ik ben bezig met mijn fanbus, maar nu kwam ik op de vraag of ledjes altijd een weerstandje nodig hebben? Wie weet dit.
ja
Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.
Verwijderd
bij die fanbus wel ja, omdat de spannign te hoog is voor die ledjes, maar het hoeft niet altijd
hangt idd van het voltage af wat er overheen gaat lopen ...
[nutteloosheid]
nutteloze post ... magoed.
[/nutteloosheid]
[nutteloosheid]
nutteloze post ... magoed.
[/nutteloosheid]
Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.
Dat klopt ja, maar weinig mensen weten dat er andere ledjes zijn dan die standaar 5mm krengen.Op dinsdag 08 januari 2002 15:52 schreef el_dudeness het volgende:
nee
er zzijn ook ledjes die dat niet nodig hebben
Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.
Er zijn wel leds met een ingebouwde weerstand. Kun je zo op 12v aansluiten.
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02
Verwijderd
Het antwoord is zowieso nee, ongeacht het type ledje wat je gebruikt.
Het is zo voor de hand liggend dat het flauw is, dat geef ik toe, maar als jij de juiste voedingspanning hebt (dus die spanning welke het ledje vraagt) dan heb je geen weestand nodig.
Het is zo voor de hand liggend dat het flauw is, dat geef ik toe, maar als jij de juiste voedingspanning hebt (dus die spanning welke het ledje vraagt) dan heb je geen weestand nodig.
Is dus niet waar..Op dinsdag 08 januari 2002 15:58 schreef hezik het volgende:
Een ledje is nog steeds niet spanningsgestuurd, maar stroomgestuurd. Dat wil zeggen dat er een bepaalde stroom nodig is om het ding te laten branden..
Een weerstand zorgt dan voor de juiste stroom (en inderdaad, in sommige leds zit deze al ingebakken!)
Verder werkt het ding ook als standaard diode, en dat betekend ook dat zonder weerstand de stroom in principe veel te hoog op kan lopen zodat het ding doorbrand!
offtopic:
Waarom is er hier geen elektronica forum?
stroom is bij standaard leds 20mA.
Als ik het helemaal goed heb. Maakt de spanning dan niet uit ?
BV als ik 50V heb, en ik zet de juiste weerstand voor het LEDje ... gaat ut dan goed ? (wel met maar 20mA natuurlijk)
Heb geen regelbare voeding, anders had ik het wel ff getest
BV als ik 50V heb, en ik zet de juiste weerstand voor het LEDje ... gaat ut dan goed ? (wel met maar 20mA natuurlijk)
Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.
Verwijderd
ROFLOp dinsdag 08 januari 2002 16:05 schreef TheDarkLord666 het volgende:
en jah een electroforum was wel handig geweest idd....
Ik stel een LED meestal in op 7,5 mA. 20 mA is wat veel.
voor wat meer theorie zie ook:
[topic=367270]
[topic=367270]
Je kan idd een led aan een 50V voeding hangen, als je er maar een weerstand tussen hangt die hoog genoeg is (ongeveer 10 kOhm)Op dinsdag 08 januari 2002 16:05 schreef TheDarkLord666 het volgende:
edit:
Waarom reply-en anderen sneller dan ik?
Waarom reply-en anderen sneller dan ik?
Stekkel: datasheets zeggen heel wat anders ... dwz degene die ik las op conrad.nlOp dinsdag 08 januari 2002 16:12 schreef stekkel het volgende:
Ik stel een LED meestal in op 7,5 mA. 20 mA is wat veel.
[topic=367270]
En die gast van de electro zaak waar ik altijd heenga vertelde mij ook dat ze op 20mA lopen ...
Ik heb gewoon speciale 12 volt ledjes als kastverlichting aan de buitenkant, gelijk op 12 volt. Ze hebben een ingebouwde weerstand en zijn oa bij Conrad te koop. Zijn trouwens wel een stuk duurder, nl. 1 gulden per stuk ipv 10-20 cent per stuk.
hmm .. 1piek valt nog mee ...
maarja, 1 ledje + 1 weerstandje is 50cent ofzo.
Maar het scheelt wel solderen, en als je daar niet goed in bent ...
van op 9v ontploft ie echt niet ...
Op 12v(op ATX voeding) gaattie even heel snel, heel fel branden
maarja, 1 ledje + 1 weerstandje is 50cent ofzo.
Maar het scheelt wel solderen, en als je daar niet goed in bent ...
dan was het vast geen 20mA ook ...Een 5mm ledje op 9V geeft een leuke explosie.
(uit ervaring )
van op 9v ontploft ie echt niet ...
