Toon posts:

[dtp] grayscale -> CMYK met kleur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een photoshop file toevoegen aan een advertentie opgemaakt in illustrator. Nu krijg ik aardig wat problemen met conversie naar de juiste CMYK kleur. ik wil dat de afbeelding die ik in PS heb gemaakt in een soort duotoon met pms e 193-1 (cmyk=100;80;0;10) waarde wordt weergegeven.

stap 1. Ik heb eerst in Photoshop het gewenste effect gemaakt
stap 2. alles omgezet naar grayscale
stap 3. duotoon gemaakt met twee keer die kleur (in CMYK)

Dit lijkt me vrij aardig. maar wat gebeurt er. Mijn monitor toont mij een nogal paarse afbeelding terwijl de kleur blauw zou moeten zijn.

iemand tips. of een andere manier van aanpakken ?

Verwijderd

is je monitor goed gecalibreerd?? Het kan best zijn dat je monitor de kleur niet goed afbeeld....

Verwijderd

Topicstarter
de kans is groot dat er inderdaad een verschil optreed met monitor en papier aangezien ik op een low buget systeem werk (mooie markt die internetwereld). Maar het lijkt mij niet dat het verschil zo groot kan zijn.

Is mijn plan van aanpak sowieso wel ok, of zijn daar andere standaard truukjes voor ?

##edit##

stom,stom heb net een proefprintje gemaakt en inderdaad komt er strak blauw uit..

maar is dit nou DE manier om zoiets te doen of kan het ook anders.

Verwijderd

een dik systeem kopen, en je hebt programma's enhardware om je monitor zo juist mogelijk af te stellen.

Ik heb het ook een keer gehad, maar dan andersom. Ik had iets bruins, maar het werdt roze...

Verwijderd

Topicstarter
Geef eens wat systeem eisen die ok zijn voor dit soort werk.
Kom maar op dan zal ik even een verzoekje indienen hiero.
>:)

Verwijderd

Op dinsdag 08 januari 2002 12:01 schreef karpax het volgende:
. Maar het lijkt mij niet dat het verschil zo groot kan zijn.
Ai, daar ga je de mist in... het beeldscherm kan een kleur zeer anders weergeven dan in werkelijkheid. Dit hangt uiteraard af van je instellingen. Zo zal in een drukkerij het beeldscherm geconfigureerd zijn voor CMYK/PMS kleurgebruik.

Als je trouwens zeker bent van je instellingen van de kleuren, en het is een CMYK document, dan kan je die gewoon opslaan en daarmee aan de slag gaan, want dan komt het er heus wel goed uit.

Tip van flip: het beeldscherm is maar een station tussen mens en computer, en heeft verder geen invloed op wat de computer doet. Als je beeldscherm donker staat qua gamma, dan komt je tekeningetje uit illustrator (bijvoorbeeld) niet uit de printer rollen met een zwarte waas erover :)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:59

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

je kunt een photoshop duotoon gewoon opslaan als .eps, zorg er dan voor dat je de juiste zwart gekozen hebt, alhoewel illustrator hier meen ik wel goed mee omgaat, wilde bv. Quark nog wel twee verschillende kleuren zwart kiezen, en lukte je kleurscheiding niet

Als dit gedrukt gaat worden (in twee drukgangen) is het zelfs zo dat een drukker geen enkele nut heeft aan CMYK files dan (tenzij je als steunkleur magenta, of cyan specificeert en deze door de drukker vervangen kan worden door de gewenste PMS kleur, zo deed ik dat ook wel)

verder nooit afgaan op de schermweergave van PMS-kleuren die kan (flink) afwijken van de uiteindelijk gedrukte kleur (tevens maakt papiersoort veel uit)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

welk dtp programma? kijk even bij de kleurinstellingen van dat programma, dat moet ook ingesteld worden

edit:

hmm, illustrator dus (lezen is ook een kunst) let even op photoshop 6 en illustrator 9 conflicteren met kleurbeleid (je moet ps6 als laatste installeren voor goede kleuren) zie ook de help van ps (dacht ik) en check of de kleurinstellingen van illustrator goed staan.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op dinsdag 08 januari 2002 14:19 schreef RM-rf het volgende:
Als dit gedrukt gaat worden (in twee drukgangen) is het zelfs zo dat een drukker geen enkele nut heeft aan CMYK files dan (tenzij je als steunkleur magenta, of cyan specificeert en deze door de drukker vervangen kan worden door de gewenste PMS kleur, zo deed ik dat ook wel)
Klopt en kies dan wel cyaan en geen geel als plaat. Is overigens zowiezo verstandig om als je een xpress document aanlevert een keer kleurgescheiden uit te draaien op je eigen printen zodat je kan zien of alles op de goede 'plaat' komt.

Verder de rasterstand in Quark dan ook op cyaan zetten van je PMS (ivm moire). Een beetje drukker/lithograaf checkt dat wel maar better be safe than be sorry.

Dat Xpress moeite heeft met kleuren komt vaak door de taal versie van de Xpress van de lithograaf/drukker. Zwart komt niet op een black-plaat en visa versa. Geldt ook voor namen van steunkleuren. Dus altijd kleurgescheiden proefje maken.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1