Toon posts:

hup, hup backup!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier bij een middelgroot bedrijfje (+/- 30 man) een fileserver gebouwd met een raid5 van 258 GB. We willen graag dagelijkse, wekelijkse, en maandelijkse backups ,maken. Als we ervan uitgaan dat we de 258 GB totaal benutten, wat is dan de beste optie voor een back-up systeem, hardwarematig gezien? De fileserver draait op freebsd, maar we wouden een special backupserver inrichten met win2000.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
nog een raid 5 server maar dan in een ander gebouw?

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-03 18:20
dlt loader.

5x70gb compresssed, duurt alleen wel laaaaaaaang.

en je moet per dag je tray verwisselen

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

de meest belangrijke dingen,

saved docs, passwords, klant gegevens, financien, ect.
dat soort dingen is het belgrijkste om dagenlijks een backup van te maken,
en dan kun je wekenlijks en maandelijks de backups wat uitbreiden.

als backup raad ik je ADR aan

Verwijderd

JA uhh de mooiste oplossing 2e computer met grote hd space, dit is echter de dure oplossing. Dan heb je nog de TAPE wordt weer vrij veel gebruikt voor backup de laatste tijd, betrouwbaarheid is erg toegenomen.
GROTE BACKUP TRUC:
Je veranderd in 1 week nooit 286 GB aan data dussssss. Ze zullen vast oude data hebben die eropstaat en wat oude backups enzo. Die zooi brand je met een ghost of zip naar cd. De overige data die echt veranderd neem ik aan zal wel rond de 80 gieg per jaar zitten ofzo. Kopieren naar een andere HD in een andere pc. Denk dat dat het simpelste is. Doe ut bij een bedrijfie waar ik het spul neergezet heb ook zo. Ze zijn harstikke tevree. Kopieren 1 x in de week hun data waarmee gewerkt is naar de backup server. 1x In de maand kom ik 2 uurtjes ff CD's ficke (RW's na 6 maanden 1 x Recordables) harddisk leegkicke enzo. Loopt als een zonnetje in de praktijd valt de data waar echt meegewerkt wordt onwijs mee. Maar ja dat verschilt per bedrijf.
Ik heb echter nog aan een alternatief gedacht, maar dat werd dit bedrijf iets te prijzig: PROMISE heeft hele mooie kleine kassies waar hele mooie hd in gaan met raid >:) en die plug je gewoon met utp in het netwerk en zijn gewoon als pc zichtbaar.
VOOR UT GROTE WERK:
Afbeeldingslocatie: http://www.promise.com/UltraTrak.jpg
VOOR UT KLEINE WERK:
Afbeeldingslocatie: http://www.promise.com/Products/ConnectStor2/CS2.jpg
Met 2x 120 gb schijfen en de mirror optie aan is dit de mooiste backup die je je kan indenken.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
quantum sdlt 220,

kost iets van 34000,-- (euro) absoluut geen geld, kan 'slechts' 110gb native, dus je hebt er dan 2 van nodig..

A wise man's life is based around fuck you

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-04 15:25
Op dinsdag 08 januari 2002 20:33 schreef The_Intersector het volgende:
[...]
Je veranderd in 1 week nooit 286 GB aan data dussssss.
[...]
Toch zal je het moeten backuppen. Maar je moet altijd van het ergste uit gaan (bijv. 50GB gewijzigde bestanden per week).

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je veranderd in 1 week nooit 286 GB aan data dussssss. Ze zullen vast oude data hebben die eropstaat en wat oude backups enzo. Die zooi brand je met een ghost of zip naar cd.
jij wilde 286 GB naar cd branden?

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-03 12:49
een DLT librairy moet dit makkelijk kunnen, dell, ibm etc. hebben deze dingen in de verkoop

gewoon een stuk of 5, 10 weetikhet dlt's erin schuiven en backuppen maar, het wisselen gaat dan automatisch, wel een beetje prijzig maar volgens mij lang geen 34.000€ zoals ik hierboven zag staan

Haal NOOIT een spookrijder in !

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gewoon een mirror-server is geen oplossing. Wat doe je bijvoorbeeld als 1 of andere sukkel per ongeluk belangrijke data weggooit. Als je alleen maar een mirror hebt is die data ook meteen weg op de 2e server.

Naar mijn idee is tape de enige serieuze manier om te backuppen. Dan kun je, als je genoeg tapes hebt, desnoods een paar versies terug gaan als iemand er achter komt dat ie een week geleden een bestand gewist heeft dat ie vandaag weer nodig heeft.

In het bedrijf waar ik werkte (200-250 man) kwam het regelmatig voor dat mensen restores wilden van bestanden die soms weken geleden al gewist waren of overschreven door andere bestanden. Was nooit een probleem zolang je maar genoeg tapes had zodat je ze niet al te snel hoeft te hergebruiken.

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid het is geen mirror server maar gewoon een hd raid die ook in mirror kan draaien, mirrored niks van de server. En dat is nou juist het mooie.
Zijn i.d.d. bij dat soort bedrijven, heb ut zelf ook meegemaakt, dat ze die data van een week terug willen. Dus wat doe je je koopt die grootste van promise, zal ongeveer 1400 tot 2000 piek kosten en dan gewoon 3 of 4 100GB Maxtor schijven in raid 0 der in. Kunnen ze iedere week of iedere dag zelf, of door software automatisch de veel gebruikte mappen kopieren.
WAAR ZAG IEMAND STAAN NAAR CD FIKKE?? Ik ben niet helemaal achterlijk ofzo hoor. JE gaat dat soort hoeveelheden niet naar cd-ficke maar ik de grootste er zal gerust wel een hoop oude niet meer gebruikte, slechts ter documentatie gebruikte, files tussen zitten. Die fick je naar cd ookal is het een aantal gb het staat wel veilig en je hebt veel minder kans op corrupt files. EN GELOOF ME met TAPE is dat zo gebeurd.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

nog even een andere tip.
Zorg dat je op je apparatuur onsite garantie hebt, zodat je in een paar uur weer verder kan.
Crasht een hdd dan zit je zonder (en ben je vaak de data kwijt).
Als je dan ook nog eens twee weken moet wachtne voor een nieuwe heeft dat geen zin natuurlijk.
Pagina: 1