.
Doe ik ze uit, dan is de temp 63 graden :?

Verwijderd

Waarschijnlijk heb je gewoon rotte tempsensors.

Maar 72º is echt niet te hoog, die dingen kunnen veel hogere temps continue aan zonder kapot te gaan.

En als de cpu echt zo warm wordt kan je dar ook in de buurt van de cpu voelen en aan de hele kast, toen mijn TB 1ghz in de zomer ongeveer 59º werd was de zijkant van m'n big tower ook wreed warm precies tegenover de cpu.

Verwijderd

Mhhh... ;(

Die bios update fikst het probleem nie...

:Z

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-08 16:51

CoolHead621

Enjoy every moment

De Athlon XP heeft een interne temp sensor, dus die kan je echt wel vertouwen....

mijn 2 cpu's worden gemiddeld 45 graden met kast dicht en }:O erop

Apple iPhone 16 Pro MAX | Xiaomi 15 Ultra 512GB/16GB | Audi A6 e-tron sportback

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 20:55 schreef ZOMERZON het volgende:
Ik neem aan dat je die temp van je bios afleest....hier is een leuke "truukje"

als je die scherm hebt met die verkeerde temp waardes, druk dan op de up- en down- arrow toetsen..... plots veranderen de waardes naar de goede

Tweakers, verifieer even wat ik net zeg... als het goed is heb ik gelijk
Dit slaat natuurlijk sowieso nergens op, maar kep ut ff geprobeerd en er gebeurde niets natuurlijk... |:(

Jammer hoor, dat wel ;)

:Z

• Xof

Xof

Op zondag 13 januari 2002 14:51 schreef CoolHead het volgende:
De Athlon XP heeft een interne temp sensor, dus die kan je echt wel vertouwen....
Niet dus he, die word niet door de a7v266-e ondersteund

• Kev0867
  • Laatst online: 12-12-2020
Pc dichtbij een verwarming wat aanstaat?

• Xof

Xof

Nee, ik heb een keer alles uitgezet, het was heel koud (;)), maar de temp bleeft zoals die altijd was :(

• The_Greater
  • Laatst online: 14-08 15:47
Op vrijdag 11 januari 2002 00:40 schreef koffercomputer het volgende:
Iedereen zegt meteen "Voel eens aan het koelblok", maar als je processor geen goed contact maakt met het koelblok zal er veel minder warmteoverdracht zijn. De processor kan wel 80 graden worden, terwijl het koelblok maar lauwwarm aanvoelt!
Niet eens aangedacht. Ik had laast al iemand die de bescherm laag er niet af had gehaald van de "kougum"..

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Pagina: 1