Op 12v(op ATX voeding) gaattie even heel snel, heel fel branden
Je kunt zelfs een led op de 220V hangen.. Door een grote weerstand gaat er dus weinig stroom lopen..Op dinsdag 08 januari 2002 16:14 schreef hellfire_ultd het volgende:
Je kan idd een led aan een 50V voeding hangen, als je er maar een weerstand tussen hangt die hoog genoeg is (ongeveer 10 kOhm)
OK, correctie: het ligt een beetje aan de toepassing. Wanneer je de led alleen gebruikt als signaalled dan is het vaak niet prettig dat die dingen heel vel branden, vandaar dat ik vaak 7,5 mA gebruik.Op dinsdag 08 januari 2002 16:17 schreef TheDarkLord666 het volgende:
[..]
Stekkel: datasheets zeggen heel wat anders ... dwz degene die ik las op conrad.nl
En die gast van de electro zaak waar ik altijd heenga vertelde mij ook dat ze op 20mA lopen ...
Voor fietsverlichting e.d. zou ik er ook meer stroom doorheen jasssen.
volgens mij kon een 220v juist niet ... dwz netspanning 220v
daar had je iets van een "special" schakeling voor nodig ofzo ... althans dat heppik me laten vertellen.
Diodes kun je dan wel weer direct op 220v zetten, die heppik nl ook
daar had je iets van een "special" schakeling voor nodig ofzo ... althans dat heppik me laten vertellen.
stekkel:
aha ... da's idd wat anders.
Ik vindt het juist kewl, beetje felle leds.
Hoger pats gehalte op LAN parties
aha ... da's idd wat anders.
Ik vindt het juist kewl, beetje felle leds.
Hoger pats gehalte op LAN parties
offtopic:
hoop dat ik me LCD VOOR 8 feb. binnen heb.
NOG hoger pats gehalte, ben dan waarschijnlijk de enige met een ge-kees-modde kast op die LAN party
hoop dat ik me LCD VOOR 8 feb. binnen heb.
NOG hoger pats gehalte, ben dan waarschijnlijk de enige met een ge-kees-modde kast op die LAN party
um... LED = Light Emitting DIODEOp dinsdag 08 januari 2002 16:27 schreef TheDarkLord666 het volgende:
als je een LED (met een grote weerstand) aan 220 wissel
hangt, dat werkt wel, alleen gaat ie knipperen op 50Hz.
(zie je bijna niet)
ik vind het maar waus wat jullie allemaal posten
vroeger toen ik een jaar of 10 of elf was zat ik altijd met een 12volt travo te kloten en alles wat electronisch was erop aansluiten
die shit kan allemaal best wat hebben hoor,
standaard ledjes branden met gemak een uur op 12v
de goedkope oplossing is wel een weerstandje ervoor, maarja dat is natuurlijk minder spannend
vroeger toen ik een jaar of 10 of elf was zat ik altijd met een 12volt travo te kloten en alles wat electronisch was erop aansluiten
die shit kan allemaal best wat hebben hoor,
standaard ledjes branden met gemak een uur op 12v
de goedkope oplossing is wel een weerstandje ervoor, maarja dat is natuurlijk minder spannend
BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.
Heeft het te maken met een extra diode die er voor zorgt dat er geen sperspanning van 220V * 1.41 over de LED staat.Op dinsdag 08 januari 2002 16:27 schreef TheDarkLord666 het volgende:
De 20 mA houdt volgens mij de maximale stroom door een ledje heen. Ik heb het weleens getest door middel van verschillende weerstandjes, maar 10 mA door een led heen geeft een duidelijke zichtbaarheid van de led.
@lfire_ultd:
ja dat weet ik ... maar een diode was toch iets anders als een LIGHT EMITTING diode ?
Hoe heten die dingen dan ?
@MAD-COW:
ja maar met wat voor stroom dan ?
@Stekkel:
vooooooooooooooooooooooom
zo over me heen ...
die snap ik nie ...
@PEP-82:
dat zou best wel eens kunnen.
@SH007:
hmmm ... kannook.
niet echt zin om zo'n datasheet op te zoeke.
ja dat weet ik ... maar een diode was toch iets anders als een LIGHT EMITTING diode ?
Hoe heten die dingen dan ?
@MAD-COW:
ja maar met wat voor stroom dan ?
@Stekkel:
zo over me heen ...
die snap ik nie ...
@PEP-82:
dat zou best wel eens kunnen.
@SH007:
hmmm ... kannook.
niet echt zin om zo'n datasheet op te zoeke.
Op dinsdag 08 januari 2002 16:41 schreef TheDarkLord666 het volgende:
@Stekkel:
zo over me heen ...
die snap ik nie ...
OK, uitleg:
In voorwaardse spanning loopt er stroom door de weerstand en de LED en zal de spanning over de LED bij 20 mA ongeveer 2,1 V bedragen.
