CVS en web-development

Pagina: 1
Acties:

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Ik ben al bekend met het werken aan C++ en Java projecten met gebruik van CVS, maar voor web-development met PHP snap ik ff niet hoe dat het gemakkelijkst kan.
Ik stel me zo voor dat de repository ergens op je development server staat, en dat je daar dus je benodigde php files kunt uitchecken. Maar het probleem is dan, dat je na elke wijziging die file weer moet committen, omdat anders lokaal je php niet geparsed wordt. De enige oplossing die ik nu kan bedenken, is je project uit te checken naar een lokaal draaiende webserver. Op zich prima te doen, maar sommige mensen kunnen/hebben/willen geen php-enabled webservertje draaien op hun workstation...

Dit moet vast beter kunnen! Maar hoe?

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:34

TheDane

1.618

je develop server heet niet voor niks develop i presume ..

dus ontwikkel je code op je develop machine, kijk of 't werkt, zo ja, commit 't, en laat 't automagisch uitchecken op de produktie server.

(zo doe ik 't altijd)

• Genoil
ja maar het gaat erom dat ik doorgaans met 3/4 mensen in hetzelfde zootje files zit te werken op de server. en het komt dan vaak voor dat we elkaar in de wielen rijden omdat we ofwel graag in dezelfde file willen werken, of tijdelijk even wat meuk uit willen printen etc. etc. je kent het wel.

dus daarom dacht ik, CVS! maar als je dan uitcheckt om je ding te doen, staat alles op je workstation waar bij ons in de meeste gevallen geen server draait. Dus moet je na elke wijziging weer comitten. Of moet ik dan met verschillende branches gaan werken?

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Je kunt iedere user laten werken in zijn/haar user directory op de development-server. Dus iedereen kan gewoon simpel in ~/www werken (wat eventueel een samba-share is voor de windows-gasten). Testen doe je dus dan met http://development/~user/index.php

offtopic:
Als je met een paar man werkt, en iedereen zit in dezelfde files te knoeien dan zou ik maar eventjes gaan nadenken over hoe je je project beter kan ordenen. Maar da's een ander verhaal.

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• Genoil
Op dinsdag 08 januari 2002 21:18 schreef JayTaph het volgende:
Je kunt iedere user laten werken in zijn/haar user directory op de development-server. Dus iedereen kan gewoon simpel in ~/www werken (wat eventueel een samba-share is voor de windows-gasten). Testen doe je dus dan met http://development/~user/index.php

offtopic:
Als je met een paar man werkt, en iedereen zit in dezelfde files te knoeien dan zou ik maar eventjes gaan nadenken over hoe je je project beter kan ordenen. Maar da's een ander verhaal.
Da's een goed idee! Dus je checkt dan de files uit naar een dir op de servert. En wat dat in dezelfde files betreft heb je gelijk. Dat komt ook niet vaak voor, meestal zo tegen het eind van een project. Bedankt!

• Janoz
  • Laatst online: 11:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

offtopic:
[quote]
Op dinsdag 08 januari 2002 21:18 schreef JayTaph het volgende:

[/quote]

In theorie heb je gelijk, maar in de praktijk komt het nog wel eens voor dat compleet verschillende taken toch vereisen dat hetzelfde bestand gewijzigd moet worden. Denk bijvoorbeeld aan het algemene configuratie bestand.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• TheDane
  • Laatst online: 12:34

TheDane

1.618

Op woensdag 09 januari 2002 11:37 schreef Janoz het volgende:
offtopic:
[..]

In theorie heb je gelijk, maar in de praktijk komt het nog wel eens voor dat compleet verschillende taken toch vereisen dat hetzelfde bestand gewijzigd moet worden. Denk bijvoorbeeld aan het algemene configuratie bestand.
onzin

configuratiebestand moet je gewoon 1 keer configgen, en klaar.

bovendien, als je je netjes aan de cvs regels houdt, is zelfs dat geen probleem. voordat je gaat edit'en cvs update configfile
en daarna gelijk cvs commit configfile
als iemand in de tussentijd heeft lopen klooien aan dat bestand moet je cvs alsnog cvs update configfile doen voordat je kunt commiten, en dan zie je gelijk wat diegene heeft aangepast en of je dubbel werk hebt zitten doen.

either way: afspraken maken is da key
Pagina: 1