[SACD] Afspelen op PC

Pagina: 1
Acties:
  • 1.172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• baskabas
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-04 12:26
Ik heb dus sinds kort 2 SACD's (Sony DEMO) thuis liggen, maar toen ik ze in de dvd-spelert van mijn PC stopte herkende Windows XP ze als Audio-CD's zonder track's. ;(

Ik weet dat mijn Audigy 24bits/96Khz playback ondersteund, maar de software herkend de schijven niet... sterker nog, ik kan niets over SACD's vinden in de documentatie! |:(

Is er al software die deze schijven herkend? Of is het echt een ander disc-formaat? :?

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:28
SACD is een ander formaat als DVD-Audio of CD-Audio, en kan je dus ook niet in 1 van die 2 afspelen, tenzij de SACD een extra laag bevat met Audio-CD gegevens. Volgens mij kan je ze dan alleen afspelen in CD-ROM spelers, want die kijken door de SACD laag heen.

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Je hebt er idd een sacd speler voor nodig... >:)

Verwijderd

Op dinsdag 08 januari 2002 17:33 schreef hervaz het volgende:
Je hebt er idd een sacd speler voor nodig... >:)
juist, dat is wat de platenmaatschappijen leuk vinden aan SACD t.o.v. dvd-audio. het is nog niet te kopiëren, omdat het niet valt in te lezen met een of ander iets in de pc. ook zit er een watermerk in SACD-schijven die dus het kopiëren tegen gaan.

• Koen_R
Als je geld hebt voor een SACD speler en een stereo die dat een beetje fatsoenlijk kan afspelen, heb je vast ook wel geld om originele (sa)CD's te kopen :)

Tenminste, in de veronderstelling dat SACD alleen iets blijft voor de audiofielen onder ons en niet doorbreekt onder het grote publiek.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25

DarkSide

theres no place like ::1

Als het een hybride SACD is dan moet hij af te spelen zijn in een niet SACD speler, dus cd speler. En dus ook in je cdrom speler lijkt me.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik denk door de beveiliging niet...en 2de hands heb ik al een heel mooie sacd speler van sony qs gezien voor 800 guldens, dus zo duur is het ook niet...

• baskabas
Grrr, jammer... dan zal ik moeten wachten tot mijn receiver binnen is...

Ik heb al een SACD-spelert (Sony NS700p), maar ik vindt 1 ding heel vaag... ik moet die via 6 analoge cinch-stekkers aansluiten op mijn receiver ipv. 1 digitale coax! :?

Krijg je dan geen kwaliteitsverlies? Kan dat niet anders?

Ik heb iig maar een stel high-end kabeltjes bij Conrad gehaald á € 22 per stuk (;(), zodat dat verlies minimaal is...

• Koen_R
Op woensdag 09 januari 2002 10:44 schreef TeknoGecko het volgende:
Grrr, jammer... dan zal ik moeten wachten tot mijn receiver binnen is...

Ik heb al een SACD-spelert (Sony NS700p), maar ik vindt 1 ding heel vaag... ik moet die via 6 analoge cinch-stekkers aansluiten op mijn receiver ipv. 1 digitale coax! :?

Misschien dat de digitale standaard de bitrate van SACD niet aan kan :?

Of misschien vertrouwd Sony liever op z'n eigen DA omzetter dan op die in de versterkers. Want door gebruik te maken van analoge kabels (Waarvan het verlies met goede kabels volgens mij echt te verwaarlozen is) wordt er meteen een analoog signaal doorgegeven aan de versterker. Via de digitale kabel wordt een digitaal signaal gegeven wat daarna nog door een DA omzetter in je versterker moet worden omgezet voordat het naar je speakers kan.

• baskabas
Op dinsdag 08 januari 2002 19:15 schreef wussy het volgende:

[..]

juist, dat is wat de platenmaatschappijen leuk vinden aan SACD t.o.v. dvd-audio. het is nog niet te kopiëren, omdat het niet valt in te lezen met een of ander iets in de pc. ook zit er een watermerk in SACD-schijven die dus het kopiëren tegen gaan.
Ok, maar is de SACD nu ook écht een fysiek andere disc? Niet gelijk aan dvd?
Ik bedoel dan qua lagen en dichtheid ed...
Of is het gewoon een ander bestandssysteem?

In het laatste geval zou het dus via (aspi?) drivers wel leesbaar moeten kunnen zijn! :?
Da's toch net zoiets als Playstation/Dreamcast emuleren?

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 10:44 schreef TeknoGecko het volgende:
[..]
ik moet die via 6 analoge cinch-stekkers aansluiten op mijn receiver ipv. 1 digitale coax! :?
Ja helaas....... Het grootste deel van de SACD/DVD-Audio heeft de 6 analoge uitgangen. Alleen maar ter beveiliging, en dus niet ten behoeve van kwaliteits winst voor de klant.... Yamaha heeft wel een speler uitgebracht die digitaal ALLES afspeelt + reciever die ALLES ontvangt.. dus ook HDCD..... alleen nog geen DTS 96/24......
Jammer dat ie oerlelijk is.......
hier staat bijvoorbeeld een kitje om zelf een sacd player te bouwen..... Met digitale uitgang....
http://www.daisy-laser.com/asd1_1.htm
Op woensdag 23 januari 2002 14:03 schreef TeknoGecko het volgende:
[..]
Ok, maar is de SACD nu ook écht een fysiek andere disc? Niet gelijk aan dvd?
Ik bedoel dan qua lagen en dichtheid ed...
Of is het gewoon een ander bestandssysteem?
SACD is precies gelijk aan DVD(-Audio) qua disc.... grootte (4,7 gig per laag) sector grootte... bestandsysteem (UDF/ISO)...... alleen de directory indeling en bestanden zijn anders.....

• baskabas
Op woensdag 23 januari 2002 15:49 schreef NoiZe het volgende:

[..]

SACD is precies gelijk aan DVD(-Audio) qua disc.... grootte (4,7 gig per laag) sector grootte... bestandsysteem (UDF/ISO)...... alleen de directory indeling en bestanden zijn anders.....
Aha! Dus dan is het in de toekomst zeker mogelijk om SACD's af te spelen op je PC met je DVD spelert... gewoon ff wachten op de software... mooi! :z

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Alleen jammer dan dat het een 1 bits signaal is wat ook nog eens geencodeerd is. Sterkte, Sony en Philips hebben aangekondigd geen SACD spelers te gaan bouwen voor in een PC.
Pagina: 1