In sperspanning loopt er geen stroom door de LED aangezien de diode in sper staat en zal er dus ook geen stroom de weerstand lopen. Het gevolg is dat de volledige spanning van 311 V (220V wisselspanning is een 50 Hz sinus met een amplitude van 311 V, 220 staat dus voor de effectieve spanning) over de LED staat en daardoor kan de LED doorslaan en kapot gaan.
In zo'n geval is het dus handig om parrallel aan de LED een diode te zetten die doorlaat wanneer de LED in sper staat zodat er wel stroom door de weerstand loopt en de sperspanning over de LED gelijk wordt aan de doorlaatspanning over de diode te weten 0,6 V. Zo blaas je de LED niet op.
Snap je het NU?
Een elektrotechniek forum zou inderdaad wel leuk zijn voor dit soort onderwerpen
yep ... denk ik
Alle halfgeleiders stralen licht uit. (Gewoon silicium in een zo kleine mate dat je dat niet ziet. daarnaast zit ie ook nog in een plastic/ceramisch pakje.
Daarnaast heeft elke halfgeleider een bepaalde spanningsval. Gewone diodes ongeveer 0,7V en leds iets meer. Doordat deze spanning dus vast ligt moet de stroom worden begrensd, omdat deze anders veel te hoog wordt. Normaal gesproken is die stroom 15-20mA, m.u.v. low-current leds, die maar 1-3mA gebruiken.
Een uitzondering is de al eerder genoemde led met ingebouwde weerstand natuurlijk.
De groote van de weerstand die je in serie met de led moet zetten bepaal je als volgt met de drie basisgegevens: Spanning waarop je je ledje wilt laten branden (Uin), spanningsval over de led (Uled) en de stroom door de led (Iled).
De spanning die over de weerstand staat is gelijk aan de voeding min de spanning over het ledje:
Uin - Uled = Uweerstand
Vervolgens bepaal je de groote van de weerstand met de wet van ohm:
Uweerstand / Iled = Rweerstand
Nog even wat tips:
- Led's zijn diodes en hebben dus een polariteit. De kathode is kort (k=k) en de anode lang. (Mocht je niet weten wat een kathode of anode is: de hulprege is KNAP: Kathode Negatief, Anode Positief). Doet je ledje het dus niet, draai hem dan eens om.
-Bij het vervangen van bijv. een HDD ledje hoef je je in principe geen zorgen te maken om het weerstandje, die zit on-board. Omdat blauwe leds een vrij hoge spanningsval hebben is er altijd een kleine kans dat ze het gewoon niet doen of niet erg helder branden. Je zou dan eventueel het weerstandje dat eraan zit kunnen vervangen, mits je kunt SMD-solderen
-Je kan geen twee leds volledig parallel zetten. Led's zijn namelijk nooit helemaal gelijk en dan zal de stroom die er loopt door de een veel groter zijn dan de ander. Geef elk ledje dus z'n eigen weerstandje.
Zo, en nu ff Phreak waarschuwen dat ie dit in de led-faq kan plakken
[edit]
Beetje te langzaam, maar ik heb meer info
trouwens, ik raad het af om een ledje op 220V~ aan te sluiten, da's alleen maar gevaarlijk, en daarnaast wordt er een behoorlijk vermogen opgestookt door de weerstand, die moet dus ook groter (en dus duurder) zijn.
[edit2]
ff wat aanpassingen gedaan
Daarnaast heeft elke halfgeleider een bepaalde spanningsval. Gewone diodes ongeveer 0,7V en leds iets meer. Doordat deze spanning dus vast ligt moet de stroom worden begrensd, omdat deze anders veel te hoog wordt. Normaal gesproken is die stroom 15-20mA, m.u.v. low-current leds, die maar 1-3mA gebruiken.
Een uitzondering is de al eerder genoemde led met ingebouwde weerstand natuurlijk.
De groote van de weerstand die je in serie met de led moet zetten bepaal je als volgt met de drie basisgegevens: Spanning waarop je je ledje wilt laten branden (Uin), spanningsval over de led (Uled) en de stroom door de led (Iled).
De spanning die over de weerstand staat is gelijk aan de voeding min de spanning over het ledje:
Uin - Uled = Uweerstand
Vervolgens bepaal je de groote van de weerstand met de wet van ohm:
Uweerstand / Iled = Rweerstand
Nog even wat tips:
- Led's zijn diodes en hebben dus een polariteit. De kathode is kort (k=k) en de anode lang. (Mocht je niet weten wat een kathode of anode is: de hulprege is KNAP: Kathode Negatief, Anode Positief). Doet je ledje het dus niet, draai hem dan eens om.
-Bij het vervangen van bijv. een HDD ledje hoef je je in principe geen zorgen te maken om het weerstandje, die zit on-board. Omdat blauwe leds een vrij hoge spanningsval hebben is er altijd een kleine kans dat ze het gewoon niet doen of niet erg helder branden. Je zou dan eventueel het weerstandje dat eraan zit kunnen vervangen, mits je kunt SMD-solderen
-Je kan geen twee leds volledig parallel zetten. Led's zijn namelijk nooit helemaal gelijk en dan zal de stroom die er loopt door de een veel groter zijn dan de ander. Geef elk ledje dus z'n eigen weerstandje.
