Ik wil met meerder ADSL lijnen de internet verbinding van ons netwerk verhogen. Hoe kan ik dan het beste organiseren?
Verwijderd
Aansluiten en load balancing doen. Onthoud echter wel, je kan de ADSL lijnen niet gaan koppelen zeg maar. Dus niet 5x 1 Fast ADSL = 5 Mbit down. Je hebt dan 5 losse Mbits down. Met een load balancing kan je kijken welke lijnen er bezig zijn en zal die dus gaan werken op een lege lijn.
Of het snelheid bied, ik weet het niet. Misschien moet je (indien het werk is, of je veel geld hebt) gaan denken aan een huurlijntje.
Of het snelheid bied, ik weet het niet. Misschien moet je (indien het werk is, of je veel geld hebt) gaan denken aan een huurlijntje.
Een huurlijn is relatief erg duur voor iets waarvan je nog niet weet of het gaat werken, de dienst die wil aanbieden. Vandaar ADSL.
Alles aansluiten?
Ik heb 2 servers tot m'n beschikking, en denk aan 4 ADSL lijnen. Hoe sluit ik die waarop aan. Met 1 aansluiting zie ik geen problemen maar hoe met meerdere lijnen, hardware en software matig?
Alles aansluiten?
Ik heb 2 servers tot m'n beschikking, en denk aan 4 ADSL lijnen. Hoe sluit ik die waarop aan. Met 1 aansluiting zie ik geen problemen maar hoe met meerdere lijnen, hardware en software matig?
Je zou ook gewoon 4 proxy's kunnen draaien, en op elke een groep users aansluiten.
Cisco heeft een aantal routers die het loadbalancen voor je kunnen doen, b.t.w. maar is duur.
Cisco heeft een aantal routers die het loadbalancen voor je kunnen doen, b.t.w. maar is duur.
Wat is duur? Met 4 routers a 600 euro is een eenmalige uitgave. Als het een werkende oplossing opleverd, is dat OK. Opzich hebben wij niet veel gebrikers op het netwerk. Maar diegene hebben wel een snell krachtige verbinding nodig.
Voor iedere ADSL lijn een router?
Voor iedere ADSL lijn een router?
Je blijft aan de max van 1 lijn gebonden omdat je de speed niet kunt bundelen.
Geen BBned of versatel daar ? Dan kun je snellere lijnen nemen.
Enne die Cisco routers kunnen meerdere lijnen per router aan.
Geen BBned of versatel daar ? Dan kun je snellere lijnen nemen.
Enne die Cisco routers kunnen meerdere lijnen per router aan.
Op welke Cisco router kunnen er da meerder ADSL lijnen worden aangesloten? Of is er nog een andere leverancier? Of waar moet ik op letten? En waar regel ik dan de Load Balance?
Misschien te veel vragen maar het is mij niet echt duidelijk en ik kon verder geen docs vinden waaruit blijkt van hoe en wat!
Misschien te veel vragen maar het is mij niet echt duidelijk en ik kon verder geen docs vinden waaruit blijkt van hoe en wat!
Internet Gateway
Ik heb met die gasten gemaild, uitgelegt wat ik wil (ADSL en kabel bundelen), en zij zeggen dat dat kan hiermee. Niet zozeer dat je dan 200kb/s (adsl) + 100kb/s (kabel) = 300kb/s kan halen, maar wel de volle 200kb/s en daarnaast een fijne download met 100kb/s. Of met Download Acc. oid aangezien die tig connecties maakt wel 300kb/s halen. Tevens kan in de duurdere versie automatisch, en in de goedkopere half handmatig, een dode verbinding even disabled worden zodat je er eigenlijk niks van merkt (alleen bij de goedkope wordt wel automatisch de verbinding gedisabled als 'ie down is, maar je moet 'm zelf weer open zetten. De dure zou dit automatisch moeten doen).
Ik vond dat zelf iig erg goed klinken en ga zeker eind deze maand (als ik adsl heb) de trial proberen en kijken of het idd een beetje prettig werkt.
