TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || My F1 website The Paddock Crew
Novell zou ik zo even niet weten...
RAS zou inderdaad een optie zijn maar zijn er ook mogelijkheden van cisco of dergelijke. Het moet een goed beheerbare tool erbij leveren waarin veel opties zitten.Op dinsdag 08 januari 2002 11:32 schreef Mst het volgende:
Voor NT kan je kijken of een RAS server voldoet..
Novell zou ik zo even niet weten...
TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || My F1 website The Paddock Crew
Verwijderd
Op dinsdag 08 januari 2002 12:33 schreef WorkForce2 het volgende:
[..]
RAS zou inderdaad een optie zijn maar zijn er ook mogelijkheden van cisco of dergelijke. Het moet een goed beheerbare tool erbij leveren waarin veel opties zitten.
aah ja dat is alvast 1 ding.. en wat voor modems en router kunnen we het beste gebruiken? Iemand hier ervaring mee?Op dinsdag 08 januari 2002 13:23 schreef MASH_MAN het volgende:
zoek maar eens op shiva dan.
[..]
ok....Op dinsdag 08 januari 2002 11:25 schreef WorkForce2 het volgende:
met het uitzoeken voor een inbeloptie met callback
hoe wil je ze terug bellen als je kabel hebt ?Kan dit overigens ook met kabel of adsl?
Kabel is alleen een ip verbinding ik denk dat je dan met vpn's moet werken.
Over adsl.... ik weet niet of je met adsl tussen 2 adsl modems kan verbinden (geen ervaring daarmee).
Wel weet ik dat je met ISDN zoiets voorkaar kan krijgen (modem dus ook). Daarvoor heb je de dailin faciliteit (NT4 en 2000) Persoonlijk geef ik altijd de voorkeur aan een dail in (ip toegang tot de server) en vanaf daar een vpn naar het systeem. Die kan je namelijk koppelen aan de firewall zodat iedereen die inbelt eerst door de firewall moet.
Pas trouwens goed op met die dail back faciliteit. Somige mensen willen het wel eens misbruiken om zo gratis (op kosten van het bedrijf dus) te kunnen surfen.
Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5
Als je beperkt bent in het aantal telefoonlijnen dat beschikbaar is voor deze dienst, dan moet je dat ook zeker even vermelden.
We hebben 2 inbelnummers (1 isdn en 1 analoog als ik het goed heb) maar we willen er ongeveer 10 mensen te gelijk kunnen laten inbellen. 4x isdn en 6x analoog. Budget is niet echt een probleem, het betreft hier een gemeentelijke dienst dus dat zit wel goed.Op dinsdag 08 januari 2002 14:47 schreef MeatGrinder het volgende:
De oplossing is sterk afhankelijk van het aantal gebruikers dat je hebt, hoe vaak/lang ze ingelogd zijn en je budget. Aan de hand van de informatie die je nu geeft valt geen zinvol advies te geven.
Als je beperkt bent in het aantal telefoonlijnen dat beschikbaar is voor deze dienst, dan moet je dat ook zeker even vermelden.
Kabel en ADSL is nog niet echt nodig was eerder een vraag uit intresse van mij voor de toekomst. En er gaan hier strakke policies gelden met betrekking tot surfen op de baas zijn kosten. Zowieso willen we na enige inactiviteit de verbinding automatisch laten verbreken.Op dinsdag 08 januari 2002 14:39 schreef reddog33hummer het volgende:
[..]
ok....
[..]
hoe wil je ze terug bellen als je kabel hebt ?
Kabel is alleen een ip verbinding ik denk dat je dan met vpn's moet werken.
Over adsl.... ik weet niet of je met adsl tussen 2 adsl modems kan verbinden (geen ervaring daarmee).
Wel weet ik dat je met ISDN zoiets voorkaar kan krijgen (modem dus ook). Daarvoor heb je de dailin faciliteit (NT4 en 2000) Persoonlijk geef ik altijd de voorkeur aan een dail in (ip toegang tot de server) en vanaf daar een vpn naar het systeem. Die kan je namelijk koppelen aan de firewall zodat iedereen die inbelt eerst door de firewall moet.