Zo, en nu ff Phreak waarschuwen dat ie dit in de led-faq kan plakken
[edit]
Beetje te langzaam, maar ik heb meer info
trouwens, ik raad het af om een ledje op 220V~ aan te sluiten, da's alleen maar gevaarlijk, en daarnaast wordt er een behoorlijk vermogen opgestookt door de weerstand, die moet dus ook groter (en dus duurder) zijn.
[edit2]
ff wat aanpassingen gedaan
Verwijderd
hihi lachen is dat dat gezeik over ledjes hier maar nu ff de waarheidOp dinsdag 08 januari 2002 15:58 schreef hezik het volgende:
Het antwoord is zowieso nee, ongeacht het type ledje wat je gebruikt.
nee ledjes hebben zowiezo geen weerstand
alleen ald de voedings bron een hoger stroom sterkte heeft als die die gespecificeerd is voor het ledje dus ff voorbeeld
je hebt een ledje wat op 3 volt en 35 mA werkt maar hij komt op een voeding die 3 volt met 2 Ah dan moet er een weerstandje tussen en natuurlijk als de spanning te hoog wordt om het voltage naar beneden te krijgen
maar anders is het niet nodig meeste ledjes kunne het tegenwoordig makkelijk hebben zolang je met de spanning en stroomsterkte maar niet over die van de specs van het ledje heen komt
Stel het voor in LA (lieve Adjes)Op dinsdag 08 januari 2002 16:04 schreef Limhes het volgende:
offtopic:
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh
Nee, als je 0.7v (vaak tussen de 20mA en 50mA) op een standaard led zet werkt deze perfect en heb je geen weerstand nodig.
Echter om deze spanning te verkrijgen heb je vaak wel een weerstand nodig.
Echter om deze spanning te verkrijgen heb je vaak wel een weerstand nodig.
Voor de duidelijkheid, dit is dus de weerstand die je voor het LEDje moet plaatsen om hem op de gewenste spanning en stroomsterkte te laten werken, niet de weerstand van het LEDje zelf.Op dinsdag 08 januari 2002 17:39 schreef AcouSE het volgende:
De groote van de weerstand bepaal je als volgt met de drie basisgegevens: <knip>
Verwijderd
Sjesus, als je ergens misleidend mee kan zijn is het wel met deze onzin.Op dinsdag 08 januari 2002 17:45 schreef Tijn_3d het volgende:
[..]
hihi lachen is dat dat gezeik over ledjes hier maar nu ff de waarheid
alleen ald de voedings bron een hoger stroom sterkte heeft als die die gespecificeerd is voor het ledje dus ff voorbeeld
je hebt een ledje wat op 3 volt en 35 mA werkt maar hij komt op een voeding die 3 volt met 2 Ah dan moet er een weerstandje tussen en natuurlijk als de spanning te hoog wordt om het voltage naar beneden te krijgen
maar anders is het niet nodig meeste ledjes kunne het tegenwoordig makkelijk hebben zolang je met de spanning en stroomsterkte maar niet over die van de specs van het ledje heen komt
als je een 3v ledje op een 3 volt voeding aansluit, met welk maximaal amperage dan ook, dan hoeft er geen weerstand voor want dan zou je immers ook de ledspanning weer verkagen. onzin dus.
vervolgens hoe bedoel je nou weer een voeding van 3 volt en 2 Ah???? Ah staat voor ampere-uur en is een capaciteit van o.a. een accu
ook al was dat laatste een spelfout en bedoelde je gewoon 2 ampere was je theorie nog niet juist.
post aub alleen als je het zeker weet en refereer aan databladen of vakkennis. met dit soort troep werk je alleen maaar in de hand dat de wat mindergefortuneerde tweakertjes onder ons steeds weer nieuwe ledjes en zo moeten kopen van hun zakgeld
/me pakt ze gelukkig uit de grote bak met ledjes op de zaak
Op dinsdag 08 januari 2002 19:48 schreef roalte.nl het volgende:
[..]
Sjesus, als je ergens misleidend mee kan zijn is het wel met deze onzin.
als je een 3v ledje op een 3 volt voeding aansluit, met welk maximaal amperage dan ook, dan hoeft er geen weerstand voor want dan zou je immers ook de ledspanning weer verkagen. onzin dus.
Ahum, niet helemaal mee eens. Een LED is een diode en die zijn nou eenmaal stroomgestuurd. De PN junctiespanning is afhankelijk van de stroom die je er door stuurt. Wanneer je daar 3 V over zet dan gaat door de LED een stroom die correspondeerd met een junctiespanning van 3 V en dat zal dan een hele hoge stroom zijn -> plof. Wanneer dit niet gebeurd betekend dat dat je 3V voeding slecht is en deze een hoge interne weerstand heeft.
