Hier had uw advertentie kunnen staan!
Mischien is het iets handiger om je root mail door te sturen naar een gewoon account.
pine?
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Je kan proberen su - te doen, maar beter is idd de mail voor root te laten forwarden, dat is ALTIJD een beter idee.
Verwijderd
Zoals al gezegd is, is het verstandiger om je mail door te sturen naar een gewone user.
Dat su niet werkt, ligt aan het feit, dat je niet een login shell gebruikt als je su doet.
Doe maar eens "echo $MAIL" Je zal zien dat hier de username nog steeds staat.
Oplossing: gebruik een login shell met su, ofwel "su - root".
"echo $MAIL" zal nu een andere waarde hebben (evenals een hele zooi andere vars)
[edit]
/me is veel te laat
Dat su niet werkt, ligt aan het feit, dat je niet een login shell gebruikt als je su doet.
Doe maar eens "echo $MAIL" Je zal zien dat hier de username nog steeds staat.
Oplossing: gebruik een login shell met su, ofwel "su - root".
"echo $MAIL" zal nu een andere waarde hebben (evenals een hele zooi andere vars)
[edit]
/me is veel te laat
su - root werkt 
Tnx!
maaruh, hoe forward ik dan mijn rootmail naar een andere user?
Tnx!
cat kan ergens in je /etc/aliases , moet je ff kijken of er ergens root: root (ofziets staat)Op dinsdag 08 januari 2002 18:35 schreef hardrocker het volgende:
su - root werkt
Tnx!
verander je root: root door root: jeeigenlogin , tenminste, volgens mij moet dat werken
Waarom is dat eigenlijk geen goed idee, om mail naar root te sturen?
hoe kan je eigenlijk mail lezen ???
Omdat als er een security issue met mail is, de evt exploit met root rechten draait, dat is slecht. Ook moet je om in de mbox van root te schrijven, root rechten hebben, je mta draait dus ook als root, das ook slecht.
Verwijderd
Met een e-mail clientOp dinsdag 08 januari 2002 19:15 schreef NeOTheMaTriXM het volgende:
hoe kan je eigenlijk mail lezen ???
Gebruik mutt of pine bijvoorbeeld.
Verwijderd
en daarna newaliases nog even runnenOp dinsdag 08 januari 2002 18:39 schreef Newjersey_nl het volgende:
[..]
cat kan ergens in je /etc/aliases , moet je ff kijken of er ergens root: root (ofziets staat)
verander je root: root door root: jeeigenlogin , tenminste, volgens mij moet dat werken
Dat hangt van de MTA af, bij exim hoeft dat niet.Op dinsdag 08 januari 2002 19:20 schreef Nokia het volgende:
[..]
en daarna newaliases nog even runnen
Je MTA draait sowieso als root.Op dinsdag 08 januari 2002 19:17 schreef blaataaps het volgende:
Omdat als er een security issue met mail is, de evt exploit met root rechten draait, dat is slecht. Ook moet je om in de mbox van root te schrijven, root rechten hebben, je mta draait dus ook als root, das ook slecht.
sendmail wel jaOp dinsdag 08 januari 2002 19:40 schreef deadinspace het volgende:
[..]
Je MTA draait sowieso als root.
Qmail bv. loopt niet als root.
Een deel draait als root ja, omdat je anders niet op poorten <1024 mag listenen, maar meestal werkt het mailschrijfgedeelte niet als root afaik.
Een MTA moet ook als root draaien om uberhaupt in iedereens mailbox te kunnen schrijven. Het kan goed zijn dat MTAs hiervoor fork()en en permissies droppen naar de user in kwestie, maar dat kan alleen van uit een process dat als root draait.
Heeft met veiligheid te maken:Op dinsdag 08 januari 2002 19:04 schreef hardrocker het volgende:
Waarom is dat eigenlijk geen goed idee, om mail naar root te sturen?
Als je iemand onder een gewoon user accout een mailtje stuurt met een programmatje / scripje van twijfelachtige aard, dan kan hij hooguit z'n eigen files mollen, en omdat hij geen schrijftoegang heeft tot de files die alle users gebruiken kan het virusje zich niet versprijden.
Als de root nu hetzelfde programmatje ontvangt en opend, dan heb je het opeens over een heel andere situatie.
Het hele systeem ligt voor het proggie open. Het kan andere filetjes infecteren, backdoors installeren, enz.
Da's ook de reden waarom een security-aware sendmail kloon als qmail niet eens mail naar de root verzend.
Daarom zijn er ook niet zoveel linux virussen, als je een normaal linux-systeem goed gebruikt hebben virussen nauwelijks effect..
Pagina: 1