Pas trouwens goed op met die dail back faciliteit. Somige mensen willen het wel eens misbruiken om zo gratis (op kosten van het bedrijf dus) te kunnen surfen.
Het enige wat ik denk ik nu nog hoef te weten welke modems en router jullie mij kunnen adviseren die
Je hebt daarvoor 2 ISDN kaarten nodig = 4 lijnen,
en dan 6 modems, wordt misschien wat veel aan 1 machine, maar als je dat splits in 2 machines.
Zeker als je gewoon nog iets van PII's hebt staan is het daar al prima mee te testen.
Een officiele RAS is natuurlijk wel super geil en mooi, maar je betaalt je dan wel de schompes, dat vindt zelfs de gemeente niet leuk!
* TheGhostInc zou eens kijken naar combi modems, een beetjes ISDN modem kan ook analoog, dan heb je meer flexabiliteit (10xISDN of 10x analoog of een mix)
Ik zou zelf niet beginnen aan een hardware oplossing, dan loop je het risico dat je meteen mag stoppen als ze de kosten horen.
Wat zijn de kosten dan ongeveer. De gemeente kijkt namelijk niet op van een bedrag van 10.000 of meer. Denk dat de max. ongeveer tussen de 25.000 en de 30.000 zit. Of te wel max. ongeveer 12000 euro.Op dinsdag 08 januari 2002 15:07 schreef TheGhostInc het volgende:
Met 10 inbel verbindingen voldoet een standaard server al bijna.
Je hebt daarvoor 2 ISDN kaarten nodig = 4 lijnen,
en dan 6 modems, wordt misschien wat veel aan 1 machine, maar als je dat splits in 2 machines.
Zeker als je gewoon nog iets van PII's hebt staan is het daar al prima mee te testen.
Een officiele RAS is natuurlijk wel super geil en mooi, maar je betaalt je dan wel de schompes, dat vindt zelfs de gemeente niet leuk!
* TheGhostInc zou eens kijken naar combi modems, een beetjes ISDN modem kan ook analoog, dan heb je meer flexabiliteit (10xISDN of 10x analoog of een mix)
Ik zou zelf niet beginnen aan een hardware oplossing, dan loop je het risico dat je meteen mag stoppen als ze de kosten horen.
1x Cisco 3640 chassis
1x 4-port ISDN BRI network module
1x 6-digital modem network module
1x 1-port ethernet module
Je valt met je wensen net een beetje in tussen een maximaal uitgebreide 2600 series of een (dure) 3600 serie. Wellicht dat andere merken een oplossing hebben die beter bij je wensen aansluiten.
Dan zal je waarschijnlijk redelijk je budget opmaken.
Het chasis kost in de VS een $5k.
Waarschijnlijk met alles erop en eraan zal je in de buurt komen van de Euro 10k
Verwijderd
Dat is een ISDN kaart waarop je 2 isdn lijnen (dus 2x2) op aan kunt sluiten.
Je kunt dan zowel analoog (56k6!) als via ISDN inbellen, maximaal met 4 man tegelijk. De kaart is er ook in 8 kanaals uitvoering.
www.multitech.com
Wij gebruiken een linux servertje hiervoor, zitten nl. linux drivers bij die kaart.
(zeg maar 0 = n00b, 10 = Linus
Want ik kan me voorstellen dat een access router makkelijker is zeker als geld niet een al te grote rol speelt.
Verwijderd
maar goed, eerlijk is eerlijk, ik wist van te voren hoe het moest. Gelukkig is er een hoop on-line documentatie voor linux (bv. ldp.nllgg.nl).
Als je nog nooit met linux gewerkt hebt; deze kaart werkt ook onder NT/2000 met RAS, waarsch. is dat dan een betere keuze. Linux heeft wel wat tijd nodig voordat je dit soort geintjes in een korte tijd kunt uithalen..
(Hoewel, hij was ambtenaar, toch?, tijd zat dan
Nee, maar ik heb een prijslijst in nederland gevonden van die cisco spullen.
http://www.vbshop.nl/
(was zelf nieuwsgierig geworden)
Ik denk dat ie voor 10k euro voor de deur staat.