Dus meneer roalte (plaatsgenoot) sla de theorie er nog maar eens op na voordat je ongefundeerde meningen geeft.
edit:
linkje naar specsheet van een LED, kijk vooral naar het grafiekje forward current vs forward voltage.
http://www.liteon.com.tw/OPTO/SPEC/DATABOOK.NSF/PASN/DS-20-92-0064/$file/10223.pdf
linkje naar specsheet van een LED, kijk vooral naar het grafiekje forward current vs forward voltage.
http://www.liteon.com.tw/OPTO/SPEC/DATABOOK.NSF/PASN/DS-20-92-0064/$file/10223.pdf
OK, ff aangepastOp dinsdag 08 januari 2002 19:31 schreef as4Raven het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid, dit is dus de weerstand die je voor het LEDje moet plaatsen om hem op de gewenste spanning en stroomsterkte te laten werken, niet de weerstand van het LEDje zelf.
Ik zal mezelf van commentaar onthouden op 2 opmerkingen na:
1. Mensen die niet weten waar ze het over hebben kunnen beter hun mond houden.
2. Stekkel is 100% right. Ook elektrostudent?
AcouSE is trouwens ook goed bezig.
2. Stekkel is 100% right. Ook elektrostudent?
Fun while it lasted: World Community Grid!
Yep, Elektrotechniek aan de Universiteit Twente.Op woensdag 09 januari 2002 12:23 schreef scorpionv het volgende:
Ik zal mezelf van commentaar onthouden op 2 opmerkingen na:
2. Stekkel is 100% right. Ook elektrostudent?AcouSE is trouwens ook goed bezig.
Stekkel is niet 100% right, maar 98% ofzo:
Wanneer je een ledje aansluit op een spanning waarbij er een hele hoge junctiestroom loopt, gaat de vervangingsweerstand dus omlaag en gaat naast de Ri van de voeding ook de weerstand van eventuele kabels meetellen. Ik durf wel een ledje op een goeie 3V voeding aan te sluiten en er van tevoren op te wedden dat ie niet ploft.
Stekkel: don't take this personal, ik had dit normaal gesproken gewoon voor me gehouden omdat het in principe miereneuken is... maar ja, scorpionv kwam met die 100% aanzetten
[edit]
Wanneer je een ledje aansluit op een spanning waarbij er een hele hoge junctiestroom loopt, gaat de vervangingsweerstand dus omlaag en gaat naast de Ri van de voeding ook de weerstand van eventuele kabels meetellen. Ik durf wel een ledje op een goeie 3V voeding aan te sluiten en er van tevoren op te wedden dat ie niet ploft.
Stekkel: don't take this personal, ik had dit normaal gesproken gewoon voor me gehouden omdat het in principe miereneuken is... maar ja, scorpionv kwam met die 100% aanzetten
[edit]
Hee, dat stond er net nog niet... dan is alles ok, ik ben altijd te vinden voor een beetje sucking-up!Op woensdag 09 januari 2002 12:23 schreef scorpionv het volgende:
[..] AcouSE is trouwens ook goed bezig.
lol
't klopt wel wat je schrijft.. (maar het gaat nu wel behoorlijk diep over 't simpele 'ledjes aansluiten')Op woensdag 09 januari 2002 12:31 schreef AcouSE het volgende:
Ik durf wel een ledje op een goeie 3V voeding aan te sluiten en er van tevoren op te wedden dat ie niet ploft.
Anyway.. Voor de gemiddelde case-modder lijkt het me toch slimmer om er altijd maar een weerstand voor te zetten..
Op woensdag 09 januari 2002 12:31 schreef AcouSE het volgende:
Stekkel is niet 100% right, maar 98% ofzo:
maar ben wel benieuwd hoe het nou precies zit. De weerstand van de kabels zal denk ik heel weinig zijn, 0,01 Ohm of zo?
Wanneer ik er van uit ga (aanname) dat een LED bij 100 mA kapot gaat en de spanning over de LED dan zeg maar 2.5 V is (aanname) dan missen we 0,5 V. bij 100 mA betekend dat dus dat er 5 Ohm weerstand is. Waarschijnlijk is dit voornamelijk de impedantie van de LED, toch?
Nu ben ik benieuwd (heb geen naslagwerken bij de hand) Hoe je de impedantie van een LED uitrekend en wat de relatie is met de stroom door een LED.
De onderste steen moet boven
Best wel[..]
