Op dinsdag 08 januari 2002 18:29 schreef RenevdVeen het volgende:
[..]
Meer mensen dan Linux.

Niet waar.
Hoeveel mensen *kiezen* voor Windows? Vrijwel niemand... Ze hebben het omdat het op hun compu stond toen ze die kochten.
Op dinsdag 08 januari 2002 18:48 schreef yonexfreak het volgende:
HOLY SMOKY nog aan toe

ben opeens gedoemd tot kluizenaar

Valt mee... Het zijn niet allemaal OSsen, er zitten ook termen tussen. En van de OSsen in die lijst draait driekwart niet op PCs volgensmij.
pfff wat een lijst zeg.....
en ik maar denken dat de wereld van OS0en stopte bij Windows/linux, unix ongeveer
Unix als OS bestaat niet meer, maar er zijn een hoop OSsen die hetzelfde implementeren (de Unices), zoals bijvoorbeeld: Solaris, AIX, HPUX, IRIX, {Free,Net,Open}BSD, GNU/Linux (licensetechnisch/historisch niet, maar technisch gezien wel).
Op dinsdag 08 januari 2002 19:21 schreef Aaargh! het volgende:
Hmm. op een 20Mhz sparc met 16MB draaide het toch vrij acceptabel (je moet geen zware grafische omgeving installeren natuurlijk, maar OpenWindows draaide toch vrij aardig)
edit: volgens mij was 't toch een 40Mhz bakkie
Solaris is dan ook altijd bedoeld geweest voor Sparc, en niet voor i386. De i386 port zal dan ook aanzienlijk minder aandacht ontvangen bij het ontwikkelen.
Het schijnt in ieder geval dat Solaris op i386 ronduit traag is.
Op dinsdag 08 januari 2002 19:37 schreef stiena het volgende:
En debian op een 486 is ook geen feest. Als je een redelijk progje wil gaan compileren trek je daar al gauw 5 uur voor. Laat staan een kernel
2.2.18 gebakken op mijn 486DX4-100/16MB: 1.5 uur. Valt nog behoorlijk mee dus.
2.4.17 op dezelfde met 12MB ram duurde iets langer: 4 uur
Wat je met die bakjes kunt doen... hangt er vanaf. 486ers gaan van 25 tot 100 mhz, van 4 tot 32 meg ram... scheelt allemaal nogal...
Leuke OSsen om mee te spelen zijn:
GNU/Linux (Open source)
FreeBSD (Open source)
OpenBSD (Open source)
NetBSD (Open source)
BeOS (bepaalde versies gratis)
QNX (gratis)
Solaris is waarschijnlijk nogal aan de zware kant en Minix is erg minimalistisch (meer iets voor een 286 ofzo).
GNU/Linux is in ieder geval gaaf. Ik zou Debian (mijn favoriet) of Slackware aanraden, dit zijn beiden distro's die flexibel, krachtig en wat meer do-it-yourself zijn, kaler installen enzo. Over het algemeen veel geschikter voor zo'n oude computer dan de gemiddelde newbie-gerichte distro.
FreeBSD is ook erg gaaf. Wat kaler en strakker dan GNU/Linux (hoewel dat in vergelijking met Debian en Slack wel meevalt).
OpenBSD en NetBSD zijn nog ruiger, en zijn misschien wat meer aan te raden voor gevorderden.
BeOS en QNX zijn beiden aan te raden als je wat meer desktop-activiteiten wilt proberen.
Ik ben vast nog wat OSsen vergeten, maar deze zijn stuk voor stuk wel leuk en zo ben je in ieder geval even zoet