(connection teaming noemen zij dit trouwens).
Ik mailde ze met de vraag met als uitgangspunt 2 nic's, die allebei hun eigen verbinding hebben (en een 3e natuurlijk voor m'n netwerkje). Of het met een router ertussen (als die meerdere adsl connecties ondersteunt) werkt weet ik niet (maar een router die "meerdere adsl connecties aan kan" klinkt mij in de oren als 'die zou dan ook dan connection teaming moeten kunnen doen').
Ook wel geinig trouwens is dat je 'm automatisch kan laten inbellen met een modempje als geen enkele inet lijn het meer doet, zodat je bv iig je mail kan blijven ophalen).
Ik heb met die gasten gemaild, uitgelegt wat ik wil (ADSL en kabel bundelen), en zij zeggen dat dat kan hiermee. Niet zozeer dat je dan 200kb/s (adsl) + 100kb/s (kabel) = 300kb/s kan halen, maar wel de volle 200kb/s en daarnaast een fijne download met 100kb/s. Of met Download Acc. oid aangezien die tig connecties maakt wel 300kb/s halen. Tevens kan in de duurdere versie automatisch, en in de goedkopere half handmatig, een dode verbinding even disabled worden zodat je er eigenlijk niks van merkt (alleen bij de goedkope wordt wel automatisch de verbinding gedisabled als 'ie down is, maar je moet 'm zelf weer open zetten. De dure zou dit automatisch moeten doen).
Ik vond dat zelf iig erg goed klinken en ga zeker eind deze maand (als ik adsl heb) de trial proberen en kijken of het idd een beetje prettig werkt.
(connection teaming noemen zij dit trouwens).
Ik mailde ze met de vraag met als uitgangspunt 2 nic's, die allebei hun eigen verbinding hebben (en een 3e natuurlijk voor m'n netwerkje). Of het met een router ertussen (als die meerdere adsl connecties ondersteunt) werkt weet ik niet (maar een router die "meerdere adsl connecties aan kan" klinkt mij in de oren als 'die zou dan ook dan connection teaming moeten kunnen doen').
Ook wel geinig trouwens is dat je 'm automatisch kan laten inbellen met een modempje als geen enkele inet lijn het meer doet, zodat je bv iig je mail kan blijven ophalen).
Exact expert nodig?
Ik zou een paar maanden wachten todat verbindingen via BBned ook beschikbar zijn, daar heb je de keuze uit veel snellere abbonementen oa bij Cistron.
Ik heb de mogelijkheid om voor BBned te kiezen = beschikbaar. Maar ik zou graag gebruik maken van meer dan 512 kb Upload. Heb inmiddels wat vragen bij Cisco e.d uitstaan. Hoop hier meer info te krijgen. Maar ik denk dat de oplossing nabij is.....wordt vervolgd
Verwijderd
hier heb ik ook wel oren naar. Ik ben er ook al en tijd mee bezig. Al wat van cisco gehoord? ik heb nu een 2620 met 2 adsl-wic's en het draait nog niet, dus ik ben erg benieuwd...
"verbinding verhogen", bedoel je betrouwbaarheid (line-failover, backup-lines dus dat je altijd Internet hebt) of bedoel je bandbreedte vergroten (loadbalancing) of beide.Verwijderd schreef op 08 januari 2002 @ 14:45:
Ik wil met meerder ADSL lijnen de internet verbinding van ons netwerk verhogen. Hoe kan ik dan het beste organiseren?
Voor betrouwbaarheid kun je denk ik beter veel echt verschillende typen kiezen, dus kabel + adsl of mxstream kpn en bbned (d8 dat die eigen telefooncentrales hadden).
voor performance is het vast goedkoper om de snelste (in praktijk) verbinding te kopen ipv lage bandbreedtes te delen.
Kan trouwens ook beide met Linux.
stef001, kicken èn een nieuw topic openen in PNS over hetzelfde onderwerp is dus NIET de bedoeling
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()