Leuk hè![]()
(deze tu/e informatica student speelt in zijn vrije tijd ook wel eens met wat electro spulletjes)
Kennelijk nog niet zo lang, want een ledje op 50V kun je beter met een regulator(7805) oplossen dan een weerstand van pak 'm beet 10K. wel nog even een weerstandje van 100 Ohm in serie zetten voor de stroom.Op woensdag 09 januari 2002 12:52 schreef hellfire_ultd het volgende:
[..]
Best wel
(deze tu/e informatica student speelt in zijn vrije tijd ook wel eens met wat electro spulletjes)
Prutser....
There are 10 kinds of people: Those who understand binary and those who don't.
Hmm.. En ik zou een 7805 weer niet op 50V hangen!Op woensdag 09 januari 2002 14:24 schreef Spawn het volgende:
Kennelijk nog niet zo lang, want een ledje op 50V kun je beter met een regulator(7805) oplossen dan een weerstand van pak 'm beet 10K. wel nog even een weerstandje van 100 Ohm in serie zetten voor de stroom.
Okay, het ging meer om het idee, dat je een ledje niet op zo'n manier als hellfire_ultd beschrijft aansluit, bovendien gaat die regulator tot 48V, en een ledje trekt niet zoveel.Op woensdag 09 januari 2002 14:26 schreef Twynn het volgende:
[..]
Hmm.. En ik zou een 7805 weer niet op 50V hangen!
Wie is hier de prutser?Op woensdag 09 januari 2002 14:24 schreef Spawn het volgende:
[..]
Kennelijk nog niet zo lang, want een ledje op 50V kun je beter met een regulator(7805) oplossen dan een weerstand van pak 'm beet 10K. wel nog even een weerstandje van 100 Ohm in serie zetten voor de stroom.
Prutser....
Beetje veel onnodige componenten voor een simpel probleem.
U bent hier de zwakste schakel.
De oplossing weerstand LED is toch de beste oplossing, ook bij 50V !Op woensdag 09 januari 2002 14:44 schreef Spawn het volgende:
[..]
Okay, het ging meer om het idee, dat je een ledje niet op zo'n manier als hellfire_ultd beschrijft aansluit, bovendien gaat die regulator tot 48V, en een ledje trekt niet zoveel.Iemand die zegt TU/E te doen die zo'n oplossing verzint, doet mij afgrijzen. Hopelijk gaat ie na zijn 'studie' iets doen wat NIETS met electrotechniek te maken heeft. No flame intended...
Welk beroep heeft U trouwens als ik vragen mag?
Welke van de twee componenten die ik noemde zijn overbodig?Op woensdag 09 januari 2002 14:45 schreef stekkel het volgende:
[..]
Wie is hier de prutser?
Beetje veel onnodige componenten voor een simpel probleem.
U bent hier de zwakste schakel.
Aha, ik zie het al een Yoko fan...
De spanningsregulator voor een LED natuurlijkOp woensdag 09 januari 2002 14:48 schreef Spawn het volgende:
[..]
Welke van de twee componenten die ik noemde zijn overbodig?
Aha, ik zie het al een Yoko fan...
Het verbaast me dat je geen tantaaltjes + MKT + vette elco's om je 7805 zet voor een nog mooiere spanning op je LED
En wat betreft YOKO, ik moet hierop ontkennend antwoorden. (ik heb een zelf gemaakte quad 405 (gemodificeerd))
Je verwardt audio met licht, voor een LED boeit een schone spanning niet. Voor opamps in de audio zijn spanningregulators ideaal.
Ik haalde Yoko aan, om aan te geven dat die fabrikant bekend stond om het weglaten van 'overbodige' componenten zoals kortsluitspanning beveiling voor speakers bijvoorbeeld. Dat het bedrijf alzijnde niet meer bestaat in Nederland zegt al genoeg lijkt mij.Op woensdag 09 januari 2002 14:55 schreef stekkel het volgende:
[..]
De spanningsregulator voor een LED natuurlijk
Het verbaast me dat je geen tantaaltjes + MKT + vette elco's om je 7805 zet voor een nog mooiere spanning op je LED
En wat betreft YOKO, ik moet hierop ontkennend antwoorden. (ik heb een zelf gemaakte quad 405 (gemodificeerd))
Je verwardt audio met licht, voor een LED boeit een schone spanning niet. Voor opamps in de audio zijn spanningregulators ideaal.
Die oplossing die ik aandroeg is juist een sjieke, bovendien tegen overspanning beveiligd. Of riskeer jij liever een multi-color led van fl 10,95 toe aan een weerstand van 100K met 20% tolerantie?
Dit boeit niet, je stelt een LED toch niet in op zijn maximale stroom. Bovendien heb je nog meer componenten nodig om je 7805 werkend te krijgen. Voordat je gaat reguleren is het wel prettig dat de ingangsspanning 8V is. (In het kader van sjieke oplossingen)Op woensdag 09 januari 2002 15:01 schreef Spawn het volgende:
[..]
