Toon posts:

Linux Partitie aanmaken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu bezig met het instaleren van Linux (RedHat 5.2 Deluxe)

Maar ik moet een partitie aanmaken. en dat wil niet lukken.
Ik heb 6GB ongepatitioneerd, dus dat is geen probleem.
ik gebruik disk droid om de partities te maken.
als ik een partitie maak (/iets) is er niks aan de hand.
maar ik moet een partitie maken met alleen die / (Linux Native) . als ik dat doe krijg ik de foutmelding partition too big.
zelfs als ik hem 1 MB maak. ik heb het meerdere keren geprobeerd met verschillende getallen.

Wat is er aan de hand?????

Verwijderd

Probeer eens om eerst een /boot partitie te maken van 16 tot 30 Mb groot ofzo (aan het begin van je disk). Dan je / zo groot als jij wilt.

Verwijderd

Topicstarter
hoe creeer je dan een paritie aan het begin van je HD.
volgens mij staat mijn Windows partitie daar al(6GB) en ik hen ook nog een Games&Trash Partitie(17GB)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:19
probeer eens een niet-prehistorische linux distributie, RedHat 5.2 is echt oud. Deze kan door software limitering niet boven een bepaalde sector. Lees de NOS-Faq eens en/of ga eens langs bij www.redhat.com of www.mandrake.com en download de laatste versie (is downloaden een probleem, kijk in de FAQ voor adressen om goedkoop cd's te bestellen)

succes!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 09:17

zwik

randomized

Probeer anders met Partition Magic, of een andere wel gratis programma, om partities aan te maken. Deze zijn vast wel te vinden met google of de search.

Als je daarna klaar bent met installeren van je distributie raad ik aan om een nieuwe versie van Lilo of Grub te installeren.

Succes.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 08 januari 2002 12:51 schreef balk het volgende:
probeer eens een niet-prehistorische linux distributie, RedHat 5.2 is echt oud. Deze kan door software limitering niet boven een bepaalde sector. Lees de NOS-Faq eens en/of ga eens langs bij www.redhat.com of www.mandrake.com en download de laatste versie (is downloaden een probleem, kijk in de FAQ voor adressen om goedkoop cd's te bestellen)

succes!
Die ouwe redhat ( zelfs 6.2 heeft dat nog, ik denk zelfs 7.0 ook ) gebruikt nog een oeroude lilo versie als bootmanager en dan moet de partitie met de boot files in ( zijnde /boot ) boven de 1024 cilinder grens staan.
Ie wil ze dan ook niet maken tijdens de install met diskdruid. Je kan ofwel met met 1 of andere partitie prog proberen een partitie van 16-32mb vanvoor op je schijf te krijgen ofwel die je dit ->

Je maakt reeds de partities aan op voorhand of met fdisk ipv diskdruid. Je zorgt er zeker voor dat je ook een bootflopt maakt tijdens install. Je kan dan normaal wel de partities aanduiden met diskdruid ( je kan ze gewoon niet maken ) en installeren.

Download de laatste lilo versie rpm of grub rpm.
Boot in je linux met floppy ( want die lilo zal LI geven en dan stoppen ) install de nieuwe lilo/grub. Pas je lilo.conf aan. Installeer lilo opnieuw in de MBR ( lilo ).
Reboot en ie zal nu wel werken.

Zo heb ik het eens bij iemand die redhat6.2 wou gedaan. Er stond al een windows op en ik wou niet de partitie verschuiven.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1