Actie PC`s en Oude-lullen PC`s

Pagina: 1
Acties:

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 10:54
Als je een beetje met een boel verschillende PC`s te maken hebt weet je wel wat ik bedoel, PC`s die eigenlijk veel sneller of langzamer "aanvoelen" dan je eigenlijk zou verwachten van de specs..., ik heb persoonlijk wel eens te maken gehad met een PC van een vriend van mij, een P150, die mijn P200MMX met betere randspecs er destijds uitliep "qua gevoel"...

En zo heb ik nu thuis weer ergens een P2 400 staan die op de een of andere manier haast sneller aanvoelt dan een P3 500 met betere randspecs..., maar ik ook eens meer dan vaak te maken gehad met P166?s die niet vooruit te branden waren...

Waar ligt dit aan, is het precies de goede combinatie van hardware en zijn er geen bottlenecks?, en hoe kan de P4 1,7 Ghz van mijn pa met superieure specs soms zo strontlangzaam aanvoelen...

Schrijft M$ haar software zo dat ze op snelle PC`s automatisch resourcevretender wordt??? >:)

Hoe is dit te verklaren, want een hoop OL PC`s waar ik mee te maken heb gehad waren toch redelijk uitgebalanceerd...

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

't ligt allemaal aan de juiste config, pc's die ik koop/bouw werken pas na een aantal maanden helemaal het fijnst --> goed OS, goede hardware afstelling, juiste upgrades etc.etc.

configuratie bepaalt alles, je proc maar een kleinklein gedeelte. Blijkbaar toch niet allemaal even goed uitgebalanceerd.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
jaar of 2 geleden had ik een p233mmx. Die vond ik echt veel beter werken dan de P2-350 van mn pa.. komt denk ik gewoon omdat ik mn pc goed configureer en geen overbodige troep erop heb staan.

Hetzelfde heb ik met PC's van kennissen.. ze hebben allemaal zware athlons maar ondertussen staat de hele systray vol met 20 realaudio, winamp, downloadaccel, icq, easystartup etc. tooltjes.. opstarten duurt daardoor ontzettend lang en de pc wordt gewoon erg traag en instabiel daardoor..

en verder kan het anders 'aanvoelen' ook komen door geluiden van bijv. de harddisk.. als je een HD hebt die veel kraakt heb je gauw het idee dat ie heel traag is..

• XElD
Ja, dat klopt, stille harddisk geven je wel een snelheidsgevoel, grappig...

Ik heb ook eens op een andere manier een proef op de som genomen, Opera 5.02 en IE6 Preview vergeleken qua snelheid, qua gevoel vond ik IE sneller, maar op www.ivis.nl kwam Opera er telkens flink sneller uit..., hele kleine details (schermopbouw, etc.) kunnen je ervaring blijkbaar dus flink beinvloeden...

Verwijderd

ik dacht dat ivis al lang plat lag?? ik kom er in elk geval niet meer op :?

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
ken 't.. heb op me stage plek een compraq p200+64mb die is niet vooruit te branden, win98 opstarten duurt 3 min. elke progje opstarten zorgt voor extreem trage beeldop bouw en een halve minuut een ratelende hd. terwijl er niet echt veel op geinstalleerd is. iig ik heb zelf 3 jaar thuis een p200 +32mb gehad en die was veel sneller. daar speelde ik jaren qw en q2 met plezier op, dat durf ik op die compaq niet eens op te starten :P

het zal wel deels door de software en hardware liggen maar ik begrijp wat je bedoelt.

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Je moet natuurlijk ook je os een beetje schoon houden, als je maar programma's blijft installeren, wordt windows na een tijdje vanzelf traag (als ie dat al niet was ;) )...

|Specs|

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Zo had mijn vriendin eens een highscreen (ja vobis) P1 150MHz, met 16MB. Dat ding liep verschrikkelijk lekker qua gevoel!

Ik denk zelf dat het puur komt door dat je op een andere pc allerlei andere dingen hebt draaien of een zwaarder os.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

Ik ken het gevoel. Ik heb hier op mijn stage een 700MHz P3 workstation, en die gaat bijna 2 keer zo snel als m'n Athlon 1GHz thuis. Vond ik toch een beetje vreemd..

Blijkt het een Dual XEON 700MHz met Onboard UWSCSI en retesnelle schijven te zijn :9~

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dat gevoel dat i razendsnel is komt denk ik vooral doordat het niet je eigen PC is. Verder denk ik dat het toch ook wel komt door wat je op de computer doet.

Wat ik hier vooral lees is dat de computers waar jullie achter werken en die snel aanvoelen meestal zijn van mensen die er niet zoveel achter doen. (Met alle respect, vaders en vriendinnen doen er meestal niet zo veel achter als jij als echte tweaker)

Vincent

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

"aanvoelen" is zo subjectief.

Verwijderd

Jah, het komt volgens mij door hoeveel troep je installeerd op je pc. Toen ik laatst mijn ouwe p133 32mb net geformateerd had en een frisse win98 had geinstalled "voelde" die nog sneller dan onze familie-pc, een pII 266mhz 64mb met veel te veel troep en 9 systray icons!!!

En ja, beeldopbouw, zet eens een dikke vette achtergrond op je desktop... scheelt ook een hoop!

-- keep it clean --

• XElD
Op woensdag 09 januari 2002 11:56 schreef TMoose het volgende:
Ik ken het gevoel. Ik heb hier op mijn stage een 700MHz P3 workstation, en die gaat bijna 2 keer zo snel als m'n Athlon 1GHz thuis. Vond ik toch een beetje vreemd..

Blijkt het een Dual XEON 700MHz met Onboard UWSCSI en retesnelle schijven te zijn :9~
Hmmmmm, SCSI, ik heb ook onboard Ultra 80, aan één 18GB 7200rpm schijfje gelust :) , ik wou eigenlijk een 10000-je, maar die hadden ze destijds niet op vooraad :(

SCSI is trouwens ook weer zoiets, ik ken meerdere SCSI?s die trager aandoen als IDE bakken, en ook die oude adaptec BIOS-en, deden er zo lang over om te initialiseren...
Bij SCSI moet je altijd goed weten waar je mee bezig bent, voor je het weet sluit je 2 apparaten op één kabel aan die het niet goed met elkaar kunnen vinden zodat de snelheid teruggeschakeld wordt naar SCSI 2 non wide niveau (20mbps)

• Bollebout
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 07:28
Het maffe is ook vaak, dat wanneer je gewoon je XP er op gezet hebt, het meteen na een dag of wat brak aanvoelt.
Doe je een nw instal, kan het zomaar ineens zijn, dat ie gewoon lekker loopt. Dan heb je gelijk zoiets van, he deze keer zit ie er lekker op!

Verwijderd

Heb op mijn werk een XEON 550 met scsi enz. Werk lekkerder (niet zozeer sneller) als mijn PIII 1000.

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:46

Killjoy

Klingon lawn products

Op woensdag 09 januari 2002 18:40 schreef Winnetou het volgende:
Het maffe is ook vaak, dat wanneer je gewoon je XP er op gezet hebt, het meteen na een dag of wat brak aanvoelt.
Doe je een nw instal, kan het zomaar ineens zijn, dat ie gewoon lekker loopt. Dan heb je gelijk zoiets van, he deze keer zit ie er lekker op!
Dat klopt idd. Dat had ik al met de Win95's en de 98's. Vaak kan je van het begin af aan al merken dat het niet lekker zit. Speelde bij mij met name op bij de wat exotischer hardware.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Pagina: 1