Die oplossing die ik aandroeg is juist een sjieke, bovendien tegen overspanning beveiligd. Of riskeer jij liever een multi-color led van fl 10,95 toe aan een weerstand van 100K met 20% tolerantie?
Wanneer een weerstand kapot gaat gaat de weerstand in het algemeen naar oneindig dus je LED is gelijk beveiligd.
De enige beveiliging die wel zin heeft is in het geval van wisselspanning. Je plaatst dan parrallel een diode in sper t.o.v. de LED. zie mijn eerdere post.
Toleranties van 20% zijn dus niet erg. En wanneer je dat wel een probleem vindt dan pak je toch gewoon 1% weerstanden.
By the way, ik zie dat je IT-specialist bent, op welk terrein als ik vragen mag? Ik ben er namelijk ook een
Joh, neem jij lekker een weerstand. Maar niet gaan huilen als de spanning fluctueert...Op woensdag 09 januari 2002 15:10 schreef stekkel het volgende:
[..]
Dit boeit niet, je stelt een LED toch niet in op zijn maximale stroom.
Wanneer een weerstand kapot gaat gaat de weerstand in het algemeen naar oneindig dus je LED is gelijk beveiligd.
Wat maakt het nou uit dat deze fluctureerd. De spanning wordt hooguit lager maar bij een zwaarbelaste voeding zal je een keer een 10% lagere spanning krijgen -> 45V i.p.v. 50 V. bij instelling van 10 mA (50-2,1)/0.01 = 4790 Ohm weerstand gaat de stroom naar 9mA.Op woensdag 09 januari 2002 15:15 schreef Spawn het volgende:
[..]
Joh, neem jij lekker een weerstand. Maar niet gaan huilen als de spanning fluctueert...
De intensiteit van een standaard LED gaat dan naar 90% t.o.v. de oorspronkelijke instelling.
Dat vind ik een overkomelijk probleem.
Verwijderd
lmaoOp dinsdag 08 januari 2002 16:05 schreef TheDarkLord666 het volgende:
pats
dag ledje
Bedankt voor de moeite die je in deze reply gestoken hebt, het getuigt van veel kennis/ervaring/kunde.Op woensdag 09 januari 2002 15:51 schreef betweter het volgende:
[..]
lmao
pats
dag ledje
Verwijderd
11K 5 Watt(4,4W berekend)Op dinsdag 08 januari 2002 16:24 schreef Twynn het volgende:
[..]
Je kunt zelfs een led op de 220V hangen.. Door een grote weerstand gaat er dus weinig stroom lopen..
Als ie rookt, heeft ie een weerstand nodig. Je kunt twee ledjes op 5 volt aansluiten in serie. -----|>|---|>|------
OK, dan hier een oplossing voor 220V zonder vette weerstand:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| D1
--|>--------------- +310V
| | |
= C1 | LED
| [] R1 |
| | C
| | /
| +--B-| T1
| | \ E
| [] R2 [] R3
| | |
-----+----+------+ GND
C1: 10uF 350V (kan weggelaten worden)
R1: 400k
R2: 20k
R3: 1 k
T1: NPN die 310 V CE spanning 15 ma Ic aan kan (BF259 komt in de buurt neem dan voor de zekerheid een collectorweerstand van 2k op. Er zullen ongetwijfelt betere types zijn.) |
Verwijderd
kun je me dat een beetje simpeler uitleggen?Op woensdag 09 januari 2002 18:07 schreef stekkel het volgende:
OK, dan hier een oplossing voor 220V zonder vette weerstand:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18D1 --|>--------------- +310V | | | = C1 | LED | [] R1 | | | C | | / | +--B-| T1 | | \ E | [] R2 [] R3 | | | -----+----+------+ GND C1: 10uF 350V (kan weggelaten worden) R1: 400k R2: 20k R3: 1 k T1: NPN die 310 V CE spanning 15 ma Ic aan kan (BF259 komt in de buurt neem dan voor de zekerheid een collectorweerstand van 2k op. Er zullen ongetwijfelt betere types zijn.)
zou in m'n glazen kast zo'n effectje willen maken zoals met die glowpads dus achteraan LEDjes instoppen (gaat dit lukken in een glazen plankje van zo'n 4mm dik) door kleine gaatjes te graveren
zou die dan op het lichtnet willen aansluiten
zal volgens mij een mooi effectje geven
DAMN YOU TWEAKERS YOU GIVE ME TOO MANY IDEAS!
ik moet stoppen met op zulke projectjes te komen of ik ga nog helemaal bankroet
Ik raad je sterk af om die schakeling hierboven te gebruiken. Want hoewel die ongetwijfeld functioneel is, is 'ie niet zo veilig. Dan kun je beter gewoon 5 of 12V uit je PC halen, of anders een simpel netadaptertje gebruiken.
Enneh, bankroet? Vast niet. Die schakeling hierboven kost niet meer dan wat ik aan muntgeld in m'n broekzak heb zitten.
Enneh, bankroet? Vast niet. Die schakeling hierboven kost niet meer dan wat ik aan muntgeld in m'n broekzak heb zitten.
Verwijderd
Ach kijk hier even voor een 220 en 230 Volt LED
http://www.circuitsonline.f2s.com/circuits/view.php?cat=lichteffecten&sch=11
http://www.circuitsonline.f2s.com/circuits/view.php?cat=lichteffecten&sch=11
Verwijderd
dat vraag ik mij nou ook af nu word alles maar in OCM gedumpt en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling want een LED opzich is geen CM opzich. Misschien ff topic in LA openenen???Op dinsdag 08 januari 2002 16:04 schreef Limhes het volgende:
offtopic:
Is al vaker over gediscussieerd, maar valt EL ( voorlopig nog) onder OCM.
Wanneer je een 12 v hebt moet je inderdaad dat schema niet gaan bouwen, het was een reactie op 220V spanning. De link naar dat andere schema van Moria zal ongetwijfeld beter zijn aangezien ik mijn schema ter plekke uit mijn duim had gezogen en er niet erg diep over nagedacht had
.
Verwijderd
ik bedoel dus niet m'n pc-case maar een glazen KAST weet je wel met modelauto's in dus kan ik ook niet aan m'n PC-voeding halenOp maandag 14 januari 2002 08:12 schreef AcouSE het volgende:
Ik raad je sterk af om die schakeling hierboven te gebruiken. Want hoewel die ongetwijfeld functioneel is, is 'ie niet zo veilig. Dan kun je beter gewoon 5 of 12V uit je PC halen, of anders een simpel netadaptertje gebruiken.
netadaptertje kan wel lukken
heb nog eentje liggen denk ik
maar gaan m'n plankjes niet breken als ik daar een gaatje ofzo inmaak om een LEDje in te stoppen en daar die modelauto's nog op?
stuk of 4 per plank dus ruim genomen een kilo gewicht over 70cm verspreid
Verwijderd
Goei vraag, 't is wel een beetje offtopic maar misschien niet ongewenst??Op dinsdag 08 januari 2002 16:04 schreef Limhes het volgende:
offtopic:
Moderators?
Verwijderd
zit die weerstand er nog niet tussen.... erg veel weerstand tegen de weerstand zullen we maar zeggen...
Keep it simple: een weerstand is voor dit soort gevallen de eerste keuze voor de stroombegrenzing door de LED.
En de 7805 zou ik ook geen 50V geven, moet ie 45V verwerken over zijn "rug". Zou wel eens over de specs gaan, anders al heel snel over zijn dissipatie grenzen (als het een kleine is). Lol....die 7805 bleek maar een voorbeeld.
Elektronika-forum; prima idee!
Keep it simple: een weerstand is voor dit soort gevallen de eerste keuze voor de stroombegrenzing door de LED.
En de 7805 zou ik ook geen 50V geven, moet ie 45V verwerken over zijn "rug". Zou wel eens over de specs gaan, anders al heel snel over zijn dissipatie grenzen (als het een kleine is). Lol....die 7805 bleek maar een voorbeeld.
Elektronika-forum; prima idee!
Verwijderd
ouwe 
(of er 1tje kopen)
gwoon naar de dichstbijzijnde computerzaak gaan en daar vragen of ze een oude floppykabel over hebbenOp maandag 29 april 2002 00:07 schreef master-ralph17 het volgende:
weet iemand waar je flatcables kan kopen weet zo iemand wat ik bedoel het is bedoelt voor ledjes
(of er 1tje kopen)
Mensen: In principe is een led ook een weerstand(je) 
Dus dan is het antwoord ja
Maar
Dus dan is het antwoord ja
Maar
Dit slaat ook weer werkelijk nergens op: een tweakers heeft nog een oude 368-er staat ofzoOp maandag 29 april 2002 00:48 schreef _AscII_ het volgende:
ouwe
[..]
gwoon naar de dichstbijzijnde computerzaak gaan en daar vragen of ze een oude floppykabel over hebben
(of er 1tje kopen)
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Verwijderd
dat slaat nergens op...(nofi)Op maandag 29 april 2002 01:02 schreef LauPro het volgende:
Mensen: In principe is een led ook een weerstand(je)
en led is in principe een diode. (staat duidelijk uitgelegd in dit topic en en de FAQ)
de persoon in kwestie blijkbaar niet (anders hatie er niet naar gevraagd neem ik aan)Maar
[..]
Dit slaat ook weer werkelijk nergens op: een tweakers heeft nog een oude 368-er staat ofzo
Supergeleiding bij kamertemperatuur?Op dinsdag 08 januari 2002 17:45 schreef Tijn_3d het volgende:
[..]
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
Oud topic omhoog geschopt.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()